K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-06-2015, 09:12   #1
jyttep57
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2012
Lokation: sjÐ***Ð*’В¶lland
Indlæg: 54
Styrke: 12
jyttep57 er ny på vejen
Flytte til udlandet ..

Hej alle.

Hvis man som førtidspensionist gerne vil flytte til Sverige, eller Spanien eller eller et andet EU land, vil det så betyde at man ender som Brøkpensionist ?
Min søn foretrækker at gemme sig pga sin sygdom, og vil gerne være væk fra DK (paranoia pga skizofreni). Jeg vil dog samtidig gerne sørge for at han ikke kommer til at mangle noget når han bliver gammel nok til at modtage folkepension.. Han er ikke gammel nok pt til at have optjent sin fulde ret til folkepension.. Men har man ret til at bosætte sig hvor man vil indenfor EU også fortsætter optjeningen til folkepensionen alligevel.. Eller skal man have sin bopæl indenfor DK grænser ?

Håber nogen kan hjælpe, da jeg tror mange kommer til at blive ramt af dette, da flere og flere jo flytter til udlandet i disse tider ;-)

Mvh
jyttep57 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2015, 09:35   #2
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
Hej
Så længe du bliver i et EU land har det intet at sige mht ftp og du mister ikke noget videre ..men husk at undersøge hvordan sygeforsikring fungerer i det land du ønsker at flytte til

Vi har et hus i et eu land og er der kun i perioder nu - da jeg har en i skole .mår han er færdig med det flytter vi fast ..derfor har jeg undersøgt det ..
Boligsikring mv kan du ikke tage med hjemmefra hvis jeg husker ret - men skal søges i det land du flytter til

Vi har en gruppe på FB . Førtids- og folkepensionister i udland ..hvor en masse ved en del om det at bo i andre lande og ved en del om bestemte land ..der er du velkommen

Stribe ftp
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2015, 10:09   #3
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Når man er førtidspensionist er man allerede gået på pension, og brøken er beregnet. Man kan således ikke optjene yderligere år.

Er man brøk-førtidspensionist, optjener man således aldrig ret til fuld folkepension.

Så min umiddelbare vurdering er at han under alle omstændigheder vil opnå fuld dansk folkepension når den tid kommer og han bor i Danmark.

"Ved overgang fra førtidspension til folkepension udbetales folkepensionen med samme brøk, dvs. samme antal fyrretyvendedele. Man optjener ikke bopælsår, når man er tilkendt førtidspension."

http://www.aeldresagen.dk/faa-raad-o...r/default.aspx


Noget andet er om han kan få den hjælp i udlandet han har brug for i forhold til sin skizofreni. Der skal han undersøge hvilke muligheder der er i det pågældende land.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2015, 10:43   #4
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
Undskyld så misforstod jeg spørgsmålet .

Troede det gik på om man blev brøkpensionist fordi man flyttede ud og nej det gør man jo ikk ..
Men man får jo hellere ikkr mere

Stribe ftp
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2015, 12:37   #5
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Ja brøk - førtidspensionister kører videre med brølen ind i folkepensionsforløbet.

Andre førtidspensionister skal stadig have boet i DK i 40 år mellem de er 15 til de bliver 65 år for at kunne opnå fuld folkepension. - de almindelige regler om bopælspligt.

Måske kan der suppleres med pension fra det land, man bosætter sig i.

Sidst redigeret af stampe; 27-06-2015 kl. 13:07.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2015, 13:36   #6
jyttep57
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2012
Lokation: sjÐ***Ð*’В¶lland
Indlæg: 54
Styrke: 12
jyttep57 er ny på vejen
Ok.. Bliver lidt forvirret nu..
Hvis en 36 årig mand (førtidspensionist efter 2003) flytter til et andet EU land. Feks Sverige eller Spanien, vil han så være i stand til at få udbetalt fuld folkepension når den tid kommer.
Han har dags dato altid boet i Danmark?
jyttep57 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2015, 15:19   #7
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Du kan evt kontakte Udbetaling Danmark, så du kan få et svar, der lige præcis passer til din søns situation.
Held og lykke.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2015, 20:39   #8
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af jyttep57 Se meddelelser
Ok.. Bliver lidt forvirret nu..
Hvis en 36 årig mand (førtidspensionist efter 2003) flytter til et andet EU land. Feks Sverige eller Spanien, vil han så være i stand til at få udbetalt fuld folkepension når den tid kommer.
Han har dags dato altid boet i Danmark?
Svaret er ja... da brøken bliver fastsat ved tilkendelsen af førtidspensionen... og den gælder også videre til folkepension... som andre også har skrevet her i tråden... den er god nok... får man fuld førtidspension nu, får man også når tid kommer fuld folkepension




.....
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2015, 23:00   #9
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Andre førtidspensionister skal stadig have boet i DK i 40 år mellem de er 15 til de bliver 65 år for at kunne opnå fuld folkepension. - de almindelige regler om bopælspligt.

Måske kan der suppleres med pension fra det land, man bosætter sig i.
Det er jo ikke korrekt.

Hvis en 30-årig tilkendes fp, uden brøk, og flytter til udlandet, så vil personen få fuld folkepension når den tid kommer.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-06-2015, 19:28   #10
Salsa
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2015
Indlæg: 218
Styrke: 9
Salsa er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af jyttep57 Se meddelelser
Min søn foretrækker at gemme sig pga sin sygdom, og vil gerne være væk fra DK (paranoia pga skizofreni)
Hmm...
Nissen flytter som regel med, og man støtter ikke nogen ved at hjælpe dem med flygte, men gennem at støtte op omkring behandling.

Der har for nyligt været en her på siden der forsøgte at flygte på den måde, og systemet står altså ikke klar med lejlighed mm når man finder ud af at paranoia også trives i bedste velgående i både Spanien og Sverige.
Salsa er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:09.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension