K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-03-2010, 09:25   #1
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
Hvad er forskellen på en psykolog og en psykiater?

"Der findes også personer, der kalder sig for psykoterapeuter.
Denne titel er ikke beskyttet,
hvilket betyder, at du ikke kan være sikker på, hvad den pågældende kan. Dette er i modsætning til titlerne psykolog, psykiater og læge, som kræver en universitetsuddannelse og autorisation fra det offentlige."

http://www.netdoktor.dk/tema/sorg_krise/hjaelp.htm

Kort sagt, bliver man fra Jobcentret "henvist" til en psykolog så bør man i det mindste være opmærksom på at denne SKAL være autoriseret ellers kan man ikke klage over vedkommende til psykolognævnet- i tilfælde af!

Hm, det store 100kr´s spørgsmål er så: kan man som borger/bruger af Jobcentret KRÆVE at det skal være en autoriseret?

Har endnu ikke fundet nogen som helst steder i lovgivningen hvor der står noget om dette -men måske andre kan oplyse mig
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2010, 11:20   #2
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Jeg kan ikke huske hvor jeg læste det, men læste på et tidspunkt at borgerene har ret til, at vælge, altså at kommunen ikke BARE må vælge en eller anden, men i stedet skal give borgeren flere at vælge i mellem.

Hvis jeg ikke husker galt, havde det noget med retssikkerheden at gøre, eller en tolkning af at den krænkes hvis man ikke får mindst 3 at vælge i mellem.

Men hvor hvem og alt det der.. godt spørgsmål, hvis min egen puter virkede kunne jeg måske have fundet ud af det, men det gør den ikke.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2010, 12:37   #3
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
lige en lille fortsættelse af min "undersøgelse".

Jeg har i dag talt m Psykolog nævnet fordi jeg pt undersøger forskellen på klage adgangs vejen med udgangspunkt i en bestemt psykolog.

Hm, jeg fik som sagt bekræftet udsagnene og kan kort sige:

Man kan i DK fungere hele sit liv som psykolog UDEN at være autoriseret, dvs, der er INGEN standard krav til HVAD OG HVORDAN du udøver dit virke!

HVIS du gør det, altså uden autorisation, ja, så er klagevejen i tilfælde af, noget anderledes end som ved en autoriseret:

Du kan klage via SUNDHEDSMYNDIGHEDERNE OG ETISK NÆVN.
-dvs sige, du kan ikke klage til Patientklagenævnet, ej heller psykolognævnet!

HVIS psykologen er autoriseret betyder det at man har en sundhedsfaglig baggrund med en psykologisk overbygning hvor denne overbygning indeholder STANDARDKRAV til uddannelsen.

HVIS man vil klage over en autoriseret psykolog kan du klage direkte til Psykolognævnet og i sidste ende Patientklagenævnet for evt erstatning.

SE det syns jeg da er værd at holde sig for øje, forskellen i disse to klageveje ikk

Tak lum, for dit forsøg på svar ang 100 kr´s spørgsmålet -og jo, det vil jeg forsøge at finde ud af i den kommende tid, for der må da ligge et eller andet om det, mon ikke.
Om ikke andet den § med at "man skal tilrettelægge sagsgangen så borgeren har mulighed for at medvirke!"

(har netop afsendt mit spørgsmål til Beskæftigelses Min. så håber jeg på et svar og vil nu gå i gang m diverse Jobcentre/kommuner, hvor jeg jo også kun kan håbe på et svar!)
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./

Sidst redigeret af buster; 04-03-2010 kl. 13:01.
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-03-2010, 01:48   #4
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Retssikkerhedsloven

§ 11a. Myndigheden kan efter forudgående
samtykke fra den, der søger om eller får hjælp,
forlange, at andre offentlige myndigheder, uddannelsesinstitutioner,
sygehuse, læger, psykologer,
autoriserede sundhedspersoner i øvrigt.... bla bla....

Ja det gælder godt nok ikke retten til at vælge, men det er da lidt der hen af i forhold til evt klagemulighed, men jeg sys godt nok det er kringlet, § 11a fører til psykologloven som så igen fører til straffeloven, og der går det af en eller anden årsag over og handler om tavshedspligt, og ikke retssikkerhed.

Men den 11a sammen med den du har fat i og sikkert et par andre, der er i serviceloven, men der står; ved behandling, bla bla retten til at væge.

Nå men kunne ikke finde det med ham (mener det var en mand) der havde skrevet om det med retten til at vælge.


SE lige hvad jeg fandt... der var det jo weee

http://www.helsinghoff.dk/ad75/

Sidst redigeret af LUM; 06-03-2010 kl. 02:09.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-03-2010, 03:14   #5
Havedammen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Havedammens avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-06 2009
Lokation: Struer Kommune
Indlæg: 178
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
Havedammen er ny på vejen
En autoriseret psykolog må ikke udskrive medicin eller tale eller foreslå hvilken medicin du kan bruge i dit tilfælde.

En psykolog må kun "helbrede" sjælen og må ikke diagnostisere dig !!

En autoriseret psykiater er en læge som har videreuddannet sig ca 5 år mere på universitetet og må udskrive medicin, diagnostisere og tale / foreslå hvilken medicin du har brug for i dit tilfælde.

Det er derfor især psykiatre helst ikke vil have at en klient går til psykolog samtidigt !!

En autorisation fra et universitet SKAL altid hænge synligt fremme så patienter altid kan se den.

Terapeuter kan være en murer der har taget en 4 uger´s eller 6 måder´s kursus.

Hvis man er i tvivl hvor man er endt, kan man spørge efter autorisations beviset og det skal altid fremvises ved forespørgsel.

Sidst redigeret af Havedammen; 06-03-2010 kl. 03:19.
Havedammen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-03-2010, 12:01   #6
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Kort sagt:
I sagens natur tænker psykiatere oftest i mere eller mindre stationære tilstande, der kan reguleres medicisk, imens en psykolog oftest vil have et udviklingsorienteret syn på problematikken.
Gid de kunne mødes på halvvejen.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-03-2010, 12:07   #7
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
tusind tak, allesammen, for jeres bidrag. Det er altså skønt så mange "kloge" hoveder vi er herinde

Det må altsammen nærstuderes og kan "afsløre" at oplysningerne ryger videre i en arbejdsgruppe.

TAK
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-03-2010, 12:23   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Havedammen Se meddelelser
En autoriseret psykolog må ikke udskrive medicin eller tale eller foreslå hvilken medicin du kan bruge i dit tilfælde.

En psykolog må kun "helbrede" sjælen og må ikke diagnostisere dig !!

En autoriseret psykiater er en læge som har videreuddannet sig ca 5 år mere på universitetet og må udskrive medicin, diagnostisere og tale / foreslå hvilken medicin du har brug for i dit tilfælde.

Det er derfor især psykiatre helst ikke vil have at en klient går til psykolog samtidigt !!

En autorisation fra et universitet SKAL altid hænge synligt fremme så patienter altid kan se den.

Terapeuter kan være en murer der har taget en 4 uger´s eller 6 måder´s kursus.

Hvis man er i tvivl hvor man er endt, kan man spørge efter autorisations beviset og det skal altid fremvises ved forespørgsel.
Formanden for psykiatrifonden - og psykiater, Jes Gerlach, siger ellers at det mest optimale i behandlingen af psykisk syge, netop er samspillet mellem psykiater, patient og psykolog. Han har før udtalt, at det er en rigtig dårlig ide KUN at konsulterer en psykiater og få medicin, uden også at have psykologen med til at tale det hele godt igennem med.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2010, 03:26   #9
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Formanden for psykiatrifonden - og psykiater, Jes Gerlach, siger ellers at det mest optimale i behandlingen af psykisk syge, netop er samspillet mellem psykiater, patient og psykolog. Han har før udtalt, at det er en rigtig dårlig ide KUN at konsulterer en psykiater og få medicin, uden også at have psykologen med til at tale det hele godt igennem med.
Som udgangspunkt, tror jeg det er rigtig nok (manden taler vel af generel erfaring) men jeg tror altså også det har stor betydning hvilken psykiater man har, og ikke mindst om sammenspillet med psykologen fungere.

Personligt har jeg haft bedst erfaring med (kun) psykiater frem for psykologer, også i forhold til selve terapi delen psykologer går der for meget "Freud" i til at det fungere for mig.
Men heldigvis er mennesker forskellige og jeg er en atypisk en af slagsen, som bekendt *gg*
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Statusrapporter fra psykolog/psykiater FOB Alt det andet 6 07-07-2013 22:34
Psykolog eller psykiater? Jasmina Alt det andet 38 19-01-2012 12:14
læge psykolog og psykiater siger nej tina1973 Spørgsmål ang fleksjob 40 13-12-2010 23:50
Forskel på psykolog og psykiater siffeline Dit og Dat 9 26-06-2010 05:54
Hvad er forskellen? bellochrisalou Spørgsmål ang fleksjob 11 02-03-2009 00:21




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:00.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension