K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-04-2008, 13:16   #1
mimse
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 23-02 2008
Lokation: Randers
Alder: 43
Indlæg: 366
Styrke: 17
mimse er ny på vejen
Indkomst mens pensionssag kører

Hej alle sammen

Jeg har et ganske enkelt spørgsmål, der lyder som følger:

Min sagsbehandler vil jo indstille mig til ftp da hun ikke ser andre løsninger efter min arbejdsprøvning som stoppede efter 1 måned da jeg ikke kunne holde til det. Hun er også ret sikker på jeg får den tilkendt.

Jeg er pt. på revalidering, og har læst mig frem til at man skal beholde den ydelse man har indtil sagen er afgjort. Til det møde jeg var til i sidste uge sagde hun at der var specielle regler ang. revalidering så hun var nødt til at stoppe den sidst i april, og ville derfor forsøge at få sagen igennem inden da.

Er det rigtigt at min revalidering skal stoppes hvis ikke sagen er afgjort? hun har jo selvfølgelig mundtligt sagt at der ikke er andre muligheder, men er sagen ikke først reelt afgjort når den har været forlagt pensionsteamet?

Hvis hun stopper min revalidering ryger jeg tilbage på kontanthjælp, og det er i min situation ikke ret meget da jeg er gift.

Håber nogen kan besvare mit spørgsmål, og på forhånd tak

Knus Marianne
__________________
Se mod lyset, så falder skyggerne bag dig
mimse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-04-2008, 13:28   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Jeg ved ikke så meget om det, du spørger om, men jeg ved, at en revalidering skal følge en plan, og hvis planen opgives, så stopper revalideringsydelsen.

Men din ressourceprofil og din jobplan skal opdateres med de seneste oplysninger, ligesom du skal have et brev 14 dage FØR din ydelse stopper.

Og VIGTIGST... din ressourceprofil SKAL pege på fremtiden... altså HVAD der nu skal til, for at du bliver selvforsørgende... og hvis kommunen IKKE mener, du kan blive det, så skal der stå, at du ingen arbejdsevne har.

Det ville være optimalt, hvis du kunne overgå til sygedagpenge, men det ved jeg altså ikke nok om. Det har før været sådan, at man bevarede den ydelse, man var på, indtil afgørelsen om pension forelå.

En anden ting er, at HVIS du er for syg til revalidering, burde du vel visiteres direkte til fleksordningen, og der ville du kunne få særlig ydelse (som er beregnet til gifte, der ikke kan få kontanthjælp.)

Det er måske en mulighed, at du skynder dig at søge fleksjob samtidig, så du ikke ryger i "det sorte hul" uden forsørgelse.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield

Sidst redigeret af zuza; 05-04-2008 kl. 13:30.
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-04-2008, 13:52   #3
mimse
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 23-02 2008
Lokation: Randers
Alder: 43
Indlæg: 366
Styrke: 17
mimse er ny på vejen
Nu blev jeg mere forvirret....hehe.

Jeg kan vel ikke søge om at blive visiteret til fleksjob samtidig med at min sagsbehandler indstiller mig til ftp??

Jeg har endnu ikke selv set den reviderede profil. Er det en god ide at rykke for den? Skal jeg egentlig selv se den inden sagen kommer for pensionsteamet?

Jeg er vist ikke berettiget til sygedagpenge, og for at gøre forståelsen for det lettere kommer her et (forhåbentlig) kort resume af min sag:

Januar 2007: Var på SU og igang med udd. til sygeplejerske, da min sygdom opstod (Multiple sclerose), overgik derfor på kontanthjælp da jeg ikke var berettiget til sygedagpenge da det er jo er arbejdernes sygesikring og jeg var på SU. Blev sygemeldt.

September 2007: Startede efter samtale med sagsbehandler på uddannelse til sekretær, og blev lovet overgang til revalidering. Dette skete imidlertid ikke, da jeg efter kort tid måtte afslutte skolen da jeg ikke kunne holde til det (30 timer). Fortsætter på kontanthjæl og har nu ramt det famøse loft Fogh har indført. SMART

November 2007: Ny sagsbehandler, som mener jeg er oplagt til et fleksjob, men for at få mig væk fra kontanthjælp starter hun revalideringsforløb op, med virksomhedspraktik.

December 2007: tilkendt revalidering fra 31.12.2007 og skal nu sammen med en jobkonsulent finde et passende praktiksted 3 timer dagligt til at starte med. i denne jobplan fremgår det at det er med henblik på at øge tiden og opkvalificere mig. 3 timer fordi min neuropsykolog udtaler at jeg udtrættes markant efter 1-3 timer.

Februar 2008: Starter i virksomhedspraktik sidst på måneden på kontor.

Marts 2008: Må stoppe igen, da det er for hård.

April 2008: Møde med sagsbehandler som siger at der ikke er andre udveje nu i hendes øjne end pension, og jeg er enig da jeg er nødt til at fungere for min søn og mand istedet for at bruge al energi på arbejde.

Og nu er vi her. Så i princippet er jeg vel stadig ikke berettiget til at få sygedagpenge? Og søge visitation til fleksjob er vel også at træde lidt i to haver, når jeg nu bliver indstillet til ftp??

Ej jeg glæder mig til det hele er slut og der er en afklaring. Jeg spekulerer sq mere end hvad godt er. Det dræner mig for kræfter.
__________________
Se mod lyset, så falder skyggerne bag dig
mimse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-04-2008, 14:04   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
Skal jeg egentlig selv se den inden sagen kommer for pensionsteamet?
Ja, det skal du, og ALLE dine kommentarer skal indføres i profilen.

Men at din sagsbehandler har sagt til dig på et møde, at du måske skal have pension, betyder IKKE, at kommunen lader din sag overgå til behandling efter pensionsloven... så der er lang vej endnu.

Der skal måske indhentes yderligere lægepapirer til dokumentation, og du KAN risikere at få afslag på, at sagen overgår til pensionsundersøgelse, hvis du ikke har prøvet fleksordningen.

Men lovgivningen er sådan, at ALT andet skal være forsøgt, før man kan få fleksjob. Og for at få pension skal fleksjob også være afprøvet.

Så logisk set burde du vel visiteres direkte til fleksordningen nu, da det er dokumenteret, at din arbejdsevne er varigt nedsat, og fordi revalidering HAR været forsøgt.

Derfor mener jeg, at du skulle visiteres til fleksjob nu. Hvis deres yderligere dokumentation så skulle vise, at du INGEN arbejdsevne har, så hedder det pension.

Det må jo være et valg mellem de to ting, kommunen står overfor. Det undrer mig, at din sagsbehandler KUN siger pension, og IKKE siger fleksjob. Grunden kan muligvis være, at det er billigere for kommunen at trække din sag ud ved at lave en hel masse overflødige lægeundersøgelser, som de kalder "yderligere dokumentation" til din pensionssag.

Hvis du selv er overbevist om, at der er rigelig dokumentation i din sag, kan du SELV søge om pension på det FORELIGGENDE grundlag. Det hedder at søge efter §17, men så indhenter kommunen IKKE flere oplysninger til at træffe afgørelser i din sag. Så skal kommunen afgøre, OM du får pension eller ej i løbet af 3 måneder.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-04-2008, 23:40   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
mimse jeg må indrømme at jeg også er lidt blank ud i det med revalidering...

Dog kan jeg fortælle at jeg selv har en veninde (gennem 33 år ) som er havnet lidt i samme situation som dig, bare med den omvendte problematik at kommunen mente at de kunne erklære hende rask (ud fra at hun havde søgt et 34 timers job som de selv havde bedt hende om ) nå men det er en helt anden historie...

Det der er i det er at min veninde har dokumentation for at hendes helbredssituation er blevet meget forværret ..

Kommunen havde meldt ud at hendes revalidering stoppede den 30-4-08 og havde ikke lagt nogen ankevejledning med omkring dette,...

Vi gjorde det at vi bad om aktindsigt og opdagde at der ikke var nogen jobplan for den tid hun havde været i revalidering, ej heller var der nogen ressourceprofil der var ordentligt udfyldt og der var ikke nogen der vidste noget som helst om hendes helbred efter 05 hvor de tilkendte hende revalidering....

På et møde var der sagt til hende at hun skulle i fleksjob og hun troede faktisk at hun var visiteret til fleksjob , da hun fandt ud af at de ville stoppe hendes revalideringsydelse...

Vi bad så om en ny aktindsigt (den første bestod af tre stk papir ) det fik vi ikke , men vi fik en meget hurtig tid oppe på kommunen hvor hendes sagsbehandler først hævde at de bestemt ikke havde tænkt sig at stoppe hende revalideringydelse uden en partshøring

Dette kunne vi modbevise, dernæst mente hendes sagsbehandler at min veninde nu var så syg at det var noget helt andet der skulle til og "foreslog" at hun gik på kontanthjælp og fik slappet lidt af

Dette afviste vi selvfølgelig også ...

Vores begrundelse for at afslå dette, er at vi kan se at det måske munder ud i et fleksjob , og er hun på kontanthjælp ja så er det også hendes forsørgelse mens hun venter på fleksjob så hvis du ikke er helt sikker på at det munder ud i fleksjob så prøv at få det stoppet med at de tager din revalidering...

vi har indtil nu fået min venindes revalidering forlænget med en månede mens de finder ud af hvad der så skal ske...

Hendes læge har nu givet en status hvor der også oven i alle de fysiske sygdomme er kommet depression pga de massive sygdomme hun pt slås med og hendes angst for fremtiden...

Kommunen har endnu ikke afleveret den aktindsigt som vi har bedt om (har en mistanke om at sygedagpenge også er stoppet uden ankevejledning) ligesom der ikke er nogen ressourceprofil , og det er selvfølgelig det vi vil gå efter med min veninde altså at se om vi kan få hende på sygedagpenge igen ...

ved godt at det ikke er helt det samme som med dig, men det korte af det lange i det her er , lad dem ikke stoppe din revalidering hvis du på nogen måde kan undgå det ... sørg for at du ser og godkender din ressourceprofil , få din aktindsigt så du kan se at de ting din sagsbehandler siger til dig også er de ting der står i din sag ...

i sidste ende kan du jo komme grueligt galt afsted hvis og så frem at du ikke får pension men fleks og du så kommer fra kontanthjælp....
  Besvar med citat
Gammel 06-04-2008, 09:04   #6
mimse
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 23-02 2008
Lokation: Randers
Alder: 43
Indlæg: 366
Styrke: 17
mimse er ny på vejen
Hej Hejdien

Tusinde tak for dit svar. Det er da et rigtig træls forløb din veninde har været igennem. Min sagsbehandler virker meget reel, og har på intet tidspunkt gjort noget for at skade mig.Men det er jo nok en meget god ide alligevel at ringe derop mandag morgen og bede om aktindsigt.

Hun sagde til mig at hun vil indstille mig til pension (ikke noget måske) og hun er sikker på den går igennem. Hun vil forsøge at presse den igennem inden udgangen af april så jeg er ftp fra 1 maj.

Håber din venindes problemer bliver løst på en måde der er menneskelig og tålelig for hende. Vi kæmper nok med sygdom så det sidste vi har brug for er en sagsbehandler der stritter imod. Og det har min på intet tidspunkt gjort. Hun har selvfølgelig afprøvet mig og det virkede ikke. Så siger hun ikke at vi lige skal prøve noget andet, for der er ikke noget mere skånsomt end det jeg lige har været igennem.

Tak for rådene. Jeg ringer derop imorgen

Rigtig god søndag derude.
__________________
Se mod lyset, så falder skyggerne bag dig
mimse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-04-2008, 11:11   #7
bmdc
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-12 2007
Indlæg: 533
Styrke: 17
bmdc er ny på vejen
Hej Mimse

Jeg har lige gravet mine papir frem, fra da jeg gik fra at være på reva.ydelse og direkte til pension. Jeg var nemlig IKKE i flexjob Så det er ikke alle der kommer det.

Kommune skriver:
Indtil der foreligger afgørelse om ftp. fortsætter du med at få revalideringsydelse.

Jeg tror på at når det er kommunen selv der foreslår ftp. et du et stort skridt vidre. Der gik 3 uger fra de søgte pension til mig, til at den var gået igennem.
Så det sker, at noget går hurtigt i det system.

Mange søndags hilsner til jer alle fra bmdc
bmdc er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-04-2008, 11:56   #8
mimse
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 23-02 2008
Lokation: Randers
Alder: 43
Indlæg: 366
Styrke: 17
mimse er ny på vejen
Hej bmdc

Hvor er det skønt at høre ikke alle SKAL igennem den mølle for så er jeg noget forvirret over det min sagsbehandler har sagt. Men det vil jo så sige at jeg skal være på reva. ydelse indtil sagen er afgjort. Det er dejligt at vide. Og så håber og tror jeg på at sagen går igennem til næste møde, og jeg er ftp fra 1. maj. Tak for de opløftende ord bmdc.

Rigtig god søndag til dig fra mig
__________________
Se mod lyset, så falder skyggerne bag dig
mimse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2008, 11:19   #9
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Hej Mimse,

håber, du kommer igennem til kommunen idag.

Jeg tror desværre, det er rigtigt nok, at når du ikke kan klare din revalidering, stopper ydelsen. Jeg kender én, der har været í nøjagtig samme situation. Hun er nu førtidspensionist, og hun har altså ikke været visiteret til fleksjob. Men desværre var kommunen lidt længe om at træffe pensionsafgørelsen, så hun var i et stykke tid på kontanthjælp efter revalideringen.

Men siden din sagsbehandler vil prøve at få en pension igennem fra 1. maj, tyder det på, at hun er opmærksom på, at du kan komme i en økonomisk klemme, hvis ikke de hurtigt træffer en afgørelse.

Håber og tror på det bedste!
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2008, 11:24   #10
mimse
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 23-02 2008
Lokation: Randers
Alder: 43
Indlæg: 366
Styrke: 17
mimse er ny på vejen
Hej gh72:-)

Jeg har talt med min sagsbehandler, og hun har været inde hos lægekonsulenten med papirerne, og han mente også der var oplæg til pension, så han skal bare lige sende en mail til hende med oplysningerne og så laver hun tilføjelser til resourceprofilen og sender den til mig. Det mente hun godt hun kunne nå i den her uge. Har nu heller ikke modtaget noget brev endnu om at min revalidering stopper, og jeg håber og tror også på at hun har fået den gennemført inden 1. maj. Har også talt med en anden rådgiver jeg har, og hun fortalte mig at jeg ikke skal igennem mere. Den revalidering jeg var i var med henblik på fleksjob og da det ikke fungerede er jeg heller ikke kandidat til fleksjob, så derfor pension uden at være visiteret til fleks.

Så mit blodtryk er faldet ned på normal igen, og jeg afventer bare.

Hav en rigtig god dag.

Knus Marianne
__________________
Se mod lyset, så falder skyggerne bag dig
mimse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
arbejde mens sagen kører Sommerfugl77 Spørgsmål ang fleksjob 5 29-08-2012 20:22
hvilken ydelse får man mens pensionssag kører Teletrold Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 29-05-2011 21:49
Den kører endnu...... guffii Dit og Dat 4 28-03-2007 02:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension