K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-05-2016, 21:13   #1
joey
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-01 2010
Indlæg: 51
Styrke: 15
joey er ny på vejen
Skat retur, er det formue?

Hej Jeg skriver på min venindes vegne, da hun ikke selv har overskuddet til det.
Sagen er den at hun er sygemeldt og på kontanthjælp, og i et praktik forløb.
Hun har ingen formuer over de 10.000,-
Hun har så været uheldig at køre galt i vinters og ikke have råd til en ny bil. Hendes Far låner hende så penge til en ny brugt bil. I sidste måned bliver hendes kat så akut syg og hun får den opereret, da den betyder utroligt meget for hende. Regningen lyder på 12.000,-
Så nu har en del gæld. Hun får så skat tilbage på omkring 3-40.000,-
Hun skynder sig at betale hendes gæld til dyrlægen og hendes far. Hun bliver så urolig for om hvad kommunene egentlig siger til at hun har fået så mange penge tilbage i skat. Hun fortæller så kommunen om skattepengene og de siger at hun skal leve af dem i over 4 måneder, da de så ikke vil udbetale kontanthjælp til hende. Da hun jo kan leve for skattepengene. Meeeen er det okay, når hun nu har så meget gæld????
Jeg er virkelig selv i tvivl, men er der nogen der har et bud på om det er værd at tage en kamp om???
joey er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-05-2016, 21:20   #2
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Hvis du eller din samlever får penge tilbage fra SKAT, bliver det betragtet som formue, hvis du modtager uddannelses- eller kontanthjælp

"Du kan derfor risikere at blive trukket i din ydelse, eller at du skal betale penge tilbage. Så kontakt Ydelsesservice, inden du går ud og køber nye møbler eller betaler af på din gæld. "

"Hvis din overskydende skat og din øvrige formue er på mere end 10.000 kr. for enlige og 20.000 kr. for ægtefæller/samlevende, har du efter loven formue. Det kan betyde, at du ikke længere har ret til uddannelses- eller kontanthjælp. Og så skal du i stedet leve af din/jeres formue."

http://www.kk.dk/nyheder/penge-tilba...tanthj%C3%A6lp

Sidst redigeret af Akvamarin; 13-05-2016 kl. 21:23.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-05-2016, 21:38   #3
joey
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-01 2010
Indlæg: 51
Styrke: 15
joey er ny på vejen
Tusind tak for hurtig hjælp!
joey er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2016, 00:01   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Husk at formue man har i forvejen, tæller med i formuen.
Så hvis man må have formue på 10.000 kr, har en opsparing på 5000 kr, og får 30.000 kr tilbage i skat, skal man leve for 25.000 kroners formue.

Og at bruge formue på ikke-forfalden gæld, ses som uforsvarlig økonomi

Sidst redigeret af MistyMiss; 14-05-2016 kl. 00:06.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2016, 12:12   #5
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Der må dog gerne stå mere end 10.000 på kontoen i en periode, da nogle regninger betales kvartalvis. Man skal bare kunne godtgøre at det er et spørgsmål om naturligt udsving på en årlig betalingsbalance, f.eks til strøm/olie osv.

Har hun brugt pengene vil hun kunne søge om kontanthjælp mod tilbagebetaling i den periode.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2016, 12:24   #6
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Pip:
Ja, penge til faste regner (såsom licens, forsikringer og lignende) må der gerne stå til, på budgetkontoen.
Og den kh man har fået udbetalt den måned, er heller ikke formue.
Så hvis jeg får mine 8300 kr 1. juni, og den 1. juli har 1000 kr tilbage af dem, tæller de 1000 kr med i formue den 1. juli
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2016, 12:40   #7
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Pip:
Ja, penge til faste regner (såsom licens, forsikringer og lignende) må der gerne stå til, på budgetkontoen.
Og den kh man har fået udbetalt den måned, er heller ikke formue.
Så hvis jeg får mine 8300 kr 1. juni, og den 1. juli har 1000 kr tilbage af dem, tæller de 1000 kr med i formue den 1. juli
Jeg har aldrig haft en budgetkonto men bare min nemkonto, og i det tilfælde vil de 1000,- ikke blive regnet med, hvis man kan argumentere for at de er til varmeregningen der kommer i næste måned f.eks.

Står der et mindre beløb på kontoen, vil man typisk blot regne 10.000 fra den skat man har fået retur, og dividere resten op i måneder. Man skal altid bede om at få deres beregning, så man selv evt. kan argumentere for at det skal beregnes anderledes. Hvis bilen står i hendes navn og ikke faderens, skal hun kunne bevise at der er en restgæld der er større end salgsværdien, hvis den ikke skal regnes med naturligvis.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:08.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension