K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-10-2011, 02:25   #461
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
er lige på vej ud af døren

Men nej kursus i 3 måneder og derefter en arbejdsprøvning
så i alt et halvt år eller mere
Jamen hvorfor foreslår Espelunden denne form for afklaring, hvor de starter med kurset "Fokus på angst", er det så man kan blive klar til en reel arbejdsprøvning ? Dette kunne min sagsbehandler jo godt forklare hvis det var.

Jeg kan bare ikke se hvor alle de ressourcer fra een selv skal komme fra ? Må finde ud af sammen med min sagsbehandler konkret hvad jeg skal igang med på Espelunden. Hvis det ikke er nok med en arbejdsprøvning, så må jeg vel tage kurset først oppe fra og ned, men pensionsnævnet har jo ikke nævnt noget om dette overhovedet. De kender sikkert heller ikke indgående til Espelunden og EL har nok mere eller mindre vurderet ud fra mine papirer!?. Jeg syntes bare det er meget for en angst patient, men de må jo vide hvad de tilbyder.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-10-2011, 06:22   #462
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Ja det kan fortolkes på forskellige måder
kan udmærket godt forstå dit synspunkt, men dette er hvad jeg fortolker det til

tror pensionsnævnet udmærket godt ved, hvad Espelunden kan tilbyde
netop fordi din lidelse er angst, er du henvist til fokus på angst
tror ikke du kan undgå det forløb, ellers vil du få afslag igen
dette tager så de 12 uger og derefter skal der laves en arbejdsprøving
den plejer og tage mellem 12-13 uger.
kan du mærket godt forstå du måske ikke helt vil acceptere et så langt forløb.
der hvor jeg ser dit problem er netop de 25 timer.
det kan du så prøve og få forhandlet ned.
jeg skal starte på 15 timer i min arbejdsprøving, det holder jeg ikke til i en uge.
skulle starte i nov, men sagsbehandler sagde ikke hvilket år

Sidst redigeret af MTVRV1; 16-10-2011 kl. 06:28.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-10-2011, 12:12   #463
kiskada
Elsker at være her på K10
 
kiskadas avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2010
Lokation: Mors, Morsø kommune
Indlæg: 95
Styrke: 14
kiskada er ny på vejen
Har ikke lige læst hele din tråd igennem for nylig...

men det med antal timer man skal være i arbjdesprøvning, kan altså snakkes om undervejs...

Jeg selv har for nylig overstået an arbejdsprøvning, hvor udgangspunktet var 37 timer og mindst 8 uger
(hallo de vidste jo godt det var absolut umuligt m 37 timer..)

Allerede første dag blev det lavet om til 25 timer,
jeg arbejdede, det jeg kunne (hvilket desværre ikke r særligt meget )
men i de 25 timer, kunne der holdes ALLE de pauser der var nødvendige,
trænes i gymnastikrum, hviles osv. Så der blev virkelig taget hensyn!

Selvom det jo umiddelbart virker formålsløst ... at være der, når man ikke kan arbejde,
giver det jo et billede af, hvor slemt det så virkelig står til...

efter 4 uger havde de "set" nok og samlet tilstrækkelige oplysninger ind...
og så blev jeg afsluttet efter 4 uger!!
og der blev lavet en konklusion/ rapport


Jeg var så også så positiv, som det nu kan lade sig gøre, gennem hele forløbet...
sagde ikke nej på forhånd m.v. selv til arbejdsopgaver jeg vidste, jeg ikke kunne..
men ved at prøve kunne værkstedet jo hurtigt se, og forstå, at det gik bare ikke...


Bare et lille input




Kiskada
kiskada er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-10-2011, 14:10   #464
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Kiskada,

Jeg har allerede været i arbejdsprøvning i 6 mdr. i 2008/2009 og blev af kommunen indstillet til pension i foråret i år. Pensionsnævnet mener dog ikke at denne afprøvning viser "nok", så jeg skal over et REVA center. Dette REVA center foreslår så et "kursus" i angst og "der" har jeg været med alt de tilbyder, så jeg skal lige have min sagsbehandler til at kører min sag ind på det rette spor så vi kan give det mest retvisende resultat til pensionsnævnet.

Godt at du har haft en god arbejdsprøvning, min var ikke værd at skrive hjem om, desværre og kommunen fulgte den alt for lidt op.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-10-2011, 14:23   #465
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
Når pensionsnævnet mener at din tidligere arbejdsprøvning ikke har vist nok, er det så fordi der er blevet lavet en "for dårlig rapport" beskrivelse af din arbejdsevne ??
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-10-2011, 16:06   #466
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
den holder så ikke helt
jeg har været i arbejdsprøvning i 2009
der blev lavet 11 sider lang rapport om forløbet
hvor konklusionen var de ikke havde nogen tiltag som kunne bringe mig tilbage på arbejdsmarkedet.
jeg skal alså også ud i en ny på 6-8 uger
en arbejdsprøvning må som regel ikke være mere et år gammel, inden de træffter en afgørelse.
min tilstand er kun blevet dårligere siden. Skal starte på cirka 15 timer
men det finder de nok hurtig ud det ikke holder
nå man ikke er eget til at bo for sig selv og kæmper sig igennem en
dag uden arbejde.
Men EE og jeg er uden indtægt og det tror jeg desværre er en meget stor ulempe
alså kommunen bliver ved at med finde på noget nyt
dog koster dette kursus alså 60000 kr og jeg bor på et bosted som koster cirka 45000 kr om måneden. især lønudgifter er jo højt. Der er dog ikke døgnvagt
i min sag er det gået fra behandlingsmuligheder til varighed.

Men må indrømme jeg nok bare have taget det kursus.
det kunne jo også være man fik det bedre, det kan man jo ikke vide
at man kunne få det bedre, betyder jo ikke at man er i stand til at arbejde

har også angst og i de fleste kommuner tænke de fleste at det kan man komme over.
nu er mit angst ikke et direkte problem for mig, men kroppen er i beredskab
så har fået papir på ingen behandlingsmuligheder
men har alså 8 andre ting
en jeg bor sammen med har været inde i systemet 10 år og venter på 3 år på noget behandling
så man skal ikke "kun" have angst i min kommune
samme problem stilling som EE
men man kan hurtig få angst af den behandling et jobcenter yder
i min verden burde et jobcenter slet ikke have noget med psykiske syge af gøre
der burde laves en afdeling for sig selv, som kun have med psykiske syge
men det koster jo penge

Sidst redigeret af MTVRV1; 16-10-2011 kl. 16:15.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-10-2011, 16:23   #467
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
Dette REVA center foreslår så et "kursus" i angst og "der" har jeg været med alt de tilbyder, .
Vil det sige, at du tidligere har været på sådan et kursus?

I så fald må det kunne dokumenteres hvad effekten af det har været, og så burde det jo ikke være nødvendigt med en ny omgang.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-10-2011, 16:48   #468
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Min arbejdsprøvning var set i bakspejlet ikke grundig nok og ikke grundigt nok beskrevet fra jobcenterets side af. Der blev ikke fulgt op fra jobkonsulentens eller sagsbehandlerens side af undervejs, kun i afslutningen af den første og anden periode på hhv. 3 og 6 mdr.

Ved start af min arbejdsprøvning gik jeg efter fleksjob og ved ikke om det var derfor at jeg fik "løse" tøjler, men hverken time antallet eller trivslen under arbejdsprøvningen på arbejde eller derhjemme var noget man kunne ønske sig at genopleve. Et eller andet sted kan man sige at jeg selv har været "uden om det", ved bare at "køre det selv", men jeg har altså ikke været i arbejdsprøvning før dengang så jeg vidste jo ikke bedre.

Efter arbejdsprøvningen blev det aftalt at der lige skulle laves en arbejdsevne vurdering, som jeg fik til godkendelse. Den var såmænd ok, fyldte en halv side og handlede lidt om time antal og at jeg ikke kunne mere end 8 - 10 timer. Der stod jo ikke noget om at jeg kun nåede 10 timer den sidste uge af min arbejdsprøvning på i alt 6 mdr. Der stod heller ikke noget om hvor pinefuldt min hverdage var når jeg kom hjem fra afprøvning og ej heller at jeg i slutningen af afprøvningen måtte lade mig indlægge med voldsomme tvangstanker og angst anfald.

Set i bakspejlet syntes jeg bare at jobcenteret lavede en alt for slap arbejdsprøvning og opfølgning af samme på mig og min sag. Der har selvfølgelig været mange sagsbehandlere indeover min sag, men jeg syntes det er ærgerligt at der ikke er een af dem der har fanget at min arbejdsprøvning og vurdering af samme er for slap i forhold til tilkendelse af evt. pension. Det syntes jeg må være pinligt for jobcenteret at udvise.

Det eneste jeg kan trøste mig med erm at jeg er helbredsmæssigt afklaret, alle behandlingsmuligheder er udtømte, det er "blot arbejdsevnen der skal på plads. Jeg har sagt til min psykiater masser af gange at jeg ikke vil arbejdsprøvning igen, men så får man jo at vide at der må man hverken kunne se eller kravle hvis man skal have en sådan kontraincideret, så derfor jagter jeg "bare" jagte den rette afprøvning.

Grunden til at jeg syntes at Fokus på angst forløbet ikke er for mig, er fordi, jeg har været i kognitiv psykolog behandling. Jeg har gået til så mange behandlinger at en psykiater (godt nok for mit forsikringsselskab) har udtalt at jeg er psykisk uden for rækkevidde og det nytter ikke flere behandlinger. Ligeledes skulle forløbet byde på værktøjer mm. for angst patienter, men jeg har fundet min værktøjskasse, ikke at den altid duer eller duer for andre, men den hjælper mig i min hverdag.

Jeg syntes bare at det er for "let" at tilbyde mig et sådan kursus, for mig at se er det spild af penge fra kommunens side af. Jeg skal arbejdsprøves for at få belyst min arbejdsevne og dette i så mange erhverv som muligt for at pensionsnævnet kan "se" hvad jeg er for en "angst type".

Min angst kommer sig mest til udtryk i smerter, spændinger, træthed og nedtrykthed. Skal jeg noget skal jeg nok komme ud af døren, men jeg skal lære, at stoppe i tide når jeg er der, derfor er det synd at sende mig på et fokus på angst forløb, hvis man tror at jeg får noget ud af det, for det gør jeg ikke. Jeg finder nok nogen øjenåbnere ind i mellem, ligesom jeg gør i Lena Hanssons syre-base koge bog, men det er jo ikke noget der sætter sig i min dybt forankret generaliseret angst. For mig handler det om at overleve når jeg er et sådan sted, det handler ikke om at lære noget hvis det er de tror, det vil jeg ikke være i stand til med den "angst" jeg kommer til at lægge for dagen.

Ligeledes vil en afprøvning på evt. værksted handle om at afprøve det og så bakke ud i tide når det hele bliver for meget, så hvorfor kunne man ikke bare forhold sig til det ?
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-10-2011, 17:42   #469
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
nu kan jeg ikke rigtig huske hvad pensionsnævnet har skrevet

problemet er som jeg ser det

1
er hvis de mener du netop skal i gennem dette forløb
fordi det er netop er en pakke løsning
først 3 måneder på fokus på angst og derefter en arbejdsprøvning som de dog ikke har skrevet tid på.

2
hvis pensionsnævnet måske regner med du har været i gennem et sådant forløb
så kan du måske få endnu et afslag, hvis de ikke vurdere at den løsning du måske finder ud af med din sagsbehandler er nok.

Der kan alså ligge en fælde i det.
så du skal virkelig være oppe på dupperne, hvis i finder en anden løsning
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-10-2011, 18:15   #470
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Det ved jeg, selvom jeg ikke ser de samme spøgelser som dig

Et eller andet sted må jeg jo tro at min sagsbehandler ved hvad der skal til. Ikke???

Ej det bør jeg gøre, møde op til mødet og spørge, jamen hvad skal til ? Fokus på angst! Hvorfor ??

Min sagsbehandler er jo interesseret i at jeg bliver afklaret, men hun kender mig ikke. Hun troede i første omgang at jeg kunne blive fleksjobber, så måske gør Espelunden også dette ud fra mine papirer ?
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kan man "frasige" sig den "økonomiske del" af en FP, for at få psykisk "ro på" ? EB3 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 01-09-2013 11:43
Flere pladser ledig for FP fra "hele" Århus på "Bydelsreporter" kursus. SidselK Nyttigt at vide for Førtidspensionister 4 31-08-2012 15:16
Læger uden "ansvar"! "systemets" sparebøsse. Benny Gerhard Lægekonsulenternes Rolle 3 17-10-2010 04:43
Festival for "udstødte" -"halvstødte" - sagsbehandlere og andet "godtfolk" klarkurs Alt det andet 24 18-03-2010 22:25




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:34.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension