K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-07-2011, 17:56   #11
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
Jeg har en TERMlæge -

det fandt jeg ud af i går og jeg a n e r ikke, hvordan jeg skal tackle det her?

For ca. 1 1/2 år siden 'fik' jeg ham og til hans ros, skal det siges, at han fandt ud af, at jeg var på vippen til for lavt stofskifte og jeg er nu i behandling til evig tid for det.
Ikke sjovt, men det er, hvad det er.

Jeg har næsten ikke brugt ham, men for et stykke tid siden fik jeg en tid, fordi det dels var meget længe siden, mine 'for lavt stofskifte ta'l var blevet undersøgt og fordi jeg også har ondt i mine muskler, mister hår og kan begynde at ryste, hvis jeg ikke får mellemmåltider.

Da testresultaterne forelå, var alle tal i orden.
Måske lidt for høje, så jeg skulle have taget en ny blodprøve slutningen af juni (hvilket jeg ikke har, for jeg har opgivet).
Han ved godt, at jeg har en psykisk lidelse og begyndte at stille mig en del spørgsmål.
Bla. andet om jeg er stresset.
- Og ja, det er jeg.
- Men men kan jo og vel godt døje med sit stofskifte og være stresset OG have en psykisk lidelse, uden at der skal sættes punktum for, hvorfor jeg har det sådan med denne kroniske fysiske lidelse.

Da situationen med ham, havde sat sig, begyndte nogle alarm klokker at bimle, om han mon er TERM læge?, fordi spørgsmålene mindede meget om, hvad jeg på et tidspunkt havde læst mig til om netop dette.

I går Gogglede jeg så på ham og han sponsorerer for 2 medicinalfirmaer og har også 'shared care', hvilket jeg mener, også hører ind under TERM.
Det værste er dog, at han er konsulent for kurser for andre læger i 'TERM LIGHT'! i Region Vestsjælland.

Jeg læste en del om TERM i går og jeg er rigtig bange nu og igen - nogen der har forslag til, hvad jeg skal gøre?
Der er ikke mange læger/lægehuse at vælge ml. her og igen, hvem er TERM læge? Hvem er ikke?
De gode læger. Der er der lukket for tilgang. Bla. a en 'læge uden sponsor'...

Foruden at jeg nu, sikkert ikke bliver taget seriøst og alvorligt af ham, så er jeg skrækslagen. For frit efter hukommelsen:

'undersøg patienten for fysisk klage, for at berolige og fortæl på en forstående måde, at det ikke er noget som kan helbredes...

'sørg for, at patienten kun har dig som behandler'
S... jeg har min gode, gode psykiater som har beholdt mig, selvom han er gået på pension, men han holder jo ikke evigt...

Oven i har jeg læst mig til, at så sætter disse læger patienterne i TERM - MODEL behandling og de kontakter andre læger, også lægevagten og fortæller at det handler om en TERM patient!
Måske har han gjort det med mig?
Dvs. uanset hvor jeg henvender mig og hvis han har gjort det, så er det jo nok lige meget, hvad jeg fejler og dermed udelukket for behandling?!

Jeg var lige ved, at få en tid hos ham, for at fortælle, at jeg har mistet tilliden til ham, men det nytter jo ikke noget.
- For som der også står i deres TERM model, så er patienten ikke k l a r over, hvor somatiseret vedkommende er...
Så hvis jeg fortæller ham, om mine store bekymringer, får jeg vel bare endnu en somatiserings betegnelse.

Please hjælp.
Mella
__________________
Ingen slipper levende fra livet - jeg lever, mens jeg er her.

Sidst redigeret af Mella; 14-07-2011 kl. 18:01.
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-07-2011, 19:24   #12
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Til Mella

Jeg synes, at du skal starte med at tage disse blodprøver og efterfølgende bede lægen om et udskrift af disse blodprøver. På den måde kan du selv i fred og ro kontrollere blodprøverne.

http://www.dr.dk/sundhed/Sygdom/Blod...0422103133.htm
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-07-2011, 22:31   #13
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mella Se meddelelser
Please hjælp.
Det ville formodentlig hjælpe en del, dersom både læge og kunden i almen praksis kunne bringes til at lande begge ben på jorden og slappe lidt af ift. alt det somatiserings-hysteri.

Somstiseringsfikseringen burde principielt klassificeres og have sin egen ICD code - for første del imod en egentlig behandling af tilstanden er at stille diagnosen.

Når det er sagt, så ser man i almen praksis kunderne komme løbende med mange "banaliteter", der enten gå over af sig selv eller som der ikke kan gøres noget ved og kunden derfor må affinde sig med som en fast følgesvend i deres liv.

Vi er nok nogle pylrehoveder og når endelig lokummet brænder kan vi ikke få r*ven flyttet hurtig nok og redder os i stedet et brandsår eller også sidder den lægefaglige og snorksover og opdager ikke røgen og lugten af brændt kød, hvorfor Fanden slipper løs i Laksegade og ikke er til at indfange igen ...

TERM-modellen har her sin del af skylden for forløbet.


Nu har vi lige set i Aftenshowet, at man skal løbe til lægen og lade sig teste frem for at hjemmeteste sig selv ved køkkenbordet, ligesom næstformanden i Det Etiske Råd er skeptisk over for "hjemmetest" (fx telomer-testen) i hylekor med flere andre i "meningsdanner-branchen".

Til det vil jeg bare sige: Hold op med at tørre snotten på folk og lade dem ta' et ansvar selv - der er mange, der sidder hjemme ved køkkenbordet og "hjemme-tester" det ene og det andet ... fx blodsukkeret og de fleste ved godt eller kan bringes til at forstå de rammer sådanne test afgrænses af.

Men det er der selvf. ikke så mange penge i og sundheds- og medicinalindustri er meget big business ...


BTW: Har du overvejet at lægge din autoritetstro på hylden ?
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-07-2011, 22:51   #14
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser
Til Mella

Jeg synes, at du skal starte med at tage disse blodprøver og efterfølgende bede lægen om et udskrift af disse blodprøver. På den måde kan du selv i fred og ro kontrollere blodprøverne.

http://www.dr.dk/sundhed/Sygdom/Blod...0422103133.htm
Jeg er helt enig med Karo (for en gangs skyld).

Jeg slås selv med højt stofskifte og er efterhånden begyndt, at forstå lidt af hvad de forskellige ting i blodprøverne handler om.

Jeg har en læge (eller faktisk 2, da der også er en uddannelseslæge) som er super god og omhyggelig med at forklare tingene, og det er nok derfor jeg endnu ikke har smølet mig til at få kopi af blodprøveresultaterne.

Men når din læge er som han er, så synes jeg det er meget vigtigt, at du selv får kopi af resultaterne af blodprøverne, så du selv kan følge med i hvad der sker.

Det er sg'i ligesom at have en sag kørende i kommunen, man skal selv gøre det halve af arbejdet.

Det, at du begynder at ryste når du ikke får noget at spise, det kender jeg kun alt for godt, det er et typisk tegn på højt stofskifte.

At du føler dig stresset kan også være p.g.a. et højt/højere stofskifte.

Stofskiftet er en underlig størrelse, fra du laver en ændring i medicineringen kan der nemt gå omkring en måneds tid, før stofskiftet har stabiliseret sig igen, men den ændring der er blevet lavet, så man kan ikke vurdere medicinændringen lige med det samme.

Som man f.eks. kan med smertestillende medicin.

Jeg er ikke ekspert i dette (endnu), men når de målet dit stofskifte måler de noget de kalder TSH, T3 og T4.
TSH skal ligge mellem 0,3 og 4,2.
T3 skal ligge mellem 1,2 og 2,8.
T4 skal ligge mellem 10 og 26.

Ofte er det T4 lægerne fokuserer mest på i første omgang.

Jeg vil på det varmeste anbefale dig, at google på sygdommen.
Der ligger bl.a. en gammel tråd her på K10, jeg skal se om jeg kan finde den.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-07-2011, 22:55   #15
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Jeg orker ikke lige at læse op på den, men jeg mener, at det var her jeg fandt noget nyttig viden: http://www.k10.dk/showthread.php?t=1305
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-07-2011, 00:14   #16
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Jeg er ikke ekspert i dette (endnu), men når de målet dit stofskifte måler de noget de kalder TSH, T3 og T4.
TSH skal ligge mellem 0,3 og 4,2.
T3 skal ligge mellem 1,2 og 2,8.
T4 skal ligge mellem 10 og 26.

Ofte er det T4 lægerne fokuserer mest på i første omgang.
Der er en fin tegning af den omfattende styring af systemet her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Thyrotr...easing_hormone

Måling af serum Thyreotropin (TSH) giver ved normal fungerende feed back en pejling på, hvordan thyreoidea arbejder - er den doven eller på overarbejder.

Fx kan forskellige kemiske stoffer/medikamenter (fx Lithium) påvirke produktionen af thyreoidea hormoner, hvilket man i såfald typisk kan se afspejlet i ændringer i TSH-værdien.


Typisk måler man også Total Thyroxin (TT4) og Total Triiodthytonin (TT3), der normalt (ved nogle tekniske omsætningsforhold) giver et billede af niveauet af det tilgængelige Thyroxin og Triiodthytonin.

Det meste Thyroxin og Triiodthytonin er nemlig normalt bundet til plasma-protein-transportstoffer og det egentlige interessante ift. en metabolisk kontekst er netop de frie hormoner FT4 og FT3, hvoraf Triiodthytonin er det kraftigst metabolisk aktive hormon.


Og det er rigtig observeret Vovse, at en stigning i "stofskiftet" kan give ændringer i den psykiske stabilitet. Det er før hørt, at almen praksis i første omgang fejltolker det psykiske symptombillede ...
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-07-2011, 01:03   #17
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Mella

Først et link an.g lavt stoftskifte, som fortælelr lidt om dette i alm. termer:

http://www.rigshospitalet.dk/menu/OM...+vaageblus.htm

Jeg vil også, som andre anbefale dig, at få en udskrift af dine blodprøver. Og ikke mindst at få taget nye. Dvs. have kontrol m. dine blodprøver.

Så findes der yderligere en forening: http://www.thyreoidea.dk/, som måske kan være behjælpelig m. yderligere info, måske endda også at pege på en spec.læge i dit område.

Forstår udmærket din bekrymringer ang. din opdagelse af at din prak.læge tilhører dem der praktisere eft. TERM-model.

Du skriver flg.:
Citat:
Der er ikke mange læger/lægehuse at vælge ml. her og igen, hvem er TERM læge? Hvem er ikke?
De gode læger. Der er der lukket for tilgang. Bla. a en 'læge uden sponsor'...
Jeg ved ikke om det stadig er sådan, men jeg har tidl. via en samtale m. prak.læge, hvor der var lukket tilgang fået lov til at få vedkommende, som prak.læge i kraft af at jeg tog en samtale m. læge og denne så skrev at prak. læge gerne ville modtage mig som patient, selvom der var lukket for tilgang. Det var måske også en mulighed for dig.

Du skriver også:
Citat:
de kontakter andre læger, også lægevagten og fortæller at det handler om en TERM patient!
Måske har han gjort det med mig?
De må de faktisk ikke, hvis ikke du har givet dit samtykke til at din prak. læge må dele oplysninger om dig med andre. Hvis dette gøres er det eft. min mening en anmeldelse til Patientombuddet. Så skal disse oplysninger tilbagekaldes.

Du skriver også:
Citat:
Jeg var lige ved, at få en tid hos ham, for at fortælle, at jeg har mistet tilliden til ham, men det nytter jo ikke noget.
. Hvilket jeg tror du har helt ret i.

Så løsningen er nok en anden prak. læge, håber det lykkes for dig.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-07-2011, 10:45   #18
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
Mange tak allesammen.

Jeg h a r udskrifter og når jeg er tryg igen, vil jeg selvfølgelig fået taget nye prøver (dog efter læsning på Sonja's stofskifte forum, bliver 'man' temmelig åndeløs, hvordan lægerne takler denne sygdom. Fx. måler de ikke T3 og går kun op i T4).

Lige nu handler det hele sig for mig om ,at denne min læge er så TERM, endda så meget at han underviser andre i den model og hvordan jeg dog skal slippe af med ham og hvordan min fremtidige behandlersituation ser ud, efter at jeg nu har haft ham i den tid.

Så ja, gunvor. Godt at læse, at du kunne skifte på den måde.
Jeg har tænkt, at jeg måske vil gå hen til det lægehus, hvor ham 'uden sponsor' er.
Hans kollega har jeg haft for ca. 25 år siden, men det husker hun jo nok ikke.
Jeg tænker, at jeg vil spørge sekretæren, om der er mulighed for, at jeg evt. kan skrives op og så få en plads, når nogen forlader deres lægehus.

Længere end at tænke, er jeg ikke kommet, for jeg har det ret svært med, at gøre sådan noget...
D. 25 i denne måned har jeg en tid hos min psykiater og sidst jeg var der, nævnte jeg, at jeg måske troede, at lægen var med i TERM.
Det havde han aldrig hørt om, men ville tage hjem og læse om det med det samme.
Han ved også godt, hvem denne læge er.
Jeg vil også spørge ham om, hvad jeg nu skal?
For han siger, at han skal lytte til mig og ikke kun kikke på tal - men nu når det desværre står sort på hvidt, hvordan lægen behandler - handler det vist kun for mig at komme derfra i en fart.
- Men hvorhen....
__________________
Ingen slipper levende fra livet - jeg lever, mens jeg er her.
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-07-2011, 10:55   #19
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Mella

Måske skulle du tale med lægen selv, da lægesekr. nogen gange opfører sig som drager, der vogter slottet. Og hvis der spørges til begrundelse for skift, bør du nok have en årsag klar, hvorfor det er nødvendigt snarest, nemlig at du har brug for at din lave stoftsikfte følges nært og afklares omkr. hvor længe din behandling er nødvendig i forhold til du skriver at dine tal ikke er graverende.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-07-2011, 11:09   #20
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
jamen gunvor.

Jeg kan sagtens få foretaget en ny blodprøve hos den 'nuværende'.
Problemet er jo, at han er TERM læge og jeg føler mig ikke mødt på nogen måde...

Mener du, at jeg kan bestille tid hos denne læge, selvom der er lukket for tilgang?
__________________
Ingen slipper levende fra livet - jeg lever, mens jeg er her.
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Nu skal der ske noget!! Desmond007 Alt det andet 10 08-01-2018 16:58
er der noget jeg skal være obs. på ? popia Spørgsmål ang fleksjob 7 14-08-2013 19:47
Nu skal der vist ske noget. Hejdien Din historie 8 30-09-2006 21:12




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:43.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension