K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-02-2016, 14:54   #1
Muffie
Sygemeldt
 
Tilmeldingsdato: 08-11 2015
Indlæg: 31
Styrke: 9
Muffie er ny på vejen
Hurtigt spørgsmål vedr. fradrag i ydelse

Hej alle. Jeg ved at hvis man får visse beløb ved siden af sin ressourceforløbsydelse skal det modregnes.

Altså får jeg fra forsikring 5000kr, bliver der trukket 5000 fra de ca 14.400 jeg får af kommunen. MEN hvad hvis jeg en måned fx får 20.000kr, så får jeg selvfølgelig ingenting den måned, men bliver de resterende 6000kr så trukket i ydelsen måneden efter? håber det gav mening
Muffie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2016, 15:47   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Hvilken slags forsikring er det?
Og er de 20.000 kr også forsikring?
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2016, 15:57   #3
Muffie
Sygemeldt
 
Tilmeldingsdato: 08-11 2015
Indlæg: 31
Styrke: 9
Muffie er ny på vejen
. Beløbene var bare et eksempel. Der er både fra forsikring (som skal modregnes hver måned) og fx gevinst fra lotteri osv. Alt trækkes jo. Det er mere, om det jeg får der overstiger ressourceforløbsydelse (differencen) én måned også bliver modregnet i næste?
Muffie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2016, 16:04   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Gevinst ved lotteri er formue, og går derfor under formuereglerne.
I ressourceforløb må du gerne have formue. Så en lottogevinst på 20.000 må de faktisk ikke modregne.
Derfor er det meget relevant, hvad det mere præcist drejer sig om

En indboforsikring må heller ikke modregnes, da det heller ikke er en indtægt. Selv hvis man var underlagt formueregler, skal den ses bort fra, hvis det går til "sædvanligt indbo". Og den spænder vidt.

Angående indtægter og ressourceforløbsydelse står der i loven:
"§ 68 a. Har modtageren af ressourceforløbsydelsen indtægter, trækkes disse fra i ydelsen, jf. dog stk. 2-4. Indtægter, der udbetales for en periode, der ligger, før modtageren af ressourceforløbsydelse er begyndt i et ressourceforløb, medfører ikke fradrag i ressourceforløbsydelsen. Tilsvarende gælder for udbetaling af indtægter for en periode, der ligger efter tidspunktet for ophør i et ressourceforløb.

Stk. 2. Har modtageren af ressourceforløbsydelsen lønindtægter, herunder beløb, som den pågældende modtager fra arbejdsgiveren eller Lønmodtagernes Garantifond ved ophør af ansættelsen, nedsættes ressourceforløbsydelsen efter § 68 med 30 pct. af lønindtægten, indtil den samlede lønindtægt inkl. pension udgør 13.000 kr. (2012-niveau), og med 55 pct. af lønindtægten derudover.

Stk. 3. Har modtageren af ressourceforløbsydelsen indtægter som led i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller tilbud i medfør af integrationsprogrammet efter integrationsloven eller andre beskæftigelsesfremmende foranstaltninger, ses der ved beregningen af ressourceforløbsydelsen efter § 68 bort fra 14,99 kr. (2012-niveau) pr. udført arbejdstime. Det beløb, der samlet ses bort fra, kan ikke beregnes på grundlag af mere end 160 timer pr. måned.

Stk. 4. Fradrag for feriegodtgørelse m.v. sker efter reglerne i § 32. Stk. 2 finder tilsvarende anvendelse.

Stk. 5. Lovens § 33 finder tilsvarende anvendelse på modtagere af ressourceforløbsydelse."

§33 består af de indtægter de ikke må modregne.

Dvs:
"§ 33. Der foretages ikke fradrag i hjælpen for:

1) Invaliditetsydelse, invaliditetsbeløb samt bistands- og plejetillæg efter lov om social pension.

2) Godtgørelse efter §§ 82 og 83 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og hjælp efter integrationslovens § 23 f.

3) Vederlag som tilforordnet ved valg.

4) Legater, der er fritaget for beskatning efter ligningslovens § 7, nr. 6, og ydelser fra godkendte sociale fonde, stiftelser m.v., der er fritaget for beskatning hos modtageren, jf. ligningslovens § 7, nr. 22.

5) Børns indtægter og indtægter, der vedrører børn, bortset fra tilskud til pasning af egne børn efter § 38 i lov om social service.

6) Værdien af kost m.v. under indlæggelse på sygehus eller lignende behandlingsinstitutioner. Hvis sygehusopholdet har varet i mere end 3 måneder, kan der dog foretages fradrag svarende til den besparelse, der er en følge af indlæggelsen.

7) Transportgodtgørelse for dokumenterede udgifter til nødvendig transport ved udførelse af lønnet arbejde og ulønnet, frivilligt arbejde.

8) Efterbetaling af offentlige forsørgelsesydelser og øvrige offentlige sociale ydelser som følge af afgørelse eller dom. Det beløb, der ses bort fra, udgør differencen mellem den ydelse, der er udbetalt for perioden, og den retmæssige ydelse for perioden. Der ses bort fra efterbetalingen i 2 år efter udbetalingstidspunktet.

9) (Ophævet)

10) Lejeindtægter fra højst én logerende i ejer-, andels- eller lejebolig i overensstemmelse med lejelovens regler, som modtageren af hjælp samtidig selv er bosiddende i.

Stk. 2. De erstatninger for tab af erhvervsevne, der omtales i § 14, stk. 4 og 5, godtgørelse for varigt men og godtgørelse for ikke-økonomisk skade samt indtægter, der hidrører herfra, trækkes ikke fra i hjælpen."
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2016, 17:06   #5
Muffie
Sygemeldt
 
Tilmeldingsdato: 08-11 2015
Indlæg: 31
Styrke: 9
Muffie er ny på vejen
Ok tak for svar😊
Muffie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2016, 18:28   #6
VENDETTA
Hvor skulle jeg ellers være
 
VENDETTAs avatar
 
Tilmeldingsdato: 23-01 2016
Lokation: Fåborg Midtfyn
Alder: 56
Indlæg: 127
Styrke: 9
VENDETTA er ny på vejen
Hej muffie. Undskylder jeg lige bryder ind i din tråd. Du skriver recursseforløbs ydelse 14.400 kr. Pr. Måned er det det du får ?

Mvh. Rep God aften herfra
VENDETTA er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2016, 18:41   #7
Muffie
Sygemeldt
 
Tilmeldingsdato: 08-11 2015
Indlæg: 31
Styrke: 9
Muffie er ny på vejen
Både ja og nej , de 14.400kr er det jeg er berettiget til som ressourceforløbydelse. Får dog trukket det meste idet jeg får fra forsikring. Dvs reelt får jeg kun ca 500 kr af kommunen.

så det var egentlig om hvis jeg fx fik lad os sige 1000 kr en enkelt måned fra noget andet, som jeg skulle trække fra, oveni min forsikring, skal de 1000 kr så trækkes fra de resterende 500 kr jeg får af kommunen den måned de overstiger ress.forløbydelsen OG næste måned.....

Giver det mening 🙈
Muffie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2016, 18:58   #8
VENDETTA
Hvor skulle jeg ellers være
 
VENDETTAs avatar
 
Tilmeldingsdato: 23-01 2016
Lokation: Fåborg Midtfyn
Alder: 56
Indlæg: 127
Styrke: 9
VENDETTA er ny på vejen
Hej igen muffie grunden til mit spørgsmål smider jeg lige i privat besked hvis ok

Mvh. rep
VENDETTA er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2016, 19:14   #9
Muffie
Sygemeldt
 
Tilmeldingsdato: 08-11 2015
Indlæg: 31
Styrke: 9
Muffie er ny på vejen
Ja meget gerne
Muffie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2016, 13:34   #10
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Generelt

Hvis en modregning ikke kan indeholdes i en måned - eller vil tappe hele måneden . fordeles den over flere måneder.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:08.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension