K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Hjælpemidler til handicappede

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Hjælpemidler til handicappede Kender du til det at søge hjælpemiddler ?

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-11-2007, 23:32   #1
majs
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 31-12 2006
Indlæg: 268
Styrke: 18
majs er rigtig godt på vej
Helbreds-orienteret køretest til Handicapbil

Jeg skal op til helbredsorienteret køretest på onsdag og burde nok have ude her noget før, men alt andet lige, går det ikke altid som vi håber, derfor:

ønsker jeg hurtigst muligt alle mulige udmeldinger fra alle som har erfaringer / viden om en sådan køretest

Jeg skal gennemgå prøven i min egen nuværende bil og ikke en handicapbil.


Mvh
majs

Sidst redigeret af majs; 12-11-2007 kl. 23:48.
majs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-11-2007, 13:32   #2
Hammershus
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2006
Indlæg: 98
Styrke: 19
Hammershus er ny på vejen
Hejsa!
Jeg var til køretest sidst i august. Jeg havde forinden fået et par køretimer bevilliget, da jeg ikke har kørt bil de sidste par år.
Jeg kørte i køreskolebil, da jeg havde søgt om automatgear som særlig indretning, og det ikke er i vores egen bil.
Jeg startede turen sammen med en motorsagkyndig fra Valby Politi. Kørte lidt rundt i Valby efter hans anvisninger. (Jeg blev ikke ført ud på gader med megen trafik.) Han sagde, at hvis jeg kørte over for rødt eller andet groft uforsvarligt, ville han tage kortet, og jeg skulle så op til en ny "rigtig" orienterende køreprøve. Men ingen kører jo over for rødt i en sådan situation :-)
Han var en hyggelig fætter, der snakkede meget, så jeg nåede slet ikke at blive nervøs. Heller ikke da jeg overhørte en kommando om at dreje til højre. Det gjorde jeg så bare næste gang, det var muligt.
En køretest skal jo bare vise, at vi stadig kan køre forsvarligt og ikke har problemer med at orientere os eller bruge det særlige udstyr, det kan være nødvendigt at sætte i en handicapbil.
Der var afsat en time til testen, men jeg blev gelejdet tilbage til udgangspunktet allerede efter ca. 20 min.
Der er nu kode i mit kørekort for automatgear og jeg skal afgive ny lægeerklæring til vurdering allerede om 1 år. Der afgør de så, om jeg skal op til køretest igen, eller det bare kan forlænges.
Et par gode råd: Husk din højre vigepligt. Jeg fik også at vide, af kørelæreren inden testen, at man for guds skyld ikke må glemme at kikke over skulderen ved vognbaneskift og højresving. Det er noget den motorsagkyndige lægger mærke til.
Husk på at det ikke er en "rigtig" køreprøve, men kun en test for at se om du har kontrol over bilen, og kan orientere dig i traffikken uden at være til fare for dig selv eller andre :-) Og du bliver IKKE hørt i færdselsskilte eller lignende.
Jeg var selv meget nervøs i dagene inden, men det er intet problem at gennemføre, hvis du ikke kører rundt med hovedet under armen :-)

Venlig hilsen
Helle.
Hammershus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-11-2007, 15:06   #3
majs
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 31-12 2006
Indlæg: 268
Styrke: 18
majs er rigtig godt på vej
Hej Hammershus

Mange tak for dit gode og udførlige svar

Mit håb er at jeg kan få automatgear, da jeg hurtig bliver træt i armene. Men der er ikke automatgear i min nuværende bil. Ligeledes håber jeg på en parkeringsalarm, da jeg har svært ved at se bagud. Jeg har heldigvis kørt ind i mellem og er ikke bange for den side, men får jeg ekstra-udstyr skrevet ind i mit kørekort, vil det hjælpe mig meget til selv at kunne kører over lidt længere strækninger.

Har andre oplevelser at dele ud af, hører jeg stadig gerne mere om temaet.

Mvh
majs
majs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-11-2007, 15:22   #4
Hammershus
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2006
Indlæg: 98
Styrke: 19
Hammershus er ny på vejen
Jeg forstår ikke, at du kan gå til test uden automatgear, hvis det er det, du søger tilskud til. Jeg fik brev fra politiet om, at jeg skulle stille med en bil med automatgear.
Mht parkeringsalarm mon så ikke du i stedet får en kode i kortet på ekstra spejle? Ja,jeg ved det ikke, men hvis du har søgt om tilskud, får du jo sikkert det billigste, og det må da være spejlene og ikke parkeringsalarm. Men man har jo lov at være heldig :-)
Jeg har en gigtsygdom, der på længere sigt kan give en stiv nakke og fik den besked, at jeg senere kan søge om ekstra spejle. Men det vurdere de jo, når mit kørekort skal fornyes om 1 år igen.

vh
Helle
Hammershus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2007, 00:38   #5
majs
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 31-12 2006
Indlæg: 268
Styrke: 18
majs er rigtig godt på vej
Jeg fik at vide, fra ergoterapeuten som har min sag om bevilling af handicapbil, at jeg skulle op til denne helbredsorienterende køretest, for at få klarlagt hvilke hjælpemidler jeg havde brug for, i forhold til fysisk selv at kunne fører en bil.

For mig ser det ud som om at det er kommunen der ønsker denne test, for den endelige bevilling er afhængig af hvad motorsagkyndig skriver ind som betingelser i mit kørekort, skønt handicapbil e´r bevlliget. Jeg får "blot" først alt på skrift efter at kommunen har modtaget resultatet testen.

Jeg holder temaet åbent så du og andre kan gøre brug af det / melde erfaringer og jeg melder tilbage om mine erfaringer efter hånden som jeg har dem.

Er vi virkelig kun 2 her på K10 der har berøring med dette tema?
Så må vi godt nok følge op på det, Hammershus, så der også her er hurtig hjælp at hente

Mvh
majs
majs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2007, 00:09   #6
majs
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 31-12 2006
Indlæg: 268
Styrke: 18
majs er rigtig godt på vej
Alt gik godt og jeg sidder og føler mig som

Det var jo en hel anden og positiv oplevelse, helt udenfor systemet som vi ellers kender det *SS*

I Guder, hvor var det dejligt at blive mødt af en person (mototsagkyndig), som ikke tvivlede på hvad der før var skrevet / så mistroisk på mig.
Motorsagkyndig sagde aller først at han jo var belevet pålagt at vurdere hvad jeg har brug for i forhold til at få mig bedst mulig kørende igen. Han fratog mig omgående enhver tvivl, mistanke og andre nagende bagtanker og førte en helt rolig og s´dejlig snak om hvordan mit handicap ytrede sig i daglidagen og hvad der især voldte mig problemer under kørsel, samt udholdenhed og mit normale forhold til at køre bil. Jeg forklarede alt stille og roligt og poienterede at jeg jeg ville kunne spare mange kræfter, hvis jeg havde automatgear og hvis jeg havde bedre udsigt når jeg skulle bakke.

Derefter gik han nærmere ind på hvilke hjælpemuligheder der var og vi snakkede forskellige instrumentbræt-muligheder, sædeaflastning, spejlfunktioner og baksystemer (som dog ikke hører under kørekort bestemmelser). Derefter kørte vi en kort tur, med alskens snak, og sluttede af med at han forlængede mit midlertidige kørekort og sagde at hans vurdering var at jeg skulle have automatgear, ekstra spejle, servostyring og muskel-aflastende føresæde.

Så gjorde han mig opmærksom på reglerne omkring påtegninger i kørekortet, vendte tilbage til snakken om mulighederne for at kunne betjene gear og gas på anden måde, men det syntes jeg virkelig ikke jeg behøver. Jeg har jo da stadig alle 4 lemmer. Men han gennem gik alt hvad han havde noteret og forklarede mig at sagens videre forløb, at han ville indstille til at jeg skal køre med automatgear, store spejle, servostyring og muskelaflastende føresæde og at jeg vil få sagen til høring, inden den videresendes til kommunen.

Der var virkelig intet at være nervøs for, tvært imod: Det var stille snak og oprigtig observation i en rigtig god dialog.

Nu glæder jeg mig til at jeg får handicapbilen og kan genoptage mange af de aktiviteter jeg har været afskåret fra

Mvh
majs
majs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2007, 18:46   #7
Etta
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2007
Lokation: falster
Indlæg: 24
Styrke: 17
Etta er ny på vejen
Smile

Hej Helle.
Citatet -"Jeg har en gigtsygdom, der på længere sigt kan give en stiv nakke og fik den besked, at jeg senere kan søge om ekstra spejle. Men det vurdere de jo, når mit kørekort skal fornyes om 1 år igen."
- Jeg blev nysgerrig, hvilken gigtsygdom har du MB?
Jeg har selv gigt også også nakken er meget medtaget, og jo det kniber at dreje den når der skal kigges bagud, ligesom det kniber at komme ud af bilen m.v.
Med hilsen fra etta.
__________________
Citat:
Gode oplevelser og gode mennesker
Etta er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2007, 12:47   #8
Hammershus
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2006
Indlæg: 98
Styrke: 19
Hammershus er ny på vejen
Hej Etta!

Ja, jeg har MB. Jeg har nu fået bevilliget invalidebil med automatgear samt kabinevarmer, da jeg også har fået følgesygdommen Raynauds Fænomen. Jeg søgte i sin tid bl.a. pga ind- og udstigningsproblemer.
Men nu er mine problemer løst. Jeg fik min nye dyt for 2 uger siden
Var egentlig lidt forbavset over, at den gik igennem på kun 1 år, da det er en trivselsbil.

vh
Helle.
Hammershus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2007, 22:10   #9
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
hej hammerhus.
kan du kort fortælle lidt om, hvordan du fik bevilliget bil.
jeg er selv under mistanke om MB, men det er fortsat ikke helt bevidst, andet end at jeg er inde for den gr af gigtsygdomme(betændelsgigt i rygrad).
Slås som en gal vedr kørselsproblem. har fået afslag i nævn til trivselsbil, men de behandler nu sagen igen på foranledning af ombudsmand.
vh popiae.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
§ om at blive orienteret skriftligt om sagsbehandling? L.S. Alt det andet 4 31-07-2012 13:30
Snart smidt ud a systemet pga helbreds undersøgelser igang så ingen sygedagpenge MorsBeskytter Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 7 13-10-2011 19:55
Helbreds- eller Personligtillæg/engangsydelse? Bato Alt det andet 11 20-09-2011 11:11
Handicapbil schaffer60 Alt det andet 10 15-06-2010 19:49
generel helbreds attest lunamaria Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 11 14-04-2008 11:31




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:04.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension