K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-02-2012, 13:26   #1
Supercarla
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2008
Lokation: Hedensted
Indlæg: 172
Styrke: 16
Supercarla er ny på vejen
Gamle undersøgelser fra skoletiden hjælp

Hej igen.
Jeg blev som barn testet i folkeskolen af ppr. Mine forældre modtog aldrig noget på skrift fra dem, og gjorde ikke mere ved det. Vi var dog til nogle møder hvor jeg bla fik udleveret et ballancebræt og hun rådede mine forældre til at tage mig med til kiropraktor. Mine forældre fik det ud af det, at jeg ' bare' havde dårlig ballance, som de jo godt vidste( jeg har aldrig lært og cykle osv) mere blev ikke gjort ved det.

Da jeg nærmede mig de 18 år, fik mine forældre brev om om de ville gemme papirer fra ppr, eller om ppr skulle slette dem for evigt.
Mine forældre valgte desværre det sidste( fordi de tænkteat jeg nemmere ville få forsikringer osv uden de papirer)

Nogle år senere er jeg moden nok til og gøre noget aktivt for og forbedre min ballance og søger derfor kommunen om fys. Så skal de selvfølgelig bruge papirerne, men de findes jo ikke... Tilfældigvis kunne jeg huske personens navn fra ppr og ringer til ppr. Hun arbejdede der stadig!! Og jeg var så heldig at hun gemte sine personlige notater og såæedes havde nogle fra mig!!

På dem står der så bla noget med hyperkinetisk forstyrrelse osv.
Det har mine forældre aldrig fået at vide( jeg har først opdaget det senere, efter jeg er blevet klar over hvad det betyder, det hele står jo på 'fagsprog' og et svært og forstå) hun arbejder der desværre ikke længere..

Så tænker jeg om deter muligt og finde de papirer nogle steder? Evt på min gamle skole? Nu er jeg jo blevet ret nysgerrig om hvad de så dengang...
Supercarla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2012, 14:04   #2
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Supercarla

Desværre tror jeg ikke du har held med dette, el. måske skulle jeg sige heldigvis, idet dine forlædre i sin tid har valgt ikke lade disse papirer følge dig videre i din skolefærd.

Hyperkinetisk forstyrrelser hører under ICD-10: F90-98 gruppen: adfærds- og følelsesmæssige forstyrrelser opstået i barndom el. voksenalder, hyperkinetiske forstyrrelser som findes i flere varianter. Bl.a ADHD

Du kan selv evt. tjekke mere op omkr. de forsk. diagnoser under ICD-10 på nettet under WHO.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2012, 15:08   #3
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Jeg vil også skyde på du roligt kan skyde en hvid pil efter de notater, det er 99% sikkert at hvis de stadig eksisterede da hun stoppede, har efterfølgeren fjernet dem, hvad skulle han/hun også bruge dem til, du var jo for længst ude af PPR systemet.

Jeg er "bange" for at du er gået den lidt forkerte vej rundt, du bør i stedet for at kontakte kommunen hive fat i din læge, og bede om en udredning, af den vej vil du også kunne få hjælp til fys.
Der til er det faktisk ret vigtigt at vide hvilken motorik form du døjer med, der er forskel på det.

Jeg har ikke super inde i det, men jeg ved at min søn er blevet motorik testet (og det indeholder også balance) Hans balance er som sådan ok, MEN han javser (har for travlt) og hans sanser bliver nemt forstyrrede som så påvirker balancen negativt (fx snor rundt på en stol så bliver han hurtigere svimmel end normen) så han skal langsom balancetrene dvs fx lave en balancebane og så gælder det om at være så lang tid som muligt om at komme i gennem den.

Den form for motorisk forstyrrelse har et navn, som jeg naturligvis ikke husker hvad er.

Hvilken form du har skal testes, for det nytter ikke meget at give dig træning til en form du ikke har, og det kan gøres i offentlig regi, altså gratis = du ikke skal søge kommunen om det men bede din læge om en udredning af din balance. Og fordi det kan gøres i offentlig regi skal du ikke regne med at din kommune vil punge ud, ikke før det bliver sagt at fys træning er nødvendigt men at det er for egen regning.

På denne konto skal du i øvrigt regne med at en kugledyne (kæde kastanje osv osv af hvad de hedder, der er efterhånden en del på markedet)
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2012, 15:33   #4
Vej86
Afhængigheds tegn af K10
 
Vej86s avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-09 2010
Lokation: Verden
Indlæg: 384
Styrke: 14
Vej86 er ny på vejen
Jeg har fået min journal fra skole tandlægen og det var nogle år efter. jeg stoppede der. Så mund ikke du kan få fat i dem. ??
__________________
Så er der tid til at tage en længere pause fra k10. Håber det går godt med jer der ude Der flere ting som kræver mig sø som mit eget handicap og min sygdom
Vej86 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2012, 17:24   #5
§ABC
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2012
Indlæg: 316
Styrke: 13
§ABC er ny på vejen
Jeg tænker lidt om det kan betale sig at bruge for meget energi på den sag, for hvad kan du i bund og grund bruge dem til ?
§ABC er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2012, 19:21   #6
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vej86 Se meddelelser
Jeg har fået min journal fra skole tandlægen og det var nogle år efter. jeg stoppede der. Så mund ikke du kan få fat i dem. ??
Forskellen er at man som forælder bliver spurt om skole psykologen skal gemme de journaler der ligger på ens barn, siger man ja vil de følge barnet til den dag barnet dør, siger man nej, skal dokumenterne destrueres, og her har forældrene sagt nej tak destruer skittet.

Den gang i sin tid blev jeg taget med på råd i forhold til om de dokumenter skulle slettes, eller dvs jeg fik ikke lov at sige hvad de skulle, men jeg fik lov til selv at bestemme om dokumenterne skulle fjernes når jeg blev 18 eller 21 (eller var det 16 og 18, det husker jeg faktisk ikke nøjagtigt) for slettes skulle de bestemte min far, på trods af at jeg havde en anden holdning. (også her kunne jeg godt have brugt at de var blevet gemt, af samme årsag vil jeg gemme min søns dokumenter, han kunne jo få brug for det senere i livet)

Med tænderne spørges man IKKE, der gemmes det bare, bla bliver de brugt når en NN skal identificeres, jaaa det gør vi sørme også her hjemme det er ikke kun i USA ellers sendes videre til den tandlæge man tilsluttes når man bliver 18.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2012, 20:10   #7
Supercarla
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2008
Lokation: Hedensted
Indlæg: 172
Styrke: 16
Supercarla er ny på vejen
Ok tak jeg har fået diagnoser i dag som hedder duspraksi, sansemotoriske problemer og ADHD. Jeg var bare nysgerrig.. Jeg har hendes Ejne notater, men ikke det arbejde hun lavede... Jeg ernysgerrig fordi der i hendes notater stod noget med hyperkinetisk forstyrrelse og adfærdsforstyrrelse og indlæringsvanskeligheder.... Men alt dette har vi aldrig vidst.. Jeg er bare nysgerrig på hvad konklutionen var dengang... fordi det aldrig ændrede noget, og mine forældre var målløse da jeg viste dem notaterne... De havde bare fået at vide at det bare var min ballance og at det gik lidt ud over min selvtillid
Supercarla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2012, 20:43   #8
Vej86
Afhængigheds tegn af K10
 
Vej86s avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-09 2010
Lokation: Verden
Indlæg: 384
Styrke: 14
Vej86 er ny på vejen
Jeg troede at alle papirer bliver gemt. Bliver tandlæge journal gemt hele livet ??
Sopercarla jeg ville prøve at ringe til den kommune du bo i da du bog i da du gik i skole
__________________
Så er der tid til at tage en længere pause fra k10. Håber det går godt med jer der ude Der flere ting som kræver mig sø som mit eget handicap og min sygdom
Vej86 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2012, 23:57   #9
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Jeg får den tanke, om man kan bede om kopi af papirerne, som vedrører ens barn, og derefter bede ppr om, at slette hvad de har.

Min datter var på et tidspunkt gennem en psyk. undersøgelse via ppr, jeg fik helt automatisk en kopi af rapporten.

Hvis forældrene kan få en kopi af papirerne og derefter lade ppr slette hvad de har, så bestemmer man jo selv hvad der evt. skal bruges senere.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2012, 16:47   #10
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Vej det er jeg ikke sikker på, jeg ved de kan forsvinde, hvis man fx bliver flyttet til en voksen tandlæge og så flytter og har glemt hvad tandlægen hed, og denne så senere lukker, så forsvinder dokumenterne (hvilket jeg ved for det er sket for mig)
Der til har de garentris et eller andet med at de gemmer i x antal år, og så destrueres de, såfremt de ikke har været i brug, men jeg ved det ikke med sikkerhed.

Men ellers hvis man sørger for at meddele ny tandlæge hvem gamle tandlæge er, så ja så følger dokumenterne en hele livet.

Vovs ja hvorfor skulle man ikke kunne det??
MEN der er noget med at man som forælder har begrænset ret til aktindsigt, så bare fordi man beder om aktindsigt er det ikke en selvfølge at man får samtlige sagsakter (ud over de interne) og så er det jo ikke nødvendigvis brugbart hvis ikke det hele er der.

Super hyperkinetisk forstyrrelse og adfærdsforstyrrelse og indlæringsvanskeligheder, passer på ADHD diagnosen, det hele faktisk, inklusiv balanceproblemerne (det er faktisk typisk ADHD at have motoriske forstyrrelser, mage døjer fx med tiks)

En Psykolog må IKKE uddele diagnoser, uanset om denne er sikker i sin sag eller ej, men de må gerne (læs skal) gå ind og beskrive de vanskeligheder de observere ved barnet, og det er lige nøjagtigt det din psyk har gjort.

Man kan så diskutere at psyk ikke har anbefalet yderlig udredning, MEN til deres fordel skal siges at ADHD diagnosen faktisk er ret ny, min yngste storebror på 35 er en af de første her hjemme med Damp diagnosen, det er ret nyt at den type vanskelighedder fører til udredning for "ting" på autismelinjen (hvor ADHD hører hjemme) især hos piger, er det nyt, fordi det var (og mange steder stadig er) ok at være en vild drengepige, men ikke en drenge dreng samtidig med at det er endnu nyere at den stille elev bagerst i klassen også er kommet med i den brede viden om hvad ADHD er for en fisk.
Mange tror stadig at H´et KUN står fo hyper hænger i gardinerne barn, men det står altså også for hypo, altså overdrevet stille, og især skolepsykologerne er ikke helt med på at de vanskeligheder faktisk er et problem, det opsnappes først når det er et problem i undervisningen, alt det andet er kun tillægs nærmest ubetydelige vanskeligheder... sådan er det stadig i dag alt for mange steder, på trods af at viden omkring det her emne heldigvis er blevet mange gange større.

Indlæringsvanskeligheder har ADHD´ere faktisk sjældent, problemet opstår ved at vi skal have serveret tingene på en anden måde end den måde tingene serveres, bliver de serveret rigtigt, suger de fleste af os til os, mange af os er ofte højt intelligente faktisk, lige denne opstår fordi vi ikke passer ind i normen, men det gør det faktisk ikke mindre ukorrekt.
Sådan er det med mange ting i denne diagnose, at meget af det bygger på vores omgivelser, og reelt ikke på os, der kan bla stres nævnes, det er et stort problem at vi har svært ved at håndtere stres (især psykisk stres) ekstra slemt er det i forhold til arbejdsmarkedet, der kører tingene totalt på pumperne (og det bliver værre og værre, selv ikke stres følsomme bukker under) blev der skruet ned ville mange flere af os kunne begå os uden problemer, og der har vi en af grundene til at flere og flere får diagnosen kravene til os mennesker er blevet så høje at flere og flere af os ikke har en jordisk chance for at følge med... vi er tilpas anderledes til at være underlige.

Den med kravene ser vi også i folkeskolerne (min søn sidder med opgaver i 2 lk. som jeg først fik i 6 kl, og de der forbannede nationale tests, han er super klog, men testene viser han er en af de dårligste i klassen, hvilket IKKE er det billed læren ellers har af hans faglighed, men det kan ikke nytte noget, testen siger, og den bestemmer, uanset at det faktisk er knægtens måde at fungere på der gør at han ikke kan med de tests) og der har vi så en af forklaringerne på at flere og flere børn får diagnosen, ud over naturligvis folk har fået mere viden på området, så vi som forældre har nemmere ved selv at spotte at den er gal.

Jeg tror kun vi har set toppen af isbjerget i forhold til os på den mildere ende af autismelinjen (ADHD ADD GUA og hvad de ellers hedder) for i takt med at kravene øges vil flere og flere få problemer med at følge med, og vores "ting" vil der med blive et større og større problem, og det hjælper jo ikke at tingene bliver mere og mere tilrettelagt efter systemet som strider imod vores naturlige måde at fungere bedst på, især i folkeskolerne, og nu her når inkluderingen for alvor bidder sig fast, får vi igen et boom af "utilpassede" unger som får lov til at passe sig selv, så længe de ikke forstyrre undervisningen.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Sygehus udsætter undersøgelser = sygedagpenge stop AnneLilly Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 9 19-10-2012 10:36
Neuropsykolog: Neuropsykologiske undersøgelser, specielt mht. test gunvor Et godt link! 3 26-07-2012 20:00
Skintigrafi undersøgelser! Indiansummer Dit og Dat 4 18-01-2011 14:21
Indflydelse på hvilke undersøgelser der indgår i egen sag???? ayla Alt det andet 14 27-04-2009 18:47




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:10.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension