K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-09-2012, 16:44   #1
Kid2
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-08 2012
Indlæg: 32
Styrke: 12
Kid2 er ny på vejen
Ressourceprofilen?

Hej allesammen. Håber der er nogle herinde som kan hjælpe mig med mine spørgsmål.
vedr. min ressourceprofil, hvor tit skal den opdateres?

I 2009 blev jeg sygemeldt første gang, og på et "kursus" blev der placeret en bærbar computer foran mig, og så skulle jeg lave min ressourceprofil. Bagefter var der en "lærer" som læste den og godkendte den.

Er det den rigtige måde at lave ressourceprofil på?

I 2011 stoppede min revalidering, da jeg ikke kunne gennemføre, og jeg kan se i min ressourceprofil at der sidst er skrevet i den i november 2011.
Jeg har ikke lavet noget i profilen siden 2009, men kan forstå her på k10 at den skal laves i samarbejde med sb. Er dette korrekt så er der vist noget galt med min sagsbehandling.

Har læst vedr. ressourceprofilen herinde på k10 dette:

Ressourceprofilen skal udarbejdes af sagsbehandleren i kommunen i samarbejde med borgeren i en fremadrettet proces.
Hvis ressourceprofilen ikke er udarbejdet af sagsbehandleren, lider den af sådanne mangler, at den ikke kan bruges som grundlag for en gyldig afgørelse om førtidspension.
Ankestyrelsen lagde vægt på, at udarbejdelse af ressourceprofilen er en myndighedsopgave, som ikke kan uddelegeres.


Gælder ovenstående tekst kun førtidspension, eller er det generelt når der skal laves en ressourceprofil?

Har været til ca. 6 møder siden januar 2012, og der er der ikke blevet snakket ressourceprofil. Og jeg har sagt til min sb flere gange på disse møder at jeg ser min arbejdsevne som truet af mit helbred, skal sb ikke skrive sådanne udtalelser fra mig ind i ressourceprofilen?

Sorry hvis det hele lyder lidt rodet, men tankerne flyver rundt i hovedet på mig. Står til at miste sygedagpengene første januar, og prøver på livet løs at finde muligheder for at anke og blive forlænget så jeg kan være forberedet når den tid kommer.
Kid2 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-09-2012, 17:45   #2
Pyt
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Indlæg: 267
Styrke: 18
Pyt er ny på vejen
Hey - prøv at anvende søgningen på k10 hjemmedside og læs f.eks følgende :

Citat:
Arbejdsevne


§ 4. Ved arbejdsevne forstås evnen til at kunne opfylde de krav, der stilles på arbejdsmarkedet for at kunne udføre forskellige konkret specificerede arbejdsopgaver med henblik på at opnå en indtægt til hel eller delvis selvforsørgelse, jf. § 16 og § 20, stk. 2 i lov om social pension.


§ 5. Kommunen vurderer arbejdsevnen, jf. §§ 6-8, på grundlag af en samlet beskrivelse og vurdering af borgerens faglige og personlige ressourcer, udviklingsmuligheder og barrierer sammenholdt med en vurdering af hvilke konkrete jobfunktioner, som borgeren kan varetage på arbejdsmarkedet.

Ressourceprofil


§ 6. Som redskab til og ramme for en beskrivelse og vurdering af borgerens ressourcer, udviklingsmuligheder og barrierer i forhold til at kunne indgå i jobfunktioner på arbejdsmarkedet udarbejdes en ressourceprofil.

Stk. 2. Ressourceprofilen består af følgende elementer:

1) Uddannelse.

2) Arbejdsmarkedserfaring.

3) Interesser.

4) Sociale kompetencer, herunder konfliktberedskab.

5) Omstillingsevne.

6) Indlæringsevne, herunder intelligens.

7) Arbejdsrelevante ønsker.

8) Præstationsforventninger.

9) Arbejdsidentitet.

10) Bolig og økonomi.

11) Sociale netværk.

12) Helbred.

Stk. 3. I beskrivelsen og vurderingen af borgerens ressourcer, udviklingsmuligheder og barrierer kan der efter en individuel vurdering indgå andre arbejdsmarkedsrelevante forhold.

Beskrivelse, udvikling og vurdering af ressourcer


§ 7. Udarbejdelsen og anvendelsen af ressourceprofilen skal tage udgangspunkt i en samtale med borgeren. Denne dialog er afgørende for hvilke elementer i ressourceprofilen, som det er relevant at arbejde videre med, og i hvilket omfang elementerne skal beskrives og vurderes i forhold til kravene på arbejdsmarkedet.

Stk. 2. I beskrivelsen og vurderingen af de udvalgte elementer skal indgå:

1) Borgerens faktiske ressourcer, der kan anvendes i forhold til arbejdsmarkedet.

2) Mulighederne for yderligere udvikling af borgerens ressourcer i forhold til arbejdsmarkedet.

3) Mulighederne for at reducere eller fjerne de barrierer, der kan gøre det vanskeligt for borgeren at anvende eller udvikle sine ressourcer i forhold til arbejdsmarkedet.

Stk. 3. Elementerne i ressourceprofilen beskrives og vurderes i en løbende fremadrettet proces i takt med afklaringen og udviklingen af borgerens ressourcer i forhold til kravene på arbejdsmarkedet. Borgerens eget bidrag til oplysning af sagen skal indarbejdes i ressourceprofilen.

Stk. 4. Kommunen skal på grundlag af den samlede beskrivelse og vurdering af elementerne i ressourceprofilen efter stk. 2 tage stilling til, om der er behov for at indhente yderligere oplysninger eller sætte aktiviteter i gang, der kan afklare eller forbedre borgerens arbejdsevne, jf. § 9.

Stk. 5. Til brug ved beskrivelse og vurdering af elementerne i ressourceprofilen skal kommunen tage stilling til hvilke oplysninger, der skal indhentes fra læge, hospital, revalideringsinstitution, virksomheder, de faglige organisationer, staten i jobcenteret, arbejdsløshedskassen m.fl.

Stk. 6. Der skal ikke indhentes flere oplysninger, end det er nødvendigt for at beskrive, udvikle og vurdere borgerens ressourcer som grundlag for vurdering af borgerens arbejdsevne.

Stk. 7. Der skal ikke indhentes yderligere oplysninger, hvis kommunen vurderer, at arbejdsevnen er tilstrækkelig til at kunne varetage et job på normale vilkår herunder efter overenskomsternes sociale kapitler.

Stk. 8. Kommunen skal forelægge den samlede beskrivelse og vurdering af ressourcer, udviklingsmuligheder og barrierer for borgeren. Hvis borgeren er uenig i beskrivelser og vurderinger, skal kommunen tage stilling til, om der er grundlag for at fastholde beskrivelsen og vurderingen på trods af uenigheden. Hvis kommunen vælger at fastholde beskrivelsen og vurderingen, skal borgerens bemærkninger tilføjes, således at de kan indgå i den samlede vurdering af arbejdsevnen.

Vurdering af arbejdsevnen m.v.


§ 8. Kommunen vurderer borgerens arbejdsevne på grundlag af den samlede beskrivelse og vurdering af elementerne i ressourceprofilen, jf. §§ 6-7. Ved vurderingen af arbejdsevnen skal ressourceprofilens elementer omsættes til konkrete jobfunktioner, der skal findes i et rimeligt omfang på arbejdsmarkedet.

Stk. 2. Ved bedømmelsen af arbejdsevnen må kommunen ikke tage hensyn til eventuelle strukturproblemer på arbejdsmarkedet.


§ 9. Kommunen skal give tilbud om forbedring af arbejdsevnen, hvis kommunen vurderer, at arbejdsevnen ikke er tilstrækkelig til at kunne varetage et arbejde på normale vilkår herunder efter overenskomsternes sociale kapitler, men at arbejdsevnen kan forbedres.


§ 10. Kommunen skal visitere en person til fleksjob, hvis kommunen vurderer, at arbejdsevnen er varigt begrænset, og at arbejdsevnen ikke er tilstrækkelig til at kunne varetage et job på normale vilkår herunder efter overenskomsternes sociale kapitler.
og desuden

http://www.k10.dk/index.php?pageid=arbejdsevnebegrebet
Pyt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-09-2012, 18:34   #3
Kid2
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-08 2012
Indlæg: 32
Styrke: 12
Kid2 er ny på vejen
Hej Pyt.
Mange tak for dit svar. Har læst din besked igennem og kan allerede se der er ting som ikke er blevet overholdt fra min sb side. Så indtil nu har noget jeg kan bruge i min kommende skrivelser til kommuen.

Og hold da op der er mange ting at sætte sig ind i, det er jo helt vildt. Troede jeg havde styr på mange ting, men jo mere man kommer "ind" i reglerne og fremgangsmåden i hvordan tingene hænger sammen, ja så ved man ikke noget alligevel.
Man burde jo fra første sygedag man havde, sætte sig ind i alt. Øv det skal være sådan.
Kid2 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-09-2012, 20:21   #4
Pyt
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Indlæg: 267
Styrke: 18
Pyt er ny på vejen
Velbekom

Du har ret - der er en del at sætte sig ind i, men det er en rigtig god ide, at være lidt oplyst om de forskellige love og metoder..

Samtidig vil jeg stærkt anbefale dig, at kommunikere skriftligt (mail) med kommunen og få løbende akt indsigt og ved hver møde bede om et kopi af mødereferatet.

Hvis du har tilføjelser eller ikke mener at mødereferatet er korrekt, så skriv til kommunen og anmod om at få dine tilføjelser tillagt referatet.

God vind fremover

enjoy
Pyt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-09-2012, 20:39   #5
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
en Ressourceprofil skal opdateret hvis jobcentet skal træffe en beslutning
elles behøver de ikke. er selv afsluttet i arbejdsprøvning og nu skal min Ressourceprofil opdateres. sidst var i 2010.
samt er afsluttet rent lægefagligt.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-09-2012, 21:20   #6
tumnus
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2007
Indlæg: 696
Styrke: 18
tumnus er ny på vejen
Det hedder en ressourceprofil, fordi man skal beskrive alle ressourcer - og ikke alle dårligdommene

Ens begrænsninger bliver tit vende 180 grader - og gjort til noget positivt

På et tidspunkt stod der i min ressourceprifil at det var en stærk ressource at jeg på 3 mdr havde trænet mig op til at kunne indtaste tal, mens der var andre i rummet.

Du skal sørge for at få alle dine skånebehov med i ressourceprofilen - du får osse mulighed for at gennemlæse den inden underskrift.
Her er det rigtig vigtigt at du kan genkende dig selv, og at det, der står om dig er rigtigt.
Du får lov at komme med dine egne kommentarer - det er vigtigt at du gør opmærksom på alle usandheder/misforståelser, så
tumnus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-09-2012, 21:57   #7
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Kære kid2

For en uges tid siden oprettede du denne tråd om samme emne : http://www.k10.dk/showthread.php?t=24116
Har du fået læst i Arbejdsevnemetodebogen ?
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2012, 11:37   #8
Kid2
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-08 2012
Indlæg: 32
Styrke: 12
Kid2 er ny på vejen
Hej Florken.
Ja har læst det link du henviste til, og du/I må undskylde mit spørgsmål lyder som det jeg tidligere har stillet, men der er så mange tanker som flyver rundt i hovedet da sygedagpengestoppet snart kommer. Så noget at den tekst jeg læser forstår jeg og andet gør jeg ikke.
Og som jeg tidligere har skrevet, så synes jeg det er forfærdeligt at sagsbehandlingen ude i kommuenerne foregår som de gør, og at man som syg person oveni sin sygdom skal have kræfter til at læse og forstå så mange ting ved siden af.
Har før været god til at sætte mig ind i diverse ting og sager, men p.g.a mine kroniske smerter så er der vendt op og ned på den evne.
Så beklager hvis jeg i mine spørgsmål har gentaget mig selv, prøver bare at "overleve" den tid jeg går i møde med kommunen, og måske prøver at blive bekræftet i mine spørgsmål.

Gad vide hvad der ville ske i mange personers liv hvis der ikke var steder som K10 osv, hvor man kan hente hjælp?
Kid2 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Opdatering af ressourceprofilen???? Kid2 Alt det andet 8 06-09-2012 11:38
Opdatering af ressourceprofilen. Enteneller Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 13-08-2012 15:36
hjælp med ressourceprofilen nensypigen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 20-07-2010 11:55
Ressourceprofilen. Hejdien Alt det andet 45 28-03-2009 01:24
Læs mere om ressourceprofilen Webmaster Et godt link! 0 09-04-2007 21:38




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:35.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension