K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-01-2008, 19:29   #1
Simmer
Elsker at være her på K10
 
Simmers avatar
 
Tilmeldingsdato: 23-01 2008
Lokation: Esbjerg
Indlæg: 73
Styrke: 17
Simmer er ny på vejen
Er fleksjobbere oftere sygemeldt

Jeg har efter jeg er blevet ansat i fleksjob været syg 2 dag, 1 dag for to uger siden og 1 dag nu siden d. 3 januar i år.
Selvfølgelig er almindelige ansatte også syge, men der er jo en grund til at nogle kommer under fleksjob ordningen, hvilket ofte skyldes sygdom / lidelser af den ene eller anden slags.
Jeg bekymre mig nu om konsekvenserne for hvor meget sygdom der er acceptabel. Jeg ved godt at 2 dage er ingenting, men mine erfaringer fra tidligere arbejdsforhold har i nogle tilfælde betydet stort sygefravær.

Er der nogen der ved lidt om hvordan "reglerne" er med fleksjobbere og sygedage i forhold til almindelige ansatte som for det meste har en max grænse for sygefravær.

Og som overskriften lyder, er fleksjobbere generelt mere syge.......

Sidst redigeret af Simmer; 23-01-2008 kl. 19:32.
Simmer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2008, 19:39   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Det er da et godt spørgsmål, du stiller.

Hvis ressourceprofilen og ansættelsesbeviset (og dermed sagsbehandlingen) ellers har været god nok, FØR ansættelsen i fleksjobbet, så bør der stå, at der kan forventes fravær af en vis mængde. Hertil kommer skånebehov osv.

I min verden er forøget sygefravær derfor indbygget i hele fleksjob-ordningen.

Der er også sygedagpenge fra første sygedag for fleksjobbere i modsætning til personale på ordinære vilkår.

Hvis man bliver sygemeldt, skal man som flekser have foretaget sygedagpengeopfølgning som ordinært ansatte.

Men et svækket helbred - måske især luftvejslidelser, men også andre ting, der nedsætter modstandskraften - kan betyde, at man nemmere bliver eks. forkølet osv.

Men det bør jo altsammen fremgå af sagen i kommunen.
Og hvis ikke, så når der er revurdering, bør det rettes til i ressourceprofil og ansættelsesbevis mv.

Det er jo heller ikke rimeligt at blive fyret pga. noget, kommunen har "glemt" at skrive i sagen, hvis man skulle være syg.

Sagen skal jo afspejle virkeligheden og ikke noget, kommunen eller andre kunne ønske sig.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2008, 23:59   #3
mumse
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-05 2007
Indlæg: 11
Styrke: 17
mumse er ny på vejen
Jeg vil bare fortælle at efter jeg kom i fleksjob for to år siden gr. nedslidt ryg, har jeg kun haft to sygedage, jeg er sikker på at det hænger sammen med at jeg førhen var på 37 t og nu er på 25 t ugentlig, der bliver taget skånehensyn og ikke er så mange timer på arbejde, sådan kan det jo også vise sig at et fleksjob kan nytte.
mumse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2008, 11:57   #4
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Simmer mange gange når man kommer nye steder så støder der sygdom til , så alt efter hvad det er for sygdomme så kan det også være miljø skiftet

er det den sygdom du er visiteret fleks på der har gjort at du har været nød til at melde dig syg eller er det noget andet ?

jeg er tilbøjlig til at give mums ret , da jeg selv var i fleksjob var jeg syg tre dage på et år og det var sammen med resten af danmark med en gang snue ....

når man er i job som flekser så skulle man gerne have det sådan at ens skånehensyn deriblandt timeantallet er tilpasset netop så man ikke bliver syg hele tiden.

Men det er jo individuelt og alt efter hvad man fejler har man en immunitets sygdom ja så vil man ofte være mere syg end den der har dårlig ryg og som har skånehensyn der er ordentligt udredt og som derfor har en tilpasset arbejdsplads...

Jeg har selv bla stress og når man er stresset så får man flere og flere migræner og smerter i led osv ....

derfor måtte jeg selv gå ned i tid efter et stykke tid på jobbet , og da jeg gjorde det var både kommunen og arbejdsgiverens holding til det , at hvis jeg blev mere syg af at arbejde ja så var det måske en pension jeg skulle have....

hvor jeg selv er af den mening at det er et ikke stressende job og ordentlige hjælpemidler jeg skal have.

Men jeg kan godt følge dig jeg tror ikke at de findes den flekser der ikke tænker over hvad der sker hvis man bliver sygemeldt , men det er vigtigt at du lytter til din krop og derfor må du jo sygemelde dig hvis ikke du er syg (det gjorde jeg ikke , kravlede på arbejdet og forsømte hjemme i stedet for ).

Du skal ikke være superwoman/mand når du er flekser, så jeg vil da anbefale dig at skrive jobdagbog et stykke tid så kan du evt se hvad det er der går skævt og kontakte din kommune og se om ikke der er mulighed for at tilrette dit job....

med nogle sygdomme er det jo sådan at man kan få det værre med tiden og andre igen har det som jeg , at sker der en masse på hjemmefronten og man samtidig skal passe jobbet hvor der også sker en masse , ja så bliver det hele sammenlagt for meget.....


da jeg gik ned i tid var det fordi min datter kom til skade og havde lang tid på krykker og det simpelthen blev for meget med en hjælpeløs unge der skulle køres i skole og hentes igen og viden om at hun sad på skolen og kiggede ud i luften fra hun fik fri til jeg kom frem....

det påvirkede mig så meget at min stress steg meget voldsomt, men jeg måtte altså have lægen til at forklare både min arbejdsgiver og min jobkonsulent hvad stress er og at det ikke kun er jobbet der er med til at øge stress men også det derhjemme, det hjalp på det, så en snak med din læge om hvad der foregår er nok også en meget god ide ...

I hvertfald er mit råd til dig , pas på dig selv gå heller til lægen en gang for meget end en gang for lidt og lad for alt i verden være med at regne med at du selv ved hvad det er der sker med din krop, for sådan er det altså ikke altid ....


jeg regnede med at det var stress og borrelia der gjorde at jeg fik det så dårligt som jeg gjorde , og det endte så med at jeg måtte stoppe jobbet og først bagefter fik jeg taget mig sammen til at gå til lægen (for man er jo så klog) og først her opdagede vi så at der var tilstødt nyt , med det resultat at jeg nu er sygemeldt på ubestemt tid ......

Så det korte af det lange er , du kan ikke gøre noget ved at du er syg , så sygemeld dig (men opsøg din læge også så denne kan bakke dig op)

hvis du er ansat i job, så gælder der de samme regler for dig som for alle andre på arbejdsmarkedet , man kan ikke fyres fordi man er syg, men meget sygdom kan selvfølgelig gøre at arbejdsgiverne ikke kan bruge en, men der vil jeg anbefale dig at være i fagforening.

Du mister IKKE din fleksvisitation fordi du er syg, når du er sygemeldt og hvis det er længere tid , så skal kommunen udrede dig nøjagtigt som alle andre , det gælder også hvis du er ledig.

Når du er syg, så bliv hjemme til du er helt sikker på at du er ovenpå igen, kommer du for tidligt på arbejdet ender du med at være nød til at lægge dig igen inden for kort tid , det er bedre at få det overstået på en gang ...

MVH

Hejdien
  Besvar med citat
Gammel 06-02-2008, 15:08   #5
Simmer
Elsker at være her på K10
 
Simmers avatar
 
Tilmeldingsdato: 23-01 2008
Lokation: Esbjerg
Indlæg: 73
Styrke: 17
Simmer er ny på vejen
Den svære afslutning

Jeg sidder nu igen, igen i den deprimerende situation, at højest sandsynligt at være nød til at stoppe på en arbejdsplads.

Hele januar måned har jeg været plaget af mine "lidelser" eller hvad man nu kalder det - migræne, søvnløshed, svimmelhed og kvalme mm.

Jeg kender rutinen så godt efter flere års kamp med at få nedturer i forbindelse med arbejde.
Nu er jeg kommet under fleksordningen og håbede derfor at det denne gang ville gå bedre. Men nej,

Mit problem er ofte at jeg ikke er særlig god til at gå ledig, jeg bliver hurtig rastløs, og derfor slog jeg også rask til da muligheden for mit nuværende arbejde tilbød sig.

Den første måned var i praktik, hvor alt bare kørte der ud af, men efter der kom mere kød på opgaverne og jeg blev fastansat, kom de gamle sygdomstegn snigende igen og er siden bare taget til.

Jeg må tilstå at det heller ikke er det rigtige arbejdsmiljø jeg er kommet i og mine evner og interesse for faget er meget begrændset.
Det gør selvfølgelig ikke situationen bedre at det er langt fra den første gang, jeg har taget fejl hvad job angår.

Min jobkonsulent, som ikke kender mig så godt, mener jeg ikke har givet arbejdspladsen en ordenlig chance. Vores sidste samtale gik ikke så godt og jeg følte ikke hun tog min sag alvorligt. Jeg havde forventet en samtale hvor vi i fællesskab med arbejdspladsen kunne snakke stille og roligt om tingene.
Men hun var af den opfattelse at det var en sag mellem mig og min arbejdsgiver og kunne ikke forstå hvorfor jeg henvendte mig til hende.
Det er efter min mening en jobkonsulents arbejde at finde en løsning og være lydhør overfor "klienten".
Ud fra min journal fremgår det hvad mine skånebehov er og hvilke problemer jeg har, men det lod ikke til min jobkonsulent var interessret i at drøfte den.

Min arbejdsgiver har tilbudt at give mig en ekstra chance og at mine arbejdsopgaver vil blive ændre til min fordel. Det er jeg selvfølgelig glad for, men jeg ved at når jeg er kørt så langt ned som jeg er nu, er en omrokering sjældet nok til at alt bliver godt lige med det samme.
Jeg fik samtidig at vide af min arbejdsgiver at jeg har indtil fredag til at beslutte mig om hans tilbud er ok for mig, de er selvfølgelig ikke interessert i flere sygedage fra mig.
Endelig er mit valg truffet om at stoppe, men jeg føler alligevel jeg burde prøve den nye ordning af og se hvad der sker.

Det er bare forbandet svært at finde energi og overskud til at yde en god arbejdsinsats og i det hele taget møde op og se kollegaer og chef i øjnene.

Hvad ville jeg så med dette indlæg, tænker du så måske efter at have pløjet hele denne roman igennem...., ja endelig havde jeg bare brug for at få luft for mine tanker og frustrationer.

Sidst redigeret af Simmer; 06-02-2008 kl. 15:15.
Simmer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2008, 15:58   #6
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
WHO Simmer ro på ...

Nu skal du lige stoppe op og tænke du kan ikke bare stoppe i et fleksjob fordi du syntes det er for hårdt , så mister du din ledighesydelse...

Så du skal nok lige stoppe op og tænke dig om og så gøre tingene på den rigtige måde og i den rigtige rækkefølge .....

Du skriver..


Citat:
Jeg sidder nu igen, igen i den deprimerende situation, at højest sandsynligt at være nød til at stoppe på en arbejdsplads.

Hele januar måned har jeg været plaget af mine "lidelser" eller hvad man nu kalder det - migræne, søvnløshed, svimmelhed og kvalme mm.

Jeg kender rutinen så godt efter flere års kamp med at få nedturer i forbindelse med arbejde.
Nu er jeg kommet under fleksordningen og håbede derfor at det denne gang ville gå bedre. Men nej,
Hvis du har det sådan så skal du sygemelde dig nu, du skal gå til din læge og sikker dig at du kan få en lægeerklæring, du må IKKE sige at du ikke vil arbejdet men gå via en sygemelding ...

du skriver

Citat:
Den første måned var i praktik, hvor alt bare kørte der ud af, men efter der kom mere kød på opgaverne og jeg blev fastansat, kom de gamle sygdomstegn snigende igen og er siden bare taget til.

Jeg må tilstå at det heller ikke er det rigtige arbejdsmiljø jeg er kommet i og mine evner og interesse for faget er meget begrændset.
Det gør selvfølgelig ikke situationen bedre at det er langt fra den første gang, jeg har taget fejl hvad job angår.
Det er selvfølgeligt ærgerligt at du ikke opdagede at jobbet ikke var noget for dig under praktikken , det er netop derfor en praktik kan være en god ting, men når du nu ikke opdagede det er du nød til at tage tingene hen af vejen ...


Du skriver at din arbejdsgiver har tilbudt at lave dine arbejdsopgaver om, sådan at de kommer til at passe bedre til dig , tror du ikke at det ville være en god ide at tage mod det tilbud , hvem ved det kan jo være at det viser sig at du kan klare den .....

i hvertfald er det at gå fra et fleksjob ikke den rigtige løsning, da det komme til at se ud som at du ikke vil arbejde , og det vil gøre at kommunen kan sætte dig på kontanthjælp....

du skriver
Citat:
Min jobkonsulent, som ikke kender mig så godt, mener jeg ikke har givet arbejdspladsen en ordenlig chance. Vores sidste samtale gik ikke så godt og jeg følte ikke hun tog min sag alvorligt. Jeg havde forventet en samtale hvor vi i fællesskab med arbejdspladsen kunne snakke stille og roligt om tingene.
Men hun var af den opfattelse at det var en sag mellem mig og min arbejdsgiver og kunne ikke forstå hvorfor jeg henvendte mig til hende.
Det er efter min mening en jobkonsulents arbejde at finde en løsning og være lydhør overfor "klienten".
Ud fra min journal fremgår det hvad mine skånebehov er og hvilke problemer jeg har, men det lod ikke til min jobkonsulent var interessret i at drøfte den.
dette kan du reagere på ved at skrive et brev til din jobkonsulent hvor du beklager den ringe samarbejdsvilje og samtidig sender brevet til din sagsbehandler (altså en kopi af det du sender til jobkonsulenten )

Du kan så skrive ned hvad arbejdsgiveren har sagt og på hvilke måde du og arbejdsgiveren nu er blevet enig om at du skal arbejde, på den måde giver du det et forsøg mere og hvem ved måske bliver det også bedre....

fleksjob hænger jo ikke ligefrem på træerne og hvem ved hvornår du finder et igen, det lyder jo som om du har en arbejdsgiver der er villig til at give det en chance ....

du skriver at du har brug for at komme af med dine tanker og frustrationer og jeg håber så at du ikke i tankene er ved at bare melde pas på jobbet, for det kan få uoverskuelige konsekvenser for dig ....

så selv om det er tanker og frustrationer så ville jeg lige give dig en besked om at du skal tænke dig godt om inden du handler, og prøv at få det til at fungere, evt brug din fagforening til at vende problematikken med .....

og forresten ... det job du er ansat i , er der ikke i det i forvejen ved udarbejdelse af kontrakt taget hensyn til dine skånehensyn og er det ikke skrevet ind i kontrakten ....

MVH

Hejdien
  Besvar med citat
Gammel 06-02-2008, 16:17   #7
Simmer
Elsker at være her på K10
 
Simmers avatar
 
Tilmeldingsdato: 23-01 2008
Lokation: Esbjerg
Indlæg: 73
Styrke: 17
Simmer er ny på vejen
Hejdien

Selvfølgelig har jeg ikke tænkt mig at sige op på mit arbejde, men min arbejdsgiver kan jo godt sige MIG op, hvis han mener at jeg ikke kan yde det der kræves i jobbet.
Jeg kan jo kun være ærlig overfor min arbejdsplads, især efter gentagende sygemeldinger.
Jeg kan ikke love at nye arbejdsområder vil ændre noget, i alt fald ikke lige med det samme, måske på sigt....
Simmer er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Sygemeldt madamflex Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 25 19-09-2013 01:08
sygemeldt !!!!! Jef Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 26-04-2013 16:05
Sygemeldt på KH?? samp Spørgsmål ang fleksjob 13 11-01-2012 00:24
Sygemeldt Tullee Alt det andet 8 10-12-2010 22:38
sygemeldt. Lenep Spørgsmål ang fleksjob 24 06-01-2008 20:40




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:19.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension