K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-01-2018, 13:30   #1
thfmartin
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 07-04 2014
Indlæg: 6
Styrke: 0
thfmartin er ny på vejen
Fleksjob og ferie - regler?

Her kommer et spørgsmål som jeg godt kunne tænke mig at få svar på én gang for alle. Det har tit været oppe og vende, men ingen har kunne give mig et konkret svar.

Spørgsmålet i sin enkelhed lyder sådan:

Hvordan afregnes ferie for en fleksjobber som har været ansat længe nok til at have optjent retten til 25 arbejdsdage.

For at tage et eksempel: fleksjobberen arbejder 5 timer om mandagen og 5 timer om onsdagen. Altså arbejder fleksjobberen ikke tirsdag, torsdag og fredag.

Fleksjobberen ønsker at holde fri 2 dage, det er mandag og onsdag. Skal fleksjobberes så trækkes for 2 eller for 5 ferie dage?

Hvis svaret er 5 dage, hvorfor så det? Fleksjobberen tager jo ikke nødvendigvis ud og rejse eller lign. Det kunne være vedkommen ønsker at lave et projekt i haven i 2 dage og bruger de andre 3 dage på at restituere - præcis som når fleksjobberen er på arbejde.

Lad os antage svaret er 5 dage, hvad så hvis fleksjobberen blot ønsker at holde fri 1 dag på en uge? Så er det vel kun 1 dags ferie der bliver brugt, men hvad så hvis fleksjobberen kun arbejder 1 dag om ugen? Vil det så koste 5 ferie dage at holde 1 dag fri?

Det giver ikke rigtig mening og derfor efterlyser jeg nogen som ved hvad reglerne, for de kan da umuligt være sådan. Hvor står det stort på hvidt?

Omvendt kunne en fleksjobber også sagtens misbruge sin ferie, ved at arbejde 1 dag om ugen i 5 timer og holde fri fast om torsdagen i 25 uger.


- Martin
thfmartin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2018, 15:00   #2
Fleks10
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-07 2012
Indlæg: 216
Styrke: 12
Fleks10 er ny på vejen
Det er lige præcis kernen i dette - at systemet kan misbruges hvis man vil og arbejdsgiver ikke siger stop.

Det er jo netop en gråzone.

Dog er det sådan, at holder du en uges ferie skal du også registrere 5 feriedage, i og med, at du er ansat på funktionærvilkår, og har samme antal feriedage som dine kollegaer.

Holder du fri en enkelt dag - og det kun gælder denne dag - må det antages at du kun skal registrere feriedag denne dag.

Holder du f.eks. 3 dages ferie skal alle 3 dage registreres som ferie.

Dette er den forklaring som både kommune og fagforening gav mig i forbindelse med forespørgsel da jeg fik tildelt fleksjob.

Du kan ikke flere uger vælge kun at registrere 2 feriedage - de 2 dage som du arbejder - for så får du jo mange flere ferieuger end de øvrige ansatte, hvilket aldrig har været hensigten med ordningen.
Fleks10 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2018, 13:45   #3
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Ja din ferieuge har samne længde som din arbejdsuge, hvis du ikke har ændret din norm
Gælder også sådan på det såkaldte nornale arbejdsmarked
En person ansat med fx 32 timer pr uge har en ferieugelængde på 32 tiimer.
Enkeltdage afvikles forholdsmæssigt.
Een feriedag i en 2-dages arbejdsuge fratrækkes 2-1/2 dag i ferieregnskabet.
Flere arbejdspladser udregner ferie i timer som så også tager højde for evt normændringer mellem optjeningsår og afviklingsår
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2018, 14:57   #4
Fleks10
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-07 2012
Indlæg: 216
Styrke: 12
Fleks10 er ny på vejen
Ja, jeg er også vidende om et sted, hvor der blev "tildelt" forholdsmæssigt antal feriedage, og så skulle der også kun registreres feriedage de dage, hvor fleksjobberen havde arbejdsdage.

F.eks. 2 arbejdsdage ugentligt giver "40%" arbejdsdage. Feriedage 25 x 40% = 10 feriedage, som der kunne holdes, og hvor der kun skulle registreres ferie.

Det giver nøjagtig samme resultat som en fuldtidsansat - nemlig 5 ugers ferie.
Fleks10 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2018, 16:19   #5
solstrålen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-09 2013
Indlæg: 55
Styrke: 11
solstrålen er ny på vejen
Hejsa

Jeg arbejder 10 timer i et fleksjob fordelt på 3 dage om ugen.
Jeg har som alle andre ret til 5 ugers ferie pr ferieår.
Så hver gang jeg har holdt 3 dages ferie registreres det som 5 afholdte dage.
solstrålen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2018, 21:31   #6
inevitable
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2018
Indlæg: 1
Styrke: 0
inevitable er ny på vejen
Følger lige med her.
inevitable er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:14.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension