K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Den nyttige viden vi alle har

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Den nyttige viden vi alle har Her kan du sætte link tips og andet ind, som andre i din situation kan have nytte af at vide

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 31-01-2008, 14:37   #1
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Talking blog med DI ;-(..eller skal man ;-)

DI har lavet en blog med ham direktøren og andre ...her er et indslag med en dame derfra om førtidspension hvor man kan kommentere

http://www.di.dk/Opinion/blog/mrs/Sk...dsmarkedet.htm


Skal mange have rødt kort ud af arbejdsmarkedet
Jeg har den seneste tid beskæftiget mig en del med den danske førtidspension. Den er nemlig ved at blive evalueret af regeringens embedsmænd. Vi kan dog allerede nu se, at der er store problemer med ordningen, der alt for ofte er et rødt kort ud af arbejdsmarkedet.

Lad mig opremse nogle af de overvejelser politikkerne bør gøre sig:
1) Kan det eksempelvis passe, at danskere i selv en ung alder kan blive i dømt det røde kort ud af arbejdsmarkedet gældende resten af deres potentielle arbejdsliv?

2) Hvordan kan det være, at der er så store forskelle i kommunernes brug af førtidspension? Og at ankestyrelsen har vist, at der er meget store fejl i kommunernes tildeling af førtidspension. (Læs mere i DI Indsigts-artiklen "Kommunerne pensionerer for mange før tid")

3) Mange førtidspensionister arbejder ved siden af deres pension. Kan vi ikke udnytte den "skjulte" arbejdskraft noget mere - særligt set i lyset af, at både offentlige og private virksomheder mangler arbejdskraft.

4) Hvordan kan det være, at en større del af de nye førtidspensionister har været i beskæftigelse umiddelbart op til, at de er gået på førtidspension, når førtidspensionsordningen er tænkt som en allersidste udvej, når alt andet er forsøgt til at fastholde den pågældende person på arbejdsmarkedet.

Nu må I ikke misforstå mig. Jeg er ikke ude efter førtidspensionsordningen. Jeg synes, at det er rigtigt, at vi har en ordning, der sikrer, at de personer, som ikke har den arbejdsevne, der kræves på det danske arbejdsmarked, har et godt alternativ. Men jeg mener, at man skal passe på, at brugen af førtidspension ikke tager overhånd, således at man fejlagtigt får sendt personer, som stadig kan bidrage konstruktivt til det danske arbejdsmarked, ud i kulden for tidligt.

Det er der desværre tegn på sker i dag - og det er derfor, at politikkerne bør kigge den nuværende ordning efter i sømmene.

Hilsen Mette

Emneord: Arbejdsmarked
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-01-2008, 15:38   #2
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Ja som der allerede er skrevet så misforstår de ordningen (nok fordi de vil misforstå) for i førtidsordningen er der jo indbygget at man kan arbejde et antal timer hvis man har evnen, og der er jo intet til hinder for at hvis arbejsevnen mod forventning kommer tilbage i større udstrækning at man kan arbejde mere end det, så nedsættes pensionen bare eller falder væk.

Så er jo noget sludder at tale om det røde kort, men problemet for de DI folk er nok at det er førtidspensionisten der bestemmer om man har evnen og ikke en eller anden jobkonsulent med sanktioner.

Det de vil have er jo en Fleksordning 2 med endnu lavere timetal end den eksisterende og så kontrol... synes sporene skræmmer i virkelighedens verden da de jo ikke engang gider at beskæftige dem på den fleksordning der allerede findes men der har vel ikke været en eneste dag de senere år hvor der ikke er kommet forslag til stramninger og kontrol fra den kant
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-01-2008, 17:27   #3
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hvad gør DI for at få ledige fleksere i job?

Hvorfor SKRIGER DI på arbejdskraft, og så gider de ikke engang ansætte folk med større arbejdsevne end førtidspensionister?

De skulle hellere SKRIGE ad deres egne medlemmer, at de må se at få fingeren ud...(UPS) i stedet for at jagte hundesyge mennesker sådan.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-01-2008, 18:48   #4
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jamen gå da ind og skriv det til dem

(har været der selv og kan se et par andre herfra )
  Besvar med citat
Gammel 31-01-2008, 19:22   #5
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Mon ikke DI og Mette blander det hele sammen, jeg tror slet ikke det er gået op for DI og Mette, at man har mange grader af FP, alle dem der før 2003, fil laveste og mellemste FP, fik netop lavere pensioner, fordi det er meningen at de skal ud og arbejde med den restevne de har tilbage...i dag ville man kalde disse mennesker for fleksjobbere.

DI og Mette skal holde sig til, at holde skæg for sig og snot for sig....før 2003 var det ligeså umuligt at få højeste pension som det er i dag, hvis der var/er en resterhvervsevne i behold....DI og Mette behøver skam ikke at gå at være bange for, at man tildeler pensioner ud til højre og venstre, hvis bare der er den mindste mulighed for et fleksjob.

Hvorfor fanden den hetz på pensionister, når ingen får pension på deres glatte ansigt....og vis mig den arbejdsgiver der giver job til folk med iltflasker og dropstativer....ikke engang de bedst fungerende fleksjobbere kan uden videre få job, så hvorfor går DI så og sukker efter de dårligste.

Jeg vil til hver en tid bytte med DI og Mette, jeg tror ikke de holder en hel dag, med det jeg og andre skal døje med resten af livet...de glemmer vist at sygdom har ingen alder og i morgen er det måske dem. Da tanker er toldfrie....så gid fanden havde DI og Mette.

Ingrid.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-01-2008, 19:27   #6
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Det gider jeg ikke spilde min tid på. De svarer ikke alligevel, og hører alligevel ikke efter.

Se her, hvad der blev "svaret" her. IKKE EET ENESTE ORD!!!!

De er flintrende ligeglade, men måske fin "markedsføring" med en blog.

Citat:
De ledige har det hårdt
I dag har jeg kunnet læse i avisen, at formanden for de Arbejdsledige (ja, sådan en forening findes faktisk i velfærdsdanmark), Erling Frederiksen, er ude at beklage, at det er hårde tider for de ledige. Det skyldes angiveligt, at der i de seneste par år er kommet mere fokus på at få de ledige i job - og ikke mindst, at der faktisk ér job til de ledige.
http://www.di.dk/Opinion/blog/mrs/De...+det+hardt.htm
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-01-2008, 20:21   #7
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hejdien Se meddelelser
Jamen gå da ind og skriv det til dem

(har været der selv og kan se et par andre herfra )

Hej Hejdien

Den DI blog skulle ind under " et godt link" her er muligheden for at skrive til DI direkte...
jeg går ud fra at DI gerne vil vide og høre hvad der foregår i den virkelige verden
Ik... Håber du har det godt
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-01-2008, 23:40   #8
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hej Stella

Jeg tror det vil være spild af tid og plads at sætte det link ind, men vi kan sørge for med jævne mellemrum at sætte denne post op øverst på forsiden, jeg skal nok gøre mit for det


Og tror faktisk at det går lidt og langsom fremad (mere energi )

Så skal jeg bare lige finde ud af at administrer den energi så jeg ikke bliver helt smadret he he
  Besvar med citat
Gammel 12-02-2008, 13:20   #9
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Mette Rose har svaret på DI

Mette har da svaret og det er da positivt...læs her...og hvis du vil så svar...

http://www.di.dk/Opinion/blog/mrs/Ha...aaet+noget.htm

Har jeg misforstået noget?

Efter en dejlig barselsorlov er jeg nu tilbage på bloggen - og sikke dejligt det er at blive mødt med nye kommentarer - også til indlæg, som jeg skrev inden min barsel :-) Tak for dem!

Der er særligt kommet mange indlæg angående førtidspensionen - og jeg vil gerne sige helt klart, at vi bestemt ikke har misforstået noget.


Det er naturligvis ikke vores mening, at personer, der ikke er i stand til at varetage et job, ikke skal kunne komme på førtidspension.

Men, vi har tilladt os at komme med en advarsel om, at førtidspensionsordningen ikke bliver benyttet som tiltænkt.

Lad mig komme med et par eksemplar:

i) 7 pct. af de, der kommer på førtidspension, var måneden før i beskæftigelse. Det harmonerer ikke med, at når man visiteres til førtidspension, så skal alle alternative muligheder være udtømte.

ii) Der er en stor uforklarlig variation i den måde kommunerne visiterer til førtidspenisonsordningen. Det tyder jo også på, at der er nogle steder, at nogle borgere måske uberettiget ikke bliver visiteret til ordningen - og andre steder hvor for mange bliver visiteret til ordnignen.

Det skal der være styr på. I kan læse mere i artiklen "Førtidspension er afhængig af kommunen".

Hilsen Mette
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Skal vi have en ny statsbank eller er der et alternativ? TimeGuest Politik og Samfund 37 04-12-2014 21:21
Job-Blog indlæg nr. 30:r "Der skal fortsat kæmpes" Jan Jakobsen Politik og Samfund 1 06-04-2013 14:45
Skal jeg forstå det som posetivt eller er det det modsatte nono222 Alt det andet 7 21-09-2011 08:47
pension eller ej (ved ikke hvad ben jeg skal stå på) superhoax Alt det andet 4 19-08-2008 18:05
Købt eller Solgt?? Skal jeg gine eller gæde? Rikke H Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 29-01-2008 02:15




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:17.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension