K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Er det overhovdet til at få fleksjob?

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Er det overhovdet til at få fleksjob? Søger du selv fleksjob ? hvordan går det med det, vil du ud med frustrationer, arrigskab, håbløshed eller hvad der nu kan gribe en efter afslag nummer ? så er dette stedet.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-10-2007, 13:15   #1
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Udvikling af arbejdsevne - i ressourceprofil

Kommunen SKAL beskrive, HVORDAN arbejdsevnen kan forbedres/udvikles i ressourceprofilen.

De tilbud om udvikling af arbejdsevne, der forlanges, SKAL inddrage helbredsoplysninger mv., og være et led i denne plan for at vende tilbage til arbejdsmarkedet.

Er man under revurdering, skal kommunen OGSÅ fedegøre for, HVORFOR man IKKE kan få .

Afslår man at deltage i noget, som man IKKE kan, pga. helbred, kan kommunen IKKE STRAFFE borgeren.

Citat:
Afgørelse:
Kommunen havde ikke grund til at standse udbetalingen af ledighedsydelse på det foreliggende grundlag. Det betød, at kommunen skulle genoptage udbetalingen af ledighedsydelse.

Ankestyrelsen udtalte over for kommunen kritik af, at der ikke var udarbejdet ressourceprofil i overensstemmelse med reglerne i bekendtgørelse om beskrivelse, udvikling og vurdering af arbejdsevne.

Kommunen skulle nu vurdere, om kvinden fortsat opfyldte betingelserne for fleksjob eller eventuelt anden ydelse, jf. lov om aktiv socialpolitik § 74 c, samt om betingelserne for førtidspension var opfyldt

Ankestyrelsen fandt, at det var dokumenteret, at kvinden ikke ville kunne deltage i kurset rettet mod modtagere af ledighedsydelse, som kommunen havde indkaldt hende til, uden at der blev taget individuelle hensyn til hendes psykiske tilstand.

Ifølge den lægelige dokumentation havde hun en skrøbelig personlighedsstruktur og panikangst. Der var blandt andet stillet diagnosen social fobi med fobisk angst for sociale situationer, hvor hun frygtede at være genstand for andres opmærksomhed. Det var i journaloplysninger særligt nævnt, at hendes tilstand blev forværret under deltagelse i kursus, og at hun var bange for kurser. Hendes psykiske begrænsninger havde medført, at hun var bevilget fleksjob.

På den baggrund fandt Ankestyrelsen, at hun ved tilbud om kursus uden individuelle hensyn ikke havde fået et rimeligt tilbud, som hun var forpligtet til at tage imod, og at hun havde en gyldig grund til at afvise det.

Det var blandt andet en forudsætning for ledighedsydelse, at modtageren tog imod et rimeligt tilbud, der kunne forbedre mulighederne for et arbejde. Der var dog ikke pligt til at udnytte tilbuddet, hvis tilbuddet ikke kunne anses for et rimeligt tilbud på grund af forhold, der vedrører tilbuddets indhold, eller den pågældende ikke kunne arbejde på grund af sygdom, jf. § 74 b, stk. 1 i lov om aktiv socialpolitik sammenholdt med stk. 2 og § 13, stk. 4, nr. 1 og nr. 2.

Ankestyrelsen ændrede således det sociale nævns afgørelse.
http://cms.ast.dk/afgoerelser/princi...%F8vning&valg=
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield

Sidst redigeret af zuza; 12-10-2007 kl. 13:18. Årsag: indsat citation
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2007, 17:52   #2
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
det er hermed hørt...
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2007, 19:05   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
HMMMM nu har der været så meget om dette emne så jeg lige har besluttet at sætte et spørgeskema på siden fra en af vores bruger...

Jeg har fået lov men ville nu gerne have det med sammen med de andre skemaer der må komme på siden, men så tager vi den bare igen til den tid

for det er lidt høj aktuelt lige her og nu i den diskussion der foregår i denne tråd og andre så her får i skemaet og lidt af vores korrespondance , da jeg valgte at skrive til den bruger for jeg syntes at det lød for vanvittigt ....

Citat:
Navn:XXXX

Kommune:_Århus

Situation – fleksjob-ledighedsydelse-førtidspension-sygedagpenge-syg på kontanthjælp (hvor længe:

jeg er visiteret til fleksjob og har haft arbejde som sådan, men kunne desværre ikke klare det . Derefter blev jeg henvist til jobcenteret i byen hvor jeg skulle gå fra 9 til 14 hver dag. Det vidste min daværende sagsbehandler godt at jeg ikke kunne – jeg har slidgigt og kan ikke arbejde/gå i skole mere end max. 3 til 4 pr. dag.

Jeg fik af vide at hvis jeg sagde nej stod jeg ikke til rådighed for arbejdsmarkedet og de ville fjerne min ledighedsydelse. Jeg havde ikke noget valg og jeg har ikke modtaget nogen form for penge siden 1.1.2007.

Hvorfor min sagsbehandler ikke visiterede mig til arbejdsmarkedsnetværket hvor jeg kunne få en jobkonsulent ved jeg ikke, men det gjorde hun ikke. Jeg fik en ny sagsbehandler som henviste mig og jeg har nu været tilknyttet dem i knap 10 mdr. og kun fået ET tilbud om job som slet ikke passede min profil og situation. Så jeg har stået til rådighed for arbejdsmarkedet i 10 mdr. uden at få en krone for det. Jeg har anket sagen men den trækker bare ud. Jeg fik først af vide at jeg ville høre fra dem om 5 måneder, så yderligere 3 måneder og det sidste er yderligere 4 måneder. Jeg har meldt min ind i LASF og får advokat bistand til min anke til Århus Kommune.


Hvis du er på kontanthjælp, er det så på grund af varighedsbegrænsning i sygedagpenge

Stillet diagnose:




Har kommunen stillet andre/flere diagnoser alternativt fjernet diagnoser i forhold til dine lægepapirer. Herunder har du fået stillet psykisk relaterede diagnoser/skøn af kommunen, uden det fremgår af speciallægeerklæringer i øvrigt

Har en lægekonsulent set på din sag og i så fald føler du at den er behandlet retfærdigt, og har lægekonsulenten kun oversat dine diagnoser. Hvis ikke så skriv kort her hvad du mener der er gjort forkert i din sag:


Jeg har været igennem alle relevante lægebesøg og operationer og mener stadig at kunne klare et ca. 15 til 18 timers fleksjob – jeg kan bare ikke få et. Kommunen har ikke fjernet noget mig bekendt.




Er der lavet ressourceplan på dig og er du partshørt?
Ja




Er resourceprofilen underskrevet af dig før/eller efter der er taget stilling til pension-fleksjob (fremgår af din journal, hvis du har aktindsigt.:

Efter



Hvor mange gange har du skiftet sagsbehandler i den tid du har været syg?

3 + 4 forskellige jobkonsulenter de sidste 10 mdr.

Hvornår er du sidst blevet kontaktet af kommunen med henblik på opfølgning af din situation:

Det bliver jeg aldrig – tværtimod forsøger jeg flere gange ugentligt at komme i kontakt med min jobkonsulent, men hun har enten telefon svarer på eller er til møde eller frokost. Jeg har skrevet til hende på mail og bedt hende kontakte mig men intet hørt. Det er en uge siden nu.



Bliver dine diagnoser og dine handicap respekteret i forhold til dine arbejdsprøvninger:

ja


Bliver der lyttet til dig i forhold til dine barriere og respekteres de?

ja det synes jeg de gør de steder jeg har været i arbejdsprøvning og fast ansat. Men ikke hos kommunen
.

Har du bedt om aktindsigt og var alle papir i så fald dine egne og var alt med (også notatpligten):

Nej det har jeg ikke, men overvejer det kraftigt.


Skriv din historie kort, sådanne ting som hvor længe har du været syg hvad er der gjort af tiltag fra din side og fra kommunens side, har du et godt forhold til din sagsbehandler (hvis ikke skriv kort hvorfor):


Jeg blev syg i 2003 med slidgigt i lænd og skuldere og stoppe som pædagog efter 20 år i faget. Jeg blev fyret. Jeg blev arbejdsprøvet og fik bevilliget fleksjob i 2004. Derefter arbejdede jeg i 1 år og 3 mdr. 20 timer om ugen, men måtte stoppe da jeg ikke kunne klare det og havde for mange sygedage. Jeg blev fyret igen.

Derefter startede mit mareridt som jeg har beskrevet længere oppe. Jeg søger mellem 4 og 6 stillinger i snit om ugen, men har endnu ikke fået et job. Jeg føler mig fuldstændig alene i dette her og det virker som om jeg bare kan klare mig selv uden hjælp. Ingen penge, ingen job og meget svært ved at komme i kontakt med min jobkonsulent. Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre.


Hvordan påvirker det dig og din familie i dagligdagen at du nu er blevet syg, har du oplevet psykiske tilstande (nedture, depressioner osv. ) i forbindelse med det at være blevet syg og være kommet under kommunalt regi, samt hvad du kunne tænke dig at der skulle ske i din sag nu, og har du fremført dette ønske for kommunen og hvad var svaret?:

Jeg fik en depression i efteråret 2006 og startede hos psykolog. Jeg søgte om hjælp da jeg jo ingen penge fik, men fik afslag. Jeg lånte pengene i banken og gik hos psykolog i godt ¾ år ad. 900 kr. i timen.

Jeg fik det bedre og var fuld af gå på mod. Det er kommunen stille og roligt ved at pille af mig igen ved at ignorere mig og aldrig til at komme i kontakt med. Når jeg skriver til min jobkonsulent at jeg er ked af det og føler mig alene og ikke kan træffe hende på telefon, og om hun godt vil skrive til mig og jeg intet hører i over en uge – har stadig intet hørt d.d. så bliver jeg ked af det og føler mig godt og grundigt tilsidesat og ligegyldig.


Hvis du er tilkendt førtidspension så skriv gerne om forløbet frem til du fik bevilliget førtidspension.:

Jeg var ikke syg nok til at få førtidspension da jeg søgte det. Jeg kunne med en førtidspension have beholdt mig daværende arbejde, dog som et skånejob og ikke et fleksjob. Men mit afslag gjorde at jeg så fik fyresedlen i stedet for.


Til sidst må vi lægge dit skema ud på K10 (uden navn selvfølgelig): ja__x__ nej____
Jeg må indrømme at jeg skrev til brugeren da jeg så det her skema for jeg fatter nada af hvad der foregår

Den er fuld af fejl den sag, man får ikke først lave ressourceprofil efter tilkendelse, man får IKKE taget sin ledighedsydelse fordi man ikke magter et kursus (se her den sm afgørelse fra Zuza ) og hvorfor står der intet om §74i ??

Nå men jeg har skrevet til vedkommen der ikke havde hørt om 74i hverken fra LAFS eller kommunen ...

Når og hvis hendes anke bliver behandlet inden for 4 månder så har hun været uden forsørgelse i 13 måneder ...

jeg har skrevet til forskellige (venter stadig svar ) for jeg mener helt ærligt at jeg har set et sted at når det drejer sig om forsørgelse så skal man haste behandle sådanne sager (og nu vil jeg skrive til hende igen , for er det ankenævnet der ikke får den behandlet eller er det kommunen )

det er fandeme flovt Århus

Hvis brugeren vil give sig til kende og debattere med os herinde så er det fint men ellers må vi respektere det ...

hvis brugeren kommer frem , så er der noget jeg godt kunne tænke mig at vide , inden de stoppede ledighedsydelsen var alle andre tiltag da prøvet fik du beskeden sammen med en ankevejledning ..

ellers ved jeg sq ikke lige hvad man skal sige til sådan en sag ...
  Besvar med citat
Gammel 12-10-2007, 19:45   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Rart at se, at min indsats med den indviklede lovgivning har nyttet.

Det er da uhyggeligt, som hun er blevet MISHANDLET.

Bør tjekkes for, OM hun er blevet opkvalificeret/revalideret inkl. JOBPLAN.
Bør tjekkes for, OM de tilbud, hun har fået, stemmer overens med JOBPLAN og RESSOURCEPROFIL.
Bør tjekkes for, om det er dokumenteret, at hun har fået det bedre.
Bør tjekkes for, om det nøje er beskrevet, HVORFOR hun IKKE har fået førtidspension.

Hun skal forsøges opkvalificeret/revalideret først. (Er det af meget kort varighed, kræves dog ingen jobplan. Men skal dog stadig være RIMELIGT og i led med den UDVIKLING AF ARBEJDSEVNEN, som SKAL være beskrevet i RESSOURCEPROFILEN).

Er der INGEN JOBPLAN, er afgørelsen ugyldig. Garantiforeskrift.
De andre ting SKAL også være opfyldt, FØR hun kan miste ledighedsydelse.


Her er et MEDMENNESKE, der måske vil se på sagen. (se nedenfor)

Mange mister åbenbart hjælp i Århus.

DET HASTER JO.

OG JA, jeg har også læst noget om, at Beskæftigelsesankenævnet kan behandle AKUTTE SAGER på 5 DAGE (husker desværre ikke hvor).

Jeg ville sende sagen DIREKTE dertil.

Endnu et bevis på, at lægeforening og psykologforening burde se på vores sager, om de ligner asyl-ansøgernes.

HVORFOR STIGER BEHOVET FOR PSYKOLOGUNDERSØGELSER AF FOLK, DER ER FYSISK SYGE? DET BURDE VÆRE ET ARGUMENT I SIG SELV.

DER ER JO NOGET RIV-RAVENDE GALT, NÅR FYSISK SYGE BLIVER VURDERET AF LÆGEKONSULENTER TIL AT SKULLE UNDERSØGES PSYKISK.

Så spørger man sig selv, om ikke lægekonsulenter af egen kraft burde tage forholdene op om, hvorfor de i så høj grad har brug for psykolog-undersøgelser/psykiater. Det er jo voldsomt mange, der lige pludselig henvises.

Hvis det er af refusionsårsager, er det jo mystisk?

Er det af psykiske årsager, er det PROBLEMATISK, fordi borgeren er blevet MERE SYG, mens borgeren var underlagt kommunens luner.


Citat:
Århus Kommune er blevet underkendt i tre ud af 10 ankede sager om 300-timersreglen.

Meget tyder på, at det kan betale sig at klage, hvis man mister kontanthjælpen som følge af 300-timersreglen.
Tre ud af 10 familier, hvor den ene arbejder fuldtid, og den anden fik frataget sin kontanthjælp, har fået medhold og underkendt kommunens beslutning.

Det fremgår af et svar fra Beskæftigelsesforvaltningen i Århus Kommune til byrådsmedlem Keld Hvalsø Nedergaard (EL).

»Jeg havde en mistanke om, at man administrerede dette meget stramt, og det tyder jo på, at vi har sat fingeren på et reelt problem,« siger Keld Hvalsø Nedergaard.

Han har specifikt spurgt ind til de familier, hvor den ene ægtefælle har fuldtidsjob. Det drejer sig om 16 familier. Men i alt 89 personer har mistet kontanthjælpen som følge af 300-timersreglen.

»Man står jo tilbage med den tanke, at mange af dem ville vinde, hvis de ankede afgørelsen. Men de mangler desværre ofte ressourcerne til at rejse en sag,« siger Keld Hvalsø Nedergaard.
MON DE 89 FAMLIERS LÆGEPAPIRER STEMMER OVERENS MED VIRKELIGHEDEN?


http://jp.dk/indland/aar/article1125923.ece
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2007, 22:14   #5
Xeva
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2007
Indlæg: 85
Styrke: 17
Xeva er ny på vejen
Ja pinligt Århus...

Der er sååå lang vente tid, og det er da bare utroligt, hvordan det her land gang på gang kan præstere disse uhyggeligt historier.
En idé måske, at sende en bunke af disse til kommunerne. Til politikerne. osc. Ud med historierne.
Eva
Xeva er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Udvikling af arbejdsevnen og timetal sannemus Spørgsmål ang fleksjob 18 04-07-2013 21:45
"Aktiv udvikling" på Arbejdspsykologisk Center i Slagelse. Gerbilwoman Alt det andet 2 07-04-2013 21:56
Vejl. til bek. om beskrivelse, udvikling, vurdering arbejdsevne revaliering og fleks gunvor Et godt link! 2 13-07-2011 13:06
Dømt til personlig udvikling / At skabe en klient bla-bla Politik og Samfund 3 03-03-2010 16:54
Støtte til udvikling af kompetancer Psychocowboy Alt det andet 1 09-10-2009 09:09




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:10.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension