K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-02-2016, 13:51   #1
HMK_hj
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 08-02 2016
Indlæg: 17
Styrke: 9
HMK_hj er ny på vejen
Stop af ressourceydelse i jobafklaringsforløb

Kære alle

På et møde sidste uge blev jeg informeret (uden forvarsel), at min sag bliver stoppet pga. at jeg trods kronisk psykisk sygdom ikke vurderes syg af egen sygdom jvf sygedagpengeloven paragraf 68d. Har været 52 uger i jobafklaringsforløb, og før det 1 år på sygedagpenge.

Nu vil de have mig over på kontanthjælp, men jeg er ikke færdigbehandlet i psykiatrien. Jeg har frist til i overmorgen til at gøre indsigelse (ingen klagevejledning med brev).

Kan jeg overhovedet klage?
Og hvad skal en sådan indsigelse indeholde?
Håber I kan hjælpe, aner ikke mine levende råd...

Med venlig hilsen den søvnløse

Sidst redigeret af HMK_hj; 09-02-2016 kl. 16:02.
HMK_hj er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-02-2016, 14:26   #2
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Der er ingen § 68 d i Sygedagpengeloven, så vidt jeg kan se.

I lov om en aktiv bekæftigelsesindsats (LAB) er der en § 68 d som er den der handler om jobafklaringsforløb.

Det er nok fordi dit år på jobafklaring udløber. Men ifølge § 68d stk 4 i LAB kan du godt tilkendes et forløb mere:
"Stk. 4. Ved ophør af det første jobafklaringsforløb har personen ret til at få et eller flere efterfølgende jobafklaringsforløb, jf. § 68 e, når personen er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom."

Så det du skal gøre er at skrive en klage over afgørelsen om at stoppe dine sygedagpenge.
I klagen begrunder du hvorfor du mener at du fortsat skal være på jobafklaringsforløb. Beskriv hvad der er sket gennem det år du har været på jobafklaringsforløb og hvor du står i dag mht afklaring af din erhvervsevne.

Måske du kan skrive lidt her om hvad du har været igennem af afklaring gennem det sidste år og hvor meget du tror du vil kunne arbejde. Så kan det være der er nogle der har ideer til hvordan du kan formulere en klage.

Har du en socialrådgiver tilknyttet i psykiatrien? Vedkommende burde kunne hjælpe dig med at skrive klagen.
Ellers er det også muligt at få hjælp gennem Sind.dk Du kan ringe til deres telefonrådgivning og tale med en socialrådgiver. http://www.sind.dk/telefonraadgivning

Forstår godt du er søvnløs. Det er virkelig en voldsom besked at få at de ikke vil afklare dig mere, hvis du ikke selv mener du er jobparat.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-02-2016, 15:39   #3
HMK_hj
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 08-02 2016
Indlæg: 17
Styrke: 9
HMK_hj er ny på vejen
Mange tak for svaret.

Mystisk at sagsbehandler henviser til sygedagpengeloven paragraf 68d, når det er en anden lov. Jeg troede først, at jeg var i ressourceforløb, fordi jeg får udbetalt ressourceforløbsydelse, - og så får jeg afslag i henhold til sygedagpengeloven, selvom jeg ikke er på sygedagpenge, men under jobafklaring. Det forvirrer mig, at begreberne flyder sammen - men sådan er det system nok bare.

Jeg havde kontaktet Sind, men fik at vide at de ikke har socialrådgivere tilknyttet længere. Derfor er jeg glad for, at I har svaret mig herinde.

Jeg må prøve at finde ud af det, og tjekker om psykiatrien har socialrådgiver, som kan hjælpe. Endnu engang tak.

Sidst redigeret af HMK_hj; 09-02-2016 kl. 16:03.
HMK_hj er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-02-2016, 19:15   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
HMK_hj:
Nu ved jeg ikke hvilke psykiske problematikker du har, men nogen foreninger har socialrådgivere tilknyttet. ADHD foreningen har f.eks.
Så prøv at se hvilke foreninger der er ud fra din diagnose, og se om de tilbyder noget rådgivning
DUKH vil muligvis også kunne hjælpe
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-02-2016, 19:50   #5
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Du skriver at du har en frist til i overmorgen til at gøre indsigelse...

Det fortæller mig at det er en partshøring du har modtaget....og en sådan kan man ikke klage over...

Men når de træffer afgørelsen om at stoppe dit forløb ja så skal du have afgørelsen skriftligt og der skal medfølge en klagevejledning...og der kan du så klage..

Hvis du ikke modtager klagevejledningen så skal du bede om den...

Hvis du har på papir at de stopper det udfra en paragraf der faktisk ikke findes i sygedagpengeloven ja så ville jeg personligt klage til borgmesteren eller chefen for den afd sagsbehandleren høre under...over selve sagsbehandlingen...

Det er jo vildledning af borgerne at skrive sådan noget vrøvl i et brev til en borger...

Hvis man bliver vejledt forkert eller der er andet galt med selve sagsbehandlingen....så kan man altid klage til borgmesteren...

Ud over det ja så kan man kun klage over egentlige afgørelser som kommunen træffer...

Så parthøringer, møder i rehabiliteringsteam og deres indstilling osv ja det kan man ikke klage til ankestyrelsen over...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2016, 10:48   #6
HMK_hj
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 08-02 2016
Indlæg: 17
Styrke: 9
HMK_hj er ny på vejen
Mange tak for svarene.
DUKH kendte jeg ikke, men dem kontakter jeg nu.

Lidelsen er skizofreni samt angst og depression. Psykiateren mener depressionen er færdigbehandlet, men jeg modtager dog stadig antidepressiv medicin, og det vil psykiateren ikke ændre på.

Jeg tror afslaget bunder i netop denne del af partshøringen, nemlig depression helbredt. Men skizofrenien er stationær og psykiater mener ikke, at det er sandsynligt, at jeg kan vende tilbage til arbejdsmarkedet.

Er det sagsbehandleren, jeg skal bede om klagevejledningen?
Eller kan jeg bede om en ved receptionen i jobcentret?

Ved ikke om det gør en forskel at jeg klager over sagsbehandlingen. Det ser jo ud til jeg ryger over på kontanthjælp uanset hvad jeg gør pga. psykiaterens partshøring og max 52 ugers reglen for jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse.

Jeg har bedt om et ekstra møde med sagsbehandleren i dag. Håber jeg bliver klogere på fremtiden der. Glæder mig til at få min nattesøvn igen, er lidt zombie for tiden.

Efter samtale med sagsbehandler:

Det ser ud til jeg ryger over på kontanthjælp, uanset hvad jeg gør pga. psykiaterens partshøring, hvori depressionen regnes for helbredt, men skizofrenien stationær. Dvs. mit 52 ugers jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse (ikke sygedagpenge) slutter 18/2. Der vil jeg så få en klagevejledning med, og have 4 uger at gøre det i.

Men nuværende sagsbehandler mener (jeg får ny sagsbehandler ved skiftet), at jeg på et senere tidspunkt vil komme i ressourceforløb igen med henblik på enten fleksjob eller førtidspension. Og at de i første omgang (på kontanthjælp) vil følge psykiaterens henstilling og afvente behandling af skizofrenien dvs. ikke presse mig i job.

Sagsbehandleren siger, jeg kan komme med bemærkninger eller nye oplysninger i min sag senest i morgen, så vil det blive taget med i den endelige afgørelse.

Jo mere jeg lærer, jo mindre aner jeg hvad jeg skal gøre...er det normalt?
Og hvad skal jeg bemærke? Sagen virker jo afgjort...
HMK_hj er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2016, 16:34   #7
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Sagen er som sådan også afgjort, og du har faktisk de dage til at komme med nye udtalelser (dokumentationer) på, at der er nye oplysninger til sagen der kan gøre, at du kan forlænges.
Og det kan folk som regel ikke

Men bortset fra dét, så er det da godt du for nuværende er fredet, og at tanken ligger med henblik på fleks eller førtidspension, såfremt det vil være det bedste for dig.

Kan du klare dig på kontanthjælp - kender du kontanthjælpssatsen ?

Der kan måske også søges boligsikring og/eller §34.

Noget værre rod med de sygedagpenge, alle render rundt i én stor forvirring!! Har netop hjulpet en ven med at søge kontanthjælp, fordi han også blev smidt af sygedagpengene og a-kassen ikke mente han kunne stå til rådighed for arbejdsmarked
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2016, 19:23   #8
Tazoom
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2013
Indlæg: 285
Styrke: 12
Tazoom er ny på vejen
Det er da hul i hovedet at du ikke bare ryge direkte på ressourceforløb
Tazoom er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2016, 19:43   #9
HMK_hj
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 08-02 2016
Indlæg: 17
Styrke: 9
HMK_hj er ny på vejen
Tak for svarene og historierne - føler mig lidt mindre alene, kan se vi er mange skæbner herinde.
Ja, det ville have været rarest ikke at skulle over i kontanthjælpssystemet.

Jeg tror desværre heller ikke jeg kan få kontanthjælp, da jeg ejer mit hus og valgte at spare op, mens jeg var i arbejde. Så nul kroner, før min opsparing er brugt.

Og så må jeg håbe, de vil lade mig blive boende i huset (huslejen er omkring 4000 om måneden), når jeg engang kan få kontanthjælp. Kan næsten ikke bære tanken om at skulle tvinges til at sælge - for meget larm og usikkerhed har det med at påvirke min sygdom i negativ retning.

Hvis jeg kommer tilbage på ressourceforløb, vil jeg så få ressourceforløbsydelse igen?

Sidst redigeret af HMK_hj; 10-02-2016 kl. 20:31.
HMK_hj er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2016, 00:43   #10
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af HMK_hj Se meddelelser
Tak for svarene og historierne - føler mig lidt mindre alene, kan se vi er mange skæbner herinde.
Ja, det ville have været rarest ikke at skulle over i kontanthjælpssystemet.

Jeg tror desværre heller ikke jeg kan få kontanthjælp, da jeg ejer mit hus og valgte at spare op, mens jeg var i arbejde. Så nul kroner, før min opsparing er brugt.

Og så må jeg håbe, de vil lade mig blive boende i huset (huslejen er omkring 4000 om måneden), når jeg engang kan få kontanthjælp. Kan næsten ikke bære tanken om at skulle tvinges til at sælge - for meget larm og usikkerhed har det med at påvirke min sygdom i negativ retning.

Hvis jeg kommer tilbage på ressourceforløb, vil jeg så få ressourceforløbsydelse igen?
Ja du gør, og på ressourceforløbsydelse, kommer du udenom reglerne omkring formue - og kan dermed beholde opsparing, hus mm

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:37.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension