K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-09-2011, 18:33   #1
MandenM
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2011
Indlæg: 4
Styrke: 0
MandenM er ny på vejen
Min situation + førtidspension

Hej. Jeg er en ung mand på 23 år som er undervejs med at få berettiget en førtidspension. Grunden til at jeg desværre skal igennem dette er at jeg har så kraftige problemer både psykisk og fysisk at jeg ikke kan tage en uddannelse eller et have et job.

Dette udmønter sig bla. i en psykiatrisk undersøgelse hvor psykiateren fastslog at jeg lider af SVÆR PTSD (Post Traumatisk stress), angst, svær depression og mistanke om bagvedliggende personlighed med antisociale, aggressive og psykotiske træk.

For at give jer den bedst mulige forståelse for min sag har jeg valgt at skrive lidt om hvad der står i den psykiatriske undersøgelse der er lavet på mig.
Her er et uddrag:

"Konklusion"

M lider af periodisk depression pt af moderat til svær grad. Dertil mulige hypomane episoder, der kan rejse mistanke om bipolar affektiv sindslidelse, men tilsvarende symptomer kan også ses ved en svær PTSD, som han har, med mareridt, flashbacks og dissociationstendens.

"symptomernes årsager"

Der er en kendt sammenhæng mellem traumatisk opvækst, vold, mobing, og forekomst af tidligt misbrug, PTSD, depression og dyssocial personlighedsstruktur.

Det var lidt af det der stod i den 9 sider lange rapport, og jeg har meget store problemer med at koncentrere mig. Efter maksimalt 20 minutter bliver jeg grebet af angst og skal væk fra andre mennesker og bare være alene. Jeg har svært ved at være social og opholder mig mest i min lille lejlighed hvor jeg knap nok kan få tingene til at køre rundt da jeg er under 25 år og derved kun får godt 5000 kroner udbetalt i kontanthjælp der skal gå til husleje, mad, tøj og alt andet. Hver måned har jeg 1500 kr tilbage når huslejen er betalt, så jeg lever lidt på må og få, og er afhængig af hjælp fra min far.

Jeg tager dagligt Efexor (Venlafaxin) 2 x 75 mg som hjælper lidt, men jeg har stadig meget store problemer med andre mennesker, og min evne til at være i rum med andre.

Fra et par måneder siden foreslog kommunen at jeg startede til psykolog, og jeg er netop blevet færdig med de 12 timer som jeg blev bevilget. Psykologen er meget chokeret over min opvækst som var præget af gentagende former for misbrug, vold, psykisk terror og enorm svigt. Hendes professionelle vurdering (og det vil hun også skrive i rapporten) er at jeg får bevilget en førtidspension pga. de mange problemer jeg har.

Alle jeg kender omkring mig som kender til mig og har læst diverse rapporter der er lavet på mig er enige i at jeg bør blive tilkendt en førtidspension, men det er ikke noget jeg er stolt af at måske skulle have.

Synes det er trist at skulle være pensionist i så ung en alder, men jeg gider heller ikke lyve over for mig selv mere, så har indset at jeg nok aldrig kommer ind på hverken arbejdsmarkedet eller får taget en uddannelse.

Spørgsmålet er så bare, hvad sker der nu?

Kan desuden sige jeg får lov til at gå derhjemme og derfor er fritaget aktivering pga. af alle de problemer jeg har..

Det virker til at kommunen trækker min sag i langdrag, og hvad kan de snart mere forvente at jeg skal før de bevilger mig min førtidspension?

Den vil give mig ro og fred i hverdagen samt muligheden for at have et anstændigt sted at bo, samt knap så mange bekymringer om hvordan jeg skal få mad på bordet og meget andet.

Håber i kan hjælpe mig med hvordan jeg bedst muligt kommer videre herfra.

Knus M

Sidst redigeret af MandenM; 18-09-2011 kl. 18:43. Årsag: glemte beskæftigelse
MandenM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-09-2011, 18:37   #2
MandenM
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2011
Indlæg: 4
Styrke: 0
MandenM er ny på vejen
Tror i at kommunen kan afvise mig at få en førtidspension med alle disse ting jeg har omtalt?
MandenM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-09-2011, 18:58   #3
MandenM
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2011
Indlæg: 4
Styrke: 0
MandenM er ny på vejen
Kan desuden sige at den psykiatriske undersøgelse som jeg har citeret fra blev foretage den 29.3.2010.

Altså mere end halvandet år siden, og stadig ingen afklaring???
MandenM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-09-2011, 19:29   #4
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Har du været i arbejdsprøvning - det kræver de jo som regel..

Eneste undtagelse er hvis man har lægepapir på at en arbejdsprøvning vil forværre ens situation....

Det er jo arbejdsevnen der afgør om man kan få pension, så den skal vurderes på en eller anden måde, medmindre sagen er oplagt...

Det kan din selvfølgeligt være, men det er umuligt at vide, medmindre man er din sagsbehandler... det er jo hende der skal indstille dig.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-09-2011, 19:33   #5
Annemette
Hjemmevant på K10
 
Annemettes avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2009
Lokation: Vestjylland
Alder: 33
Indlæg: 259
Styrke: 15
Annemette er ny på vejen
Hej med dig.

Det er meget svært at sige om kommunen tilkender dig en førtidspension , da det jo kommer an på din arbjedsevne, men efter min menig så har du nogle gode ord som er formulleret rigtig godt .
Men er du arbjedsprøvet og hvad siger din arbjedsevne?

Er selv ung er en pige på 20 år som har en kronisk ryg sygdom som jeg er opereret for flere gange , og som giver mig stærke kronsike smerter og kræver stærkt smertestillende medicin 4 gange om dagen for at havde en nogle lunde tågelig hverdag.
Jeg kæpmer selv med jobcenteret/kommunen om at få en afklarning og har gjordt det i over 2 år først om at få flexjob men det var ikke realistis, jeg har været i afklarings prøve på Reva hvor de har vurderet at jeg er uegnet til at arbejde i ethvert fag og min arbejdsevne har de vurderet til at være nedsat med 60 % .
Lægekonsulenten har endvidere skrevet at han vurderer at alle behandlings muligheder er udtømt, og det eneste rigtige vil være en førtidspension.

Lige som dig er jeg også på kontanthjælp, er så hjemmeboende så der er heller ikke mange penge.

Jeg går også hjemme da jeg er langtidssygemeldt pga smerterne.

Ved alt om hvor sind sygt frustrerende det er at vente på en afklaring og det kræver stor tålmodighed .
__________________
Mvh Annemette ung kronisk syg og blev førtidspensionist pr. 1/4 2012
Annemette er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-09-2011, 19:56   #6
MandenM
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2011
Indlæg: 4
Styrke: 0
MandenM er ny på vejen
@PIP

Nej jeg har ikke været i arbejdsprøvning da jeg også har store problemer med mit temprament. Er før blevet dømt for kvalificeret vold, grov vold og lignende. Det er ofte i situationer hvor jeg bliver presset at jeg kan blive meget psykotisk og meget voldelig, og da jeg af natur er meget bredskulderet og en stor fyr kan jeg forvolde folk utrolig meget skade, og det har jeg også forklaret dem.

@AnneMette

Problemet er jo at jeg simpelthen ikke kan fungere på en arbejdsplads eller på en uddannelse da mine problemer er så store at det formentlig vil ende i vold/ødelæggelse eller lignende...

Er ked af at fremstille mig selv sådan, men jeg prøver bare at være ærlig for man kommer ingen vegne med at lyve om sådan nogen ting her.


Tak for jeres svar indtil videre, håber der er flere der vil give deres besyv med.

Knus M
MandenM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-09-2011, 21:13   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Du bør starte med at bede om aktindsigt, dette kan du bruge denne formular til: http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf

Kommunen har 10 dage til at sørge for, at du får det tilsendt.

Men jeg vil anbefale dig, at gå op på kommunen med den, aflever den ved skranken og bed om en kvittering på, at de har modtaget den.

Dette bør du gøre med alt hvad du skal aflevere til kommunen.

Når du har modtaget din aktindsigt tjekker du, om der er hvad der skal være af lægepapirer.
Måske står der også noget om hvad kommunen har i tankerne vedr. din sag.

Det vigtigste i det her er, at du tager sagen i din egen hånd, sætter dig ind i spillereglerne (og det er du godt i gang med, eftersom du er kommet ind på K10), dette sender et meget tydeligt, og meget vigtigt, signal til kommunen.

Det eneste positive ved en kontanthjælp er, at man kan ikke komme længere ned, og d.v.s. at du har heller ikke noget at miste ved selv at søge en pension.

Få aktindsigt og tjek hvad der ligger i din sag, måske ligger der en udtalelse fra en lægekonsulent.
Når du har gjort det, så skriv det herinde, i denne tråd, som er din, vi kan bedre hjælpe dig når vi kan gå tilbage i tråden i stedet for at lede efter andre tråde.

For at få tilkendt fp er der nogle betingelser der skal være opfyldt:
Lidelsen/lidelserne skal være stationære (altså igen udsigt til bedring)
Behandlingsmulighederne skal være udtømte.
Arbejdsevnen skal være nedsat til det ubetydelige.


De 2 første ting skal lægerne tage stilling til, og det skulle gerne fremgå af dine lægepapirer, den sidste/tredje skal kommunen belyse.

Hvis de første 2 ting står i dine lægepapirer er der en chance for, at du kan være berettiget til fp.
Og så kan det være en mulighed selv at søge om fp.

Hvis du, efter at have set din aktindsigt, vælger at søge selv, så er der 2 muligheder:

Du kan søge om førtidspension i helhold til pensionslovens §17.
Så kan det tage lang tid, måske årevis, da din sb så skal sørge for, at du er udredt m.h.t. det lægelige, afklaret i forhold til din arb.evne (arbejdsprøvning) m.m.

Eller også kan du søge om førtidspension i henhold til pensionslovens §17, på det foreliggende dokumentationsgrundlag.
Så har kommunen 3 mdr. til at træffe en afgørelse m.h.t. om du er berettiget til fp, og sagen vil blive afgjort på baggrund af de oplysninger der allerede ligger i din sag, kommunen vil ikke indhente nye oplysninger, men du må gerne selv komme med f.eks. nye lægepapirer.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-09-2011, 15:37   #8
Annemette
Hjemmevant på K10
 
Annemettes avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2009
Lokation: Vestjylland
Alder: 33
Indlæg: 259
Styrke: 15
Annemette er ny på vejen
Ja okay kan sagtens se at det er et stort problem.
Men du skal jo nok højst sandsynligt arbjedsprøves for at de kan se hvad du kan og ikke kan , og også sådan man kan se hvad din arbjedsevne siger.

Med mindre hvis man har lægepapir på at en arbejdsprøvning vil forværre ens helbred.

Må man spørger om førtidspension sagen er på en §17 eller §18?

Der næst vil jeg anbefale dig at få aktindsigt , på den måde kan du nemlig selv holde styr på hvilken papirer , dokumenter og informationer kommunen har.
__________________
Mvh Annemette ung kronisk syg og blev førtidspensionist pr. 1/4 2012
Annemette er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-09-2011, 10:24   #9
Wodpoulsen
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-07 2010
Lokation: Gladsaxe kommune
Alder: 61
Indlæg: 544
Styrke: 14
Wodpoulsen er ny på vejen
Med psykologisk/psykiatrisk/coach kunne du blive bedre og måske klare et mindre job på fx. roligt værksted med tiden.
Der er mange måder at arbejde med sig selv på.

Ja, din fortid lyder sørme ikke rar, men den kan ikke ændres, men din fremtid kan.
Du kan lære at acceptere det og leve med det.
Ja, der skal arbejdes hårdt, men er vel det værd.

Jeg syntes det lyder lidt tidligt at du skal placereres på FTP.
Du har sørme et lang liv foran dig.

Wodpoulsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
nogen der kender til denne situation fortune Alt det andet 3 28-07-2012 11:28
En mærkelig situation CHNEVIDE Alt det andet 32 19-09-2010 15:49
Man kan kun afklare job situation på kontanthjælp? Gabriella Alt det andet 8 31-01-2010 21:56
Nogen der har været i min situation? Anna1 Spørgsmål ang fleksjob 6 30-01-2010 22:17




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:18.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension