K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-12-2013, 20:24   #1
bruger2013
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-02 2013
Indlæg: 206
Styrke: 12
bruger2013 er ny på vejen
SygeDP-forløb vs. kh-forløb

Jer der er kommet på kontanthjælp pga. varighedsbegrænsning på sygedp, hvordan har i oplevet forskellen udover økonomien selvfølgelig.
Er de mere efter èn på KH når man er sygemeldt.?
bruger2013 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2013, 20:37   #2
frida
Klart Afhængig af K10
 
fridas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2007
Indlæg: 482
Styrke: 17
frida er rigtig godt på vej
Ja, efter min mening bliver man behandlet dårligere på kontanthjælp.

Man mister mange rettigheder, når man ryger af sygedagpengene.

Og hvis du ikke har udsigt til at kunne genoptage dit arbejde i nærmeste fremtid så er kontanthjælp den værste ydelse, synes jeg.

Som kontanthjælpsmodtager tilhører du udelukkende kommunen, og det er derfor suverænt dem der bestemmer hvad, hvornår og hvordan din afklaring kommer til at foregå.

Man er lavest i fødekæden, vil jeg sige.

Hvis du er kommet på kontanthjælp og er igang med en afklaring af din funktionsevne vil jeg råde dig til følgende:

Søg aktindsigt

Al kommunikation skal foregå skriftligt.

Når du afleverer dokumenter til kommunen, eller ansøger om noget, så sørg for at få en kopi med stempel for modtagelse.

Tal ikke i Tlf med sagsbehandler, lave ikke aftaler telefonisk.

Lav en mappe, hvor du laver et overblik over din sag.

Sørg for at få kopi af alt, og indhent selv alle relevante lægepapirer.

Husk at bede om at få en kopi tilsendt af erklæringer, progressionsrapporter mv, når du afslutter et beskæftigeksesafklarende forløb.

Brug søgefunktionen her på K10. Der vil du finde svar på evt spørgsmål.

Du kan finde skabeloner og ansøgningsvejledninger her på K10

Frida
frida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2013, 21:13   #3
bruger2013
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-02 2013
Indlæg: 206
Styrke: 12
bruger2013 er ny på vejen
Tak for dit svar. Det var nok også det svar jeg frygtede.

Tak for alle dine råd. Jeg har fået gjort det meste på sygedagpenge, så det fortsætter selvfølgelig. Heldigvis har jeg en anden sagsbehandler, der ikke er ansat i kommunen/jobcenter, som hjælper mig med kommunikationen osv. med deres sagsbehandlere og lign.

Puha jeg frygter godt nok fremtiden.
bruger2013 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2013, 23:46   #4
frida
Klart Afhængig af K10
 
fridas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2007
Indlæg: 482
Styrke: 17
frida er rigtig godt på vej
Du skal ikke gå din tid på kontanthjælp i møde med frygt.

Du skriver, at du hidtil har dokumenteret og taget god styring på din sag, så du er jo forberedt og kender spillereglerne.

En rigtig god ting du kan gøre for at fremme din egen sagsbehandling er, at forberede dig inden mødet som var det en jobsamtale eller en opgave du skulle løse på jobbet.

Tænk over hvad dit mål skal være; uddannelse, fleks, ressourceforløb, førtidspension eller hvad det nu kan være, du tænker ville være et mål for fremtiden.

Brug det som udgangspunkt, når du møder i Jobcenteret.

Lav en liste med spørgsmål.

start mødet med at bede om der bliver sat tid af til dine spørgsmål, og tid til du kan skrive svarene ned. Fortæl sagsb, at du gør dette for at have et overblik over hvad der tales om.

Hvis du har overskud til ovenstående vil det hjælpe dig. Du kommer altid længere ved at være forberedt, samarbejdsvillig(til en grænse), holde en pæn tone og vise motivation til at komme videre.

Du kan også med fordel skrive til sagsbehandler og rykke for handling i din sag fx hvis du mangler yderligere lægelig afklaring, ønsker en arbejdsprøvning eller lignende.

Det hjælper at være aktiv og opsøgende.

Det vil også give dig selvtillid, at du tager ejerskab og styring over din egen sag.

Ingen grund til uro, hvis du får problemer har du jo nu hele K10 som din opbakning og vidensbank.

Held og lykke

frida
frida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2013, 16:49   #5
bruger2013
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-02 2013
Indlæg: 206
Styrke: 12
bruger2013 er ny på vejen
Tak for dit svar. Man må jo tage et skridt af gangen :-)
bruger2013 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2013, 22:47   #6
Randerspigen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 23-07 2012
Lokation: Randers
Indlæg: 116
Styrke: 12
Randerspigen er ny på vejen
Jeg har oplevet det helt modsat. Har kun møde gensidig respekt, forståelse for sygdom og søde mennesker på kontanthjælp.
Men jeg ville også meget gerne ud og afklares og har selv taget meget initiativ til hvad der skulle ske. Tror ens indstilling og måde at møde sagsbehandler på meget vigtig.
Randerspigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2013, 00:33   #7
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Jeg har erfaret at man på kontanthjælp ryger bagerst i køen i forhold til afklaring.. så det er med at presse på det man kan.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2013, 10:07   #8
bruger2013
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-02 2013
Indlæg: 206
Styrke: 12
bruger2013 er ny på vejen
Jeg har altid samarbejdet godt med min sagbehandler og jobkonsulent. Det jeg har lidt i tankerne er også at der er større pres på dem med sygedagpenge, de koster jo lidt mere. nå men jeg tager en dag af gangen - jeg kan ikke ændre så meget som det er nu.

God søndag
bruger2013 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:51.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension