K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-11-2013, 01:19   #1
conda
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2013
Indlæg: 63
Styrke: 12
conda er ny på vejen
hvor længe skal man vente på svar

Er 61 år
Har søgt om førtidspension for dårlig ryg, pga fysisk arbejde
fik afslag af kommunen, blev efterfølgende undersøgt og scannet i ryggen, her fandt man da ud af min nyre lige skulle fjernes pga kræft..
den er således blevet fjernet.

Ankede kommunens afgørelse til ankestyrelsen har nu ventet 9 måneder på svar.

Hvad gør man hvis man lang om laænge får afslag Starter forfra ?
lægger sag an ?
Eller hvad

Hvor lang tid kan ankestyrelse sylte ens sag ??
ER stadig sygemeldt nu på 11 måned
( raskmelder mig inden der er gået 12 måneder for ikke at ryge på kontanthjælp
har stadig 12 måneders dagpengeret tilgode.
conda er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2013, 01:43   #2
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af conda Se meddelelser
ER stadig sygemeldt nu på 11 måned
( raskmelder mig inden der er gået 12 måneder for ikke at ryge på kontanthjælp
har stadig 12 måneders dagpengeret tilgode.
For god ordens skyld vil jeg sige at melder du dig ledig til almindelige dagpenge, så bliver det nok sværere at overbevise kommune om at du faktisk har behov for en pension.

Man har kun mulighed for at få pension hvis man ingen arbejdsevne har... og har man ingen arbejdsevne har man ingen ret til dagpenge... simpelt og sandt.

Måske kunne din "lykke" være at holde den gående til du skal på efterløn, altså via almindelige dagpenge.

Hvis du virkelig mener du er berettiget til pension (og har sat dig nøje ind i regler og lovgivning, så det ikke bare er noget du synes du bør have ret til i din svære situation) så er det vejen frem at holde fast i at være sygmeldt.

Desværre kan man ikke "både blæse og have mel i munden" i forhold til en pensionssag.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2013, 02:08   #3
EndnuEngang
Slettet Medlem
 
Tilmeldingsdato: 16-11 2013
Indlæg: 18
Styrke: 11
EndnuEngang er ny på vejen
Kan man Anke til en højere instans, hvis Anke Styrelsen afviser ens Anke?

Fordi hvis man kan det. skal man da Anke videre, hvis man får afslag.
EndnuEngang er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2013, 05:26   #4
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det kan man ikke...Ankestyrelsen er den højeste instans....

Man kan selvfølgelig forsøge at hive dem for en domstol...

Er enig i at hvis man bare melder sig rask...ja så skaber man sig flere problemer end nødvendigt...

Den eneste måde er at få dem til at afklare en....og så selvfølgelig have orden i sine lægepapirer...

Husk at gøre alt skriftligt så du har din dokumentation i orden...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2013, 09:55   #5
conda
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2013
Indlæg: 63
Styrke: 12
conda er ny på vejen
[QUOTE=Nøgne tær;290176]For god ordens skyld vil jeg sige at melder du dig ledig til almindelige dagpenge, så bliver det nok sværere at overbevise kommune om at du faktisk har behov for en pension.

Man har kun mulighed for at få pension hvis man ingen arbejdsevne har... og har man ingen arbejdsevne har man ingen ret til dagpenge... simpelt og sandt.

Måske kunne din "lykke" være at holde den gående til du skal på efterløn, altså via almindelige dagpenge.
Måske kunne din "lykke" være at holde den gående til du skal på efterløn, altså via almindelige dagpenge.


Nu er der så osse det, idet at der er lavet en regel der siger de syge ikke skal have sygedagpenge på søgne/helligdage
Den er jeg røget i en gang ( påsken) jeg medelte kommunen at fremover på søgne/helligdage raskmelder jeg mig da vore økonomi ikke kan undvære de penge.

På samme måde kontakter jeg kommunen og forklarer jeg raskmelder mig for ikke at miste indtægt.

Hvis kommunen fremover stadig vil nægte mig førtidspension, med påstanden om ,At jeg jo er raskmeldt!!!! Har jeg mit argument om mistet/mangelende indtægt.

og nej desværre er jeg ikke tilmeldt efterlønsordningen.

pga min alder (61 år) kan komunen ikke sende mig i arbejdsprøvning har de fortalt en eller anden regel som jeg ikke lige ved hvad er
conda er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2013, 11:05   #6
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Dagpengenen får man heller ikke søgne/helligdage.

Vedr. påstanden om, at du ikke kan blive arbejdsprøvet/ dvs få afklaret din restarbejdsevne?
Det bliver du nødt til at få SKRIFTLIG svar på, af din sagsbehandler, for det er vidst noget vrøvl.

Du vil opdage at sagsbehandler ofte sige ting, som ikke er korrekte ift loven, men handler om deres egen selvopfunde lov.

Ved mærkelige udtagelser, bør man derefor altid stille skriftlige sprørgsmål, og få skriftlige svar.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2013, 11:24   #7
Tazoom
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2013
Indlæg: 285
Styrke: 12
Tazoom er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af conda Se meddelelser

Nu er der så osse det, idet at der er lavet en regel der siger de syge ikke skal have sygedagpenge på søgne/helligdage
Den er jeg røget i en gang ( påsken) jeg medelte kommunen at fremover på søgne/helligdage raskmelder jeg mig da vore økonomi ikke kan undvære de penge.

På samme måde kontakter jeg kommunen og forklarer jeg raskmelder mig for ikke at miste indtægt.

Hvis kommunen fremover stadig vil nægte mig førtidspension, med påstanden om ,At jeg jo er raskmeldt!!!! Har jeg mit argument om mistet/mangelende indtægt.

og nej desværre er jeg ikke tilmeldt efterlønsordningen.

pga min alder (61 år) kan komunen ikke sende mig i arbejdsprøvning har de fortalt en eller anden regel som jeg ikke lige ved hvad er
Hvad gør du så når a-kassen kræver dokumentation for at du er rask?

Jeg ved godt du skal bruge en indtægt, men bedrageri er ikke løsningen og "jamn jeg gjorde det for at have en indtægt" kan kommunen ikke bruge til noget. De afgør sagen udfra de akter der er, og der giver en "raskmelding" altså problemer.
Tazoom er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2013, 12:48   #8
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Vejen bliver kun længere jo mere du spænder ben for dig selv.

Citat:
Oprindeligt indsendt af conda Se meddelelser
Har søgt om førtidspension for dårlig ryg, pga fysisk arbejde
Ok, men man skal altså sandsynliggøre at der ikke er nogen branche man kan arbejde i for at få pension.

Og hvad er dårlig ryg ?
Der er jo alt fra en ryg der ikke kan bevæges overhovedet, og selv med den situation er det særdeles svært at få pension.
Til at man føler det med mellemrum/situationsbestemt gør ondt.
Det skal være helt på plads hvad der er galt og hvorfor der ikke kan lindres !
Citat:
Nu er der så osse det, idet at der er lavet en regel der siger de syge ikke skal have sygedagpenge på søgne/helligdage
Den er jeg røget i en gang ( påsken) jeg medelte kommunen at fremover på søgne/helligdage raskmelder jeg mig da vore økonomi ikke kan undvære de penge.

På samme måde kontakter jeg kommunen og forklarer jeg raskmelder mig for ikke at miste indtægt.

Hvis kommunen fremover stadig vil nægte mig førtidspension, med påstanden om ,At jeg jo er raskmeldt!!!! Har jeg mit argument om mistet/mangelende indtægt.
Nu er der sådan set ikke nogen mulighed for at omgås regler med den begrundelse at de ikke lige passer ind i ens egne behov.... heller ikke selvom man meddeler det.

Vi er mange der har været tæt på at gå fra hus og hjem i den her process og mange er også endt med at måtte gøre det, det er selvfølgelig ikke en trøst for dig, men en oplysning/realitetskorrektion i forhold til hvordan du opfatter systemet fungerer.

Desuden "0-stiller" systemet (ikke den økonomiske del af sygemelding)din afklaringsprocess HVER gang du på ny sygemeldes, altså sagen starter forfra.
Og som skrevet tidligere er det ikke noget der får sagen til at glide lettere på nogen måde OVERHOVEDET

Skulle det ske at ankestyrelsen giver dig ret, sender de sagen tilbage til kommunen, som selvfølgelig kan tage fat i dine raskmeldinger og fremsætte den påstand at du jo har været rask i perioden og dermed har arbejdsevne... og så er sagen egentlig lukket !
Citat:
og nej desværre er jeg ikke tilmeldt efterlønsordningen.
Det kan så være til advarsel for andre... vi er desværre ikke udødelige
Citat:
pga min alder (61 år) kan komunen ikke sende mig i arbejdsprøvning har de fortalt en eller anden regel som jeg ikke lige ved hvad er
Nå, jeg mener bestemt ikke at kunne finde det i loven, det eneste jeg umiddelbart kan komme i tanke om at det forveksles med, er at folk over en vis alder kan komme på en særlig førtidspension, ved ikke hvornår det indføres, men alle lægepapirer mm skal pege i retning af at der ikke er flere muligheder og at der absolut ikke er mere at komme efter...
I det tilfælde kan man indstilles til pension uden ressourceforløb og uden arbejdsprøvning... men en indstilling er jo ingen garanti for at man så får pension.

Hvis du ikke har lyst til at vente på at sagen går sin gang, kan du prøve at finde ud af om det er en ide for dig at søge pension gennem "nåleøjet" §17,2... hvilket vil sige at kommune undersøger sagen på det foreliggende materiale... på den måde får di jo svar på hvad der mangler i sagen, og kan få det bragt til veje inden du atter søger.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2013, 13:17   #9
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
tror desværre ikke du helt har forstået systemet
det kræver rigtig meget at få en penison. først skal dine læger skrive du stort ingen funktionsevne har. og derefter skal kommunen vurdere om du har en arbejdsevne.
det kan tage år og dage, før det er på plads

hvis du laver en raskmelding, så ryger du helt ud af systemet og du kan ikke få en pension.
samt du skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet og det kan du ikke siger du
så kan man nemlig kalde det for bedrageri
samt A-kassen kræver dokumentation for at du er rask

http://www.sm.dk/Temaer/sociale-omra...r/default.aspx

det er noget helt nyt som kommer her den 1 januar
det er måske en bedre mulighed for at få en FP i din alder

Seniorførtidspension er ikke en ny type førtidspension, men en ny ansøgningsmulighed. Det vil fortsat være et krav for at få tilkendt førtidspension, at arbejdsevnen er nedsat i et sådant omfang, at personen ikke er i stand til at forsørge sig selv ved almindeligt arbejde eller ved et fleksjob.

så der gælder faktisk de samme regler, men de har så 6 måneder til at afgøre din sag
om du kan få penison.

kommunen er hammer ligeglad med hvilken ydelse du er på, det skal de nemlig ikke tage stilling til
og det er absolut ikke noget argument der gøre du kan få fleks eller pension

Sidst redigeret af MTVRV1; 24-11-2013 kl. 13:21.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2013, 02:47   #10
Tolik
Slettet medlem
 
Tilmeldingsdato: 19-07 2013
Indlæg: 136
Styrke: 0
Tolik er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nøgne tær Se meddelelser
Ok, men man skal altså sandsynliggøre at der ikke er nogen branche man kan arbejde i for at få pension.

Og hvad er dårlig ryg ?
Der er jo alt fra en ryg der ikke kan bevæges overhovedet, og selv med den situation er det særdeles svært at få pension.
Til at man føler det med mellemrum/situationsbestemt gør ondt.
Det skal være helt på plads hvad der er galt og hvorfor der ikke kan lindres !

Nu er der sådan set ikke nogen mulighed for at omgås regler med den begrundelse at de ikke lige passer ind i ens egne behov.... heller ikke selvom man meddeler det.

Vi er mange der har været tæt på at gå fra hus og hjem i den her process og mange er også endt med at måtte gøre det, det er selvfølgelig ikke en trøst for dig, men en oplysning/realitetskorrektion i forhold til hvordan du opfatter systemet fungerer.

Desuden "0-stiller" systemet (ikke den økonomiske del af sygemelding)din afklaringsprocess HVER gang du på ny sygemeldes, altså sagen starter forfra.
Og som skrevet tidligere er det ikke noget der får sagen til at glide lettere på nogen måde OVERHOVEDET

Skulle det ske at ankestyrelsen giver dig ret, sender de sagen tilbage til kommunen, som selvfølgelig kan tage fat i dine raskmeldinger og fremsætte den påstand at du jo har været rask i perioden og dermed har arbejdsevne... og så er sagen egentlig lukket !

Det kan så være til advarsel for andre... vi er desværre ikke udødelige

Nå, jeg mener bestemt ikke at kunne finde det i loven, det eneste jeg umiddelbart kan komme i tanke om at det forveksles med, er at folk over en vis alder kan komme på en særlig førtidspension, ved ikke hvornår det indføres, men alle lægepapirer mm skal pege i retning af at der ikke er flere muligheder og at der absolut ikke er mere at komme efter...
I det tilfælde kan man indstilles til pension uden ressourceforløb og uden arbejdsprøvning... men en indstilling er jo ingen garanti for at man så får pension.


Hvis du ikke har lyst til at vente på at sagen går sin gang, kan du prøve at finde ud af om det er en ide for dig at søge pension gennem "nåleøjet" §17,2... hvilket vil sige at kommune undersøger sagen på det foreliggende materiale... på den måde får di jo svar på hvad der mangler i sagen, og kan få det bragt til veje inden du atter søger.
Jeg tror nærmere at det man hentyder til er den jobgaranti der er til ældre på vej til pension eller efterløn, der gør at kommunen skal garantere borgeren et arbejde. Det kaldes seniorjob:

https://www.borger.dk/Sider/Seniorjo...1-45d7005fdcbd

Jeg er dog IKKE sikker.......
Tolik er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:01.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension