K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-06-2014, 10:45   #1
Tove Nik
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-06 2014
Indlæg: 36
Styrke: 10
Tove Nik er ny på vejen
Bruge erstatning på kontanthjælp?

Hej der ude.

Jeg får en méngrads erstatning om nogle dage. Jeg er på kontanthjælp, skal udredes til flexjob.
Indtilvidere har jeg fundet ud af at så længe pengene bliver sat ind på min kreditorbeskyttedekonto bliver de ikke trukket fra kontanthjælpen.
Mit spørgsmål til jer er så om jeg kan købe min bil ud, uden at den kommer til at stå som formue, som jeg jo så skal sælge?
Min egen kommune siger, at det kan jeg godt, men en anden kommune siger nej og jeg tør ikke gøre noget får jeg er sikker.
Håber I kan hjælpe.

Mvh. Tove
Tove Nik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2014, 12:15   #2
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg tror desværre ikke at du skal købe din bil ud, lige nu.

Ellers skal du sikre at kommunen IKKE vil forlange bil soldt, og at de vil acceptere denne handling.SKRIFTLIG, fra højere sted i kommunen.

Dvs at du derudover skal have et behov for bil, ellers kan de forlange den soldt.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2014, 12:48   #3
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Der er meget strenge regler på det område.

Bilens købspris skal stemme overens med overførsel.

Har du afbetalt på bilen løbende, og ønsker nu at betale "resten" så er den ikke omfattet af de bestemmelser kommunen kigger på..

Jeg har selv købt en bil for mengodtgørelsen. Og den betragtes ikke som formue.

Sidst redigeret af Bodrum; 27-06-2014 kl. 12:50.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2014, 13:57   #4
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tove Nik Se meddelelser
Hej der ude.

Jeg får en méngrads erstatning om nogle dage. Jeg er på kontanthjælp, skal udredes til flexjob.
Indtilvidere har jeg fundet ud af at så længe pengene bliver sat ind på min kreditorbeskyttedekonto bliver de ikke trukket fra kontanthjælpen.
Mit spørgsmål til jer er så om jeg kan købe min bil ud, uden at den kommer til at stå som formue, som jeg jo så skal sælge?
Min egen kommune siger, at det kan jeg godt, men en anden kommune siger nej og jeg tør ikke gøre noget får jeg er sikker.
Håber I kan hjælpe.

Mvh. Tove
Pengene kan kun kreditorbeskyttes hvis det IKKE er menerstatning fra egen ulykkesforsikring.

Hvis du bruger kreditorbeskyttede penge til at betale et billån ud med, blander du ikke kreditorbeskyttede penge med kreditorbeskyttede, idet hele bilen så ikke er betalt med kreditorbeskyttede penge. Kreditorbeskyttelsen vil således falde bort. Bilen vil efter indfrielse af lånet have en friværdi på over 10.000 kr. og kommunen vil kunne forlange den solgt.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Bodrum Se meddelelser
Der er meget strenge regler på det område.

Bilens købspris skal stemme overens med overførsel.

Har du afbetalt på bilen løbende, og ønsker nu at betale "resten" så er den ikke omfattet af de bestemmelser kommunen kigger på..

Jeg har selv købt en bil for mengodtgørelsen. Og den betragtes ikke som formue.
I dit tilfælde vil jeg tro at du har købt hele bilen med kreditorbeskyttede penge, derfor kan kommunen ikke betragte bilen som formue.

Mvh. Susanne
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2014, 13:58   #5
Tove Nik
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-06 2014
Indlæg: 36
Styrke: 10
Tove Nik er ny på vejen
Tak for jeres svar.

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår.
Jeg har betalt af på bilen løbende og har nu mulighed for at betale resten, som du skriver.
Kan jeg så gøre det?

Jeg har lige fået af vide af advokat at méngradserstatning indsat på kreditbeskyttetkonto er beskyttet jf. aktiv socialpolitik §14

Men de kunne ikke fortælle mig om jeg måtte købe bilen ud, men det giver god mening det med at erstatningen så bliver blandet med det jeg har afbetalt
Tove Nik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2014, 14:10   #6
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tove Nik Se meddelelser
Tak for jeres svar.

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår.
Jeg har betalt af på bilen løbende og har nu mulighed for at betale resten, som du skriver.
Kan jeg så gøre det?
Jeg er af den overbevisning at hvis du betaler bilen ud, vil hele bilen blive betragtet som formue. Du blander dine kreditorbeskyttede penge med ikke kreditorbeskyttede. Bilen vil så blive betragtet som formue og kommunen kan forlange at du sælger bilen og lever for den kapitel der overstiger kr. 10.000 som er formuegrænsen for hvad du må have som kontanthjælpsmodtager.

Mvh. Susanne
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2014, 14:11   #7
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tove Nik Se meddelelser
Tak for jeres svar.

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår.
Jeg har betalt af på bilen løbende og har nu mulighed for at betale resten, som du skriver.
Kan jeg så gøre det?

Ja du KAN godt gøre det, men den bliver ikke kreditorbeskyttet... Du får ingen fordele ved at gøre det.. tværtimod...

Fordi at du har blandet "almindelige" penge med kreditorbeskyttede penge..........

Så kommunen må godt gøre udlæg i den..
Det betyder, at hele bilen bliver betragtet som formue...

Sidst redigeret af Bodrum; 27-06-2014 kl. 14:14.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2014, 14:14   #8
Tove Nik
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-06 2014
Indlæg: 36
Styrke: 10
Tove Nik er ny på vejen
Tak for svar så er jeg sikker på at jeg er med
Tove Nik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2014, 18:19   #9
Tove Nik
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-06 2014
Indlæg: 36
Styrke: 10
Tove Nik er ny på vejen
Hej igen, jeg har lige et spørgsmål mere.

Er der andre regler for hvad man må bruge erstatningen på?
F.eks. købe hø til min hest, hvis beløbet bliver betalt direkte fra den kreditorbeskyttede konto?

Mvh Tove
Tove Nik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2014, 19:21   #10
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
Du kan godt hæve på den kreditorbeskyttede konto, men jeg ville lade den stå uberørt indtil du ikke længere er på kontanthjælp.

Du kommer til i et væk, at dokumenterer de penge du henter ud og dem som står tilbage. Du får megen mistro fra kommunens side, så er det muligt vent til du er ude af kontanthjælp.
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:21.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension