K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-04-2010, 10:13   #1
fhln
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-02 2010
Indlæg: 1
Styrke: 0
fhln er ny på vejen
?. ang. ansøgning om FTP, efter §17

Hejsa. Jeg har søgt førtidspension efter § 17, har modtaget brev fra kommunen om, min sag vil blive behandlet på det forreliggende grundlag og der vil ikke blive indhentet nye oplysninger.(hvilket jeg er helt indforstået med)

Nu er mit spørgsmål så, hvor lang tid har de til at behandle min sag ?. Den er indsendt 16/2 2010.

Mit andet spørgsmål er. Jeg blev ringet op i går fra en privat aktør (Marselisborg) Som gjorde opmærksom på, at de havde fået overdraget min pensionssag fra kommunen og, at det nu var deres opgave at bringe den videre til pensions teamet. Må kommunen det og er det lovligt at overgive en pensionssag til en privat aktør ?

Håber nogen kan hjælpe med svar. På forhånd tak.
fhln er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-04-2010, 11:00   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Når det er en § 17 på forliggende grundlag har de tre måneder til at afgøre den.

De sender dig et brev om at det er på forliggende og at de ikke vil hente flere papir (og ikke flere tiltag ) hvordan kan det harmonere med Marselisborg ?

Hvis jeg var dig så ville jeg da spørge ind til hvad det er der foregår både til Marselisborg og til kommunen og jeg ville henvise til følgende lov


Citat:
§ 21. Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse senest 3 måneder efter tidspunktet for sagens overgang til behandling efter reglerne om førtidspension, jf. § 17, stk. 1, 3. pkt., og § 18. Dette tidspunkt skal fremgå af sagen og meddeles den pågældende. Hvis fristen i særlige tilfælde ikke kan overholdes, skal pågældende have en redegørelse for, hvad der er årsag til den forlængede sagsbehandlingstid, og besked om, hvornår sagen forventes afgjort.
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=126569

efter det brev du har fået så står din sag jo lige før en afgørelse det eneste de skal hvis det er det er at lave din ressourceprofil færdig hvis ikke den er det men det er kun sagsbehandler der kan udarbejde den, så prøv at finde ud af hvad det er de vil nu , det lyder underligt
  Besvar med citat
Gammel 23-04-2010, 23:52   #3
AISHA
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2010
Indlæg: 4
Styrke: 0
AISHA er ny på vejen
Kommunen må gerne lægge sagen ud til anden aktør der så skal færdiggøre den på komminens vegne. Det er helt normal i dag at kommunerne gør dette.

Du skal ikke være ked af at det sker, da det ofte er meget dygtige socialrådgivere der er ansat hos de aktører.
AISHA er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-04-2010, 08:16   #4
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Det er korrekt, og så vidt jeg kan se, kan man intet gøre, bare selve samlet vurdering og afgøresle laves af sagsbehandler/team i kommunen.
VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-04-2010, 09:16   #5
hobby4me
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 27-09 2009
Indlæg: 155
Styrke: 15
hobby4me er ny på vejen
Må eller ikke må - det ved jeg ikke, men af alle anden aktør har jeg hørt, at Marselisborg er den der kæmper for din sag.
hobby4me er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-04-2010, 10:39   #6
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Altså når man søger en pension på § 17 på forliggende grundlag så betyder det forliggende grundlag og det betyder at der ikke indhentes yderligt eller laves yderligt og det gælder også private aktøre , det kommunen kan er at opdateres ressourceprofilen hvis ikke den er færdig ...

Hvornår er din sag overgået til pension du skriver den 16-2 er den sendt ind men de tre måneder gælder fra den dato der står i brevet om at den er overgået til pensions-nævnet ...

Spørgsmålet er om de overhovedet kan nå at behandle din sag inden for de tre måneder hvis de lige vil have dig ud til en privat aktør også ..

Jeg kender andre der også lige skulle det ene eller det andet selv om de var på en § 17 på forliggende grundlag men hver gang er det blevet spurgt om det var i orden og om de ville deltage selv om det kunne trække tiden lidt ud ..
  Besvar med citat
Gammel 25-04-2010, 00:55   #7
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Man kan altid bede om at kommunen tager stilling til om man er berettiget til en førtidspension....

Der må kun laves en ressourceprofil eller den man har skal opdateres efter man har søgt....

Der skal ikke indhentes papirer eller laves andet i sagen da det jo er på det foreliggende grundlag...

Citat:
Borgeren kan når som helst i sin sags forløb bede kommunalbestyrelsen om alene at tage stilling til, om der er ret til førtidspension. Kommunalbestyrelsen skal da straks træffe beslutning om at sagen overgår til behandling med henblik på stillingtagen til om borgeren opfylder betingelserne for tilkendelse af pension.


Til brug for afgørelsen i sagen skulle der udarbejdes en ressourceprofil efter retningslinierne i bekendtgørelse om beskrivelse, udvikling og vurdering af arbejdsevnen, alene på grundlag af de oplysninger, der forelå ved borgerens anmodning.
Kilde: http://www.ast.dk/afgoerelser/princi.../P-006-04.aspx

Den næste afgørelse viser tydeligt at man ikke skal arbejdsprøves eller der skal foretages andet i sagen...

Sagen skal overgå i umiddelbar tilknytning til ansøgningen...

Citat:
Der skulle ikke foretages en vurdering af borgerens arbejdsevne i forbindelse med en afgørelse om påbegyndelse af førtidspensionssag på det foreliggende dokumentationsgrundlag. Kommunen skulle derfor træffe afgørelsen om at påbegynde sagen på det foreliggende grundlag hurtigst muligt og i umiddelbar tilknytning til anmodningen.
Kommunen burde have truffet afgørelse om påbegyndelse af sag om førtidspension på et tidligere tidspunkt end 3 uger efter ansøgers anmodning herom.
Kilde: http://www.ast.dk/afgoerelser/princi.../P-006-07.aspx

Som man kan se af det ovenstående.....så skal man ikke lave andet end at opdatere ressourceprofilen...

Sagen SKAL overgå lige efter man har søgt på det foreliggende grundlag.....de skal ikke engang vente til ressourceprofilen er opdateret....

Så nej.....man skal IKKE sendes til en privat aktør når man søger på det foreliggende grundlag....

Det burde ligge helt fast efter disse ankestyrelsesafgørelser....
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
§17 ansøgning efter nye regler morgenstjerne Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 27 30-04-2013 15:51
ansøgning efter nye regler qv78 Spørgsmål ang fleksjob 9 28-12-2012 15:49
Ansøgning om førtidspension efter socialpension § 19. SanneHansen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 28-06-2012 20:38
Sidder midt i ansøgning til parkeringsskilt og ansøgning til bil! hboegelund Alt det andet 5 10-11-2010 14:10
Ansøgning efter § 17? calamityjane Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 31-05-2010 18:40




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:25.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension