K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-12-2016, 12:24   #1
Jumbo
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-09 2016
Indlæg: 40
Styrke: 8
Jumbo er ny på vejen
Kommunen vil raskmelde mig?

Hej alle derude.

Jeg står nu i den situation at- min sagsbehandler ringet til mig over tlf i dag og fortalte mig at- kommunen mener at alle mine skånebehov er oplyst og at jeg er i en stationær tilstand. Min sagsbehandler vil nu sende mig en parts høring hvor hun råder mig til at jeg søger en paragraf 56 og raskmelder mig selv. Men er dette fair? jeg er slet ikke blevet arbejds prøvet eller noget og min læger og speciallæger råder kommunen i lægelige journaler at jeg skal få vurderet hvilke skånehensyn jeg har?..må kommunen godt gøre dette? Og hvilke muligheder har jeg nu?

Mvh Jumbo
Jumbo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2016, 13:22   #2
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Det lyder mærkeligt at de vil have dig til at raskmelde dig selv.

Men reglerne er sådan som jeg har forstået dem at sygedagpenge er en midlertidig ydelse, hvis sygdommen ser ud til at kræve behandling som trækker længere ud i længere tid, og der ikke er tegn på at du bliver arbejdsparat inden for en rimelig tid, så overgår du til jobafklaring eller får måske et ressourceforløb, begge på kontanthjælpsniveau.

Men hvis du har en kronisk sygdom som ikke på nogen måde kan helbredes eller forbedres, og du vurderes til at være stationær, og for rask til ressourceforløb, flex og pension, så kan du blive "raskmeldt" til et deltidsjob, eksempelvis på 25 timer om ugen.

Hvis kommunen udfører raskmeldingen, så kræver det jo at de har belyst alle forhold
Er din sygdom stationær eller er der mulighed for forbedring i helbredet ?
Efter min personlige mening kræver det vel også at de kender din arbejdsevne, hvis ikke de ved en arbejdsprøvning har klarlagt din arbejdsevne, hvordan kan de så vurdere at du har for meget arbejdsevne til at kunne få flexjob ?

Jeg har med stor interesse læst følgende principafgørelse som måske kan hjælpe dig
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=173117

Jeg håber at du har fået styr på lægesituationen, for du kan få brug for lægen nu hvis du ikke er enig med kommunen i at dit helbred er stationær skal lægen jo ind over.

Hvis det var mig ville jeg absolut holde mig fra selv at raskmelde og klage over beslutningen når du har fået partshøringen.

En anden ting jeg studser over, jeg havde af dine tidligere tråde ikke fået fornemmelsen af at du er i et ansættelsesforhold, er du ansat noget sted ?
Du kan så vidt jeg ved ikke søge paragraf 56 uden at have en arbejdsgiver, da det er en aftale mellem borger, arbejdsgiver og kommune.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2016, 14:25   #3
Jumbo
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-09 2016
Indlæg: 40
Styrke: 8
Jumbo er ny på vejen
Hej Nørd,
Tak for svar.
Jeg er i intet ansættelsesforhold, men er sygemeldt da jeg er medlem af en A-kasse.
Jeg er enig i at min tilstand er stationær hvilket læger og kommunen også er enig i. Og mine læger og speciallæger skriver tydeligt i statusattester, at jeg skal arbejdsprøves for at få vurderet mine skånehensyn da jeg har multiple skader og gener. Men situationen er nu således at kommunen at valgt at vurdere at, de på mystisk vis ud fra mine dokumenter allerede kender til mine skånehensyn. Og de vurdere jeg skal søge en paragraf 56. Jeg forstår ikke hvordan de kan vurdere dette da læger opfordrer kommunen til at vurdere det andet? Men alt dette fik jeg af vide mundtligt af min sagsbehandler. Jeg gjorde klart for min sagsbehandler at jeg var utilfreds og at jeg afventer min parts høring på skrift. Jeg afventer nu denne parts høring. Jeg kan bare ikke forstå hvordan en kommune kan gå ind og træffe sådan en afgørelse det virker mystisk og ulovligt? Min sagsbehandler har eller givet udtryk for-efter vores sidste samtale- at en arbejdprøvning var relevant, men hun skulle lige vende den med en af "cheferne", så ringer hun i dag og siger at en arbejdprøvning ikke er relevant( stik modsat var mine læger og speciallæger tydeligt siger). Jeg bliver chokeret over dette. De bedømmer simpelthen at de har vurderet min skånehensyn ud fra journaler, giver ingen mening! Jeg er sku lidt i chok!
Jumbo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2016, 16:05   #4
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Jeg tror ikke at umiddelbart at de gør noget ulovligt som sådan, deres opgave er at vurdere om hvad der er relevant for dig og hvad der ikke er relevant og vurdere det er jo bare det de gør, problemet er at de tilsyneladende bygger deres vurdering på luftkasteller.
I den principafgørelse jeg linkede tidligere hjemsendes sagen netop til kommunen fordi kommunen bygger sine vurderinger på gætværk.

Men hvis de vurderer en arbejdsevne ud i det blå vil jeg mene at der er en chance for hjemvisning fra ankestyrelsen når du klager over det, altså hvis ikke kommunen vælger at ombestemme sig når du først har sendt klagen, du ved efter devisen går den så går den.

Vil du oplyse hvornår du arbejdede sidst og hvor mange timer ?
Er det det samme antal timer som de har vurderet at du kan arbejde i dag ?
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2016, 16:13   #5
Jumbo
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-09 2016
Indlæg: 40
Styrke: 8
Jumbo er ny på vejen
Hej, tak for svar.
Jeg har været under uddannelse, og har arbejdet under min uddannelse i 2 praktikforløb mellem 16-20 timer ugentligt. Mit ønske hos kommunen var at blive arbejdprøvet så jeg kunne få vurderet mine skånehensyn. Men kommunen gider så ikke dette, jeg må klage desværre. Nu står jeg i en situation hvor min A-kasse kræver 37 timer, og det kan jeg ikke, og kommunen vil heller ikke arbejdsprøve mig. Så jeg er endt i et sort hul desværre.
Jumbo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2016, 16:26   #6
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Min A-kasse oplyste mig at man kan "nedgradere" sig selv til deltidsmedarbejder efter at man er blevet arbejdsløs, så skal man "kun" stå til rådighed for 30 timer, men får naturligvis heller ikke så mange penge udbetalt.

Ved ikke hvor realistisk det er for dig, jeg husker ikke hvor mange timer du selv vurderer at kunne arbejde ?
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2016, 16:33   #7
Jumbo
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-09 2016
Indlæg: 40
Styrke: 8
Jumbo er ny på vejen
30 timer er meget urealistisk, jeg kan arbejde mellem 16-20 timer kommer an på dagen. Men jeg afventer kommunens parthøring så må jeg klage over den. Synes det er grotesk at de kan vurdere ens skånehensyn uden en reel arbejdsprøvning!

Er det et lovkrav at en parts høring skal komme på skrift?. det kan ikke foregå mundtlig? eller?
Jumbo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2016, 17:38   #8
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Ja, de skal sende en skriftlig parthøring hvor der er indgående klagevejledning.

Når så du har skrevet din indsigelse, som du sender tilbage til kommunen, så har kommunen 1 måned til at beslutte om de vil omgøre deres egen vurdering.
Hvis kommunen fastholder sin beslutning, så skal de sende din indsigelse videre til ankestyrelsen.

Jeg formoder at kontanthjælp heller ikke er en mulighed ?
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2016, 18:21   #9
Jumbo
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-09 2016
Indlæg: 40
Styrke: 8
Jumbo er ny på vejen
Okay, men får man penge i den måned hvor kommunen revurdere ens sag?
Eller stopper sygedagpenge fra den dag den bliver sendt i Ankestyrelsen ?

Jeg kan ikke få kontanthjælp da jeg har en bil ?
Jumbo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2016, 18:43   #10
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Hvis du er på sygedagpenge og de stopper pga de 22 ugers varighed...og du stadig er syg....så er du berettiget til et jobafklaringsforløb....og på dette forløb vil du kunne få ressourceforløbsydelse som ikke reguleres pga ægtefælles indkomst..

Det er bare svært at udlede af tråden om du er på sygedagpenge eller anden ydelse..og dermed svært at give råd...

Se evt jobafklaringsforløb her https://www.retsinformation.dk/Forms...d-73351769f717
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:09.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension