K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Rehabiliteringsteams og Rehabliteringsskema

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Rehabiliteringsteams og Rehabliteringsskema Her kan man stille spørgsmål om rehabiliteringsteams og rehabiliteringsskemaer dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-11-2015, 15:34   #1
Masaku
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-04 2013
Indlæg: 12
Styrke: 12
Masaku er ny på vejen
Angry Forskel på LAB §70a og /0g redegørelse

Hej !

Jeg håber meget der er et klogt hoved der ude der kan hjælpe!

Baggrund:
Jeg fik i juli 2013 tilkendt "tilskud til selvstændig erhvervsdrivende". For ud for dette var jeg igennem et forløb på 2 år i egen virksomhed samt en ekstern arbejds prøvning.

Rehabiliterings teamet konkluderede følgende:

”Det vurderes at pgl uanset muligheder for hjælp og støtte ift. den sociale eller anden lovgivning ikke vil kunne bringes i stand til at blive fuldt selvforsørgende i ordinær beskæftigelse. På baggrund af de i arbejdsprøvningen vurderede skånebehov herunder en effektiv arbejdstid på 12 timer ugentligt i eget erhverv vurderes det, at der ikke er yderligere relevante foranstaltninger, der kan bringe pgl. tilbage i ordinær beskæftigelse”.

Og yderligere:

"Det er ligeledes lægeligt godtgjort, at der er tale om varige og væsentlige nedsættelse af funktionsniveauet. Arbejdsevnen vurderes således at være varigt og væsentligt begrænset med de tidl. beskrevet skånebehov.

Kommunen har yderligere skrevet følgende i mine sagsakter ift den gennemførte eksterne arbejdsprøvning:

”…at hun fungerede dårligere i andre erhverv, grundet belastningen ved, at skulle arbejde med åbne øjne, og det var ikke muligt at finde et andet erhverv, hvor det var muligt at arbejde med lukkede øjne. Hun er derfor ikke afprøvet i ekstern praktik igen”.

samt ift formålet med arbejdsprøvningen:

”Afdækning af pgl ressourcer og barrierer indenfor andre erhverv end det hun arbejder i

Min situation:
Jeg kan grundet det lave antal timer jeg kan arbejde ikke længere drive min selvstændige forretning og har meddelt kommunen dette - samt at et almindeligt fleksjob vil være super da mine skånebehov opfyldes ved arbejdet jeg har i dag.

Mine sag har 26.10.15 været forelagt Rhabiliteringsteamet igen. De konkludere så følgende:

”De (red.: rehab team) indstillede til, at du tilbagesendes med henblik på en bredere vurdering af din arbejdsevne, da de ikke mente at din arbejdsevne er afprøvet med henblik på afklaring i ethvert erhverv”,

Spørgsmål:
Jeg mener at jeg allerede er afprøvet i ethvert erhverv og at kommunen således har erkendt dette med deres LAB §70a redegørelse?!?!?

Sidst redigeret af Masaku; 04-11-2015 kl. 15:45.
Masaku er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2015, 09:27   #2
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Du kan klage når du får afgørelsen af kommune/jobcentret!

Du er ikke afprøvet bredt, men det konkluderede man jo IKKE kunne lade sig gøre!(du bør derfor anføre, at der peges på relevant afprøvning, samt real muligheder).

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2015, 11:05   #3
Masaku
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-04 2013
Indlæg: 12
Styrke: 12
Masaku er ny på vejen
Hej popiae

Der er vel ikke en definition af hvor mange gange der skal afprøves før man kan kalde det bredt? Og mig bekendt er der ingen regler for antal steder. Jeg blev jo afprøvet og helt korrekt kun een gang, da man ikke kunne finde andre steder der opfyldte mine skånebehov! Og på denne baggrund konkluderede man så i den tidligere redegørelse og indstilling.

Kommunen har ikke givet afslag på fleksjob - men ønsker jo nye arbejdsprøvninger... kan der ikke klages over dette? Det er jo også en form for afgørelse. Og så evt klage med begrundelsen, at de tidligere har konkluderet at det ikke kunne lade sig gøre - og de skriver endda, at det vil være svært for mig at arbejde med lukkede øjne som er et af mine skånebehov (løs glaslegeme grundet piskesmælds skade)

Ret interessant er det faktisk, at Rehabiliterings teamet på deres indstilling i 2013 har sat jryds i at jeg indstiles til fleksjob (!!!). Der står intet nogle steder om at de indstiller mig til "tilskud til selvstændig virksomhed". Og i §70a redegørelsen (som jo laves når man indstilles til et fleksjob) redegøre de også for at jeg - via fremlagt dokumentation - opfylder kriterierne for fleksjob. Eller burde de vel have lavet en §70g redegørelse??

Kommunen gav dog bevilling om "tilskud til selvstændig virksomhed" da jeg jo på daværende ønskede at forsætte min virksomhed. Men ændre det ved det faktum, at Rehab team rent faktisk HAR indstillet mig til fleksjob tidligere...?

//Masaku

Sidst redigeret af Masaku; 05-11-2015 kl. 14:17.
Masaku er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2015, 12:39   #4
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Er det kryds du taler om det de kan sætte først på rehabiliteringsplanens indledende del?
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2015, 13:39   #5
Masaku
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-04 2013
Indlæg: 12
Styrke: 12
Masaku er ny på vejen
Hej Akvamarin

Nej det er kryds på selve Rehabiliterings teamets indstilling til kommunen efter mødet med Rehabiliteringsteamet i 2013 (!)

Det officielle papir fra Rehab team til Kommune.

//Masaku
Masaku er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2015, 15:23   #6
Mikey
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-02 2014
Indlæg: 97
Styrke: 11
Mikey er ny på vejen
Ifølge socialjura.dk

http://www.socialjura.dk/content-sto...2-af-181-2013/

Til § 5

Inden kommunen første gang træffer afgørelse om tilkendelse af tilbud om støtte i form af tilskud til en selvstændigt erhvervsdrivende, skal kommunen forelægge sagen for rehabiliteringsteamet. Kommunen skal på baggrund af den forberedende del af rehabiliteringsplanen vurdere nedsættelsen af arbejdsevnen. Den selvstændigt erhvervsdrivendes arbejdsevne skal ikke afprøves i anden virksomhed inden tilkendelse af fleksjob i egen virksomhed efter § 75 i beskæftigelsesindsatsloven.

Til stk. 1, nr. 1:

Vurderingen, af om arbejdsevnen er varigt og væsentligt nedsat i virksomheden, hviler på de samme hensyn som ved tilkendelse af fleksjob for lønmodtagere. Dog skal arbejdsevnen kun være nedsat i forhold til arbejdet i virksomheden og ikke i forhold til ethvert erhverv.

Til § 3

Ophør med tilskud

Vurderer kommunen, at en selvstændigt erhvervsdrivende ikke længere er berettiget til tilskud, skal kommunen træffe afgørelse om, at tilskuddet bortfalder.

Selvstændigt erhvervsdrivende, der får tilskud til drift af selvstændig virksomhed efter denne bekendtgørelse, er ikke visiteret til fleksjob. Det betyder, at en selvstændigt erhvervsdrivende, som ophører med at modtage tilskud efter stk. 1 ikke er berettiget til ledighedsydelse eller fleksjob som lønmodtager. Kommunen kan dog visitere personen til fleksjob, hvis personen opfylder de almindelige betingelser herfor.

Der gælder ikke særlige regler for selvstændigt erhvervsdrivende, som ophører med at modtage tilskud efter stk. 1. Hvis personen ønsker at modtage ydelser fra det offentlige, skal personen derfor opfylde de almindelige betingelser herfor.

------------------------------------------------------------------------------------------

Ifølge disse lovsætninger er det ikke en forudsætning at arbejdsevnen skal være nedsat i forhold til ethvert erhverv for at få bevilliget tilskud til at drive egen virksomhed.

Men det lader til at det kan opfattes som, at rehabiliteringsteamet tidligere har konkluderet at du har en nedsat arbejdsevne i ethvert erhverv, Og du dermed er blevet indstillet til fleksjob.

Hvad stod der i afgørelsen efter rehabiliteringsteamets indstilling til fleksjob i 2013. Var afgørelsen at du blev bevilliget fleksjob, eller var den at du fik bevilliget tilskud til egen virksomhed?

Læs evt på lovmaterialet linket øverst, måske du eller andre kan blive klogere herpå.

Med venlig hilsen Mikey
Mikey er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2015, 15:34   #7
Masaku
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-04 2013
Indlæg: 12
Styrke: 12
Masaku er ny på vejen
Hej Mikey

Ja er bekendt med, at de reelt ikke havde behøvet at arbejdsprøve mig eksternt. Faktum var, at jeg selv måtte fortælle kommunen dette - da jeg blev klar over det (efter arbejdsprøvningen var overstået). Men i dag kan denne arbejdsprøvning vise sig at være en værdifuld aktiv i min kamp med dem.

I indstillingen fra Rehab team til kommuen er der sat et kryds ved: "Indstilles til fleksjob". Og derudover udarbejder de en §70a redegørelse hvor de dokumentere at kriteerne er opfyldt (i denne redegørelse skriver ikke noget om hverken fleksjob eller tilskud til selvstændig. Men overskiften på denne redegørelse er: §70a redegørelse og denne jo laves når man indstilles til et fleksjob.... Der står intet sted i dette dokument, at Rehab indstiller mig til "tilskud til selvstændig"....!

Kommunen sender mig så dagen efter et skriv hvor der står, at de har givet "bevilling om tilskud til selvstændig" jf LAB §70g

Sidst redigeret af Masaku; 05-11-2015 kl. 15:40.
Masaku er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2015, 15:56   #8
Mikey
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-02 2014
Indlæg: 97
Styrke: 11
Mikey er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Masaku Se meddelelser
Hej Mikey

Ja er bekendt med, at de reelt ikke havde behøvet at arbejdsprøve mig eksternt. Faktum var, at jeg selv måtte fortælle kommunen dette - da jeg blev klar over det (efter arbejdsprøvningen var overstået). Men i dag kan denne arbejdsprøvning vise sig at være en værdifuld aktiv i min kamp med dem.

I indstillingen fra Rehab team til kommuen er der sat et kryds ved: "Indstilles til fleksjob". Og derudover udarbejder de en §70a redegørelse hvor de dokumentere at kriteerne er opfyldt (i denne redegørelse skriver ikke noget om hverken fleksjob eller tilskud til selvstændig. Men overskiften på denne redegørelse er: §70a redegørelse og denne jo laves når man indstilles til et fleksjob.... Der står intet sted i dette dokument, at Rehab indstiller mig til "tilskud til selvstændig"....!

Kommunen sender mig så dagen efter et skriv hvor der står, at de har givet "bevilling om tilskud til selvstændig" jf LAB §70g
Hej igen

Jeg tænker det er afgørelsen fra kommunen som er det endegyldige for hvad du fik bevilliget i 2013.

Derfor kan du godt have et argument i at du allerede er blevet vurderet eksternt tidligere. Men igen de har jo lov til at revurdere arbejdsevnen, det gælder jo også for dem som er blevet bevilliget fleksjob på alm vis.

Hvis du ophører som selvstændig vil du så være underlagt at din arbejdsevne skal udredes uden indtægt?

Har du et konkret fleksjob du kan komme ud i. Altså en arbejdsgiver som gerne vil ansætte dig under forudsætning at der tages hensyn til dine skånebehov?
Mikey er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2015, 17:22   #9
Masaku
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-04 2013
Indlæg: 12
Styrke: 12
Masaku er ny på vejen
Ja måske det er kommunens afgørelse - men de læner sig jo rigtig meget op af Rehab teams indstilling?? Og det er deres redegørelse jeg kigger på.

Men at revurdere arbejdsevnen - så skal de vel have belæg for at noget skulle have ændret sig eller? Jeg har en opdateret læge erklæring, der viser at intet er blevet bedre her. Måske endda tværtimod lidt værre. Jeg har jo i de to år der er gået siden tilkendelsen af tilskud ikke kunne arbejde flere timer.

Kommunen kan ikke svare pt på om der i givet fald skal udredes uden indtægt (da min virksomhed lukkes....). I første omgang har de bedt mig om ikke at lukke denne ned officielt. Og så undersøger de lidt omkring økonomien.

Jeg har ikke en konkret virksomhed der står og vil ansætte mig - men er pt i dialog med en. Men tænker, at det ikke bør have en afgørende betydning.

Jeg er mere på jagt efter om der er noget principielt i, at Rehab team en gang har indstillet mig til fleksjob og har konkluderet at jeg ikke kan blive selvforsørgende i ordinær beskæftigelse og så at man mener at jeg ikke er afklaret i ethvert erhverv.
Masaku er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2015, 19:40   #10
Mikey
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-02 2014
Indlæg: 97
Styrke: 11
Mikey er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Masaku Se meddelelser
Ja måske det er kommunens afgørelse - men de læner sig jo rigtig meget op af Rehab teams indstilling?? Og det er deres redegørelse jeg kigger på.

Men at revurdere arbejdsevnen - så skal de vel have belæg for at noget skulle have ændret sig eller? Jeg har en opdateret læge erklæring, der viser at intet er blevet bedre her. Måske endda tværtimod lidt værre. Jeg har jo i de to år der er gået siden tilkendelsen af tilskud ikke kunne arbejde flere timer.

Kommunen kan ikke svare pt på om der i givet fald skal udredes uden indtægt (da min virksomhed lukkes....). I første omgang har de bedt mig om ikke at lukke denne ned officielt. Og så undersøger de lidt omkring økonomien.

Jeg har ikke en konkret virksomhed der står og vil ansætte mig - men er pt i dialog med en. Men tænker, at det ikke bør have en afgørende betydning.

Jeg er mere på jagt efter om der er noget principielt i, at Rehab team en gang har indstillet mig til fleksjob og har konkluderet at jeg ikke kan blive selvforsørgende i ordinær beskæftigelse og så at man mener at jeg ikke er afklaret i ethvert erhverv.
Hej Masaku

Jeg er selv hjælper på en sag hvor rehab.team sagde et det det ene år og modsagde sig selv ved ny vurdering i selvsamme team, alene fordi der på den korte tid var kommet nye medlemmer som ikke tog højde for den sidste indstilling, men blot lavede deres eget skøn, som overhovedet ikke tog højde for en helhedsvurdering af det samlet sagsforløb og af tidligere vurderinger. Min tillid til rehabiliteringsteamet er ikke stor.

Med det sagt er det i sidste ende den afgørelse som kommunen kommer frem til som er endegyldig, og der ser det ud til at de har lovgivningen med sig, idet at du er bevilliget støtte til egen virksomhed, som ikke er at sammenligne med at du har fået bevilliget fleksjob.

Men jeg forstår godt din pointe at du er blevet afprøvet eksternt og det er vel et faktum kommunen skal tage med i betragtning, sammen med de nye lægelige oplysn. om at dit helbred ikke er blevet bedre.

Så som skrevet med blåt i lovsætningen bør kommune visitere dig til fleksjob, idet det tidligere er påvist at du opfylder de alm. betingelser herfor.

Alt andet er blot en unødvendig tur rundt i manegen efter min mening.

Selvstændigt erhvervsdrivende, der får tilskud til drift af selvstændig virksomhed efter denne bekendtgørelse, er ikke visiteret til fleksjob. Det betyder, at en selvstændigt erhvervsdrivende, som ophører med at modtage tilskud efter stk. 1 ikke er berettiget til ledighedsydelse eller fleksjob som lønmodtager. Kommunen kan dog visitere personen til fleksjob, hvis personen opfylder de almindelige betingelser herfor

Jo, det at kunne argumentere med, at der er en jobmulighed som opfylder dine skånebehov, som rehab. ikke fandt muligt at afprøve dig i tidligere, kan være et godt argument for at få dig afklaret hurtigst muligt. For det giver bestemt ikke mening at afprøve dig bredt, som allerede er blevet vurderet udelukket af hensyn til dine skånebehov.

Med venlig hilsen Mikey.

Sidst redigeret af Mikey; 05-11-2015 kl. 19:55.
Mikey er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:11.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension