K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-02-2014, 20:10   #11
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Taurus Se meddelelser
jeg kan ikke finde et eneste sted på skrift fra offentlig myndighed at man ikke må have en kasse kredit på kh.
Det er klart du ikke kan finde noget, da alle må have en kassekredit på kontanthjælp

Enlige må have den på 10.000 kr og par på 20.000 kr

Sidst redigeret af Ninja; 12-02-2014 kl. 20:17.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-02-2014, 20:49   #12
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det er ikke et spørgsmål om du må have eller ej....

Det er et spørgsmål om hvad du har til din rådighed....og med en kassekredit har du de penge den lyder på til din rådighed...

Jeg synes også det er groft at de ser sådan på det....eller hvis de ikke vil lade en lukke for den....men jeg ved faktisk ikke om kommunen vil sige noget til at man lukker for den...

Men jeg ville klart spørge kommunen inden jeg gjorde det for ikke at komme i klemme bagefter...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-02-2014, 21:22   #13
Taurus
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-02 2014
Indlæg: 15
Styrke: 11
Taurus er ny på vejen
Ja det er groft, og er overbevist om at det bestemt ikke er alle kommuner/sagsbehandlere der ser sådan på det.

Uanset hvor håbløs ens økonomi er, kan man næsten altid låne penge på en eller anden måde alligevel.
Og en kassekredit er at sammenligne med et bevilliget overtræk.

Det er jo også sådan at man skal have en meget stor friværdi i sit hus før det for nogen konsekvenser, og det er så igen op til den enkelte sagsbehandler at vurdere det

Eksempelvis pejler man i Ålborg kommune efter en afgørelse fra ankestyrelsen hvor en mand fik afslag på kontanthjælp fordi hans hus var vurderet til 800000 kr og restgælden var 110000 kr.
Taurus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-02-2014, 22:08   #14
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeps, det er groft!! Men samtidig ville det også være underligt, om man fx har 100.000 kr på en kassekredit, og så søger kontanthjælp - så er man jo ikke skråt på røven, for man har jo adgang til 100.000 kr! De bliver jo nødt til at lave nogle regler.

Kommunerne bruger mange kneb. De kan også finde på at sige at man må gå til banken og optage et lån, fordi DE ikke vil hjælpe med en given merudgift.

Nogen har måtte æde deres pensionsopsparing op, fordi kommunen så det som formue.

Jeg har hørt om folk herinde der er blevet pålagt at sælge deres bil og leve for pengene osv osv.

Loven giver ikke altid mening. For det er jo svinedyrt at leve af en kassekredit, specielt når man skal betale tilbage - hvilket igen går udover rådighedsbeløbet når man efterfølgende modtager kontanthjælp. Man kan sige de fastholder folk i en rigtig skidt situation!

Den eneste vej ud - som jeg ser det - er af gå til bankrådgiveren og beklage sin nød, og så HÅBE på h*n vil lukke den pr omgående og lave den om til et lån. Og få bankrådgiveren til at lave et skriftligt dokument på, at banken har lukket kassekreditten grundet usikkerhed mht økonomien.
Det vil kommunen ikke kunne gøre ret meget ved - banken bestemmer slagets gang og bestemmer selv, hvor mange risici banken vil tage.....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2014, 00:24   #15
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
"men min kommune påstår at jeg skal leve af min kassekredit før jeg er berettiget til KH" citat.

Det er en lodret LØGN!

Kommunen må absolut IKKE tvinge dig til at optage yderligere lån/gæld, før du kan få kontanthjælp.

Ring evt til gratis retshjælp, for nærmere, eller andre.

Lav et skriv til kommunen, og forlang at de henviser til i loven, at du skal gældsætte dig, før du kan få kontanthjælp!

En kassekredit, skal jo tilbagebetales. Alternativt, informere du banken om din situation, hvorefter den promte bliver lukket for yderligere lån.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2014, 00:44   #16
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 11
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
"men min kommune påstår at jeg skal leve af min kassekredit før jeg er berettiget til KH" citat.

Det er en lodret LØGN!

Kommunen må absolut IKKE tvinge dig til at optage yderligere lån/gæld, før du kan få kontanthjælp.

Ring evt til gratis retshjælp, for nærmere, eller andre.

Lav et skriv til kommunen, og forlang at de henviser til i loven, at du skal gældsætte dig, før du kan få kontanthjælp!

En kassekredit, skal jo tilbagebetales. Alternativt, informere du banken om din situation, hvorefter den promte bliver lukket for yderligere lån.

VH Popiae

Jeg ved ikke kige hvad der er løgn, se dette link, side 9, principafgørelse 125-12

http://ast.dk/publikationer/praksisu...ad/publication

Pengene er til disposition og det vil fremgå af de kontoudtog der skal fremlægges i forbibdelse med ansøgningen om kontanthjælp.
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2014, 00:52   #17
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
"men min kommune påstår at jeg skal leve af min kassekredit før jeg er berettiget til KH" citat.

Det er en lodret LØGN!

Kommunen må absolut IKKE tvinge dig til at optage yderligere lån/gæld, før du kan få kontanthjælp.

Ring evt til gratis retshjælp, for nærmere, eller andre.

Lav et skriv til kommunen, og forlang at de henviser til i loven, at du skal gældsætte dig, før du kan få kontanthjælp!

En kassekredit, skal jo tilbagebetales. Alternativt, informere du banken om din situation, hvorefter den promte bliver lukket for yderligere lån.

VH Popiae
Problemet er jo, at det står i loven!

Efter aktivlovens § 14 gælder det som hovedregel, at hverken du eller din eventuelle ægtefælle må være i besiddelse af en formue, som kan dække det økonomiske behov. Kommunen skal dog i alle tilfælde se bort fra beløb på op til 10.000 kr. pr. person - for ægtefæller således 20.000 kr. Har du en større formue, som der ikke kan ses bort fra, skal den forbruges, før du kan få kontanthjælp. Du må ikke ødsle den væk. Som hovedregel skal den vare så længe, som en beregning af din månedlige hjælp viser, at den kan.
Formue kan være kontanter, obligationer, aktier, arv, bil, overskydende skat og let omsættelige effekter i øvrigt. Ædle metaller m.v., der er erhvervet som investeringsobjekter, betragtes også som formue, der skal realiseres, før du kan få kontanthjælp. Genstande med åbenbar affektionsværdi f.eks. arvesmykker kan ikke kræves realiseret. Endvidere kan formue være kapitalpensioner, kostbart indbo f.eks. malerier og tæpper samt indbo udover det normale, lotterigevinster, f.eks. pengebeløb, forbrugsgoder, rejser m.v., biler og sommerhuse. Bistandskontoret skal ved skønnet over, om en formue skal søges realiseret, lægge vægt på, om formuen kan realiseres, uden at du lider noget særligt tab derved.

Min fremhævning.

En kassekredit er jo en forbrugsgode/forbrugslån!
Pengene er allerede til rådighed og man må frit disponerer over dem. Der skal ikke ansøges først, de står på kontoen. Det er ikke kommunen der siger kassekreditten skal oprettes - den er allerede oprettet.

Man kan kun omgås lovgivningen ved at få bankrådgiveren til at lukke for kreditten og skriftligt dokumenterer, at kassekreditten er lukket.

Citat:
Oprindeligt indsendt af dinosaur Se meddelelser
Jeg ved ikke kige hvad der er løgn, se dette link, side 9, principafgørelse 125-12

http://ast.dk/publikationer/praksisu...ad/publication

Pengene er til disposition og det vil fremgå af de kontoudtog der skal fremlægges i forbibdelse med ansøgningen om kontanthjælp.
For god orden skyld kan vi da lige poste principafgørelsen her...



Principafgørelse 125-12



Principafgørelsen fastslår:
Forbrugslån er formue, når det er udbetalt...

En person, der har formue, har ikke samtidig ret til kontanthjælp.

Et forbrugslån sidestilles med formue, når lånet er udbetalt og beløbet indgået på personens bankkonto.

Disponible pengebeløb, der stammer fra lån, anses efter Ankestyrelsens praksis som formue. Citat slut.

Og her kommer kassekreditten jo ind. Det er penge der allerede står til rådighed på kontoen!!!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2014, 09:25   #18
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Principafgørelse 125-12
Principafgørelsen fastslår:
Forbrugslån er formue, når det er udbetalt
En person, der har formue, har ikke samtidig ret til kontanthjælp. Et forbrugslån
sidestilles med formue, når lånet er udbetalt og beløbet indgået på personens bankkonto.
Disponible pengebeløb, der stammer fra lån, anses efter Ankestyrelsens praksis som
forrmue.
Afgørelsen betyder ikke, at kommunen kan pålægge en kontanthjælpsmodtager at
optage lån til forsørgelse." citat.

Bemærk sidste linje.

En kassekredit,m er IKKE formue, idet man låner hver gang man hæver. En kassekredit er EN mulighed, der IKKE behøves at udnyttes.

Og et krav om,at bruge sin kassekredit, er det samme som at be om at optage lån, hvis man kan.

Kontoen går i minus, hver gang der hæves/bruges af kassekreditten.

Og det er ulovligt!

Det kan derfor IKKE sammenlignes med et lån, der er kommet til udbetaling, og til fuld rådighed.

VH POpiae

Sidst redigeret af popiae; 13-02-2014 kl. 09:27.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2014, 11:17   #19
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 11
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Principafgørelse 125-12
Principafgørelsen fastslår:
Forbrugslån er formue, når det er udbetalt
En person, der har formue, har ikke samtidig ret til kontanthjælp. Et forbrugslån
sidestilles med formue, når lånet er udbetalt og beløbet indgået på personens bankkonto.
Disponible pengebeløb, der stammer fra lån, anses efter Ankestyrelsens praksis som
forrmue.
Afgørelsen betyder ikke, at kommunen kan pålægge en kontanthjælpsmodtager at
optage lån til forsørgelse." citat.

Bemærk sidste linje.

En kassekredit,m er IKKE formue, idet man låner hver gang man hæver. En kassekredit er EN mulighed, der IKKE behøves at udnyttes.

Og et krav om,at bruge sin kassekredit, er det samme som at be om at optage lån, hvis man kan.

Kontoen går i minus, hver gang der hæves/bruges af kassekreditten.

Og det er ulovligt!

Det kan derfor IKKE sammenlignes med et lån, der er kommet til udbetaling, og til fuld rådighed.

VH POpiae
Jeg giver op. Du er ikke til at overbevise!!
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2014, 11:58   #20
Stuen
Klart Afhængig af K10
 
Stuens avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-05 2012
Indlæg: 413
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
Stuen er ny på vejen
En kassekredit er vel at sammenligne med et lån som man allerede HAR fået men bare ikke brugt, og dermed er det en formue. Jeg tror dinosaur har ret.
__________________
Fleksjobber
Lyt til andre men mist ikke din egen stemme...
Stuen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:56.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension