K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-02-2014, 14:24   #11
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
som jeg læser det må de blande sig i alt.

Men derfor må de ikke træde over personens grænse
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-02-2014, 23:22   #12
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af jjsonn Se meddelelser
som jeg læser det må de blande sig i alt.

Men derfor må de ikke træde over personens grænse
Hmmm, som jeg læser det kan det spænde vidt, at have en mentor, Men jeg synes dog ikke, at der lægges op til, at mentoren f.eks. skal med ved lægebesøg.

Jeg synes heller ikke der lægges op til, at en mentor giver borgeren behandling.

Dette er fra helenekr's link:
"Hvad er mentors opgaver?

En mentors opgaver kan variere en del, afhængig af patientens konkrete behov. Den typiske mentor hjælper med introduktion til arbejdspladsen, praktiske informationer om virksomheden og dens regler og kutymer, faglig vejledning og oplæring m.v.

Mentoren skal også kunne hjælpe patienten med at få bragt stabilitet og struktur ind i hverdagen og dermed styrke troen på personlig udvikling og mestring af eget liv med et mål om at komme tættere på arbejdsmarkedet. En mentor kan hjælpe med at håndtere psykiske, sociale, misbrugs- og familiemæssige problemer og med at forklare og anvende den støtte, som den enkelte får fx fra en psykolog eller et misbrugscenter. Mentor kan yde støtte til fx håndtering af den sociale omgangstone, eller hjælp til at komme op om morgenen for at møde til tiden, eller hjælp til at kontakte egen læge eller det kommunale jobcenter.

Mentor kan også støtte en allerede ansat, der efter sygdom skal vende tilbage til sit job - eksempelvis i første omgang som delvist raskmeldt med henblik på gradvist at komme på fuld tid igen.

Der er således tale om faglig og social opkvalificering udover, hvad arbejdsgiveren eller uddannelsesinstitutionen sædvanlig forventes at varetage."


https://www.sundhed.dk/sundhedsfagli...mentorordning/

"Mentoren skal også kunne hjælpe patienten med at få bragt stabilitet og struktur ind i hverdagen og dermed styrke troen på personlig udvikling og mestring af eget liv med et mål om at komme tættere på arbejdsmarkedet."

Dette tror jeg så ikke, at man opnår ved, at overskride borgeren grænser.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-02-2014, 23:37   #13
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Nej tak jeg skal ikke være hendes bisider,vi går samme" sted " jeg har været med et par gange til møde med fagforeningen som hjælper,eller retter har forsøgt at hjlæpe ,men så var det jo at de sagde at hendes arbejdsprøvning ikke kunne bruges da hun havde været sendt afsted til anden aktør med forkert formål,der skar meget sjovt der.

Så jeg kan kun støtte hende ved at lægge øre til og give lidt råd,men det ikke altid hun vil følge dem,og så må jeg jo sige jeg sagde jo du skulle ringe til den og den, det var det samme o arbejdsprøvningen ,der havde ingen påfølgning været på 3-4 uge og jeg sagde nu ringer du til den og den,men nej som hun sagde "ja men hvad skal jeg sige de høre ikke på mig alligevel,og et eller andet sted så har hun nu også ret i det.

Fagforeningen lovede at hvis det ikke blev flex eller pension skulle de lave en klage sag,men de så gået i stå med den ide ,nu hvor arbejdsprøvningen ikke kan bruges.

Hun er enig i at hun skal til lægen inden mentor skal med,der er personlige ting der ikke skal tales om den dag,Noget må vel være helligt .

de næste 3 månder må jo så vise hvad de så vil finde på .
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2014, 00:10   #14
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af c.l.e.o. Se meddelelser
Så jeg kan kun støtte hende ved at lægge øre til og give lidt råd,men det ikke altid hun vil følge dem,og så må jeg jo sige jeg sagde jo du skulle ringe til den og den, det var det samme o arbejdsprøvningen ,der havde ingen påfølgning været på 3-4 uge og jeg sagde nu ringer du til den og den,men nej som hun sagde "ja men hvad skal jeg sige de høre ikke på mig alligevel,og et eller andet sted så har hun nu også ret i det.
Hun skal ikke ringe, hun skal skrive.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2014, 00:31   #15
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Det var hos anden aktør tro det eller ej,de besvare ikke hendes breve,akassen forlangte svar på noget og de ringede og skrev flere gange,men komunen flyttede rundt havde ferie og mange andre undskylninger for at der ikke var svaret på brevene,og besked om lige at sende igen,de tunge at danse med.

Forstår det ikke for selv har jeg ikke problemer af den slags.
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2014, 09:25   #16
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
En mentor, KAN have mange funktioner, og heldigvis for de der har dette behov, og ØNSKER denne meget tætte støtte.

Men selvsagt, SKAL støtten da godkendes af borgeren. DVS at det er vigtigt, selv at kunne sætte grænsen, hvilken, netop for denne gruppe, der har behovet, kan have rigtig svært ved.

Det er derfor en rolle, fra begge sider, der kan være yderest ambivilent, men især mentor, bør have denne fingerfornemmelse, at spørge og føle sig frem til grænserne.

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2014, 09:41   #17
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af c.l.e.o. Se meddelelser
Jeg kender en der er godt ked af det ,Hun har fået en Mentor først trode hun det var en der skulle komme i 3 timer 1 gang.


Men hun skal være der i 3 timer 1 gang om ugen,hun har fået afvide at det er en arbejdsprøvning,hun har ellers lige været det,og klarede ca 8 -10 timer om ugen.

Men Mentor spørge ind til alt også til om hvor vidt hun kan være "romantisk" med sin mand,hun føler sig krænket og sidst skulle hun underskrive de der ,ret til indhentning af papir hos lægen.
hun skrev naturligvis under ,men da mentor gik siger hun ,så går jeg lige ned og henter de parpir.

Hun er blevet ringet op at næste gang så kan de lige læse papirne igemmen og så der der bestilt tid hos hendes læge ,der skal mentor også med.

Jeg har sagt at hun skal be om en samtale med sagsbehandleren på komunden,og få ordenlig besked om hvad formålet er med at hun skal have en mentor. Men hun tør ikke be dem om noget mere.

Hvor meget skal sådanne en Mentor snage i ens private sager ,i øvigt havde hun brug for a ligge lidt sidst mentor var der og straks havde mentor lagt en pude under hendes ben og begyndt at masere hendes føder og ben,men så havde hun dog også sagt fra -Nej det vil jeg altså ikke have du gør,men mentor fortalte så hun var fys også ud over at være sagsbehandler .
Hvor meget skal man finde sig i

For lige at være djævelens advokat her, så har din veninde indgået en skriftlig aftale om et få hjælp af en mentor.

Den må hun have liggende eller hvis hun mangler den, få den igen af jobcenteret

Her står hvad hun og jobcenteret har aftalt hvad/ hvorfor hun har brug for en mentor og mentor er der jo for at hjælpe hende med noget som hun har svært ved selv.

Det er næsten uanset hvilken årsag der er til at et menneske er i kløerne på jobcenteret, men efter en tid, så er det svært at bevare overblikket og huske alle de ting jobcenteret siger. Måske hun har hørt 3 timer en gang, men på aftalen vil der jo stå præcist hvad hun selv er gået med til.

Dertil kommer at en mentor aldrig kun kommer en gang, de er der for at hjælpe een i en process i de situationer hvor det er svært for en selv.

Det hjælper altså ikke at hun ikke vil kontakte jobcenteret for at gå i dialog med dem om at hun finder mentor grænseoverskridende eller at hun ikke kan huske hvad aftalen går ud på.

Derfor skal mentor selvfølgelig ikke overskride hendes grænser, men hun skal også forsøge at hjælpe personen videre med det som er svært.

Der er ingen der kan hjælp, hvis hun selv ikke vil gøre og sige noget. Hun kan måske få hjælp af andre til at sidde ved siden af hende og være hende en støtte mens hun siger fra, men hun er nød til selv af sige fra.

Mvh en der selv har prøvet at være mentor, på min sidste arbejdsplads
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2014, 11:11   #18
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
men især mentor, bør have denne fingerfornemmelse, at spørge og føle sig frem til grænserne.

VH POpiae
Alt andet er, efter min mening, meget uprofessionelt.

Citat:
Oprindeligt indsendt af gisne Se meddelelser
For lige at være djævelens advokat her, så har din veninde indgået en skriftlig aftale om et få hjælp af en mentor.

Den må hun have liggende eller hvis hun mangler den, få den igen af jobcenteret

Her står hvad hun og jobcenteret har aftalt hvad/ hvorfor hun har brug for en mentor og mentor er der jo for at hjælpe hende med noget som hun har svært ved selv.

Det er næsten uanset hvilken årsag der er til at et menneske er i kløerne på jobcenteret, men efter en tid, så er det svært at bevare overblikket og huske alle de ting jobcenteret siger. Måske hun har hørt 3 timer en gang, men på aftalen vil der jo stå præcist hvad hun selv er gået med til.
Dette tænker jeg også.

Der må jo være en grund til, at kommunen vil give hende en mentor.

Og man får ikke noget fornuftigt ud af, at lege struds.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2014, 12:24   #19
FibroMcs
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2013
Lokation: Hjemmefra
Indlæg: 723
Styrke: 12
FibroMcs er ny på vejen
Undskylder hvis jeg skriver noget nogen allerede har skrevet, men min hjerne rumsterer bare teksterne sammen idag, så fatter halvdelen når jeg læser..

Din bekendte skal være klar over at en Mentor kan være en skjult måde for kommunen at finde ting på hende...

Bla kan en mentor undlade at give din bekendte papirer mentor får aktindsigt i MEDMINDRE din bekendte har givet skriftlig tilsagn til dette til mentoren, altså giver mentoren et stykke papir hvor der står ALT hvad mentor lærer om dig, omkring dig og rapporterer til kommunen skal Din bekendte vide...

Og husk alt hvad du siger til mentro kan reelt tolkes direkte til din sagsbehandler..
Er din mentor okay og din sagsbehandler okay, tja så går det vel nok...

Har hun en sagsMishandler så er det straks en hel anden sag....
__________________
Just Because You are Paranoid it Does Not mean They are Not out To get You
FibroMcs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2014, 22:26   #20
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Med hendes for historie,så er der ingen tillid tilbage,til sagsbehandler,hun har aldrig haft den samme ,de skifter hele tiden.

Hun er blevet dårligt behandlet og ikke engang fagforeningen kan få en afklaring igemmen ,jeg tror at de har givet hende en mentor for at "lære" hende at magte mere i det daglige,vilket også kan være godt nok,så kan sagen ligge et år igen inden næste afprøvning.

En anden grund kan også være at nu manden har søgt suplerende kontanthjælp så bliver de nød til at gøre noget ved konen

Så måske kan man sige at intet skidt er godt for noget .
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:30.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension