K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-06-2015, 07:10   #1
MAKN1955
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-03 2012
Indlæg: 71
Styrke: 13
MAKN1955 er ny på vejen
Fleksjobber og evt. Kontantmodtager som bor sammen

😯Vil jeg som nu er i et nyt fleksjob fra maj 2015 vil jeg kunne skulle forsørge min samlever hvis han kommer på kontanthjælp da han har problemer med helbredet og måske ikke kan arbejde på normale vilkår?
Hvad gælder der så for mig i forhold til formueforhold?
Har vi så kun ret til at eje 10000 kr hver især hvad så med vores bil jeg er ret afhængig af den også i forhold til mit arbejde men bilen står i min forlovedes navn hos skat men jeg ejer halvdelen af den kan nogen hjælpe så jeg ikke er Så bekymret for fremtiden ?
Hilsen MAKN1955
MAKN1955 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-06-2015, 07:28   #2
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
i er som alle andre ramt af gf, i må kun eje 10000 hver, er der større friværdi i bilen skal i leve af det først.

men husk at han kan kun komme ned på½ kh når din løn trækkes

men bilen er et problem hvis der er friværdi i den
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-06-2015, 07:32   #3
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Og så er der vist noget med, at det er afskaffet fra d. 1/1-2016.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-06-2015, 07:42   #4
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Det afskaffes ifølge planen 1/1 2016

Du kommer til at forsørge ham delvist, og I må ikke have formue over de 20.000 tilsammen.

Man må gerne have en bil, der er nødvendig for at kunne opretholde et arbejde, og det er op til kommunen hvor meget friværdi den må have.

Det er nok bedre hvis bilen står i dit eller hans forældres navn hvis der er stor friværdi.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-06-2015, 11:35   #5
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Hvis din kæreste på nuværende tidspunkt arbejder på normale vilkår vil der hvis han er nød til at sygemelde sig først være 22 uger med sygedagpenge og derefter vil han enten kunne få sygedagpengene forlænget eller komme på jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse (hvor der ikke er GF).

Så risikoen for at ende på kontanthjælp pga sygdom skulle være meget lille efter sygedagpengereformen. Det kommer man vist kun hvis man ikke samarbejder med jobcenteret omkring ens forløb under sygedagpenge og jobafklaring.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-06-2015, 21:10   #6
MAKN1955
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-03 2012
Indlæg: 71
Styrke: 13
MAKN1955 er ny på vejen
Nu er det en ældre bil som er fra 2004 men den kører fint endnu.
Jeg vil ikke kunne få det til at passe med bustiderne når jeg er i arbejde 3 timer og 20 minutter mandag, tirsdag, og torsdag.
Kh MAKN

Bilen er fra 2004 men har kun kørt ca 140000 km så jeg tror der ikke er så meget friværdi i den.
Tak for orienteringen.
Kh MAKN

Tak så blev jeg lidt gladere min forlovede har to sager kørende med Arbejdstilsynet og det ene problem er hans hørelse den er kun i orden når hans høreapparater er i orden og det andet er hans rygproblemer men vi må jo se tiden an for jeg ved ikke hvad vi ellers kan gøre vel ?
Kh MAKN

Kan jeg godt få bilen over i mit navn det kan skat jo se ?
Kh MAKN

Hvad mener du med at jeg kommer til at forsørge ham delvist ? Og når vi kommer til 2016 bliver reglerne så ikke lavet om vedrørende forsørgelse ?
Kh MAKN
MAKN1955 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-06-2015, 21:14   #7
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af MAKN1955 Se meddelelser
Hvad mener du med at jeg kommer til at forsørge ham delvist ? Og når vi kommer til 2016 bliver reglerne så ikke lavet om vedrørende forsørgelse ?
Kh MAKN
Jo som det ser ud lige nu.. Men der er en blå regering på vej.. Så ???
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-06-2015, 10:27   #8
MAKN1955
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-03 2012
Indlæg: 71
Styrke: 13
MAKN1955 er ny på vejen
Ja den blå regering er på vej det har du ret i men vi kan jo intet gøre jeg er bare blevet mere syg og sidst med en blodprop i mine lunger og mit helbred kan ingen jo ændre på dog ønsker jeg og håber jeg at kunne gå på Fleksydelse når jeg bliver 62 år hvis jeg holder så længe.
MVH
MAKN
MAKN1955 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2015, 17:44   #9
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
MAKN1955:
Angående formue, hvis i rammes af gensidig forsørgerpligt som samlevende:
I må tilsammen have en formue på 20.000 kr, så hvis navn formuen står i, er irrelevant, så længe det er en af jer.
Ved ikke om i bor i hus, men de må ikke bede jer sælge huset, med formue som grund. De må MAKS bede jer gøre brug af friværdi, hvis der er dette, og det skal realkredit og bank godkende.
Det er forskelligt om kommunen regner bilen med, men ud fra at du er fleksjobber, tror jeg de ser bort fra den.

Gensidig forsørgerpligt for samlevende forsvinder 1/1 2016 som de andre siger. Lige nu lyder det ikke til at det er planen at genindføre det.
Så efter 1/1 2016, vil i kun blive ramt af den gensidige forsørgerpligt hvis i bliver gift. Gensidig forsørgerpligt for ægtefolk bliver nemlig ikke afskaffet.

Angående hvor meget du skal forsørge ham med, kommer det an på flere ting.
Sådan kort fortalt:
Du må tjene det du havde fået hvis du var på kontanthjælp + 25 kr pr time du arbejder.
I regnestykket er det du tjener din samlede indtægt før skat, men efter ATP og amb er betalt (ved ikke om man betaler det som fleksjobbet).
Det du tjener mere end det, divideres med to, og trækkes fra din partners kontanthjælp. (man skal dog som minimum have halv kh udbetalt, når det er gf som samlevende)
Nu kender jeg ikke jeres alder, men hvis i er 30+ år, lyder satserne i 2015:
Ikke-forsørger: 10849 kr før skat
Forsørger: 14416 kr før skat.

Ud fra at de andre siger at risikoen for at han havner på kontanthjælp er lille, tænker jeg at der ikke er grund til at uddybe en masse mere : )
Jeg svarer selvfølgelig gerne hvis du har spørgsmål til det jeg har skrevet, som du har behov for at få svar på, for at få mere ro på.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2015, 18:03   #10
MAKN1955
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-03 2012
Indlæg: 71
Styrke: 13
MAKN1955 er ny på vejen
Det er en gammel bil som er fra 2004 og hvis jeg vil søge om hjælp til tandlæge regning på imellem 6-9062kr så har den ingen betydning.
Min forlovede er pt i praktik som pedel og det kan han godt klare på fuld tid han har klaret to dage indtil videre og han skal være der en måned.
Tak for dit svar
Med venlig hilsen
MAKN1955
MAKN1955 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:47.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension