K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-02-2016, 16:03   #11
SuZan
På vej til at lære K10
 
SuZans avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-12 2010
Lokation: Lolland
Indlæg: 5
Styrke: 0
SuZan er ny på vejen
Er ikke blevet meget klogere...

Tja... min sagsbehandler synes at fortolke reglerne som hun har lyst til...

Det er nok bedst jeg gøre som Pip forslår, og skrive til Udbetaling Danmark... tak for jeres svar allesammen!
SuZan er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2016, 21:27   #12
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Brøkpension, er intet andet end pænere ord, for kontanthjælp. Alle spørgsmål om brøkpension, ender med aktivloven.

Brøkpension burde forbydes.

Og så poster jeg lige det samme igen, da jeg tror i har misset pointen.

Du kan søge om hjælp efter § 27 a i aktivloven, hvis du ikke har optjent ret til fuld pension i Danmark og modtager en såkaldt brøkpension. Det er et krav, at du ikke har andre indtægter eller formue, der kan dække dit behov.

Og så fremhæver jeg for forståelsen

- det fremhævede betyder, at du godt må have andre indtægter eller formue (så længe du ikke modtager hjælp fra aktivloven)

Sidst redigeret af Ninja; 07-02-2016 kl. 21:34.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2016, 22:17   #13
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Nemlig.. det er kun et evt tilskud der rammes.

Men brøkpension i sig selv er ikke kontanthjælp eller under aktivloven.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2016, 23:39   #14
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Præcis.

Men den er skruet så snedigt sammen, at alt ender i aktivloven - uanset om det er hjælp til det ene eller det andet. Alt det der er almene førtidspensionister jo slet ikke ramt af.
Vi har jo vores frihed til at gøre hvad vi vil. Brøkpensionister mister deres frihed på alle niveauer, hvis de vil suppleres...

Tror også det er derfor, rigtig mange brøkpensionister, pludselig bider tænderne sammen, og søger fleks istedet.....det giver mere værdighed.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-02-2016, 00:30   #15
Moreo
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2016
Indlæg: 120
Styrke: 9
Moreo er ny på vejen
SuZan skriver netop, at hun ikke modtager personlige tillæg overhovedet, ergo er hun ikke om omfattet af kontanthjælpsreglerne.

Derfor må hun, hvis hun er enlig og er på den nye pensionsordning, tjene eller have private pensionsindtægter, renteindtægter, lejeindtægter op til 291.764 kr. incl brøkpensionen, før der vil ske fradrag efter de regler, der gælder for alle andre.

Jeg kan nu ikke helt se, at "brøkpension" burde afskaffes, da det måske så kan misbruges, derfor bliver den aldrig afskaffet.

Den eneste ulempe jeg kan se er, at hvis man får tildelt en brøkpension tidligt i livet, så fortsætter man med denne brøkpension, også som folkepensionist selvom man måske på det tidspunkt opfylder bopælskravet eller er tæt på.
Moreo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-02-2016, 21:35   #16
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Brøkpension, burde - efter min mening - kunne suppleres op, uden at komme ind under aktivloven, hvor brøkpensionisten pudselig ikke kan rejse, ikke må have formue, ikke må have anden indtjening osv.

Jeg synes det er lidt ærgerligt, at vi har et hold A førtidspensionister, og et hold B førtidspensionister.
Og nogle af brøkerne er jo så lave, at de bliver nødt til at komme ind under aktivloven, blot for at overleve. Det er jo ikke alle der pr automatik har formue, private pensionsordninger, eller andre indtjeningsmuligheder.

Jeg hader forskelsbehandling.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-02-2016, 02:43   #17
Moreo
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2016
Indlæg: 120
Styrke: 9
Moreo er ny på vejen
Jeg er personlig også imod forskelsbehandling, men det er der vel ikke tale om her, da alle, der ikke opfylder bopælskriteriet netop behandles ens uanset om man er dansker eller udlænding.

Der er ingen der ved hvor mange brøkpensionister, der kun har den danske pension, idet en del selvfølgelig også har optjent ret til pension fra andre lande.

Hvis ikke der var dette bopælskriterium kunne enhver planlægge at flytte hertil ved sygdom, blive pensionist, være berettiget til fuld dansk førtidspension og senere folkepension, og så måske et par år efter flytte tilbage til sit hjemland med livslang pension herfra.
Moreo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-02-2016, 09:03   #18
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Moreo Se meddelelser
Jeg er personlig også imod forskelsbehandling, men det er der vel ikke tale om her, da alle, der ikke opfylder bopælskriteriet netop behandles ens uanset om man er dansker eller udlænding.

Der er ingen der ved hvor mange brøkpensionister, der kun har den danske pension, idet en del selvfølgelig også har optjent ret til pension fra andre lande.

Hvis ikke der var dette bopælskriterium kunne enhver planlægge at flytte hertil ved sygdom, blive pensionist, være berettiget til fuld dansk førtidspension og senere folkepension, og så måske et par år efter flytte tilbage til sit hjemland med livslang pension herfra.
Jeg forstår det på præcis samme måde.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-02-2016, 09:16   #19
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja, man kan altid tage laveste fællesnævner, og gøre dem til den vejledende problematik.

Og så er det bare ærgerligt for alle de danske statsborgere, der har gjort brug af den fri bevægelighed, og som kommer hjem til hjemlandet og finder kassen næsten smækket i. Specielt dem der ikke har optjent ret til pension fra andre lande, og som aldrig havde til hensigt at af vende DK ryggen, men som bare fulgte de karrieremuligheder, der var.

Jeg kan godt forstå myndighederne ikke har lyst til, at gå nærmere ind i, hvor mange der egentlig er tale om....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-02-2016, 17:53   #20
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Ja, man kan altid tage laveste fællesnævner, og gøre dem til den vejledende problematik.
Det er slet ikke det jeg tænker.

Men hvis vi levede i en ideel verden, så ville man jo optjene pension i de lande man arbejder, og så ville det jo være "skævt" hvis man både fik fuld pension i sit bopæls-land og brøkpension fra de lande man har arbejdet i.

Der er jo mange ting i vores lovgivning som kan ramme skævt.

Som ung kendte jeg en gut, der rejste ud og bosatte sig i et andet land, på et tidspunkt stod han i en situation hvor han måtte vælge, om han ville forlade landet eller søge om statsborgerskab, han valgte det sidste.
Som jeg forstår lovgivningen, så vil han få svært ved, at bosætte sig i DK igen, hvis ønsket skulle opstå.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:50.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension