K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-07-2013, 06:48   #21
Tolik
Slettet medlem
 
Tilmeldingsdato: 19-07 2013
Indlæg: 136
Styrke: 0
Tolik er ny på vejen
jeg sender lige denne til dig. Det er en besvarelse fra min sektionsleder.



Med venlig hilsen

ps. jeg har ferie fra d.d og er først tilbage den 19 aug.
Pas god på dig selv.




Emne: SV: SV: svar på spørgsmål om speciallæge i psyk.

Vil du sende dette til din borger.


Jobcenter Esbjerg har mange års erfaring med samarbejdet med psykiater Claus Fontaney hvorfor Rehabiliteringsteamet har indstillet til at speciallægeundersøgelsen udarbejdes af Claus Fontaney. Undertegnede har godkendt denne indstilling ligeledes med baggrund i mange års erfaring med samarbejdet samt kvaliteten af arbejdet.

Finder ikke grundlag for yderligere uddybning i.f.t dette og Jobcenter Esbjerg afventer tilbagemelding fra dig på, hvorvidt du ønsker at medvirke til yderligere udredning.

Med venlig hilsen

Sektionsleder




Emne: VS: SV: svar på spørgsmål om speciallæge i psyk.


-----Oprindelig meddelelse-----

Emne: Re: SV: svar på spørgsmål om speciallæge i psyk.

Hvilke specielle kvalifikationer har Claus Fontenay i forbindelse med min udredning jf. mail fra din sektionsleder? Det vil jeg gerne have skriftligt forklaret.

Med venlig hilsen

T



--------------------------------------------------------------------------

Vedr. svar på din mail vedr. valg af psykiater til udarbejdelse af speciallægeerk.


Jeg kan oplyse at jeg har talt med rehabiliteringsteamet, der oplyser at de har lavet en indstilling om at der indhentes speciallægeerk. fra Claus Fontenay. Hvis vi ikke følger indstillingen skal sagen for rehabiliteringsmødet igen.



Jeg har også haft sagen forlagt min sektionsleder der skriver følgende.

Hejsa 
Har gennemgået sagen:
Indstillingen fra Rehabiliteringsteamet godkendes. Vi fastholder at det er Claus Fontenay der udfører speciallægeundersøgelsen. Man har fra rehabiliteringsteamet vurderet at Claus Fontenay har den viden der skal til for at kunne udføre denne undersøgelse så sagen bliver tilstrækkeligt belyst.

Jeg vil anbefale at du som rådgiver tager kontakt til Claus Fontenay for at få afklaret hvorvidt det er muligt for ham, at foretage undersøgelsen på et tidligere tidspunkt.




Med venlig hilsen

--------------------------------------------------------------------------


Jeg har efterfølgende prøvet at få fat i Claus Fontenay, desværre har han ferie pt. men har fået hans mailadr.
Han kommer tilbage på mandag, men her har jeg fri til den 12 aug. 2013- Jeg kan skrive til ham at du ønsker en tid før , og gerne et afbud hvis muligt, jeg kan skrive dit telefonnummer til ham.
Jeg foreslår denne løsning, da en tid på rehabiliteringsmødet igen vil være en meget længere proces.

Med venlig hilsen
Tolik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-07-2013, 10:41   #22
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Det er underligt at de står så stejlt på det.
Had vide om der er nogen der spiller golf med ham, eller noget med nogle gode middagen hvor der planlægges hvad der skal stå i erklæringer som han kun er en halv time om at indsamle oplysninger fra borgeren til.

Jeg ville smide kortet med indhabil... for en læge som man ved hvad svarer, og det er løg realiteten det de skriver... han er ikke neutral.

Har du slet ikke en fagforening eller lignende der skal blandes ind i det her?

Jeg føler jeg fik frie hænder i forhold til valg af speciallæge, til speciallægeerklæringe.
Og hvis det handler om at der ikke er så mange psykiatere i området, så skal man jo huske at det er én konsultation som normalt tager et par timer... så de fleste ville godt kunne rejse lidt for at få en de var tryg ved.

At de drejer den der hen at du ikke vil samarbejde er uhørt.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-07-2013, 10:44   #23
Pyt
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Indlæg: 267
Styrke: 18
Pyt er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tolik Se meddelelser
Jobcenter Esbjerg afventer tilbagemelding fra dig på, hvorvidt du ønsker at medvirke til yderligere udredning.

Med venlig hilsen

Sektionsleder
Det ser ud til, at kommunen vil sige, at du ikke ønsker at deltage i yderligere udredning - Der er det måske en god ide, at du skriver til dem og fastholder, at du gerne deltager i den nødvendige udredning, bare ikke med deres foreslået psykiater.

Henvis igen til
Citat:
http://www.coe.int/t/dg4/education/m...arkPR3App2.pdf

Lovteksten i retssikkerhedslovens § 4 side 2 (i linket) lyder:


”Borgeren skal have mulighed for at medvirke ved behandlingen af sin sag.
Kommunen og amtskommunen tilrettelægger behandlingen af sagerne på
en sådan måde, at borgeren kan udnytte denne mulighed.”


Derfor kan eget lægevalg ikke afvises, hvis den valgte læge har samme uddannelse og kompetencer, som den af kommunen valgte læge.

Loven er uddybet og forklaret på side 8 i understående link. (Sidetallene dukker op langt inde i skriftet):

http://www.ladk.dk/meddelelser/under...hedsloven4.pdf
Og send dem evt. navnet på en psykiater som du ønsker, at bruge..
Pyt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2013, 10:25   #24
perjacobsen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-07 2013
Indlæg: 5
Styrke: 0
perjacobsen er ny på vejen
Hej igen..

Der er nu sket følgende jeg har fået aftale med en speciallæge i psykiatri, som jeg
selv har fundet.
Kommunen fastholder at det skal være Claus Fontaney, og de skriver at hvis jeg ikke
tager imod tilbudet så kan de stoppe min kontanthjælp.
Samtidig skriver de at undersøgelsen hos den speciallæge vi har fundet skal stå for
egen regning. undersøgelsen koster kr. 8.000,-

Jeg synes det er grove løjer. At vi selv skal betale det kan vi åbenbart blive nød til,
men at de også vil stoppe kontanthjælpen.

Det synes jeg er uretfærdig, det er jo ikke fordi jeg ikke vil deltage i en speciallæge
undersøgelse. Men jeg har bare selv fundet en læge med samme kvalifikationer.
perjacobsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2013, 11:13   #25
Pyt
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Indlæg: 267
Styrke: 18
Pyt er ny på vejen
Hej Igen

Jeg syntes du skal anke deres afgørelse fordi. ( Hvis det altså er deres afgørelse de har sendt til dig, med ankevejledning mm. )

1) Du skal have mulighed for at deltage i din egen sag - jf. retssikkerhedslovens § 4 side 2 (i linket) lyder:
”Borgeren skal have mulighed for at medvirke ved behandlingen af sin sag.
Kommunen og amtskommunen tilrettelægger behandlingen af sagerne på
en sådan måde, at borgeren kan udnytte denne mulighed.”


2) At du selv skal betale for en udredning som kommunen har bedt om, holder simpelthen ikke nogen steder - Hvis kommune vil have en udredning må de betale. Det er kun, hvis du af egen interesse vil udredes, at du skal betale. (Ellers må de fremsende lovgivnings tekst der støtter deres udlægning af loven.)

3) At de vil stoppe din kontanthjælp er jo pression de lægger på dig. Men de skal jo have en grund til at stoppe den. Du skal jo samarbejde og det skal du være tydeligt om.. Det ser ud til, at kommunen vil sige, at du ikke ønsker at deltage i yderligere udredning - Der er det måske en god ide, at du skriver til dem og fastholder, at du gerne deltager i den nødvendige udredning, bare ikke med deres foreslået psykiater.
Pyt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2013, 18:56   #26
FibroMcs
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2013
Lokation: Hjemmefra
Indlæg: 723
Styrke: 12
FibroMcs er ny på vejen
Hvordan man undgår at kommunerne bestemmer hvilken læge man skal konsultere


1.
http://www.coe.int/t/dg4/education/m...arkPR3App2.pdf

I kapitel 3a §10 og især §11 side 4 i retssikkerhedsloven står der:


§ 11. Myndigheden kan anmode personer, der søger om eller får hjælp, om

1. at medvirke til at få de oplysninger frem, som er nødvendige for at afgøre, hvilken hjælp de er berettiget til, og
2. at lade sig undersøge af en læge eller blive indlagt til observation og behandling som led i sagsbehandlingen.



Der er jo skrappe sager, men der er to 'forbehold' man kan bruge, og som vi brugte, nemlig ordet ANMODE og ÉN LÆGE. Der stå jo at kommunen kun kan BEDE om at man medvirker, og at det ikke behøver at være en BESTEMT læge, og at det altså godt kan være en læge, man selv har valgt. Kommunen måtte bøje sig for vores argumentation, og måtte give sig efter flere klager og snak frem og tilbage.

Så vi fik 'lov' til selv at vælge læge, og valgte så en vi havde tillid til, og som vi havde fået anbefalet af en patientforening, og som vidste noget om 'vores sygdom'. Dette galt også mht. den psykiater vi valgte.

Kommunen og lægekonsulenten må altså ikke tvinge en til en bestemt læge eller psykiater. Den kan man henvise til, hvis man bliver henvist til læger eller psykiatere, som man ikke har tillid til.


-------------------------------------------------------------------------------------------------------


2.
http://www.coe.int/t/dg4/education/m...arkPR3App2.pdf

Lovteksten i retssikkerhedslovens § 4 side 2 (i linket) lyder:


”Borgeren skal have mulighed for at medvirke ved behandlingen af sin sag.
Kommunen og amtskommunen tilrettelægger behandlingen af sagerne på
en sådan måde, at borgeren kan udnytte denne mulighed.”


Derfor kan eget lægevalg ikke afvises, hvis den valgte læge har samme uddannelse og kompetencer, som den af kommunen valgte læge.

Loven er uddybet og forklaret på side 8 i understående link. (Sidetallene dukker op langt inde i skriftet):

http://www.ladk.dk/meddelelser/under...hedsloven4.pdf


-----------------------------------------------------------

Gitte skriver:
Man kan ikke tvinges til en bestemt indtagelse af medicin - den eneste, der kan - og har ret til at udskrive medicin, er din behandlende læge
.. såfremt man vil have dig til at spise medicin imod din vilje, er man forpligtede til at dokumentere baggrund, dvs, der skal være en diagnose med tilhørende behandling samt dokumenteret effekt samt oplysning om virkning / bivirkninger - SAMT alternativt forslag til behandling
..

HVERKEN SAGSBEHANDLER, JOBKONSULENT, LÆGEKONSULENT ELLER BORGMESTER KAN PÅTVINGE DIG EN UDOKUMENTERET, UØNSKET BEHANDLING - DER HAR KARAKTER AF EKSPERIMENT !!


..
såfremt man forsøger - alle andre end egen læge / behandlende læge - kan du påberåbe dig Kvaksalveriloven
Lægelovens kap 6 § 23 - 24 omhandlende kvaksalveri - kig på min hjemmeside og i Hvad er lov, ret og domstolsafgørelse på FB

Angående smertestillende medicin:
http://www.ft.dk/samling/20111/spoer...55/1082500.pdf


Kik også i Gittes guldgrube af lovstof:http://www.facebook.com/pages/Hvad-e...60927890584364


Gitte Eisenreich .. man har frit læge- og sygehusvalg - Kommunen kan anmode en borger om at få foretaget en undersøgelse, men ikke kræve en bestemt person, blot at den bliver foretaget !!

Gitte Eisenreich:
.. .. lige lidt om medvirken eller ikke :
76.
Myndighederne kan ikke give afslag på hjælp eller stoppe allerede bevilget hjælp, alene fordi borgeren ikke vil medvirke til at oplyse sagen med henvisning til den processuelle skadevirkning. Myndigheden skal i hvert enkelt tilfælde vurdere, hvilken betydning den eller de manglede oplysning(er) har i forhold til den sag, som der skal tages stilling i.
Myndigheden skal være opmærksom på, at borgerens manglende medvirken kan skyldes forhold, der i nogle tilfælde i sig selv kan være tegn på behov for hjælp efter den sociale lovgivning.

---------------------------------------------------------------

Karina skriver:
en jurist har sagt at disse læger er inhabile i henhold til Forvaltningsloven om inhabilitet, da de er udvalgt, købt og betalt af Jobcenter.

Forvaltningsloven om Inhabilitet:

§ 3.
Den, der virker inden for den offentlige forvaltning, er inhabil i forhold til en bestemt sag, hvis
1) vedkommende selv har en særlig personlig eller økonomisk interesse i sagens udfald eller er eller tidligere i samme sag har været repræsentant for nogen, der har en sådan interesse."

Da disse læger tilknyttede jobcenters udbudsportal, "byder ind" på højt betalte opgaver, som freelancere i deres fritid for jobcenter, som bijobbere (hvor nogen af dem også er så frække at benytte deres alm. arbejdsplads, såsom et hospital, til i deres fritid at freelancearbejde for jobcenter.
De læger som laver de "gode erklæringer" for jobcenter, får jo oven i købet også mange flere nye højt betalte opgaver - de bliver betalt mellem 12-20000 kr. for en speciallægeerklæring, er jeg oplyst om, og det er dæleme mange penge.

Ingen tvivl om den udbudsportal er ulovlig i henhold til ovenstående lovgivning, hvilket jo udover bekræftelse fra en jurist er åbenlyst, da lægerne har økonomiske interesser i at være subjektive for jobcenter, og udover dette, så arbejder de faktisk under Forvaltningsloven når de freelancer-arbejder for jobcenter, hvilket juristen også sagde er sandt.


I øvrigt, så har alle borgere i landet frit lægevalg, også når det gælder speciellæge, det skal man bare kræve - patienter skal kræve deres ret, højt og tydeligt, ellers bliver man trådt helt ned af det system.

Den udbudsportal kan kun eksistere så længe borgeren ikke er klar over de altid har ret til frit lægevalg, når alle ved det, så vil den portal dø, for ingen vil frivilligt gå til en læge der er udvalgt og betalt af kommunen...ja som regel til den helt bestemte opgave - at plante psykiske komponenter i fysisk sygdom, for således at åbne for en behandlingsmulighed med TERM og lykkepillerne.



---------------------------------------------------------------


Gitte: når du ved, de giver afslag, er du i en situation, hvor der tages en beslutning til ugunst for dig, det skal de begrunde klart og tydeligt i de papirer, de har modtaget - og det er lovfæstet

.. så skal du anmode om udvidet akt-indsigt, dvs. de er pligtige til at sende ALT materiale, de har taget udgangspunkt i - også det, der normalt karakteriseres som interne meddelelser - hvis det er blevet refereret.
.. hvis de stadig ikke giver sig - så kunne jeg forestille mig en klage til det Sociale nævn - fra dig, med påpeget uklarheder og uforståeligheder.


------------------------------------------------

Ricky Magnussen: Hvis en kommune vil underkende eller tilsidesætte speciallægers mv. udtalelser, så har Ombudsmanden lige udtalt at der skal redegøres i detaljer på HVORFOR man ikke vil inddrage disse oplysninger i sagen...

---------------------------------------------------------------



Patienters medinddragelse i beslutninger
Informeret samtykke
§ 15.
Ingen behandling må indledes eller fortsættes uden patientens informerede samtykke, medmindre andet følger af lov eller bestemmelser fastsat i henhold til lov eller af §§ 17
-19.
Stk. 2.
Patienten kan på ethvert tidspunkt tilbagekalde sit samtykke efter stk. 1.
Stk. 3.
Ved informeret samtykke forstås i denne lov et samtykke, der er givet på grundlag af fyldestgørende information fra sundhedspersonens side, jf. § 16.
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=130455

Deraf følger at ingen kan tvinges til at deltage i et forsøg. Fortæl sagsbehandleren det. De ved det ikke altid, og de ved ikke altid, at det er forsøg, som FFL bedriver.

----------------------------------------------------

Ricky Magnussen: Retssikkerhedslovens § 10 der foreskriver at ALT relevant i sagen skal inddrages, og at man ikke må "plukke" i udtalelserne efter forgodtbefindende. En sagsbehandler og/eller leder må på INGEN måder udtale sig om behandlinger eller lignende...


---------------------------------------------------

Mette Frederiksen mener ikke man bør tvinges til at indtage psykofarmaka:http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2012/03/06/082737.htm

-----------------------------------

Ang. behandling på Forskningsklinikken for Funktionelle Lidelser, FFL,

Al behandling på FFL er på forskningsniveau.
Man har RET til at sige nej til at deltage i forskningsforsøg.
Din sagsbehandler, læge eller andre kan ikke tvinge dig til at modtage kognitiv behandling, CBT, eller moderat fysisk træning, GET, når der ikke er tale om videnskabelig godkendt behandling som forskningsbehandling jo ikke er.
Ej heller mindfulness eller psykofarmaka-behandling er en sikker og forskningsmæssigt bevist virkende behandling ved fysisk sygdom, hvorfor man heller ikke kan tvinges til dette.

GET = Graded exercise therapy / gradueret træning, CBT = Cognitive Behavioral
Therapy / kognitiv terapi.)



-------------------------------------------------

Kontakt evt. DUKH - og vær ikke forskrækket over, at der står handicappet på forsiden. Det er en organisation under socialministeriet og de har bunker af sager og hjælper bredt
Dertil kommer, at det er gratis........
Man ringer normalt til dem eller skriver en mail, hvor man beskriver sit
problem - de vurdere om der er en sag. Så kontaktes man og taler om
sagen og de går ind og hjælper direkte, når man har underskrevet et
papir, hvor man bemyndiger dem til, at de må hjælpe i ens sag.

http://www.dukh.dk/
__________________
Just Because You are Paranoid it Does Not mean They are Not out To get You
FibroMcs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-08-2013, 19:08   #27
Pyt
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Indlæg: 267
Styrke: 18
Pyt er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af FibroMcs Se meddelelser
Kontakt evt. DUKH - og vær ikke forskrækket over, at der står handicappet på forsiden. Det er en organisation under socialministeriet og de har bunker af sager og hjælper bredt
Dertil kommer, at det er gratis........
Man ringer normalt til dem eller skriver en mail, hvor man beskriver sit
problem - de vurdere om der er en sag. Så kontaktes man og taler om
sagen og de går ind og hjælper direkte, når man har underskrevet et
papir, hvor man bemyndiger dem til, at de må hjælpe i ens sag.

http://www.dukh.dk/
Kan kun anbefales ....
Pyt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-08-2013, 15:25   #28
maruus
Ved at flytte ind på K10
 
maruuss avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-04 2009
Lokation: Gladsaxe
Alder: 75
Indlæg: 533
Styrke: 16
maruus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tolik Se meddelelser
ladk= landsforeningen af arbejdsledige .. eksisterer desværre ikke mere .
Jeg ved at der i stedet er kommet en anden forening... men kan desværre ikke huske navnet
maruus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-08-2013, 15:24   #29
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af perjacobsen Se meddelelser
Hej igen..

Der er nu sket følgende jeg har fået aftale med en speciallæge i psykiatri, som jeg selv har fundet.

1) Kommunen fastholder at det skal være Claus Fontaney, og de skriver at 2) hvis jeg ikke tager imod tilbudet så kan de stoppe min kontanthjælp.
Samtidig skriver de at undersøgelsen hos den speciallæge vi har fundet 3) skal stå for egen regning. undersøgelsen koster kr. 8.000,-

Jeg synes det er grove løjer. At vi selv skal betale det kan vi åbenbart blive nød til, men at de også vil stoppe kontanthjælpen.

Det synes jeg er uretfærdig, det er jo ikke fordi jeg ikke vil deltage i en speciallægeundersøgelse. Men jeg har bare selv fundet en læge med samme kvalifikationer.

Kære Per
Med henvisning til alle de korrekte love og paragraffer gode folk her på k10 allerede har postet til dig, bør du nu vide, at det er ulovligt -både punkt 1,2 og 3- samt at punkt 3 er direkte afpresning, og bør føre til en anmeldelse for embedsmisbrug!

Hent hjælp her: http://sr-bistand.dk/social_og_juridisk_raadgivning.asp

find din kommunes hjemmeside og find jeres evt. Borgerrådgiver, hvis job det NETOP er at hjælpe Borgeren klage over dårlig sagsbehandling!

Begynd IKKE at betale selv for undersøgelser!
Brug energien på at finde hjælp der nytter noget NU!
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-08-2013, 12:16   #30
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Som jeg siger... der er nogen her der spiller golf med hinanden !

Hvis man er modig, så går man til pressen.... jeg ville ikke selv turde.
Alternativt hiver man fat i en patientforening.

Iøvrigt skal alt arbejde bestilt af en kommune, ifølge EU-direktiv, i offentlig lisitation, og det er jo også grunden til at kommunen skal tilbyde nogen at vælge imellem.

Jeg ved ikke hvad der er gået galt i din sag, siden de har valgt, åbenlyst, at behandle dig urimeligt.

Der findes et eller andet EU-informationskontor, som kan oplyse dig om diverse EU-regler.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Nogen erfaring hanne7 Politik og Samfund 24 23-09-2013 15:01
Nogen der har erfaring ? Jef Dit og Dat 4 21-03-2013 11:25
nogen der har erfaring med § 100 søsser98 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 19 01-08-2012 08:22
nogen som har erfaring med freelance SB.. havheks Alt det andet 2 08-04-2012 23:14




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:18.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension