K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-08-2011, 17:31   #1
lillesine
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2008
Lokation: silkeborg
Indlæg: 234
Styrke: 16
lillesine er ny på vejen
må kommunen det????

min nabo på 58år her gået sygemeldt med discuk i ryggen pga arbejdsskade han er belevet opereret en desværre er han blandt de 30-40% som operationen ikke hjalp på.
Hans sag har fra dag et været meget rodet både hos kommunen og ved arbejdsgiverens forsikring.

Han har været i et afklaringsforløb som viste han kunne arbejde ca 1 time ialt om dagen.

Han fik så brev om at hans sygedagpenge skulle stoppes pr 30-9-11 dette klagede han over sammen med hans fagforening, nu har han så fået et brev mere nu stopper de hans sygedagpenge den 26-8-11???

Han har nu selv søgt om førtidspension men fik den besked af hans sagsbehandler at det ville han ikke få noget ud af og der ville gå 3 mdr inden han havde en afgørrels om førtidspension.

Men nuer han så blevet ringet op at kommunen at han skal til møde på tirsdag med en person på kommunen der kan træffe afgørelsen i sagen samme dag.??????????

Jeg forstår slet ikke hvad der sker han skal have fastsat mèn grad til oktober og er kun blevet forlænget med 2 gang 26 uger

hans fagforening ved ikke om de kan deltage i mødet på tirsdag den 30 augsut jeg har lovet at tage med til mødet hvis fagforeningen ikke kan deltage.

Men hvad kan jeg tillade mig at sige??? er der nogle afgørelser eller noget jeg evt kan reffere til??
lillesine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2011, 19:07   #2
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Bekendtgørelse af lov om sygedagpenge:

Citat:
§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

1) det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,

2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 39 uger,

3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 2 gange 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,

4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,

5) den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægelige behandlingsmuligheder anses for udtømte,

6) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller

7) der er påbegyndt en sag om førtidspension.

Stk. 2. Ved forlængelse af sygedagpengeperioden efter stk. 1, nr. 3, ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venter på behandling på et offentligt sygehus.
Jeg fremhæver stk 6 fordi det lyder til at han stadig har en sag kørende hos ASK, så længe han har det må de ikke stanse hans sygedagpenge om så det tager ASK 500 år

Hvorfor de er kommet i tanke om at rykke datoen er et super godt spørgsmål, som måske vil være værd at få opklaret, altså hvilken dato tæller??

MEN! kommunerne har altså en tendens til at være temmelig ligeglade, og lukker gerne sygedagpenge sagerne uanset hvor åbenlyst det er at ydelsen ikke skal og ikke må stanses.

Der ligger en principafgørelse på at sygedagpengene ikke må stanses før kommunen har truffet afgørelse på §17 FP HVIS man har søgt §17 før den dato sygedagpengene ellers ville skulle stoppes.
Jeg skal nok lige se om jeg ikke kan finde ud af finde den, men forvent jeg er laaangsom *ss* og så har jeg vist ikke lovet mere end jeg kan holde

En §17 SKAL der ligge en afgørelse på senest 3 måneder fra ansøgningstidspunktet, får man afslag hedder det KHJ. (med andre ord forlænger man pengene i max 3 måneder)
Afgørelsen kan naturligvis ankes, fuldstændig lige som stoppet af sygedagpengene kan.

Umiddelbart er det en dårlig ide med den §17 ansøgning, jeg tror altså han vil komme længere ved kun at holde sig til at sygedagpengene skal forlænges.
Som jeg ser det skal han forlænges, og det vil give mere end 3 måneder (højst sandsynligt) der til tyder noget på at sagen slet ikke er klar til at han har en chance for at få tilkendt FP, så det eneste, som jeg ser det, han vil få ud af §17 er at være sten sikker på at ryge på KHJ i rigtig rigtig mange uger mens han venter på BAN får set hele hans sag i gennem.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2011, 19:44   #3
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
jeg kan ikke overskue at finde den afgørelse, undskyld.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2011, 00:08   #4
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Som jeg tyder det, har han selv ansægt korrekt om førtidspension, før udløb af sygedagpengene?

Kommunen ser ud til at regere hurtigt, og behandler sagen NU, hvorfor sygedagpengene stopper?

Som regel en dårlig ide at ansøge pension, før at der ikke er muligheder på sygedagpenge vedr forlængelser. Netop fordi kommunen herefter, med loven kan stoppe sygedagpengene, når de har truffet en afgørelse.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2011, 13:03   #5
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Lillesine

Dejligt at læse, at du hjælper din nabo. Godt gået.

Ud over Popiae og LUMs skriv har jeg kune flg.:

Du skriver flg.:
Citat:
hans fagforening ved ikke om de kan deltage i mødet på tirsdag den 30 augsut jeg har lovet at tage med til mødet hvis fagforeningen ikke kan deltage.
Da dette møde har meget stor vigtigthed, og det derfor er centralt der er nogen med ekspertice i SDP-loven, så må der komme en afklaring NU om fagforeningens socialrådgiver kan deltage, hvis denne ikke kan på enten dagen el. tidspkt., er det sædvanlig praksis, når man har bisider med at findes en dato og tidspkt. hvor såvel kommune og fagforening kan. Hold fast i dette.

I/han bør derfor ringe til fagforening i dag og få afklaret dette og hvis ikke de kan deltage, bede dem ringe/maile sammen m. hans SB for ny dato og tid.

Er din nabo blevet vejlledt omkr. det at ansøge FP eft. § 17 og 18, og hvad dette kan indebærer for ham? Dvs. hvordan man gør, og hvad det medfører efterflg. og ikke bare:
Citat:
det ville han ikke få noget ud af
. Ellers ville jeg lade SB vide, at der kan forventes en klage over sagsbehandlingen.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
kommunen nielsen69 Alt det andet 25 04-10-2012 08:55
Hjælp! -Kommunen påtænker stop af sygedagpengeudbetalingen, idet kommunen ikke længer Marianzen Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 40 13-06-2012 12:50
Lån hos kommunen? Michael6400 Alt det andet 16 08-05-2010 00:15
kan kommunen det ??? bullermus Dit og Dat 6 14-11-2008 09:51
Hvad gør kommunen ??? Kjersti Manglen på Fleksjob 15 28-10-2008 21:38




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:21.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension