K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-02-2016, 13:59   #1
SuZan
På vej til at lære K10
 
SuZans avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-12 2010
Lokation: Lolland
Indlæg: 5
Styrke: 0
SuZan er ny på vejen
Question Hvorfor må brøkpensionister ikke have indtjening, mens førtidspensionister godt må?

Mig bekendt, må brøkpensionister ikke indtjene noget som helst ved siden af deres brøkpension, mens almindelige førtidspensionister godt må indtjene ca. kr.70.000 som enlig, og ca. kr.116.000 som par. Hvorfor og hvordan retfærdiggøres dette?
SuZan er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2016, 22:44   #2
Moreo
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2016
Indlæg: 120
Styrke: 9
Moreo er ny på vejen
Har du da undersøgt om man slet ikke må arbejde uden modregning?

I et tilfælde hvor en person får et tillæg som en behovsbestemt ydelse udover pensionen, så er det for mig indlysende, at man ikke kan få denne ydelse samtidig med at man arbejder, da den er at betragte som en slags "kontanthjælp".
Moreo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2016, 23:09   #3
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
http://star.dk/da/Ydelser-og-ferie/A...y-ordning.aspx

Jeg kan ikke umiddelbart se at det skulle være anderledes for brøkpensionister, hvor har du det fra?

Hvis man søger om tillæg, er tillægget naturligvis genstand for modregning, men ikke selve pensionen tænker jeg.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2016, 09:33   #4
SuZan
På vej til at lære K10
 
SuZans avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-12 2010
Lokation: Lolland
Indlæg: 5
Styrke: 0
SuZan er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Moreo Se meddelelser
Har du da undersøgt om man slet ikke må arbejde uden modregning?

I et tilfælde hvor en person får et tillæg som en behovsbestemt ydelse udover pensionen, så er det for mig indlysende, at man ikke kan få denne ydelse samtidig med at man arbejder, da den er at betragte som en slags "kontanthjælp".

Det er noget jeg fik at vide af min sagsbehandler... jeg har ellers ikke kunnet finde noget skriftligt om hvad en brøkpensionist specifikt må indtjene uden modregning - kun hvad en førtidspensionist må.

Jeg modtager ikke tillæg af nogen slags.
SuZan er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2016, 09:37   #5
SuZan
På vej til at lære K10
 
SuZans avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-12 2010
Lokation: Lolland
Indlæg: 5
Styrke: 0
SuZan er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
http://star.dk/da/Ydelser-og-ferie/A...y-ordning.aspx

Jeg kan ikke umiddelbart se at det skulle være anderledes for brøkpensionister, hvor har du det fra?

Hvis man søger om tillæg, er tillægget naturligvis genstand for modregning, men ikke selve pensionen tænker jeg.

Det er noget jeg fik at vide af min sagsbehandler... jeg har ellers ikke kunnet finde noget skriftligt om hvad en brøkpensionist specifikt må indtjene uden modregning - kun hvad en førtidspensionist må.

Jeg modtager ikke tillæg af nogen slags.
SuZan er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2016, 10:22   #6
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Så skriver du ind til udbetaling danmark og spørger dem, så får du det på skrift..
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2016, 13:29   #7
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
brøkpensionister kan evt forhøjes op til kontanthjælpsniveau - men hvis man selv, kan have en indtjening, bevilges dette tillæg vel ikke?
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-02-2016, 21:52   #8
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Hvis man som brøkpensionist søger om kontanthjælpstillæg, så vil det tillæg være afhængig af indkomst som kontanthjælp er.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2016, 02:11   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af SuZan Se meddelelser
Mig bekendt, må brøkpensionister ikke indtjene noget som helst ved siden af deres brøkpension, mens almindelige førtidspensionister godt må indtjene ca. kr.70.000 som enlig, og ca. kr.116.000 som par. Hvorfor og hvordan retfærdiggøres dette?
Hele hagen ved brøkpension er netop, at brøkpensionister hører ind under reglerne for kontanthjælp. Det gør almene førtidspensionister IKKE. Derfor kan de to ordninger ikke sammenlignes.

Hovedbetingelser og optjeningsprincippet

Førtidspensionister, der modtager brøkpension, dvs. nedsat pension på grund af optjeningsreglerne, kan ikke modtage supplerende personlige tillæg efter pensionsloven. I stedet kan der ydes hjælp efter § 27 a i aktivloven.

Hjælpen efter § 27 a i aktivloven ydes efter de almindelige regler om kontanthjælp. Dette indebærer blandt andet, at brøkpensionisten ikke er berettiget til hjælpen, hvis pågældende med andre indtægter eller formue har mulighed for at dække sit økonomiske behov.

Den samlede hjælp bestående af brøkpension og hjælp efter § 27 a i aktivloven kan pr. måned højst udgøre det beløb, der ville kunne udbetales, hvis pensionisten havde været berettiget til fuld pension. Personer, der ikke opfylder opholdskravet for kontanthjælp, kan dog maksimalt opnå hjælp efter aktivlovens § 27 a svarende til starthjælp efter de normale satser. Brøkpensionisten skal opholde sig her i landet for at modtage supplerende hjælp efter aktivloven.

Desuden er der mulighed for at yde supplerende hjælp efter aktivloven – fx hjælp til enkeltudgifter efter aktivlovens § 81 – under de samme betingelser, som gælder for kontanthjælpsmodtagere.

http://www.socialjura.dk/content-sto...-af-2310-2002/
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2016, 13:07   #10
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Selve brøkpensionen hører ikke under kontanthjælpsområdet. Det er blot pension.

Det er kun hvis man søger tillægget under aktivloven at man kommer ind under de regler.

Hvis man undlader det, tror jeg gerne man må tjene det beløb ved siden af grundpensionen.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:21.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension