K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-04-2014, 15:49   #1
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Anøgning om enkeltydelse

Hvordan ville I gøre det her rent formelt?

Nu står jeg med noget, jeg ikke kan betale: Tandarbejde for 8-9000 kr, resten af mine timer hos lægehenvist psykolog og den dyre transport mellem København og Sorø, hvor han arbejder.

Jeg har en ratepension fra forrige år, hvor alle Kh modtagere skulle hæve pensionen, placere max 50.000 i ratepension og leve resten op som alm. kontanthjælp. Tilbagekøbsværdien vil blive 20.000.

Min ansøgning med oplysninger fra tandlæge og psykolog og det hele ligger i Matthæusgade.
Dér krævede man bevis for, at pensionen var låst, men det kan man jo ikke gøre. Alt kan i princippet hæves, hvis man bare betaler for det.
Endvidere hævdedes det, at jeg ikke måtte beholde 10.000 kr, hvis den blev hævet, men det må jeg altså.
Ikke engang chefen for ydelsesservice kunne udtale sig om reglerne.

Nu har jeg via DUKH fået nogle paragraffer at vide, som sandsynliggør, at jeg kan beholde den lille ratepension, fordi det, der vil blive tilbage efter alle udgifter i forbndelse med utidig hævning, er under bagatelniveau og kan ikke engang dække det, kommunen skal hjælpe mig med.

Hvordan præsenterer jeg så de nye paragraffer? Marcherer jeg ind i Matthæusgade og giver dem papirerne, eller skulle jeg sende det hele til chefen, så han kan orientere sig til glæde for andre?

Har I et godt råd om, hvordan det gøres rigtigt?

Sidst redigeret af mukke; 14-04-2014 kl. 18:13.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2014, 09:40   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Til information

Kære Mukke.

Jeg har ikke sat mig 100% ind i sagen og dokumentationen, men blot:

Ansøgning om enkeltydelse:
https://www.borger.dk/Sider/handling...4-876e57537085

Hvor du går ind på din kommunes hjemmeside og finder den politisk vedtagne sagsbehandlingsfrist.

https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=87006

"For at skabe klare og ensartede regler indføres der en bundgrænse for formue på 10.000 kr. pr. person. Samtidig bliver socialministeren bemyndiget til at fastsætte regler om, i hvilke tilfælde kommunen skal se bort fra formue i form af kapitalpension m.v. På baggrund af bemyndigelsen fastsættes der en bagatelgrænse på 50.000 kr. før betaling af skatter og afgifter og en karensperiode på 6 måneder."

Det jeg selv personligt mangler klart, tydeligt dokumenterbart svar på er følgende:

Præcis, hvad kan en kommune kræve, med loven i hånden, at borgeren enten skal sælge, opsige, tilbagekøbe af diverse pensionsordninger, biler, cykler og andre værdier.

Her mangler jeg en oversigt og dokumenterbare link til hvad kommunen kan ifølge lovgivningen.

Tit bruges formuleringen: Efter en "individuel vurdering" men det kan ikke være at de enkelte sagsbehandlers individuelle mening og vurdering, alt efter humør og hvilken retning vinden har den dag.

Praksisnyt nr. 30 - konkret og individuel vurdering

http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...vurdering/view

"Hvad betyder det, at kommunen skal foretage en konkret og individuel vurdering?"





Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 15-04-2014 kl. 10:02.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 16-04-2014, 12:51   #3
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
må/KAN ikke-socialrådgivere foretage valide 'helhedsvurderinger'?

Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
Kære Mukke.
Det jeg selv personligt mangler klart, tydeligt dokumenterbart svar på er følgende:

Præcis, hvad kan en kommune kræve, med loven i hånden, at borgeren enten skal sælge, opsige, tilbagekøbe af diverse pensionsordninger, biler, cykler og andre værdier.

Her mangler jeg en oversigt og dokumenterbare link til hvad kommunen kan ifølge lovgivningen.

Tit bruges formuleringen: Efter en "individuel vurdering" men det kan ikke være at de enkelte sagsbehandlers individuelle mening og vurdering, alt efter humør og hvilken retning vinden har den dag.
Det er PRÆCIS sådan det foregår i Matthæusgade, Kbh. Kommune!


[/QUOTE]
"Hvad betyder det, at kommunen skal foretage en konkret og individuel vurdering?"

Hilsen Peter [/QUOTE]


Det borer jeg også fortsat i i på højeste plan, hvilket tapper så mange kræfter - det er GRUPPER af JURISTER man er oppe imod! - at det i perioder ikke lader sig gøre at deltage aktivt herinde.

Der er INGEN tilgængelige regler om præcis hvilke parametre en given sagsbehandler skal iagttage, i forbindelse med den 'konkrete og individuelle vurdering'.

En vurdering af en ofte fysisk eller psykisk syg persons anmodning om hjælp, foretages jævnligt/oftest af jurister eller kontorpersonale - uden nogen som helst sundhedsfaglig uddannelse!

Med et pennestrøg affejes læge/speciallægedokumentation, og senest har en jurist været helt nede i en Borgers apoteksudskrift, kontaktet Lægemiddelstyrelsen, og herefter 'vurderet', at én bestemt, lægeordineret, receptpligtigt medicins positive effekt "ikke var tilstrækkelig videnskabelig dokumenteret", og derfor ikke kunne godkendes i merudgiftsregnskabet.

Og dermed holdes Borgerens årlige Merudgifter kunstigt under den magiske udløsnings-bundgrænse på kr. 6000 (tallet er under ankesagsbehandlingen nu pludselig årligt reguleret, så det i 2014 er steget til: 6109,85...)

Det foregår kommunal selvtægt på stadig stigende og uacceptable niveauer.

Dette er præcis kernen i den fortsatte kamp:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=26885

HUSK:
__________________
"Hunden løber efter kæppen - løven går efter manden der svinger den."

Din kontakt med Det Offentlige: ALT hvad man ikke har PÅ SKRIFT eksisterer IKKE.
Få kvittering på alt afleveret, og acceptér ingen telefonsamtaler, eller møder uden bisidder/optagelse af samtale.
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-04-2014, 13:21   #4
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Hvordan søger man enkeltydelser m.m.

Citat:
Oprindeligt indsendt af mukke Se meddelelser
Hvordan ville I gøre det her rent formelt?

Nu står jeg med noget, jeg ikke kan betale: Tandarbejde for 8-9000 kr, resten af mine timer hos lægehenvist psykolog og den dyre transport mellem København og Sorø, hvor han arbejder.

Jeg har en ratepension fra forrige år, hvor alle Kh modtagere skulle hæve pensionen, placere max 50.000 i ratepension og leve resten op som alm. kontanthjælp. Tilbagekøbsværdien vil blive 20.000.

Min ansøgning med oplysninger fra tandlæge og psykolog og det hele ligger i Matthæusgade.
Dér krævede man bevis for, at pensionen var låst, men det kan man jo ikke gøre. Alt kan i princippet hæves, hvis man bare betaler for det.
Endvidere hævdedes det, at jeg ikke måtte beholde 10.000 kr, hvis den blev hævet, men det må jeg altså.
Ikke engang chefen for ydelsesservice kunne udtale sig om reglerne.

Nu har jeg via DUKH fået nogle paragraffer at vide, som sandsynliggør, at jeg kan beholde den lille ratepension, fordi det, der vil blive tilbage efter alle udgifter i forbndelse med utidig hævning, er under bagatelniveau og kan ikke engang dække det, kommunen skal hjælpe mig med.

Hvordan præsenterer jeg så de nye paragraffer? Marcherer jeg ind i Matthæusgade og giver dem papirerne, eller skulle jeg sende det hele til chefen, så han kan orientere sig til glæde for andre?

Har I et godt råd om, hvordan det gøres rigtigt?

ALT på skrift, som du ved Mukke ;-)

Separat enkeltydelsesansøgning på tandarbejdet.
Separat enkeltydelsesansøgning på psykologtimerne.
Separat enkeltydelsansøgning på transportudgiften.

Få dem afsted med det samme.

Den første ansøgning afføder (BØR afføde) at der udfærdiges en Økonomisk Beregning på dig, der derefter SKAL bruges på de efterfølgende ansøgninger - i mindst de næste 6 måneder.
Sørg derfor for, at dine tal i den beregning er korrekte.

Ansøgningsskemaet viser i sig selv hvilke poster de 'accepterer' til at indgå i beregningen.
Der er et par tomme felter til 'andre udgifter' - her kan du påføre faste medicinudgifter, evt andre behandlinger og ting der dokumenteret af læge/sundhedsuddannet person er nødvendige, for at holde dig i live.

Ting som f.eks hundemad og Netflix er ikke specielt gyldige her.

I din skriftlige korrespondance med Mat.Gade, hvori de postulerer ting om hvad du skal hæve/opløse/tilbagekøbe/dokumentere osv, beder du i returmail om henvisning til de paragraffer der understøtter deres krav.
Deres krav - deres arbejdsbyrde.

I samme mail, eller en ny, vedhæfter du indscannede kopier af /link til filer om, den information du har skaffet, om at det modsatte af deres påstande, er tilfældet.

Og så venter du tålmodigt.

Den dag der er gået det oplyste antal uger - ( oplyst sagsbehandlingstid på diverse: http://www.kk.dk/da/servicesider/soe...ment=soegeboks ) forwarder du din Enkeltydelse-ansøgningsmails til Borgerrådgiveren, og beder dem tage affære, da sagsbehandlingstiden er overskredet:

http://www.kk.dk/da/borger/borgerraa...r-vi-din-klage


BEMÆRK:borgerrådgiveren går ikke ind i afgørelser, men kun selve sagsbehandlingen - eller manglen på samme - altså kommunens håndtering af sagen, ikke selve afgørelserne der falder.



HUSK ALTID:
__________________
"Hunden løber efter kæppen - løven går efter manden der svinger den."

Din kontakt med Det Offentlige: ALT hvad man ikke har PÅ SKRIFT eksisterer IKKE.
Få kvittering på alt afleveret, og acceptér ingen telefonsamtaler, eller møder uden bisidder/optagelse af samtale.
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-04-2014, 17:56   #5
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Hej, og tak.

Jeg har sendt dem pargrafferne og beder dem vurdere i lyset af disse. De fik faktisk hele brevet med teksten fra DUKHs rådgiver.

Da jeg var derinde blev der udfærdiget en samlet ansøgning (med vedlagte regninger og beskrivelser i kopi), hvori udgiften til psykolog og rejse indgår.

Først, forklarede de, vil man vurdere ansøgningen om de aktuelle indsendte regninger og herefter kan jeg komme og ansøge om det fortløbende, - altså i 2 tempi, fordi sagen først skal etableres (det er første gang).

Jeg sendte også lige paragrafferne til centerchefen, som ikke lige havde styr på det, da jeg spurgte ham til råds. (Var det for frækt?)

Sidst redigeret af mukke; 20-04-2014 kl. 18:05.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-04-2014, 20:18   #6
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Jeg ville i al fald overveje, hvor langt fremme i skoene, jeg skulle være for at få det maximale output. At en fagperson ikke lige kan diverse paragraffer på fingrene, betyder jo ikke, vedkommende ikke ved, hvor de skal findes.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-04-2014, 22:42   #7
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Ahr. Vi havde altså kontakt over 2 dage. Han rådede mig bare til at vente og se, om jeg fik pension/flex, da reglerne da er nogle andre....men det kan jo have lange udsigter.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-04-2014, 23:05   #8
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Hvilke regler er det der nogle andre hvis man er fleks eller pension ?
Reglerne om enkeltydelse er det i hvert tilfælde ikke !
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-04-2014, 23:25   #9
AAA
Afhængigheds tegn af K10
 
AAAs avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-07 2011
Lokation: Djursland
Alder: 50
Indlæg: 384
Styrke: 13
AAA er ny på vejen
Godaften mukke
jeg synes det er godt gået af dig.. og ikke spor for frækt!!
__________________
AAA er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-04-2014, 15:55   #10
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
De havde lovet 6 uges behandlingstid. Nu varer et 3 mdr ekstra "på grund af arbejdspres".
Gad vidst, om det ekstra arbejdspres har noget at gøre med de paragraffer, jeg sendte.
Det er mine tænder, der er ved at knække.
Kors, nogle dumme svin!

Jeg roder rundt og kan ikke finde noget om regler for sagsbehandlingstid, ud over, at den går fra indleveringen af ansøgningen. Det var 12/3.
Er der nogen, der lige ved, hvor det står?
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:47.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension