K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-01-2012, 15:05   #1
2011
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2011
Lokation: Odense
Indlæg: 30
Styrke: 13
2011 er ny på vejen
Hjælp

Har brug for Jeres råd:

1. Sygedagpengene ophører 31.01.2011

2. Der er udarbejdet ressourceprofil (skal opdateres)

3. Der er ingen ressourcer tilbage til at vende til arbejdsmarkedet.(min vurdering) Kommunen afventer speciallægens udtalelse.(inden vurdering)

4. Hvad skal stå i sådan en speciallægeerklæring for at kommunen rejser sag om §18 samt forlænger sygedagpengene? så sagsbehandleren kan "forstå" den inden vidersendelse til lægekonsulenten?

5. Kan Kommunen nå at indstille til § 18 inden sygedagpenge stop eller skal man søge på § 17?

6. Hvad med arbejdsprøvning? Min egen vurdering er at det ikke er forsvarligt at sende mig ud?
2011 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2012, 15:16   #2
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Allerførst:
Desværre, så tæller dine egne vurderinger ikke ret meget i sådan en sag.

2: Ressourceprofilen kan ikke opdateres før det sidste lægelige er kommet ind
3: Er der bedt om en udtalelse fra speciallægen?
4: Det skal være meget meget klart i læge udtalelser at du nærmest er dødssyg og ingen ressourcer har, før kommunen vil starte en sag efter § 18
5: De kan godt nå at indstille efter § 18, men medmindre det forholder sig som ovenfor, får du et negativt svar, og de når det nok ikke inden udløb af sygedagpenge
6: Igen her tæller din vurdering ikke meget, der skal minimum læger ind over, din egen og lægekonsulenten
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2012, 15:24   #3
Maja44
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2009
Indlæg: 469
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Maja44 er ny på vejen
§17 må være et meget godt bud på at forlænge sygedagpenge lidt?
Maja44 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2012, 15:36   #4
2011
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2011
Lokation: Odense
Indlæg: 30
Styrke: 13
2011 er ny på vejen
Tak

Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Allerførst:
Desværre, så tæller dine egne vurderinger ikke ret meget i sådan en sag.

2: Ressourceprofilen kan ikke opdateres før det sidste lægelige er kommet ind
3: Er der bedt om en udtalelse fra speciallægen?
4: Det skal være meget meget klart i læge udtalelser at du nærmest er dødssyg og ingen ressourcer har, før kommunen vil starte en sag efter § 18
5: De kan godt nå at indstille efter § 18, men medmindre det forholder sig som ovenfor, får du et negativt svar, og de når det nok ikke inden udløb af sygedagpenge
6: Igen her tæller din vurdering ikke meget, der skal minimum læger ind over, din egen og lægekonsulenten
Tak for dit hurtige svar

Ja egen vurdering er ugyldig

3. Ja.

4. Har du eksempel på en uddtalelse du ville sige § 18?

6. Hvis lægen skriver " Jeg anbefalder ikke at .. ikke udsættes for flere forskellige vurderinger da dette er voldsomt stort belastning for ..
2011 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2012, 15:38   #5
Priks
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-06 2010
Lokation: Odense
Alder: 45
Indlæg: 264
Styrke: 14
Priks er ny på vejen
Dét der fik min sagsbehandler til at indstille mig til pension efter §18 var denne psykiatriske speciallægeerklæring (jeg citerer de vigtigste udsagn direkte):

"Jeg vurderer, at der ikke er yderligere realistiske behandlingsmuligheder, som kan give varig bedring af tilstanden.
I forhold til en smule bedring af livskvaliteten er det relevant, at patienten fortsat er henvist til privatpraktiserende psykiater *navn*, men ingen behandlingstiltag vil på nogen måde bedre patientens funktionsniveau.
...
Jeg vurderer prognosen som yderst dårlig. Tilstanden kan muligvis stabiliseres, hvis patienten fritages for ydre pres.
...
Jeg vurderer ikke, at der er varige eller midlertidige skånehensyn, som vil kunne medføre, at patienten kan få nogen form for funktion på arbejdsmarkedet.
...
Arbejdsevnetabet vurderes på en skala fra ubetydelig-let-moderat-svært som svært. Der er tale om varigt erhvervsevnetab og tilstanden vurderes stationær.
Eventuelle erhvervsafklarende tilbud vil med stor sandsynlighed forværre patientens helbredsmæssige tilstand."

Jeg har ikke skullet i arbejdsprøvning, da det som nævnt ovenfor vil forværre min tilstand. Det er det eneste argument/udsagn, der kan fritage en person fra arbejdsprøvning.
Priks er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2012, 15:48   #6
2011
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2011
Lokation: Odense
Indlæg: 30
Styrke: 13
2011 er ny på vejen
Tak

Citat:
Oprindeligt indsendt af Priks Se meddelelser
Dét der fik min sagsbehandler til at indstille mig til pension efter §18 var denne psykiatriske speciallægeerklæring (jeg citerer de vigtigste udsagn direkte):

"Jeg vurderer, at der ikke er yderligere realistiske behandlingsmuligheder, som kan give varig bedring af tilstanden.
I forhold til en smule bedring af livskvaliteten er det relevant, at patienten fortsat er henvist til privatpraktiserende psykiater *navn*, men ingen behandlingstiltag vil på nogen måde bedre patientens funktionsniveau.
...
Jeg vurderer prognosen som yderst dårlig. Tilstanden kan muligvis stabiliseres, hvis patienten fritages for ydre pres.
...
Jeg vurderer ikke, at der er varige eller midlertidige skånehensyn, som vil kunne medføre, at patienten kan få nogen form for funktion på arbejdsmarkedet.
...
Arbejdsevnetabet vurderes på en skala fra ubetydelig-let-moderat-svært som svært. Der er tale om varigt erhvervsevnetab og tilstanden vurderes stationær.
Eventuelle erhvervsafklarende tilbud vil med stor sandsynlighed forværre patientens helbredsmæssige tilstand."

Jeg har ikke skullet i arbejdsprøvning, da det som nævnt ovenfor vil forværre min tilstand. Det er det eneste argument/udsagn, der kan fritage en person fra arbejdsprøvning.
Har fået besked af speciallægen under samtalen at det er "svært invaliderende stationær og varig tilstand" men har været til en del undersøgelser hvor der blev sagt A men blev skrevet B.
2011 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2012, 15:49   #7
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Hvis jeg skal udtale mig mere konkret er jeg nødt til at vide mere om selve sagen...

Hvad har lægerne sagt indtil nu, hvorfor har der ikke været en arbejdsprøvning?


Jo man kan forlænge sygedagpenge (man skal) hvis det er åbenlyst at det drejer sig om enten fleksjob eller førtidspension det vil ende med...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2012, 19:23   #8
2011
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2011
Lokation: Odense
Indlæg: 30
Styrke: 13
2011 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Hvis jeg skal udtale mig mere konkret er jeg nødt til at vide mere om selve sagen...

Hvad har lægerne sagt indtil nu, hvorfor har der ikke været en arbejdsprøvning?


Jo man kan forlænge sygedagpenge (man skal) hvis det er åbenlyst at det drejer sig om enten fleksjob eller førtidspension det vil ende med...
Sagen er den at..har været sygemeldt i næsten 2 år.

..har fået stillet diagnoser i forhold til fysiske og psykiske gener. Har passet behandlinger på hospitaler, speciallæger og blev medicineret, samtale behandlinger uden bedring.
Generne som er dgl. smerter, i kroppen og psykiske gener. De dominerende gener er af fysiske karakter.
lægerne har sagt: Tilstanden er stærkt invaliderende stationær og varig"
”Jeg anbefaler at.. ikke udsættes for flere forskellige vurderinger da dette er voldsomt stort belastning for..
".. muligheder for yderligere behandling er udtømte og.. skal have ro og kontrolleres af egen læge for at lindre symptomerne"
"..er forpint" "har varigt mén efter en svær hjernerystelse"


"Sagsbehandleren: der er ikke mulighed for at iværksætte arbejdsprøvning p.t. grundet der afventes svar fra lægelige undersøgelser"
"det er ikke muligt at iværksætte arbejdsprøvning for der skal lægelig dokumentation på om dette er forsvarligt"

"Alle disse ovennævnte symptomer har været til stede i næsten 2 år og må anses af kronisk karakter"
2011 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2012, 19:30   #9
Perlen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2011
Indlæg: 51
Styrke: 14
Perlen er ny på vejen
Hvis lægen vurderer at du kan blive udredt mht behandling og at der der så fra kommunens side kan findes ud af om du skal indstilles til førtidspension eller fleksjob, kan sb forlænge sygedagpenge med op til 26 uger.

- Altså hvis lægen mener at det kan ske indenfor 26 uger.
Perlen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2012, 19:39   #10
2011
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2011
Lokation: Odense
Indlæg: 30
Styrke: 13
2011 er ny på vejen
Tak

Citat:
Oprindeligt indsendt af Perlen Se meddelelser
Hvis lægen vurderer at du kan blive udredt mht behandling og at der der så fra kommunens side kan findes ud af om du skal indstilles til førtidspension eller fleksjob, kan sb forlænge sygedagpenge med op til 26 uger.

- Altså hvis lægen mener at det kan ske indenfor 26 uger.
Ja det er netop her jeg bliver forvirret

Hvordan kan så lægelige udtalelser vurderes i denne sag?
Lægen siger at yderligere behandlings muligheder er udtømte....

Sidst redigeret af 2011; 05-01-2012 kl. 19:43. Årsag: gramatisk redigering
2011 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
HJÆLP!PFA Erhversevnetab, sygedagpenge og nu kontanthjælp labyranten HJÆLP!! Anja-10 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 41 26-06-2013 09:05
Hjælp hjælp hjælp. kommunen stopper min sdp pga. manglende motivation NannaA Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 20 14-09-2012 08:46
Hjælp til testamente, akut-hjælp Ricky M. Politik og Samfund 1 07-01-2012 17:17
Hjælp.Hjælp.Hjælp...Overgang fra ledighedsydelse til løn i fleksjob ????? skytten64 Spørgsmål ang fleksjob 10 21-05-2010 06:26
Hjælp hjælp Fra flex-job til pension. Berit p At søge førtidspension 3 30-12-2007 00:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:23.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension