K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-01-2012, 09:55   #1
missemøge
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2011
Lokation: djursland
Indlæg: 31
Styrke: 13
missemøge er ny på vejen
flexjob og pensionsopsparing

Hej

Der her før jul visiteret til flexjob, og kommer fra kontanthjælp, og hvis mit job pr 1/2 ikke går i orden, og jeg skal fortsætte på kontanthjælp. Er der så nogen der kan svare på følgende spørgsmål?

Når jeg er visiteret til flexjob og får kontanthjælp, kan kommunen så gå ind og forlange at jeg skal hæve min pensionsopsparing og ikke få kontanthjælp i de næste 6-7 måneder.

Jeg ved godt at hvis jeg kun var på kontanthjælp og stadig ikke visiteret, så kan kommunen godt forlange det. Selvom de ikke behøver det. For hvis jeg kom fra sygedagpenge og gik over i flexydelse så var der jo heller ikke nogen ko på isen.

Håber i kan give mig et hurtigt svar, venter nervøst på at kommunens sagsbehandler skal ringe
missemøge er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-01-2012, 00:58   #2
Pophår
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2009
Lokation: Syd-Vest DK
Indlæg: 367
Styrke: 15
Pophår er ny på vejen
Hvad er det for en pensionsopsparing? Er det fordi du er 60+ at de siger sådan og du reel har mulighed for at hæve din pension?

De første 6 mdr kan de ikke røre din pensionsopsparing. Din pensionsopsparing skal også være mere end 50 tusinde kr og du skal selvfølgelig ha' reel mulighed for at hæve beløbet.

Du kan læse mere om det her:

https://www.pensam.dk/OmPenSam/Nyhed...Pensionen.aspx

Kilde: www.pensam.dk
Pophår er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-01-2012, 07:03   #3
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Nu ser jeg det som om du allerede er på kontanthjælp, så ville de have krævet det så havde de allerede gjort det da du kom på kontanthjælp, og ikke nu.

Men de kan godt kræve det, det øjeblik der søges om kontanthjælp, jeg er ihvertfald bekendt med en de gjorde det ved, og det fik de nada ud af for da den blev hævet, skulle banken have deres tilgodehavende, og det der var tilbage var under 10.000 kr så dem fik han lov til at beholde til ny cykel. Men han var ked af at han mistede sin pensionsopsparing.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-01-2012, 08:53   #4
Pophår
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2009
Lokation: Syd-Vest DK
Indlæg: 367
Styrke: 15
Pophår er ny på vejen
Supersus.

I linket gøres direkte opmærksom på, at de ikke kan røre en pensionsopsparing de første 6 mdr.
Pophår er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-01-2012, 09:51   #5
missemøge
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2011
Lokation: djursland
Indlæg: 31
Styrke: 13
missemøge er ny på vejen
1/2-12 har jeg været på kontanthjælp i 11 måneder, og afklaret at jeg fik flexjob.

Det er min arbejdsgiver betalte pensionsordning som er i pensam, fra da jeg var ansat som social og sundheds assistent. Jeg er kun 39 år.

De kan ikke kræve den hævet i de første 6 måneder. Så jeg var meget nervøs da jeg nærmede mig de 6 måneder. Men der skeete ingenting, først nu 11 måneder inde i kontanthjælp systemet. Jeg er bare røget helt ned i kuldkælderen igen.

supersus,
kan du uddybe det lidt mere, at banken fik lov til at få gælden indløst først. Hvor stor var hans gæld?

Jeg har nemlig en gæld på ca 40000 kr, som er hvad jeg reelt har brugt ekstra mens jeg har været på kontanthjælp, til bilen og helbredet, så jeg kunne stille i mine praktikker. Jeg har kørt mellem 50 og 100 km hvergang jeg skulle møde, jeg har vekslet mellem 3 steder.

Hvis jeg ikke får et job, og de stopper kontanthjælpen, så har vi ikke råd til at beholde bilen og blive ved med at tage lån for at gøre som kommunen siger. Så må kommunen stille taxa til rådighed, for jeg bor ude på landet hvor vi heller ikke har ret mange busser mere. Tror i de vil det?

Sagsbehandleren ringede igår og sagde der var ikke noget at gøre med min pensionsopsparig.

Jeg foreslog endda, at hvis hun nu fik beregnet hvormeget jeg vil få udbetalt og hvorlænge jeg skulle være uden kontanthjælp, kunne jeg måske gå i banken eller familie og låne de penge, og så når månederne var gået kunne de så se bort fra min pension. MEN NEJ, den kom i spil igen når jeg skulle søge om kontanthjælp efter de måneder.

Jeg synes der er grotesk, en bagatel grænse på 50000 kr, inden stats afgift. Den burde være meget højere, ellers kommer man jo ikke op igen og får en ekstra indtægt oveni folkepensionen, som sikkert ikke eksisterer til den tid, så skal man igen stå med hatten i hånden og tigge om penge til at leve for.

Spurgte nemlig også til at hvis pensionen skulle hæves, så skal banken have de penge jeg skylder dem først, inden de kunne beregne hvor langtid jeg ville kunne leve af pensionsopsparingen. Det sagde hun at det ikke kunne lade sig gøre.

Jeg skrev et meget langt brev til borgmesteren, hvor jeg gjorde opmærksom på at de skulle gå ind og vurdere min sag selvstændig, ift om de ikke kunne lade være. Eller de kunne hjælpe mig til at finde et job inden 8/2-12, så jeg ikke kommer til at stå i den situation.

Der står i loven at de KAN og ikke at de SKAL tvinge borgeren til at hæve pensionsopsparinger.

Håber at i forstår meningen jeg skriver, mit hovet roder frygteligt lige nu. Nu fik jeg endelig flex bevillingen, og så står man igen i knibe.
missemøge er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-01-2012, 10:10   #6
Bobbi
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-07 2011
Indlæg: 172
Styrke: 13
Bobbi er ny på vejen
Hej missemøge

Hvis man er bevilliget flex skal man så ikke på flexydelse ?
Nu ved jeg jo ikke om du har fysiske eller psykiske skavnker eller begge dele - hvad regner du med at du skal arbejde med jeg spørger fordi jeg også selv er uddannet social og sundhedsassistent jeg har dårlig ryg.

Mvh Bobbi
Bobbi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-01-2012, 11:44   #7
missemøge
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2011
Lokation: djursland
Indlæg: 31
Styrke: 13
missemøge er ny på vejen
Hej Bobbi

Man kan kun få flexydelse hvis du kommer fra sygedagpenge, men kommer du fra kontanthjælp så forbliver det kontanthjælp eller ægtefælle forsørgelse, indtil du har haft et flexjob i 9 måneder. Tåbeligt.

Jeg har fået flex pga psykiske ting. Men har de sidste 2 måneder inden bevillingen både fået en diskusprolaps uden jeg har været sygemeeldt pga den. Har også lige fået fjernet underlivet pga gen fejl.

Jeg håber på en ansættelse på kontor, har nemlig sådan en uddannelse fra tidligere. Min ryg er ikke slem, men jeg kan mærke den. Heldigt jeg er hos en kiropraktor lige nu.
missemøge er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-01-2012, 11:55   #8
maruus
Ved at flytte ind på K10
 
maruuss avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-04 2009
Lokation: Gladsaxe
Alder: 75
Indlæg: 533
Styrke: 16
maruus er ny på vejen
[QUOTE=missemøge;204739]Hej Bobbi

Man kan kun få flexydelse hvis du kommer fra sygedagpenge,

Hej Bobbi:

Hedder ikke fleksydelse men ledighedsydelse

Fleksydelse : udbetales hvis man vælger at gå på efterløn.
maruus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-01-2012, 12:10   #9
missemøge
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2011
Lokation: djursland
Indlæg: 31
Styrke: 13
missemøge er ny på vejen
JA selfølgelig. Roder lidt rundt i ordene.
missemøge er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-01-2012, 16:05   #10
Pophår
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2009
Lokation: Syd-Vest DK
Indlæg: 367
Styrke: 15
Pophår er ny på vejen
Hvordan har du mulighed for at få pengene udbetalt?

Du har "kun" været på bistand i 11 mdr.

Du er visiteret til fleksjob, hvilket betyder udsigt til et job.

Her er betingelserne for udbetaling:

Hvornår kan man hæve sin pension i utide i PenSam?
Reglerne for et få udbetalt en PenSam-pension i utide er afhængig af, hvilken pensionsordning, man er med i. Derfor må du kontakte en kunderådgiver i PenSam på telefon 44 39 34 41 for at få oplyst de præcise regler, der gælder i dit tilfælde. Men hovedreglerne er, at man kan hæve sin pension i utide hvis:

•der ikke er indbetalt til pensionsordningen de seneste 12 måneder, og
•man er uden job og uden aftale om et nyt job med tilhørende pensionsordning, og
•der ikke er indledt en sag omkring førtidspension.


På siden står der et nummer til en kunderådgiver i Pemsam, har du prøvet at ringe om, hvilken ordning du har?
Pophår er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Pensionsopsparing ? Humlebi07 Spørgsmål ang fleksjob 12 04-02-2013 14:19
Pensionsopsparing som fp? flora Nyttigt at vide for Førtidspensionister 9 07-02-2012 14:20
Pensionsopsparing kan den udbetales?? jette2 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 12-05-2011 23:29
Pensionsopsparing til førtidspensionister? logikeren Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 11 03-04-2011 18:50
Pensionsopsparing Krammemusen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 26-11-2006 11:33




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:09.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension