K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-02-2016, 14:57   #11
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Lilleolsen Se meddelelser
Det mærkelige er bare, at jeg skal se mig selv som alm lønmodtager og er på arbejdsmarkedet som en sådan, hvorfor skal jeg så pålægges de samme regler som nogen, der ikke er på arbejdsmarkedet og ikke kunne 'belønnes' ligesom mine kollegaer, men straffes ved at få trukket min bonus fra igen? Det kan da kun være forkelsbehandling og grænse til at man som 'handicappet' ikke kan få en ekstra gode, ligesom alle andre! Surt at sidde i den klemme, samtidig med, at man skal døje med en lidelse, men jo ikke selv har bedt om. Jeg føler mig i den grad snydt og forskelsbehandlet!
Nu bliver INGEN straffet for at modtage en bonus.. Der kan HØJST ske det at løn, bonus og fleksløntilskuddet TILSAMMEN ikke bliver mere.. Bonus eller ej..

Men en bonus i et fleksjob giver altid et meget større lønloft. (hvis den bonus ER skrevet korrekt på lønsedlen)

Så langt de fleste opnår gevinst af en bonus.. Nogen endda meget mere samlet end bonusens oprindelige værdi. (p.g.a. lønloft princippet)
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-02-2016, 15:01   #12
Gana
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2015
Indlæg: 408
Styrke: 10
Gana er ny på vejen
Mik16 - dvs modregning sker KUN i indtægt der er am-bidragspligtig?
hvilke indtægter/gaver er IKKE am-bidragspligtige og skal dermed ikke modregnes?

Vil et gavekort til feks en dagligvarebutik være am-bidragspligtig og dermed skulle beskattes/ trækkes fra løntilskud?

hvilke muligheder har man som arbejdsgiver for at give en medarbejder i fleksjob en ekstra udbetaling (gavekort/ting/ekstra indbetaling på pensionsopsparing/?) der ikke modregnes i løntilskud?

nogle bud?
Gana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-02-2016, 15:02   #13
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Lilleolsen Se meddelelser
Det mærkelige er bare, at jeg skal se mig selv som alm lønmodtager og er på arbejdsmarkedet som en sådan, hvorfor skal jeg så pålægges de samme regler som nogen, der ikke er på arbejdsmarkedet og ikke kunne 'belønnes' ligesom mine kollegaer, men straffes ved at få trukket min bonus fra igen? Det kan da kun være forkelsbehandling og grænse til at man som 'handicappet' ikke kan få en ekstra gode, ligesom alle andre! Surt at sidde i den klemme, samtidig med, at man skal døje med en lidelse, men jo ikke selv har bedt om. Jeg føler mig i den grad snydt og forskelsbehandlet!
Men du er jo netop ikke på arbejdsmarkedet som alm. lønmodtager, når du modtager fleksløntilskud fra kommunen.

Noget andet er; har du prøvet at regne ud hvor meget mindre du reelt får i fleksløntilskud? Dit lønloft stiger jo når bonus'en lægges oveni lønnen.

Sidst redigeret af Akvamarin; 03-02-2016 kl. 15:06.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-02-2016, 15:23   #14
Kentm
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2015
Lokation: Fyn
Indlæg: 4
Styrke: 0
Kentm er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Akvamarin Se meddelelser
Det jeg synes er unfair er at man som del af et team har gjort noget der har udløst en bonus udbetaling. Men fordi hun er fleksjobber bliver hun ikke belønnet.

Jeg ved godt at man selvfølgelig ikke skal have mere fra staten end rimeligt. Men det er da lidt surt ikke at kunne mærke at man har fået udbetalt bonus fra arbejdspladesen.
Kan bare ikke forstå dine tanker-da jeg synes det en god ordning at få samme løn på 12 timer, som dem der arbejder 37 timer. Så svært ved at se unfair.
Kentm er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-02-2016, 15:28   #15
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Gana Se meddelelser
Mik16 - dvs modregning sker KUN i indtægt der er am-bidragspligtig?
hvilke indtægter/gaver er IKKE am-bidragspligtige og skal dermed ikke modregnes?

Vil et gavekort til feks en dagligvarebutik være am-bidragspligtig og dermed skulle beskattes/ trækkes fra løntilskud?

hvilke muligheder har man som arbejdsgiver for at give en medarbejder i fleksjob en ekstra udbetaling (gavekort/ting/ekstra indbetaling på pensionsopsparing/?) der ikke modregnes i løntilskud?

nogle bud?
Det er ekstremt vigtigt at lønsedlen/e-indberetningen fra arbejdsgivers side laves korrekt.. Jeg har set en hel del med fx. bonus der er katastrofale.

Gavekort/ting/ekstra indbetaling på pensionsopsparing vil som udgangspunkt skulle beskattes/modregnes i et fleksløntilskud. SÅFREMT det fremgår af e-indberetningen som EN DEL af skattepligtig løn.

Men hvis gavekort, rabat m.m. på lønsedlen fremgår EFTER skatteberegningen, så modregnes det ikke..

"Et gavekort til feks en dagligvarebutik være am-bidragspligtig og dermed skulle beskattes/ trækkes fra løntilskud?"
Nej det vil det ikke blive.. Det svare til en fx. en gevinst i et lotteri, der heller ikke må/skal modregnes. Da det er jobbet uvedkommende
Medmindre at arbejdsgiveren vælger at gøre det til en løndel, for at kunne trække det fra som en løn i sit regnskab.. Så vil det jo fremstå som lønudgift, og så skal det rent faktisk modregnes i lønmodtagerens fleksløntilskud.

Sidst redigeret af mik16; 03-02-2016 kl. 15:38.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-02-2016, 15:50   #16
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Kentm Se meddelelser
Kan bare ikke forstå dine tanker-da jeg synes det en god ordning at få samme løn på 12 timer, som dem der arbejder 37 timer. Så svært ved at se unfair.
Det synes jeg også det er. Men hvis man nu i en periode giver den en ekstra skalle og alle får en bonus, så synes jeg det er fair nok at fleksjobberen også kan mærke det.

Ellers er motivationen til at give den en ekstra skalle jo nok mindre. Men man kan selvfølgelig så sige at på den anden side er fleksjobberens ekstra skalle nok af mindre betydning, hvis hun kun arbejder 12 timer om ugen, end den skalle en som arbejder 37 timer har givet.

Tænker at hvis nu bonus'en var en god middag på Noma. Så får fleksjobberen måske kun 3 retter mens de andre får 9 retter. Sådan billedlig talt

Men jeg er helt med på at rent socialt set så skal bonus'en modregnes, for vi skal som samfund ikke betale mere i tilskud end der er aftalt ifølge loven.

Konklusion: Det kan anskues på flere måder.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-02-2016, 16:03   #17
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
HVIS vi nu skal se om bonus ordning er "unfair" mod en fleksjobber kontra en alm. ansat.

Så skal problemet rettes mod aftalen eller overenskomsten i jobbet.. IKKE mod evt. modregning i fleksløntilskuddet..

Der ER mange måder at beregne en bonus på..

Fx. kan en overenskomst/aftale sige at det er en vis % af mersalg.. Samme % for alle i virksomheden.

Andre kan sige en % af virksomhedens overskud.. Sat i forhold til timer i jobbet.. Og om man er fleksjobber eller bare alm. deltidsansat, så er det normalt SAMME bonus.

Uanset hvad, så optjenes bonus som en ekstra indkomst i jobbet. Som alle betaler skat af.. Og som hvis man er flekser, nedsætter den offentlige ydelse p.g.a. at der er større indkomst.

Sidst redigeret af mik16; 03-02-2016 kl. 17:24.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-02-2016, 16:16   #18
iamforever
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2010
Indlæg: 116
Styrke: 15
iamforever er ny på vejen
Nej Mik

Du er helt galt på den med både hensyn til de gænse regler og de internationale love på området

Da personer på sygedagpenge og andre ledighedsydelser som ikke relatere sig til fleksjobs ordningen ikke har med flekslønstilskudet har det ingen relevants til emnet, de høre inden under helt andre regler.

Fleksjobs ordningen har en direkte linje til handicapkonventionen og forskelsbehandlingsloven og er demed beskyttet af konventiones paragraffer.

Og en ikke fleksjobber person der tjener 30.000 før skat som får en engangsbonus på 20.000,- med en skat på 39% vil altid får mere udbetalt end en fleksjobber med samme skat % da flekslønstilskudet altid vil blive neddroslet jo mere du får udbetalt i indkomsten på månedsbasis, derfor mister fleksjobberen flere penge end bare det som SKAT skulle have det siger sig selv.

50.000 til ikke fleksjobberen før skat, ren bonus ingen modregning.

50.000 til fleksjobberen før skat og man får ikke flekslønstilskudet, så man mister en pæn sjat penge her, da engangsbonusen så skal bruges til at dække fleksløntilskudet, dermed føler en fleksjobber ikke samme påskønnelse af sit arbejde som en ikke fleksjobber.
Dette er en negativ forskelsbehandling hviket er i strid med den danske forskelsbehandlingslov, handicapkoventionen, og EU beskæftigelsesdirektiv

En positiv forskelsbehandling og som vil være tilladt var hvis der ikke skete en modregning på engangsbonus delen.

Mvh
Morten
__________________
https://www.facebook.com/rettilfleksjob

Kampen starter her
iamforever er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-02-2016, 16:54   #19
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af iamforever Se meddelelser
Nej Mik

Du er helt galt på den med både hensyn til de gænse regler og de internationale love på området

Da personer på sygedagpenge og andre ledighedsydelser som ikke relatere sig til fleksjobs ordningen ikke har med flekslønstilskudet har det ingen relevants til emnet, de høre inden under helt andre regler.

Fleksjobs ordningen har en direkte linje til handicapkonventionen og forskelsbehandlingsloven og er demed beskyttet af konventiones paragraffer.

Og en ikke fleksjobber person der tjener 30.000 før skat som får en engangsbonus på 20.000,- med en skat på 39% vil altid får mere udbetalt end en fleksjobber med samme skat % da flekslønstilskudet altid vil blive neddroslet jo mere du får udbetalt i indkomsten på månedsbasis, derfor mister fleksjobberen flere penge end bare det som SKAT skulle have det siger sig selv.

50.000 til ikke fleksjobberen før skat, ren bonus ingen modregning.

50.000 til fleksjobberen før skat og man får ikke flekslønstilskudet, så man mister en pæn sjat penge her, da engangsbonusen så skal bruges til at dække fleksløntilskudet, dermed føler en fleksjobber ikke samme påskønnelse af sit arbejde som en ikke fleksjobber.
Dette er en negativ forskelsbehandling hviket er i strid med den danske forskelsbehandlingslov, handicapkoventionen, og EU beskæftigelsesdirektiv

En positiv forskelsbehandling og som vil være tilladt var hvis der ikke skete en modregning på engangsbonus delen.

Mvh
Morten
Med en løn på 30.000 kr md før skat.. Og 20.000 kroner oveni i engangsbonus = 50.000 kr i pågældende måned.

Så er fleksløntilskuddet forlængst gået i NUL. Så langt er jeg enig. I 2016 går fleksløntilskuddet i nul ved ca. indkomst på 38.554 kr i een måned.
Nu har jeg ikke alle fakta vedr. din løn og timer uden bonus.. Så kan ikke udregne det tilskud du vil have normalt. MEN uanset dette så kan jeg sagtens se at at den smule fleksløntilskud du får uden bonus.. Og som du mister ved en engangsbonus, er meget mindre end værdien af de 20.000 kr i bonus.. Så du kan ALDRIG sætte penge til ved at få den bonus..

Men nu er loven så anderledes indrettet.. HVIS de 20.000 kr i bonus ER optjent over fx. 12 mdr. Og det fremgår.. Så SKAL de 20.000 kr i bonus fordeles ligeligt over 12 mdr. Altså 20.000 delt med 12 = 1666,66 kr/md.

Derfor skriver jeg netop, at lønsedlen SKAL skrives korrekt når de 20.000 kr i bonus udbetales. Det gør pokkers til forskel om de 20.000 kr skal modregnes her og nu. Eller fordeles over x antal mdr. Dér er loven HELT klar.

Sidst redigeret af mik16; 03-02-2016 kl. 17:05.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2016, 07:57   #20
iamforever
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2010
Indlæg: 116
Styrke: 15
iamforever er ny på vejen
I og med at du mister dit flekslønstilskud, fordi du rammer over lønloftet i det eksempel som beskrevet for oven hvis du fik den samme engangsbonus som manden ved siden af , så har du mistet en rigtig pæn sjat penge som fleksjobber.

Bare et eksempel fra http://www.fleks.nu/beregner :

20 timer om ugen , timeløn på 230,-, du har stadigvæk dit fleksløntilskud som siger 10.241,-

Den samlede månedsindtægt inkl. pension og ATP udgør herefter 30.175 kr.


Så hvis du så modtager 20.000,- i en enkel engangsbonus som firmaet lige pludselig ønsket at udbetale mister du så de 10.241,- i fleksløntilskud, da du rammer over loftet.

Bonusen skal dermed ligepludselig bruges til at dække dit tabte tilskud fordi firmaet påskønner din arbejdsindsats hvilket gør en negativ forskelsbehandling, da det samme jo ikke gør sig gældene for ikke fleksjobber i firmaet.

Mvh
Morten

Så det med at fleksjobberen aldrig vil sætte penge til ved at få bonus udbetalt er fuldstændig forkert, da der ALTID vil ske modregning, ligemeget om den er stor eller lille.

Mvh
Morten
__________________
https://www.facebook.com/rettilfleksjob

Kampen starter her

Sidst redigeret af Webmaster; 05-02-2016 kl. 20:05. Årsag: 2 Indlæg lige efter hinanden lagt sammen til 1
iamforever er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:21.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension