K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-08-2010, 08:11   #21
Anna1
Hvor skulle jeg ellers være
 
Anna1s avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-01 2010
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 196
Styrke: 15
Anna1 er ny på vejen
Vedr. formue

Hej

jeg har indtil i fredags arbejdet med bev/udbet. af kontanthjælp.

Det er således, at har man formue der overstiger kr. 10000,- skal denne formue bruges først, førend man kan modtage kontanthjælp.

I og med denne formue ikke har været låst til det fyldt 21 år og disse midler, er overført fra hendes konto til din, kan sagsbehandleren jo se det.

Man kan ikke bare flytte midler, for at undgå denne formue.

Loven er jo skuget sådan sammen, at aktivloven yder hjælp, til dem der ikke kan forsørge sig selv, og i og med der er penge til forbrug, skal disse bruges først.

Det er en meget hård og firkantet lovgivning, som skal overholdes.

Man laver en beregning på hvor lang tid denne formue skal række, og herefter kan din datter søge kontanthjælp igen, og skal så kunne dokumentere, at formuen er væk.

I skal være glade for, at der er taget højde for penge til etablering, det er ikke alle kommuner der gør det...

Ellers spørg bare mig, jeg er inde i de regler.

Og ja, det er trist, at penge man har opsparet til sine børn, betragtes som formue i kontanthjælpssystemet. Men loven, er jo til for dem der ikke kan forsørge sig selv.

Anna1
Anna1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2010, 12:39   #22
Magge
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 23-08 2010
Lokation: Odense
Indlæg: 18
Styrke: 14
Magge er ny på vejen
Øv, sendte en mail til bankrådgiveren igår, hvor jeg henviste til Helenes svar. Har så modtaget flg. svar fra banken:

Hej Merete!
Jeg har undersøgt sagen og vi kan ikke lave en ny børneopsparing og flytte pengene ind på. Jeg ved ikke hvor den der svarer dig har det fra.

Vi kan heller ikke hjælpe med en spærring eller noget andet med hensyn til de penge.

Børneopsparing følger regler udarbejdet af regeringen og en børneopsparing kan oprettet frem til barnet fylder 14 år og skal være bundet i mindst
7 år. Der er ikke mulighed for afvigelser.

Jeg synes derfor ikke der er nogen grund til at I kommer herned.

Beklager.


Til Anna1
Tak for svar, er godt klar over det forholder sig sådan, det er heller ikke så meget det, at hun skal bruge af pengene, men mere at hun ikke kan deltage i tilbuddet: Individuel start, som syntes at være det rette for hende. Men nu må vi se hvad der sker på mødet imorgen.

Sidst redigeret af Magge; 25-08-2010 kl. 12:45.
Magge er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2010, 15:34   #23
sushjer 1
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2009
Lokation: Nordfyn
Indlæg: 730
Styrke: 15
sushjer 1 er ny på vejen
Anna 1

Hvordan skal man dokumentere at pengen er brugt hvis de er brugt til klatterie mad tøj slik og div. det som jeg kalder alm. forbrug/ fornødenheder.

Man gemmer jo ikke sine bonner for den slags.
sushjer 1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2010, 16:09   #24
Ukken
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-01 2009
Indlæg: 177
Styrke: 16
Ukken er ny på vejen
Hej

jeg tænker i helt andre baner ud fra det du skriver. Hvorfor ikke behandling ? gerne kombineret med beskæftigelse / aktivitet ? af den ufarlige variant.

Din datter har været syg længe og viser jo i sine handlinger hun har det svært i.f.t at få greb om tilværelsen. Jeg har ofte mødt unge som i den grad har svært ved at komme i gang med en voksentilværelse - det bliver bare for meget og muren for høj at kravle over. Det at skulle lykkes kan i den grad være en belastning for dem - også selvom de på mange planer har mange ressourcer.

Nu kender jeg ikke tilbudene i Odense - men der hvor jeg befinder mig har vi tilbud hvor man kombinerer terapi med et højskole lign tilbud på dagsbasis i et socialt fælleskab for den unge - tit er det de lidt sprøde/tænksomme unge der profiterer af dette tilbud.

Fordelen der er at det ikke har en pind med kontanthjælp at gøre.
Ukken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2010, 17:38   #25
Magge
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 23-08 2010
Lokation: Odense
Indlæg: 18
Styrke: 14
Magge er ny på vejen
Vi gik i banken alligevel, tænkte jeg kunne få noget dokumentation til at vedlægge klagen.
Ville gerne have at min bankrådgiver, kunne bevidne at pengene først skal udbetales når datteren bliver 21. det kunne/måtte hun ikke, fik gamle kontoudtog, fra da det var en børneopsp. med underskrift og stempel på.

Spørgsmål til helenekr: Hvor ved du fra at man kan fastlåse pengene alligevel?
Inden mødet i dag havde bankrådgiver undersøgt alle muligheder og kom jo så frem til det ikke er muligt , når det ikke er meddelt i tide. (En rigtig sød og hjælpsom rådgiver), som osse er begrænset af regler.

Til alle- Ja, vi har skam osse haft brainstorm herhjemme, for at tænke i andre baner, så vi kan komme med lidt oplæg til mødet imorgen. Vil bestemt osse nævne ukkens forslag.
Nu ved vi af gode grunde ikke hvilke tilbud der bliver præsenteret imorgen.

Lige nu har min datter det godt psykisk, men vi kan godt være lidt bekymret for at depressionen viser sig igen til vinter. Derfor er det osse vigtigt at hun kommer i det rette tilbud. Det primære pt. er at hun bliver stabil, altså kan komme op og afsted hver morgen, så hun forhåbentlig er stabil nok til at starte udd. til januar. Hun har ikke brug for flere nederlag.
Magge er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2010, 19:24   #26
superkok
Banned
 
Tilmeldingsdato: 09-10 2009
Indlæg: 1.801
Styrke: 0
superkok er ny på vejen
Citat:
Ville gerne have at min bankrådgiver, kunne bevidne at pengene først skal udbetales når datteren bliver 21. det kunne/måtte hun ikke, fik gamle kontoudtog, fra da det var en børneopsp. med underskrift og stempel på.
hvis de står på en børneopsparing skulle man gerne kunne låse den til barnet bliver 21 år
superkok er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2010, 22:42   #27
maja-bell
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 24-07 2010
Indlæg: 697
Styrke: 14
maja-bell er ny på vejen
Magge.

du har jo opsagt børneopsparingen ved at overføre pengene til din konto. der ved gjore du en fejl.

men jeg tro nu heler ikke at en fast låsning af beløbet ville ændre på jeres situation. i måtte så bare betale for at ophæve beløbet.

men jeg tænker på om du i jeres situation får det boligtilskud som i har krav på. da hun ikke modtager noget.

for når man er 18år og er hjemme boende er man med i indkomst beregningen.

jeg går sygemeldt og har selv to drenge en på SU og en som lige er gået i lære. så vi er nu kommet i den situation at vi ikke længer kan modtage boligstøtte.

deres største ønske er at kunne få deres eget på grund af min sygedom. men de kan ikke flytte hjemme fra. da de intet har at spare op af til bolig de næste år.

jeg læste at man bare kunne få hjælp på kommunen. men vil lige oplyse at den hjælp man får er et lån som skal tilbage betales. for hvis de unge overhoved skal have råd til at bor ude på en SU. så er de nød til at søge på de gamle boliger. her har kommunen så denne sær regel. da de ser på den gældende husleje.minus yderlige udgifter til forbrug.

så er det lige rettet.
maja-bell er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2010, 17:24   #28
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Magge Se meddelelser
Vi gik i banken alligevel, tænkte jeg kunne få noget dokumentation til at vedlægge klagen.
Ville gerne have at min bankrådgiver, kunne bevidne at pengene først skal udbetales når datteren bliver 21. det kunne/måtte hun ikke, fik gamle kontoudtog, fra da det var en børneopsp. med underskrift og stempel på.

Spørgsmål til helenekr: Hvor ved du fra at man kan fastlåse pengene alligevel?
Inden mødet i dag havde bankrådgiver undersøgt alle muligheder og kom jo så frem til det ikke er muligt , når det ikke er meddelt i tide. (En rigtig sød og hjælpsom rådgiver), som osse er begrænset af regler.

Til alle- Ja, vi har skam osse haft brainstorm herhjemme, for at tænke i andre baner, så vi kan komme med lidt oplæg til mødet imorgen. Vil bestemt osse nævne ukkens forslag.
Nu ved vi af gode grunde ikke hvilke tilbud der bliver præsenteret imorgen.

Lige nu har min datter det godt psykisk, men vi kan godt være lidt bekymret for at depressionen viser sig igen til vinter. Derfor er det osse vigtigt at hun kommer i det rette tilbud. Det primære pt. er at hun bliver stabil, altså kan komme op og afsted hver morgen, så hun forhåbentlig er stabil nok til at starte udd. til januar. Hun har ikke brug for flere nederlag.
Det er fordi det er mig der kom til at skrive børneopsparing i et af indlæggene - det er bare en opsparingskonto!
Man åbner bare en opsparingskonto, sætter pengene over på og siger kontoen skal låses. Jeg har sådan en, min søn har en, og min Mor har også en (og vi har Den danske bank!) - det er helt rigtigt at man ikke kan gøre ret meget med en børneopsparing. Men hvorfor fortæller bankrådgiveren ikke bare, at i kan åbne en opsparingskonto istedet??
Da min søn blev konfirmeret satte han 20.000 kr ind på sådan en konto og fik låst den. Og siden da har han brugt den som opsparingskonto som han ikke kan hæve fra, men kun sætte penge ind på. Nogen gange sætter han 500 kr ind, og andre gange 5000 kr, alt efter hvor meget han får i løn.
Jeg bruger min som vedligeholdelskonto, og min Mor sin som en pulje hvis hun skal have større ting.

Nu har jeg lige ringet til Den danske bank på tlf 45120090 og spurgt (uden at opgive mine oplysninger), om man kan få oprettet en opsparingskonto som kan låses, og svaret var ja sagtens (selvom jeg udmærket ved det), men bare for at tjekke at de ikke har fået nye regler

Se feks denne her, der kan man - hvis man er mellem 18 og 27 år, indsætte et beløb mellem 10.000 kr og 40.000 kr ind.
Denne konto kan også låses...

http://www.danskebank.dk/da-dk/Priva...aring-Ung.aspx

Men om banker 'hjælper' kommunerne ved jeg så ikke - ved at de siger ét eller andet, så børneopsparingen pludselig er ''alle mands eje'' tør jeg ikke gisne om.

Jeg ved i hvertfald, at min søns børneopsparing ryger fra den konto, direkte over på ovennævnte konto, uden mulighed for at røre dem (efter hans eget ønske).
Men han har så heller ikke noget med kommunen at gøre, så jeg ved ikke om banken kan være så frække at sige, at så kan din datter ikke gøre noget med de penge og at de så skal gå til forsørgelse. De regler er jeg nemlig ikke inde i.

Sidst redigeret af Ninja; 26-08-2010 kl. 18:14. Årsag: PS
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2010, 22:40   #29
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Jeg tror nok der skal vises papir på indestånde beløb,for de sidste 6 måndre.

har man fornue,der står fast - kan de måske hjælpe men med en tilbage betalings pligt.
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-08-2010, 00:01   #30
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jo, men de papirer har banken jo allerede, da de bare overfører børneopsparingen til opsparingskontoen...

I værste fald må man vel stadig have 10.000 kr, eller hvad?
Resten kan jo 'bruges' hurtigere end man kan nå at sige smølf.....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
SU/børneopsparing PiaCP De Unge 15 28-06-2018 09:48
afslag på kontanthjælp? sannemus Alt det andet 14 27-01-2013 21:59
Kontanthjælp og børneopsparing hjælp ! Timoe De Unge 19 21-04-2012 10:00
Børneopsparing vs. Kontanthjælp. Audioattack Alt det andet 14 26-08-2011 13:27
Psykisk børneopsparing. Audioattack Alt det andet 9 27-07-2011 08:08




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension