K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > De Unge

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

De Unge Hvordan er det at være ung eller relativt ung, og havnet i systemet enten som flekser eller førtidspensionist, eller på vej til en af delene.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-01-2007, 16:45   #11
Metro
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Bliver de unge udsat for diskrimination i det sociale system?

Citat:
Hejdien skrev:
He he Har da aldrig tænkt over at det kunne være en strategi
Det fandt jeg ud af for rigtig maaange år siden, da jeg selv var blevet en skatteskyldner og en ven af en ven, der var gift med en embedsmand på rådhuset havde faktisk fortalt om at der eksisterede et "internt papir" - en vejledning i, hvordan man sætter skatteskyldnere og klienter "i nød"....

Omstændighederne omkring denne private snak os immellem (dengang) var, at jeg havde hårdnakket nægtet at åbne post fra kommunen og skatteforvaltningen mere end en gang om måneden, som regel den sidste dag i måneden. Og dette uanset om det var almindeligt eller anbefalet brev, om det var et påkrav eller en tilsigelse.... (kunne jeg jo heller ikke vide noget om på forhån). Jeg havde skriftligt oplyst Skatteforvaltningen/kommunen om, at det er min agt IKKE at beskæftige mig med posten fra myndighederne oftere end en dag om måneden og jeg fraskriver mig derfor ethvert ansvar, hvis de sender mig "vigtige informationer" i utide.

Jeg havde begrundet ovenstående med omsorg for mit velbefindende, livskvalitet og nødvendigheden af hvile - for netop at kunne fungere i jobbet og forsørge mig selv og mit barn. Ydermere har jeg bedt dem om at vise mig hvor i Loven, Grundloven eller en eller anden - anden lov jeg har pligt til at adlyde - står der, at jeg har en pligt til at åbne og læse de breve jeg modtager. Jeg har pligt til at kvittere for modtagelsen af et anbefalet brev, men jeg har ingen pligt til at læse det!

De gav op først efter et halvt år og efter yderligere 3 år var gælden betalt ud med (ublu) renter og så var den potte ude....
  Besvar med citat
Gammel 21-01-2007, 18:38   #12
Mariepigen
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2006
Lokation: Sjælland
Alder: 49
Indlæg: 205
Styrke: 18
Mariepigen er ny på vejen
RE: Bliver de unge udsat for diskrimination i det sociale system?

Jeg er også en af de "unge" der formentligt skal søge førtidspension inden længe. Jeg er 31, og har også hørt alle skræmme eksemplerne, og diverse udtalelser om at jeg er aaalt for ung til at få pension. Det jeg bare ikke forstår er at man må da kigge på sygdommen, og hvad det gør ved personen, og ikke alderen!

Er faktisk også lidt skræmt ved at skulle søge pga. min alder, fordi jeg er bange for at det bliver den faktor der nemt kan give et afslag.
Mariepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2007, 22:40   #13
inger
Lukket Konto
 
Tilmeldingsdato: 19-10 2006
Alder: 57
Indlæg: 167
Styrke: 18
inger er ny på vejen
RE: Bliver de unge udsat for diskrimination i det sociale system?

Jeg synes at du skal søge førtidspension og får du så et afslag så må du ikke lade dig slå ud af det.
Det er en sej kamp at skulle bevise at man er for syg til at kunne arbejde men den kan vindes i nogle tilfælde.

Men ved at søge er det offentlige nødt til at prøve på at tage din sag alvorligt. Ved ikke at søge så risikerer du bare at blive jagtet rundt i alle mulige og umulige aktiveringsforløb uden nogen som helst mulighed for hjælp. Det er i hvert fald min erfaring.

Held og lykke og husk at det kan lade sig gøre at få pension selvom man er ung.
inger er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2007, 19:53   #14
Borroe
Hvor skulle jeg ellers være
 
Borroes avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2006
Lokation: Slagelse
Alder: 42
Indlæg: 174
Styrke: 19
Borroe er ny på vejen
RE: Bliver de unge udsat for diskrimination i det sociale system?

Nå så blander hun sig lige igen.. *hehe*

Ja se nu snakker vi om unge og der må jeg jo nok bekende kulør og sige at jeg havede i systemet da jeg var 17 pga trafikuheld...... kommunen var måske ikke lige helt gearet til at takle en ung pige med de problemer som jeg fik efter ulykken og det gjorde at jeg selv prøvede at klare mig i det daglige.... men men som alle nok har gættet så holdt det ikke........ kommunen vidste virkeligt ikke hvad de skulle stille op med mig hvorfor ved jeg ikke men da sagen lige blev lagt på bordet efter mange operationer ja så røg jeg på reva 21 år og anede ikke mine levende råd - men der tog min sag fart jeg fik virkelig sat ting i perspektiv og efter endt 3 mdrs. ophold på reva blev jeg uden nogen diskution visiteret til fleks....

idag er jeg på vej mod de 26 og føler ikke systemet ser efter mig om jeg nu kan arbejde mere osv..... tvætimod har de været yderst hjælpsomme!!!

Jeg tror igen som skrevet herinde så mange gange før at selv om kommunerne kører efter samme regelsæt ja så fungerer det vidt forskelligt!!

Knuser Borroe
__________________
Knus Borroe

Tænk over livet, Drøm det ej hen
Tiden der forsvandt, Kommer aldrig igen
Borroe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-08-2007, 10:16   #15
amik
Elsker at være her på K10
 
amiks avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-02 2007
Lokation: Region Midt
Alder: 48
Indlæg: 92
Styrke: 18
amik er ny på vejen
Jeg har lige fået tilkendt pension her i juli. Jeg er 31 år. Der stod ikke noget i mine papirer om at jeg var for ung... jeg frygtede at de ville slå ned på det, men det gjorde de heldigvis ikke.

Jeg er tilkendt pension pga psykiske problemer.
amik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-04-2008, 02:42   #16
AlexanderA
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 21-04 2008
Lokation: Slagelse
Alder: 38
Indlæg: 2
Styrke: 0
AlexanderA er ny på vejen
Det med at de dårlige ting altid kommer på slemme tidspunkter kan jeg kun skriver under på... Lørdag med posten fik jeg en regning fra skat - uspecifireret - på 6684,44 kr til betaling inden 14 dage...
Det er nu natten til mandag og jeg tvivler stærkt på at jeg får noget søvn igen i nat...
Man skal da bare sparke til folk der ligger ned....
AlexanderA er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-04-2008, 08:50   #17
Marolle
Hjemmevant på K10
 
Marolles avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-05 2007
Alder: 40
Indlæg: 218
Styrke: 17
Marolle er ny på vejen
jeg er 24, og har været sygemeldt i snart 1½ år pga en trafikulykke.
Kommunen har sagt nu, at det ikke vil gøre nogen nytte og sætte mig ud i endnu en arbejdsprøvning.
Jeg skal på reva center, hvor eksperter kan vurdere mig. Jeg "frygter" da også det bliver fleks eller i værste fald ftp...
Men jeg tror bare man skal bevise endnu mere, når man er så ung. Men på den anden side, så vil kommunen jo både fordi man er så ung og har en hel fremtid foran sig, gøre alt for at få en ud på arbejdsmarkedet igen. Nok mest så de slipper for at betale til os i så mange år...
Marolle er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2008, 09:01   #18
astraia
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-08 2008
Indlæg: 4
Styrke: 0
astraia er ny på vejen
JA

Jeg fik FTP i 2003 efter den nye ordning, pga et psykisk handicap. Siden da har jeg ikke haft andet end problemer med kommunen jeg bor i nu. Lange ventetider på møder (op til 3 måneder på et telefonmøde) med begrundelsen, at når jeg er så ung kan jeg jo vente Der er også en generel mistillid. men det værste for mig er vel...

Min kones sag...

Hun lider af en kronisk sjælden fysisk lidelse, der gør hun har ufattelige smerter der ikke kan behandles. Ovenidet, har hun en personlighedsforstyrrelse. Begge ting noget man de fleste steder vil kunne få en FTP på. Men så nemt var det jo ikke... får hun var jo kun lige i starten af 20erne da vi søgte første gang.

Første møde - du ser ikke syg ud, og i din alder skal man ikke på penision. Sagsbehandleren nægtede simpelthen at hjælpe pga hendes alder. Vi fik en ny, og hun ville heller ikke, men fandt ud af at min kone skulle igang med arbejdsprøvning, selvom special læger frarådede det. sådan gik det frem og tilbage i 3 år så småt - med den samme besked at hun var for ung - uanset at arbejdsprøvning på 5 timer om ugen kostede 2 måneders indlæggelse, og selvmordsforsøg - uanset speciallæger i hendes fysiske sygdom, gang på gang har dokumenteret at hun ikke kan/MÅ lave noget, da det er farlig for hendes krop, og kan ende i en situation hvor det bliver livsfarlig.
For hun er for ung!!!!!!

Efter en tur til borgmesteren mv, trusler om pressen, trusler om retsag (grundet mange dokumenterede overtrædelser gennem hele forløbet fra deres side) - fik vi endelig en FTP igennem.

Men så er det ikke slut. Så skal den være midlertidig, det er vel fair nok. Men så stopper behandlingen af hende fuldstændig, fordi nu er det et nyt system hun er inde i

Og den hjælp hun/vi behøver kan vi ikke få fordi vi er for unge, med mindre vi kæmper - og så tager det en krig .. mere end det plejer...


Det værste er faktisk at de stoppede den psykiatriske behandling, fordi nu havde hun jo fået sin pension - og når hun var så ung kunne hun jo sagtens blive klar selv igen.... så uendelig gal man kan blive


Så jo..... Unger bliver udsat for diskrimination i det social system. Og i offentligheden.
astraia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2008, 11:04   #19
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Sikken historie.

Hvad siger jeres egen læge om, at man har standset behandlingen i psykiatrien?

Jeg troede, læger skulle behandle også for at LINDRE - ikke bare for at helbrede.

Det lyder dybt underligt, at hun INGEN behandling får.

Det bør jo sidestilles med fysiske ting. Eks. sukkersyge. Man siger da ikke til en sukkersygepatient, at han ikke får insulin, fordi han er på førtidspension.
Den logik holder ikke en meter.

Jeg læste, at nogle politikere vil SIDESTILLE psykiske og fysiske lidelser.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Forsker kritiserer det danske sociale system buster Politik og Samfund 2 30-12-2010 18:26
Bliver udsat for trusler fra min sagsbehandler Lenka Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 18 05-08-2010 23:58
Sociale svindlere bliver ikke straffet superkok Politik og Samfund 19 10-05-2010 22:09
Diskrimination gør ondt Stella Accept fra vores omgivelser 0 17-12-2007 17:03
Fem år i klemme mellem læger og det sociale system zuza Nyttigt at vide for Førtidspensionister 0 27-11-2007 19:02




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:11.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension