K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-07-2011, 13:23   #1
kandelsdorff
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-06 2010
Indlæg: 244
Styrke: 14
kandelsdorff er ny på vejen
sagen er jo den at jeg har haft brækket ryggen og har diskusprolapser med tryk på nervebaner og rygmarv, udsivning af væske fra disse prolapser, kronisk træthedssyndrom,gammelt piskesmeld dr nu har givet slidgigt i nakkehvivlerne, posttraumatiosk stress syndrom, og svære kognitive problemer, så som en korttidshukommelse på blot 15 min. oven i det er der tilkommet gigt i alle led i hele kroppen.og jeg er ikke fyldt 30 år endnu....

jeg har ligeledes svært ved personlig pleje, rengøring og tøjvask og løft- stort et alt hvad der i og med at holde hus.

jeg har 3 små børn på 2,3 og 6 år, som jeg heldigvis fik før det gik helt galt med mit helbred i en arbejdsafklaring for 15 måneder siden, hvor der begyndte at sive væske ud af mine prolapser og mit gamle piskesmeld vende tilbage med fuld styrke, efter blot 2,5 arbejdsdag på ca 6 timer.

nu 15 måneder senere, en afklaring på au centret i holstebro der fastslog at flexjob ikke var realistisk og tingene kun pegede på pension, og på at forsøge at øge min livskvalitet.

det samme skrev neuropsykologen jeg var hos i starten af 2011.

efter mit ophold på au centret hvor de advarede mod at presse mig så jeg "knækkede nakken" på den arbejdsprøvning kommunen anså for tvingende nødvendig. hvertfald ifølge deres arbejdsregler. selvom jeg efterhånden er afklaret i hoved og r....-

der jeg vil hen er at mit helbred bare bliver værre og værre - så jeg ringede til kommunen om at få noget hjælp i hjemmet, bla fordi jeg ikke elv har kunnet læse på kommunens hjemmeside hvor jeg hører til.

damen der ringer siger så i første omgang at hun bestemt tror at de kan hjælpe mig. og jeg bliver jo glad fordi det går nemt og fordi at alt herhjemme efter hånden er en kamp.

min kæreste knokler 10-14 timer på arbejde hver dag, og tager gerne ekstra i weekender og ferie holder han ikke. vi vil ikke gå fra hus og hjem pga min sygdom.

i dag ringer hun så igen og siger at når man har en rask mand, så må han gøre det en eventuel syg kone ikke kan. hvis hun skulle hjælpe mig skulle børnene være ikke-velfungerende i børnehave og dagplejen og skolen- så kunen jeg få hjælp i hjemmet, til dem. men jeg blev nægtet hjælp pga min sygdom- der måtte min mand tage over for mig.

jeg forklarede hende at hvis eg ikke kunne få hjælp så var det jo altså ikke sikkert at jeg havde en mand i huset ret meget længere- for han orker ikke at skal være min personlige hjemmehjælper og passe både hus og børn både før og efter 10-14 timers arbejde hver dag- det kan intet menneske holde til.

så nu sidder jeg her endnu engang med følelsen af at være rendt i en mur- må de virkelig godt nægte at hjælpe en med et handikap som mit? og bare sige at manden må tage over?

mine bærn er velfungerende i dagpleje , skole og børnehaven- men hjemme der er de lidt mærket af min situation og de sidste par måneder er de begyndt at reagere negativt. min store pige har mavesmerter der ikke kan findes en årsag til- og de 2 små slås nærmest om mig- da ved godt at mor blir let træt, og så er det med at komme først til mølle. men det er jo ikke udviklet sig til et reelt problem i kommunens øjne endnu- det er det først når der opstår sociale problemer i dagsinstiotittionen.

men hovedsagen er jo at jeg får hjælp- så jeg kan bruge mine små resoursr på at være mor for mine børn. og måske finde lidt livsglæde igen. og måske arbejde på det med livskvalitet. men lige nu er mit liv en kamp. som kører på 12 år med kommunen.

nogen dr kander til regler om hvad man er berettiget til i form af hjælp i hjemmet når man har et handikap?

håber i kan give mig et godt råd eller 2- for kan ikke lige overskue situationen lige nu....

det værste er da næsten at der er en dame som jeg kender - der har dårlig ryg og lidt slidgigt i fingrene- bare fordi den ene af hendes tvillinge drenge på 10 år har damp- kan hun få al den hjælp hun vil have, både mht hjemme og til transport af drengene til og fra skole-

jeg selv må selv punge ud til en taxa hvis jeg ikke selv kan køre- eller have familien til at stå på pinde for mig. og så bare fordi det kun er mig der har en reel sygdom... suk velfærdssystem- min bare....

jeg kan simpelthen ikke forstå at det er ens børn der er decimalen for at kunne få hjælp, når man er syg?
kandelsdorff er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2011, 17:32   #2
futtefreja
Ved at flytte ind på K10
 
futtefrejas avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-07 2009
Indlæg: 518
Blog Indlæg: 5
Styrke: 15
futtefreja er ny på vejen
hej

jeg ved at,hvis du ikke selv kan klare personlig pleje, har du krav på hjælp til dette ( der er det ikke ens ægtefælde ).

Hvis jeg var dig vil jeg tage konakt til egen læge, forklare vedkommende hvordan det står til, så kan denne henvende sig til kommunen.

desværre er det sådan ,at hvis man har en ægtefælde er det denne der skal klare hjemmet, hvis i ikke kan betale jer fra rengøring m.m
futtefreja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2011, 17:56   #3
walle
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 16-07 2011
Indlæg: 23
Styrke: 13
walle er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af futtefreja Se meddelelser
hej

jeg ved at,hvis du ikke selv kan klare personlig pleje, har du krav på hjælp til dette ( der er det ikke ens ægtefælde ).

Hvis jeg var dig vil jeg tage konakt til egen læge, forklare vedkommende hvordan det står til, så kan denne henvende sig til kommunen.

desværre er det sådan ,at hvis man har en ægtefælde er det denne der skal klare hjemmet, hvis i ikke kan betale jer fra rengøring m.m
Citat:
Oprindeligt indsendt af kandelsdorff Se meddelelser
det værste er da næsten at der er en dame som jeg kender - der har dårlig ryg og lidt slidgigt i fingrene- bare fordi den ene af hendes tvillinge drenge på 10 år har damp- kan hun få al den hjælp hun vil have, både mht hjemme og til transport af drengene til og fra skole-

jeg selv må selv punge ud til en taxa hvis jeg ikke selv kan køre- eller have familien til at stå på pinde for mig. og så bare fordi det kun er mig der har en reel sygdom... suk velfærdssystem- min bare....

jeg kan simpelthen ikke forstå at det er ens børn der er decimalen for at kunne få hjælp, når man er syg?
Uha misundelse er en grim ting
walle er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2011, 18:30   #4
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af futtefreja Se meddelelser
hej

jeg ved at,hvis du ikke selv kan klare personlig pleje, har du krav på hjælp til dette ( der er det ikke ens ægtefælde ).

desværre er det sådan ,at hvis man har en ægtefælde er det denne der skal klare hjemmet, hvis i ikke kan betale jer fra rengøring m.m
...mener også, det forholder sig som Futtefreja siger her, desværre.

Du kan også skrive til Socialforvaltningen, hjemmeplejeafdelingen, i din kommune og beskrive meget nøje, hvilke opgaver i hjemmet, du ikke kan klare - man kunne håbe, de var lydhøre.

Walle, sikke en grim troll-bemærkning
Og jeg kan se i din statistik, at det ikke er første gang...
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2011, 19:08   #5
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
du kan ikke bruge andres sager som pegepind
på mit bosted forstå de ikke jeg ikke har fået pension for længe siden
når en jeg bor sammen med har fået
men det kan du ikke bruge til en piind, du skal kun tænke på din egen sag

men ellers er jeg enig med Futtefreja
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2011, 19:47   #6
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
kandelsdorft -ingen tvivl om at børn bliver påvirket eller præget af situationen i hjemmet, véd hvad jeg taler om, da jeg selv -hustru- først blev ramt af invaliderende sygdom da vores børn var henholdsvis 4 og 6 år gamle.

De levede med tilstandende herhjemme indtil de var 8 og 10 år gamle og så blev også deres far invalideret -og se SÅ havde vi jo problemer -i den grad!

Min mand, havde også været min hjælper på alle områder i en del år, på daværende tidspunkt og da vi selv bad om bare en lille smule hjælp fx til at sørge for at børnene kom afsted i børnehave/skole incl madpakke mv ja, så var svaret også: Dét må jo være ægtefællens opgave!
-Skønt han stod op kl 4.30 morgen og først ofte kom hjem i sidste øjeblik til at hente børnene i fritter mv og SÅ kunne han, som ENLIG FAR TIL 3 HVORAF DEN ENE VAR HANDICAPPET ellers lige sørge for at det kørte på skinner herhjemme -not!

Min elskede sled og slæbte ikke kun på børnene men også på mig og ska da lige hilse og sige, der var noget at slæbe på, når han vitterlig bar mig på toilet og bad, når jeg ikke selv i stand til det!
-han sled og slæbte når han skulle sørge for at fylde køleskab og fryser OG så ska man også lige tage i betragtning at vi bor 7 km til nærmeste indkøb, stortset ingen offentlig trafik sååå....Jooo kære kommune, det var da en selvfølge at vi opretholdt livet, i det hele taget!
-osv osv....

SUK, der var måske en grund til at min mand endte med diagnosen: nedslidt -totalt sammenfald af ryg, knæ slidt op, arme slidt op og hva har vi her

Py ha, længere historie MEN vil bare med alt dette sige:
-Det ER rigtigt at man i kommuners regi tager udgangs punkt i at findes der en RASK ægtefælle/samlever ja, så FORVENTES det at denne tager over(tjek evt på kommunens hjemmeside for disse oplysninger, det fremgår af deres servicedeklaretion)

MEN

der står ingen steder i lovgivningen at ægtefællen skal også skal være plejer!

Først da også min mand lå ved siden af mig og en lægevagt kom ud til os og var målløs over hvordan vi tacklede hverdagen og fluks kontaktede kommunens hjemmepleje(som vi også havde fået at vide af: hjemmepleje etc er sandelig noget i selv skal betale samt det er ikke noget i bare sådan lige kan få! øhhh...)

og insisterede på at vi SKULLE have hjælp, ja, da troppede overkommandoen op, og sad m sure miner og påpegede at vi da sandelig ikke skulle forvente at blive vartet op og...og... aiiij, nu er jeg nok lidt "strid" men det var sådan jeg oplevede det, suk

Det skal siges: vores børn var også velfungerende og det blev mere end en gang, siden hen, fastslået at det IKKE var FORÆLDREEVNEN den var gal med, men simpelthen vores omstændigheder = de fysiske begrænsninger!

Mit forslag:
Kontakt egen læge, vær ærlig og beret om hvordan tingenes tilstand er i hjemmet.

Snak med Børnehaven, vær ærligt og fortæl om hvordan tingenes tilstand vitterlig er i hjemmet.

Disse to instanser BURDE tage kontakt til de ansvarlige i kommunen for en "redegørelse" af hvordan de bedst LOVPLIGTIGT kan hjælpe, ikke at forglemme!

Det handler så ganske rigtigt om, at den smule overskud man har, ja, det skal omsættes i livskvalitet -IKKE mindst for børnenes skyld.

Børn er blot små voksne, bare med kortere ben og arme ikk -men ofte kan de ikke sætte ord på deres oplevelser og: børn er ALTID loyale!

Set i bakspejlet, ja, da BURDE de ansvarlige i Dianalund kommune have været på banen laaaaaangt tidligere i vores sygeforløb meeen desværre, vi vidste ikke bedre, når ikke vi søger og taler m dem som har "magt" til at gå videre og man som "ordentligt" menneske personligt henvender sig og beder om blot en lillefingers hjælp og INTET andet, ja, så blir svaret ofte: nej!

Men jo, desværre, det havde helt klart en konsekvens for vores børn at vokse op i et hjem m handicappede forældre, ingen tvivl om det.

Tankevækkende, er det jo, at vores børn (stadig) ikke kunne drømme om på nogen måde at stille nogen form for krav...

Og ps, skulle der være nogen som helst der misunder nogen den hjælp(jep, jeg HAR hørt "sprøde" kommentarer!) ja, så har jeg altid med smil på læben sagt:
Jamen, du skal være så velkommen til at få vores hjælp men så får du også lige vores sygdomm og smerter med -jeg bytter hjertens gerne

Py ha, det blev en længere smørre men må tilstå at med den erfaring vi har gjort os, ja, da kan jeg kun anbefale at børnefamilier ramt af sygdom på den ene eller anden måde helt klart er obs på hvad man kan gøre for at afhjælpe situationen og give HELE familien den bedst mulige LIVSKVALITET
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2011, 19:54   #7
walle
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 16-07 2011
Indlæg: 23
Styrke: 13
walle er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Carmen Se meddelelser
...mener også, det forholder sig som Futtefreja siger her, desværre.

Du kan også skrive til Socialforvaltningen, hjemmeplejeafdelingen, i din kommune og beskrive meget nøje, hvilke opgaver i hjemmet, du ikke kan klare - man kunne håbe, de var lydhøre.

Walle, sikke en grim troll-bemærkning
Og jeg kan se i din statistik, at det ikke er første gang...
jeg har mine meninger du har dine ok for mig
men idag er det sådan får de andre vil jeg også have
typisk naboens græs er altid grønnest
jeg kan godt forstå der er mange der ikke kan få den hjælp de har krav på
da der er mange der vil have, selv om man kan selv
hvor er selvrespekten
hvis man kun fik det der var nødvendig så det nok ikke sådan ud som det gør
jeg kan se her inde skal man passe på man ikke siger det man mener
walle er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2011, 20:05   #8
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af walle Se meddelelser
jeg har mine meninger du har dine ok for mig
men idag er det sådan får de andre vil jeg også have
typisk naboens græs er altid grønnest
jeg kan godt forstå der er mange der ikke kan få den hjælp de har krav på
da der er mange der vil have, selv om man kan selv
hvor er selvrespekten
hvis man kun fik det der var nødvendig så det nok ikke sådan ud som det gør
jeg kan se her inde skal man passe på man ikke siger det man mener
Jeg kommer også i storm vejr nogle gange, man kan ikke være enig om alt

men en line om misundelse, den holder alså ikke

Men er stort set enig, man skal prøve alt hvad man kan for at klare sig selv
jeg er kommet på bosted fordi jeg ikke kan klare mig selv
for 3 år siden sad jeg i en større stilling og havde eget hus

så hurtig kan ens liv vende 180 grader
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2011, 20:17   #9
MetteMusen
Føler sig hjemme på K10
 
MetteMusens avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2010
Lokation: Vejen
Alder: 46
Indlæg: 29
Styrke: 14
MetteMusen er ny på vejen
http://www.sm.dk/temaer/sociale-omra...der/Start.aspx

BPA-ordningen ved jeg ikke om du kan være omfattet af. Men der afhænger hjælpen i hvert fald ikke af ægtefællen.
Prøv at undersøge med SB
MetteMusen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2011, 07:16   #10
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Lægen kan skrive det der hedder " foreslag til socialmedicinsk behandling", hvori han redegør, og anbefaler hjælp til familien, eller enkeltperson.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hej min bror har brug for støtte!! shogun Alt det andet 4 27-03-2012 17:26
HJÆLP! Jeg bliver nægtet FP TrætPige Din historie 57 20-12-2010 03:49
Arg... Hjælp... jeg blir da totalt nedslidt.... Angelsbaby Spørgsmål ang fleksjob 2 27-10-2009 22:41
Hjælp i hjemmet zuza Nyt om loven 20 13-11-2008 23:49
Jeg har virkelig brug for støtte... sara Alt det andet 33 22-06-2008 15:31




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:26.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension