K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-05-2016, 15:34   #1
Kaffekop
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-05 2016
Indlæg: 5
Styrke: 0
Kaffekop er ny på vejen
Forfatter

Hej

Jeg håber meget at I kan hjælpe mig med at belyse en situation, som jeg er kommet i.

For fjorten år siden skrev jeg en bog. Jeg skrev den i en periode, hvor jeg var sygemeldt og der begyndte at være tegn på, at jeg ikke ville kunne vende tilbage til mit vante erhverv som rørlægger.
Efterfølgende blev jeg tilkendt en førtidspension efter 2003 reglerne.

Jeg har nu, endelig, fået den så meget bearbejdet, at jeg påtænker at forsøge mig med en udgivelse via et forlag, eller i yderste konsekvens, som selvudgiver.

Jeg kontaktede derfor kommunen for at høre hvordan jeg var stillet i forhold til min pension, hvis der skulle dryppe lidt ekstra penge ned i turbanen på mig i form af et honorar fra en bogudgivelse. De begyndte straks at tale om arbejdsevne og i den forbindelse kunne jeg tænke mig at vide, om udbetalingen af et honorar kan blive sidestillet med en timeløn og dermed være med til at påstå, at jeg har en arbejdsevne?

Mvh - Allan
Kaffekop er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2016, 20:50   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Tja...svært spørgsmål...

Du/man må tjene ca 74.000 kr ved siden af sin førtidspension før den bliver nedsat...

Men men men....kommunen kan altid....og den skal faktisk....undersøge hvis de mener at der forfindes en forbedret arbejdsevne....altså at der er kommet mere af denne arbejdsevne siden man fik tilkendt sin pension...

Hvis du ikke har fået det væsentlig bedre siden du fik din pension ja så vil de ikke kunne fjerne din pension...

Men hvis du har fået det væsentligt bedre siden du fik din pension...ja så vil de kunne iværksætte arbejdsprøvning og/eller lægelige undersøgelser i gang...

Hvis de mistænker at du måske skulle have fået en bedre arbejdsevne....ja så vil de bede din læge om en statusattest...og det er ud fra denne....at de afgøre om der skal iværksættes yderlige tiltag...

Så hvis du ikke har fået det væsentligt bedre siden du fik din pension...ja så bør du ikke have noget at være nervøs for...

Det er kun hvis ens læge skriver i den status at man har fået det væsentligt bedre...at man har noget at være nervøs for..

Skulle du evt kontakte kommunen ang dette senere...ja så lad være med at tage for gode varer sådan hvad de lige siger hurtigt i en telefonsamtale...

Kontakt dem altid skriftligt...og bed om skriftlig svar...

Husk på at de fleste der lige tager telefonen på kommunen ikke lige er inde i reglerne for fjernelse af en førtidspension eller hvor meget der skal til før de kan fjerne den...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2016, 21:29   #3
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Som webmaster skriver...

Husk at fortælle dem at det har taget dig 14-15 år at skrive en bog, så når de først dividerer arbejdstimer op, er der næppe mange timer at hente..
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2016, 09:25   #4
de7smådværge
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-01 2014
Indlæg: 452
Styrke: 11
de7smådværge er ny på vejen
Ikke for at være lyseslukker, men kan man skrive en bog som sygemeldt aner jeg ikke hvordan det har været muligt at få en pension. Reglerne var måske ikke så strenge dengang. Pas på dig selv, når du taler med kommunen. Det fremgår ikke af dit indlæg, at det har taget dig 14 år at skrive den.
de7smådværge er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2016, 10:49   #5
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af de7smådværge Se meddelelser
Ikke for at være lyseslukker, men kan man skrive en bog som sygemeldt aner jeg ikke hvordan det har været muligt at få en pension. Reglerne var måske ikke så strenge dengang. Pas på dig selv, når du taler med kommunen. Det fremgår ikke af dit indlæg, at det har taget dig 14 år at skrive den.
Jo, det fremgår af første indlæg, at bogen blev skrevet for fjorten år siden.

Mener du så også, at man har en arbejdsevne hvis man kan strikke en trøje?

Citat:
Oprindeligt indsendt af Kaffekop Se meddelelser
For fjorten år siden skrev jeg en bog. Jeg skrev den i en periode, hvor jeg var sygemeldt og der begyndte at være tegn på, at jeg ikke ville kunne vende tilbage til mit vante erhverv som rørlægger.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2016, 10:54   #6
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af de7smådværge Se meddelelser
Ikke for at være lyseslukker, men kan man skrive en bog som sygemeldt aner jeg ikke hvordan det har været muligt at få en pension. Reglerne var måske ikke så strenge dengang. Pas på dig selv, når du taler med kommunen. Det fremgår ikke af dit indlæg, at det har taget dig 14 år at skrive den.
Og nogen løser krydsord og får en pension alligevel !
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-05-2016, 09:49   #7
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Kaffekop

Ud over ovenstående svar, vil jeg tilføje:

smid/slet ikke dine gamle udgaver af bogen ud, således at du evt. kan dokumentere, at den netop er skrevet over mange år. HVIS kommunen evt. vil lade røre på sig ved en forhåbentlig kommende udgivelse. Pøj, pøj med det.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-05-2016, 16:37   #8
Kaffekop
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-05 2016
Indlæg: 5
Styrke: 0
Kaffekop er ny på vejen
Hej igen

Tusind tak for svar og betragtninger.

Angående bogen, så var den allerede skrevet ind i ressource profil og hvad det ellers hed dengang, så dokumentationen for dens eksistens findes allerede i deres egne papirer.
Der var faktisk en del debat omkring den under min udredning, og min advokat fik dem overtalt til at finansiere en revalidering på Forfatterskolen.
Arbejdsprøvningerne viste desværre, at min arbejdsevne var nede på seks til otte timer om ugen - på en god uge. Det var hverken nok til revalidering eller flex-job.

Angående de penge man må tjene, før der modregnes i pensionen, da er jeg allerede længe over beløbet, da det var en arbejdsskade og jeg havde to erhvervsevnetabs forsikringer, der tilsammen udbetaler et klækkeligt beløb, hver måned.

Endnu engang tak for jeres tid.

De bedste hilsner - Allan
Kaffekop er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2016, 12:16   #9
Tamtam
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 08-02 2013
Indlæg: 13
Styrke: 12
Tamtam er ny på vejen
Er selv forfatter. Du skal holde fast i at hovedparten af din bog blev skrevet inden du fik fortidspension. Så har den ligget hen, og du har brugt ganske få timer med at få den gjort færdigt. Hvis du kan bevise at bogen lå der- i hvert fald i det store og hel, kan de ikke blander sig.

Pengene kan IKKE modregnes pension, da indtægten blev tjent før du skrev bogen. Men mindre du skrev den på sygedagepenge eller kontakt hjælp. De vil forsøge, men regler er klare. Hvis du lagde din tid i det før førtidspension, kan de ikke røre det.
Tamtam er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-06-2016, 19:19   #10
Kaffekop
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-05 2016
Indlæg: 5
Styrke: 0
Kaffekop er ny på vejen
Hej igen

Tak for svaret Tamtam. Kan du eventuelt fortælle mig, hvor disse regler er "klare" henne?

I øvrigt ret mærkeligt. Jeg har ikke hørt et pip fra kommunen efter jeg meldte tilbage til dem omkring, hvornår bogen var skrevet.
Er der nogen erfaringer omkring, at det er normalt?

God weekend - Allan
Kaffekop er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:16.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension