K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-01-2010, 17:30   #11
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Ema... du skal skrive en ansøgning om hjælp til kommunen.

Kommunen har flere muligheder for at hjælpe dig, og den SKAL vejlede dig om, hvilke love og paragraffer du kan søge hjælpen efter, og kommunen SKAL også hjælpe dig med at søge.

Der er mulighed efter § 81 og §82, og §34, som nævnt ovenfor.

Du kan se her, hvilke muligheder der er:

Citat:
Kapitel 10

Hjælp i særlige tilfælde

Enkeltudgifter

§ 81. Kommunen kan yde hjælp til rimeligt begrundede enkeltudgifter til en person, som har været ude for ændringer i sine forhold, hvis den pågældendes egen afholdelse af udgifterne i afgørende grad vil vanskeliggøre den pågældendes og familiens muligheder for at klare sig selv i fremtiden. Hjælpen kan normalt kun ydes, hvis udgiften er opstået som følge af behov, der ikke har kunnet forudses. Kommunen kan dog efter en konkret vurdering undtagelsesvis yde hjælp til en udgift, der har kunnet forudses, hvis afholdelsen af udgiften er af helt afgørende betydning for den pågældendes eller familiens livsførelse.

Sygebehandling m.v.

§ 82. Kommunen kan yde hjælp til udgifter til sygebehandling, medicin, tandbehandling eller lignende, der ikke kan dækkes efter anden lovgivning, hvis ansøgeren ikke har økonomisk mulighed for at betale udgifterne. Der kan kun ydes hjælp, hvis behandlingen er nødvendig og helbredsmæssigt velbegrundet. Der kan kun undtagelsesvis ydes hjælp til udgifter til behandling uden for det offentlige behandlingssystem. Dette forudsætter, at der ikke er behandlingsmuligheder inden for det offentlige behandlingssystem, og at behandlingen i hvert enkelt tilfælde er lægeligt velbegrundet.
https://www.retsinformation.dk/Forms...?id=127214#K10

Citat:
Særlig støtte

§ 34. Personer, der opfylder betingelserne i § 11, og som har høje boligudgifter eller stor forsørgerbyrde, kan særskilt eller i forbindelse med udbetaling af hjælp efter § 25 få en særlig støtte.

Stk. 2. Inden kommunen giver støtte, skal det undersøges, om der kan skaffes en rimelig, billigere bolig.

Stk. 3. Følgende personer kan ikke få særlig støtte:

1) Ægtepar, der er omfattet af § 13, stk. 7 og 8.

2) Personer under 25 år, som får hjælp efter § 25, stk. 1, nr. 3 og 4 og stk. 12, nr. 3 og 4.

3) Personer, der får hjælp efter §§ 25 a og 27.

4) Personer, der modtager orlovsydelse efter lov om børnepasningsorlov.

Stk. 4. Personer, der får nedsat hjælpen efter § 25, stk. 5-10, §§ 36-42, får særlig støtte med det beløb, der ville have været udbetalt, hvis de pågældende ikke havde været omfattet af nedsættelsen.

Stk. 5. Beskæftigelsesministeren fastsætter regler for beregningen af støtten efter stk. 1, herunder regler om begrænsning af støtten og fradrag for indtægter.
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-01-2010, 20:39   #12
ema
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 10-11 2009
Indlæg: 18
Styrke: 15
ema er ny på vejen
jeg bor til leje.men det er svært ,med kommunen når min mand skal have nye tænder i undermunden,fik et tilbud af vores tandlæge,men nu forlanger hun ,at han skal til en tandteknikker.her blev jeg lidt til grin,da de ikke trækker tænder ud.tandteknikkeren sagde,hun har vist ikke særlig meget forstand på tænder. jeg ved at mange lider af de økonomiske vilkår kommunerne tilbyder.har meget ondt af de familier med børn.det system der er nu,ødelægger folk.efter jeg kom på kontanthjælp,blir jeg behandlet så dårlig,især af økonomisk sikring,det er bla hende der vil have ,vi går til en tandteknikker.ja ja jeg kan jo også blive ved.men de har jo også selv sat mig på kontanthjælp,og jeg kunne ligså godt ,være en posedame,i deres øjne.jeg vil aldrig,aldrig glemme den behandling.og politikkerne gør ikke en døjt,kun valgflæsk,de selv skøjter rundt i. undskyld jeg er lidt bitter.mange lider,
ema er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-01-2010, 21:59   #13
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
hejdien og zuza kom med nogle § jeg mener der er gode muligheder for at få en hel del til tænderne og måske også til enkelt ydelse til varme, jeg har selv fået til hav delen af min protese i undermunden.jeg kan godt forstå du er skuffet over systemet ..jeg syntes du skal få en tid på komunen og så tage papir med på alle udgifter og regninger du kan finde frem og så på varmen/olin som er ved at være brugt op,der må være noget hjælp at få,på enkelt ydelserne,jeg håber du har overskud til at trænge igemmen med ansøgningerne,for man kan da ikk undvære varmen i denne tid...
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-01-2010, 23:50   #14
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
c.l.e.o Zuza har sat ind længere oppe

Det er nemmelig de samme to som ved evt flytning

Og her er to § som tandlæger selv henviser til

§ 81 og § 82

Her er hvad der nøjagtigt står
Citat:

Lavindkomstgrupper

Lavindkomstgrupper fx kontanthjælp, studerende m.fl. Efter § 81 kan kommunen yde økonomisk støtte til rimeligt begrundede enkeltudgifter til eksempelvis tandpleje,

* hvis udgiften i afgørende grad vil vanskeliggøre den pågældende person
eller families økonomiske forhold og
* hvis – som udgangspunkt - behovet for behandlingen ikke var til at forudse.
Også ikke-kontanthjælpsmodtagere - eksempelvis studerende og andre
lavindkomstgrupper – kan søge om støtte efter paragraffen.

Endelig åbner § 82 mulighed for, at kommunen kan yde hjælp til udgifter til tandbehandling,

* hvis personen ikke har mulighed for at betale udgifterne selv og
* hvis behandlingen er nødvendig og helbredsmæssig velbegrundet. Som § 82 er formuleret, vil der - som udgangspunkt - kun blive givet økonomisk hjælp, hvis behandlingen ikke kan udsættes til et senere tidspunkt, og alene støtte til ”billigste løsning” – eksempelvis en aftagelig protese i stedet for fast krone eller bro.
  Besvar med citat
Gammel 24-02-2010, 07:26   #15
ema
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 10-11 2009
Indlæg: 18
Styrke: 15
ema er ny på vejen
nej jeg bor til leje..men har et spørgsmål....kan man politi anmelde kommunen for rod.med ens sag.....jeg søgte pension for en mdr siden,fik at vide af min sags behandler hun stoppede,men ville være en fordel,atjeg selv gik ud og fandt noget arbejdsprøvning,på 2 timer om dagen,jeg søgte på den uge 6 steder,med afslag.så ringede jeg til kommunen for lige at høre ,hvem der nu var min sagsbehandler..hun kunne hverken finde det ene eller det andet,ikke andet der stod,sagde hun,at jeg havde dårlig ryg,og der skulle vises hensyn...nu ser det ud til at jeg igen skal starte forfra.man må da kunne klage,et eller andet sted.
ema er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-02-2010, 09:02   #16
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Nej nogen politianmeldelse kommer man ikke lagt med i dette tilfælde, da det er helt normal procedure på kommunen at sylte, rode, få papirer til at forsvinde, trække tid ud og få nye sagsbehandlere ind over sagen, næsten hver 14 dag.

Men du kan klage til chefen, ombudsmanden, Borgmesteren ect. Men igen, i lige denne sag kommer du nok til at klage for døve ører, da det generelt er et kommune-problem og de kan dække sig ind under, at de ikke har tidsfrister for den slags ting
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-02-2010, 09:37   #17
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Kære ema
Hvor er det en umulig situation, du og manden er havnet i !
Jeg vil lige holde fokus på det med fleksjobbet!
Jeg hæfter mig ved, at du ER visiteret til fleksjob (4 timer, skriver du, men er det pr. dag, eller er det pr. uge ?)
"da jeg fik fleks 4 timer.kom aldrig i arbejde,et halvt år efter stoppede (efter loven)stoppede min fleks ydelse,da jeg intet job fik.og kom på kontanthjælp,nu i 7 mdr."

Fleksydelse er en slags efterløn, som man kan få, hvis man opfylder reglerne.
Dem kan du læse på :
www.adir.dk/sw15059.asp

Jeg tror det er LEDIGHEDSYDELSE, du har fået.
Hvis det er rigtigt, må de ikke tage den fra dig, fordi du ikke er kommet i fleksjob.
I princippet kan man være på LEDIGHEDSYDELSE indtil man overgår til folkepension.
Jeg synes du skal kræve aktindsigt, bed om at få samtlige papirer, de har på kommunen,
og vend så tilbage hertil, der må være noget helt galt i, at du er sat på kontanthjælp !!!
Hvad mener I andre (mere kloge) hoveder ???
K.H. Florken
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-02-2010, 12:55   #18
ema
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 10-11 2009
Indlæg: 18
Styrke: 15
ema er ny på vejen
jo det er ledighedsydelse jeg fik,i det halve år.har fået at vide når man kommer på flexsydelse,som 60 årig(som jeg)og jeg ikke fået arbejde som flex ,,4 timer,for mit vedkommende, bort falder ydelsen,og man kommer så på kontanthjælp. dvs 60,5 år.har også spurgt kommunen,om de så ikke havde andre muligheder,for mig..nej sådan var loven,fik jeg at vide..
ema er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-02-2010, 13:21   #19
Magic
Ved at vænne sig til K10
 
Magics avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-02 2010
Indlæg: 17
Styrke: 15
Magic er ny på vejen
Man kan desværre ikke være på ledighedsydelse til man overgår til folkepension man kan kun få ledighedsydelse til man fylder 60,5 så overgår man til kontanthjælp (hvis man kan få det) hvis ikke man har betalt ind til først efterløn og efter visiterering til fleks til fleksydelse.

ema har du aktindsigt ellers ville jeg da med det samme søge det(kig under nyttige link)

Du har intet at miste så jeg ville bede om aktindsigt og ligger der intet i den omkring din pensions ansøgning så afsted med en klage til borgmester og til kommunalbestyrelse, og så afsted med en ansøgning til en § 17 på forliggende grundlag

læs mere om fleksydelse og de 60.5 her http://www.k10.dk/showthread.php?t=6463 eller søg på K10 eller google der står rigtig meget om det alle steder også loven hvor det fremgår
Magic er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-02-2010, 13:21   #20
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Det har de desværre ret i

Men hvor blev din pensionssag af? og det er alså kommunen som skal henvise til en arbejdsprøvning og ikke en selv.
ved snart ikke hvad der sker for de forskellige kommuner.
en arbejdsprøvning på egen hånd holder ikke og en kommune kan se bort fra denne.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
ny pige herinde hjælp mig nensypigen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 15 30-03-2010 12:02
Ny herinde: Satsen på førtidspension? Gichha Din historie 17 01-03-2009 20:02
Sikke en masse god information og hjælp herinde. rose Dit og Dat 5 22-10-2008 21:53
Søger førtidspension men hjælp mig adalena Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 08-11-2007 13:06




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:09.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension