K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-09-2016, 14:18   #41
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
tror vasen mener at økonomist giver det det samme, altså sygepenge på kh sats eller ½ tids job, skkert det samme udbetalt.

at du ikke kan forsøge dig selv på ½ tids job, ja det betyder du skal have kikket på dine udgifter for du er næsten en sikker på kh, bare kaldt jobafklaring, men beløbet er det samme
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-09-2016, 20:32   #42
vasen
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 1.105
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
vasen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jumbo Se meddelelser
Hej igen,

Vasen hvis jeg raskmelder mig og søger job på deltid kan jeg jo ikke forsørge mig selv? Og min A kasse kræver at jeg står til fuld rådighed på arbejdsmarkedet. Det er faktisk dem der opfordrede mig til at sygemelde mig så kommunen kan afklare mig, men noget siger mig at kommunen nok selv rask melder mig, også tilbage til status quo igen igen.'!

Vh
Jumbo
Det jeg mener er følgende.
Sygedagpenge varer ikke evigt. Du risikerer at ryge på KH. og eller ressourceforløb. Det sidste kan vare op til 5 år. Kender ikke din alder?

Du skriver, at det er svært at finde et job på ml. 17-20 timer.

Det vil jo ikke være lettere, at finde et fleksjob på samme antal timer.

Ganske vist supplerer kommunen op, men dels kommer det an på lønnen og
du er ikke mere sikret i et fleksjob for fyring end du er på alm. vilkår.

Oveni kommer, at lægeudtalelse har skrevet, at du kan arbejde ml. 17-20 timer, hvilket i dag anses for højt. Trods kommunerne ikke retter ind efter læger kan de sagtens finde på, at bruge det imod dig med omvendt fortegn.

Og sidst ,men ikke mindst sker der i disse år så mange forringelser på området, at du skal tænke dig meget grundigt om.

Sidst redigeret af vasen; 20-09-2016 kl. 20:34.
vasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-09-2016, 21:43   #43
Thisted_1970
Hvor skulle jeg ellers være
 
Thisted_1970s avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-03 2016
Indlæg: 124
Styrke: 9
Thisted_1970 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jumbo Se meddelelser
tak for svar.
Okay ja, men tager en dag af gangen og ser hvad der sker. Så længe jeg ikke bliver fanget i systemet. En arbejds prøve tager den som minimum 3 måneder eller kan man vælge 1 måned eller 2?
Altså også på dette område strammes der og strammes der hele tiden, - før var 3 mdr. det normale, men nu er det normale blevet 6 månder. Men det værste er, at selvom kommunerne selv oprindeligt i mange tilfælde organiserede en 3 mdr. praktik, så sidder de så 3-4 mdr. efter og fortæller, at praktikken ikke gælder rigtig fordi den ikke er på 6 mdr. - fordi nu viser det sig at Ankestyrelsen i mellemtiden har udtalt at en praktik bør være på 6 mdr istedet for 3!!
så hvem ved, måske ender disse praktikker på 12 mdr??

PS til Jumbo: Som du vel også kan læse her på forum, er det sociale system reelt brudt sammen.
I stedet for at du står i stampe i 5 år og arbejdsprøves osv. kan du ligeså godt bruge den tid på at tage en ny uddannelser som bedre passer til dit handicap, eller noget andet, hvis du altså ikke ser dig selv indenfor den branche du er nu......, - altså blot for at sige, at det sociale system kan ikke hjælpe dig ser det ud til , du er simpelt for "rask" - folk vil sige til dig at du let kan få hjælp, men det er fordi folk ikke ved hvor ringe det hele fungerer i disse år, og det er en udvikling som for alvor har fundet sted fra 2012 til nu.

Og som én skriver i tråden: tro ikke at flexjob er nogen guldgrube!!! du skal grueligt meget igennem for at få et flexjob, og hvad så?
du lyder ung, så det vil være bedre for dig på alle måder tror jeg at finde et job på normale betingelser eller at læse en ny uddannelse...

Det er trist, men desværre sådan det er - blot ærgerligt at det var under en socialdemokratisk regering at alt dette "lort" blev vedtaget
Thisted_1970 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2016, 11:44   #44
Jumbo
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-09 2016
Indlæg: 40
Styrke: 8
Jumbo er ny på vejen
Hej,
Hvad sker der hvis en kommunen bare raskmelder en? hvilke muligheder har man så i systemet?..er der nogen der ved det
Tak
Vh Jumbo
Jumbo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2016, 14:38   #45
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Hej Jumbo

For at sige det som det er, så står du i en rigtig dum situation, for uanset om du vælger det ene eller det andet så ender du med at tabe.

Det er selvfølgeligt rigtigt hvad de alle skriver om at hvis du bliver i kommunens system så kan det tage årevis på kontanthjælps niveau og du risikerer alligevel at kommunen ender med at raskmelder dig.

Men hvis du selv raskmelder dig eller bliver raskmeldt af kommunen så står du i et ingenmandsland.
Du er for rask til at kommunen vil hjælpe dig men for syg til at få hjælp i A-kassen hvis du ellers er med i dagpengesystemet.

Jeg er selv i nogenlunde samme situation, jeg aner ikke hvor mange timer jeg egentligt kan klare men det ender formentlig et sted lige omkring 18 timer og derfor har jeg forsøgt at undersøge de økonomiske konsekvenser af mit valg.

A-kassen melder tilbage at for at man lovligt kan modtage dagpenge så skal man være rask, hvilket betyder at man skal søge job på mindst 30 timer hvis man er deltidsforsikret og 37 timer hvis man er fuldtidsforsikret. Dermed naturligvis underforstået at hvis man tilbydes et job man har søgt så skal man også tage det.

Hvis man som du kun kan arbejde 20 timer om ugen så kan du formodentligt godt være deltidsforsikret i en A-kasse men kan få problemer når du skal modtage forsørgelse, hvis det ellers kommer frem at du maksimalt kan arbejde 20 timer.

En anden ting er at når man bliver raskmeldt så skal man igen optjene retten til sygedagpenge, det gør man så vidt jeg har forstået ud fra de timer man arbejder, hvilket betyder 20 timer.
Hvis du bliver syg igen efter at have optjent sygedagpenge igen, hvilken sats får du så udbetalt i næste sygeperiode ??

Så det betyder at så længe du er i job kan du måske holde skindet på næsen med en ansættelse på eksempelvis 20 timer, men hvad sker der når og hvis du enten bliver arbejdsløs eller sygemeldt ?
Ved arbejdsløshed er der stor chance for at kontanthjælp er din eneste løsning, og i en sygdomssituation hvad får du der ??

Hvis du er har en pensionsopsparing skal du også gøre op med dig selv om du i det hele taget kan få kontanthjælp da der er regler om at man først skal have "spist" sin pensionsopsparing, man kan vist få kontanthjælp i 6 måneder, men så træder reglen i kraft, medmindre der står en klausul i pensionen om at den ikke kan hæves før tid.
Hvis du har en pensionsopsparing med forsikringer bør du også tænke på om du kan få noget fra pensionskassen, nogle pensionskasser kræver at man har fået offentlig førtidspension eller flex, mens andre laver deres egne undersøgelser og visiterer dig til pension alligevel, så du bør i givet fald undersøge denne side af sagen.

I og med at jeg ikke kender det antal timer jeg kan arbejde i har jeg selv valgt at gå den kommunale vej, det har jeg gjort vel vidende at jeg kan ende i systemet i årevis og alligevel blive raskmeldt til sidst.

Håber på at mit indspark kan hjælpe dig med at tage din beslutning for hvad du skal vælge at gøre.

Pøj pøj med beslutningen
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2016, 15:01   #46
Thisted_1970
Hvor skulle jeg ellers være
 
Thisted_1970s avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-03 2016
Indlæg: 124
Styrke: 9
Thisted_1970 er ny på vejen
Jeg ved ikke om det har været nævnt i tråden før, men har du prøvet revaliderings-"vejen"?
Revalidering er for de som har reel arbejdsevne tilbage og som i udgangspunktet er "resourcestærke" -f.eks. har taget en videregående uddannelse - men skal have hjælp til at komme ind på arbejdsmarkedet.
Det kan godt være at du pt ikke kvalificerer dig til revalidering? men kunne det måske blive et mål for dig at komme derhen hvor du kvalificerer dig til en revalidering?
Thisted_1970 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2016, 16:54   #47
Løvinden
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-06 2009
Indlæg: 135
Styrke: 15
Løvinden er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nørd Se meddelelser
Hej Jumbo

For at sige det som det er, så står du i en rigtig dum situation, for uanset om du vælger det ene eller det andet så ender du med at tabe.

Det er selvfølgeligt rigtigt hvad de alle skriver om at hvis du bliver i kommunens system så kan det tage årevis på kontanthjælps niveau og du risikerer alligevel at kommunen ender med at raskmelder dig.

Men hvis du selv raskmelder dig eller bliver raskmeldt af kommunen så står du i et ingenmandsland.
Du er for rask til at kommunen vil hjælpe dig men for syg til at få hjælp i A-kassen hvis du ellers er med i dagpengesystemet.

Jeg er selv i nogenlunde samme situation, jeg aner ikke hvor mange timer jeg egentligt kan klare men det ender formentlig et sted lige omkring 18 timer og derfor har jeg forsøgt at undersøge de økonomiske konsekvenser af mit valg.

A-kassen melder tilbage at for at man lovligt kan modtage dagpenge så skal man være rask, hvilket betyder at man skal søge job på mindst 30 timer hvis man er deltidsforsikret og 37 timer hvis man er fuldtidsforsikret. Dermed naturligvis underforstået at hvis man tilbydes et job man har søgt så skal man også tage det.

Hvis man som du kun kan arbejde 20 timer om ugen så kan du formodentligt godt være deltidsforsikret i en A-kasse men kan få problemer når du skal modtage forsørgelse, hvis det ellers kommer frem at du maksimalt kan arbejde 20 timer.

En anden ting er at når man bliver raskmeldt så skal man igen optjene retten til sygedagpenge, det gør man så vidt jeg har forstået ud fra de timer man arbejder, hvilket betyder 20 timer.
Hvis du bliver syg igen efter at have optjent sygedagpenge igen, hvilken sats får du så udbetalt i næste sygeperiode ??

Så det betyder at så længe du er i job kan du måske holde skindet på næsen med en ansættelse på eksempelvis 20 timer, men hvad sker der når og hvis du enten bliver arbejdsløs eller sygemeldt ?
Ved arbejdsløshed er der stor chance for at kontanthjælp er din eneste løsning, og i en sygdomssituation hvad får du der ??

Hvis du er har en pensionsopsparing skal du også gøre op med dig selv om du i det hele taget kan få kontanthjælp da der er regler om at man først skal have "spist" sin pensionsopsparing, man kan vist få kontanthjælp i 6 måneder, men så træder reglen i kraft, medmindre der står en klausul i pensionen om at den ikke kan hæves før tid.
Hvis du har en pensionsopsparing med forsikringer bør du også tænke på om du kan få noget fra pensionskassen, nogle pensionskasser kræver at man har fået offentlig førtidspension eller flex, mens andre laver deres egne undersøgelser og visiterer dig til pension alligevel, så du bør i givet fald undersøge denne side af sagen.

I og med at jeg ikke kender det antal timer jeg kan arbejde i har jeg selv valgt at gå den kommunale vej, det har jeg gjort vel vidende at jeg kan ende i systemet i årevis og alligevel blive raskmeldt til sidst.

Håber på at mit indspark kan hjælpe dig med at tage din beslutning for hvad du skal vælge at gøre.

Pøj pøj med beslutningen
Du sætter lige præcis ord på noget jeg har tænkt meget over. Man kan risikere at lande mellem to stole, når man ikke kan klare at forsøge sig selv fuldt ud. For hvem kan fx leve af en deltidsunderstøttelse?
Jeg har selv oplevet et kæmpepres, fordi jeg ikke kunne forsøge mig selv på et mindre timeantal. Nu var jeg så så privilligeret, at jeg kunne genoptage en hvilende pension fra før 2003.
Men hvor ville det være godt, hvis det ikke bare næsten var enten eller. Enten farer nogle afsted med 120 kilometer i timen eller også ryger de ned med stress, depression osv.
Jeg ved godt flexjob er mellemvejen, men jeg kan jo høre hvordan folk nærmest bliver slidt ned til sokkeholderne på vejen derhen imod uden at være sikker på overhovedet at få et!
Det burde være muligt at strikke flere individuelle løsninger sammen, så dem der kan arbejde lidt eller noget stadig kunne være en del af arbejdsmarkedet og bidrage til hele butikken Danmark. Jeg tror det ville være en win win for både borger og samfund.
Løvinden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2016, 18:38   #48
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Demitentsats.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Jumbo Se meddelelser
Hvad sker der hvis en kommunen bare raskmelder en? hvilke muligheder har man så i systemet?..er der nogen der ved det
Tak
Du har vel meldt dig i A-kasse da du blev færdiguddannet og er dermed berettiget til demitentsats til du finder et job.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2016, 21:19   #49
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af KageØre Se meddelelser
Du har vel meldt dig i A-kasse da du blev færdiguddannet og er dermed berettiget til demitentsats til du finder et job.
Nej, det er jo det som er hele problemet, hvis trådstarter ikke kan arbejde mindst 30 timer om ugen er vedkommende ikke berettiget til understøttelse, det er sådan loven er og hvis man alligevel hæver dagpenge så er det bedrageri.

Hvis trådstarter raskmeldes, så lander h*n mellem to stole og kan kun få en indtægt via kontanthjælp eller arbejde, og hvis ingen tør/vil ansætte trådstarter, så er der kun kontanthjælp tilbage, hvis denne mulighed overhovedet er til stede.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2016, 23:39   #50
Jumbo
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-09 2016
Indlæg: 40
Styrke: 8
Jumbo er ny på vejen
Hej alle sammen igen,
Ja det er noget af en mærkelig og lidt trist situation man står i! Man bliver jo klemt mellem to negle her!..Men jeg må tage en chance og håbe på at kommunen kan hjælpe mig med noget, og ja jeg har ret til dimententsats, jeg må håbe på kommunen kan afklare en på en fair måde. Og hvis de raskmelder en må jeg tilbage på a kassen og så siger de jo nok at man ikke kan arbejde 37 timer.

Er der overhovedet en løsning på det her?!. Ellers må man klare sig selv!..forfærdeligt at folk kan ende i sådan en situation Det har politikerne virkelig ikke tænkt over..

Hvis kommunen sætter en i kategori 2 hvor "stærkt" står man så?
Jumbo er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:40.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension