K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-07-2011, 18:10   #1
HsH
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2011
Indlæg: 5
Styrke: 0
HsH er ny på vejen
SDP - Forløb?

Hej Alle K10ére!

Jeg er ny her på siden, og synes det er en rigtig godt forum hvor vi kan hjælpe hinanden når man kommer i klemme i "systemet".

Jeg har læst rigtig mange inlæg og kommer nu med mit, og håber der er nogen af Jer kan komme med råd og vejledning her i junglen af paragrafer som kan vendes og drejes på alle leder og kanter indtil det lyder godt i kommunens øre!

For snart et år siden kom jeg ud for et trafikuheld hvor en 3x34 transporter kørte med 90km/t ind i min bil som holdt stille.

ved uheldet blev jeg bevidstløs i nogle minutter, og vågnede så af at chaufføren fra lastbilen ruskede til mig.

Blev herefter kørt til skadestuen, hvor jeg fik beskeden om at "det nok er en forvridning i nakken" og at jeg skal tage den med ro i nogle dage.

Efter nogle dage fik jeg smerter SINDSYGE i ryggen. fra en skala 1-10 var det på 13! kunne ikke bevæge mine arme/ben, og troede næsten at det var enden på mit liv!

Blev kørt til hospitalet som sprøjtede smertestillende ind, hvorefter jeg så fik ro. Fik efterfølgende en MR-Scanning som viste en diskusprotrution, og en diskus degeneration på den nederste del af ryggen. Disse smerter stråler og ned i benene. Kom derefter i kontakt med en Reumatolog som afsluttede mig uden yderligere forløb da han ikke mener der er grund til en evt. opration.

I flere måneder døjede jeg med smerter i lænden og i nakken som til tider gav mig en kraftig hovedpine.

Jeg var arbejdsledig på skades tidspunktet og meldte mig syg hos A-Kassa/kommunen og kom på SDP 1/2-2011.

Efter 8 lange uger blev jeg indkaldt til en samtale på jobcenteret som sendte mig videre til en ekstern aktør så jeg kunne gå der til genoptræning samtidig med den manuelle behandling hos fysioterapeuten som jeg selv går til.

Efter nogle uger i genoptræning sagde jeg til min SB at jeg gerne vil ud i en arbejdsprøvning, da jeg gerne vil se hvor meget arbejde jeg kan klare, da jeg gerne vil ud på arbejdsmarkedet.

Den samme meldning gav jeg til den eksterne aktør som ud over genoptræning også kan bistå med arbejdsprøvning i en rigtig virksomhed. De kontaktede SB for at få grønt ly til at finde en plads til mig i en virksomhed. De får så besked om at det ikke er nødvendigt at finde en plads til mig, da de regner med at raskmelde mig når den aftalte periode hos dem udløber....! ! ! !

Jeg ringer så til SB for at få en forklaring..... for da jeg talte med hende sidst, var hun åben og synes det var en rigtig god ide med arbejdsprøvning. Denne gang sagde hun så:

"du er medlem af en A-kasse, så du kan nu overgå til dem, som vil hjælpe dig med at finde det rette job til dig, da de har masser af kontakter på arbejdsmarkedet "

Yderligere sagde hun, at hun regner med at jeg raskmelder mig når forløbet slutter om små 2 uger, imodsat fald, vil de selv raskmelde mig ? ? ? ?

Jeg sagde til hende at jeg føler at jeg bliver presset til noget jeg ikke rigtig ved hvad helt er, og vil vende tilbage når jeg har talt med min A-kasse, og egen læge.

A-kassens svar var hård og kontant: Du skal stå til rådighed i 37½ timer for at være berettiget til DP. Dette vurderede de ikke kunne lade sig gør ud fra min situation, og sagde at det er noget vås kommunen er i gang med.

Jeg var så hos egen læge og drøfte situationen. Han mente bestemt heller ikke at jeg kan klare et arbejde på 37½ om ugen endnu, men at det kunne være en god ide med noget arbejdsprøvning.

Han havde ikke modtaget noget nyt fra kommunen (status attest 2), men sagde at han ville fortælle dem at jeg ikke på nuværende tidspunkt vil kunne klare et arbejde på fuldtid på normale vilkår med de smerter jeg har. Han sagde at jeg kunne sige til SB, at hvis de ønskede, kunne de sende mig til undersøgelse hos en special læge og få en vurdering.

Til dagligt tager jeg flere forskellige smertestillende for at kunne klare toppen af smerterne.

Jeg har nu søgt om agt indsigt hos kommunen, for at se hvilke oplysninger de har, og for at se hvad de ligger til grund for en evt. raskmelding fra deres side.

Jeg har ikke været til andre undersøgelser end den MR-scanning som reumatologen har afsluttet.

Så mit spørgsmål er, kan kommunen uden videre raskmelde mig når forløbet hos den eksterne aktør slutter, og dermed "skubbe" mig til A-kassen uden yderligere undersøgelser?

I modsat fald, hvor skal jeg undersøges/prøves i? Hvilke forløb kan jeg 'ønske' kommunen skal sætte mig ud i?

Det gør det ikke nemmere for mig da jeg endnu ikke har forstået hvad forskellen mellem arbejdsprøvning / revalidering er. Jeg er nyuddannet, og har derfor ikke være på arbejdsmarkedet endnu, udover de løse studiejobs jeg havde ved siden af studiet....

Som jeg har det i dag, snart et år efter ulykken, kan jeg ikke se mig selv på arbejdsmarkedet på fuldtid lige nu. Allerede idag hvor jeg går til træning 1-3 timer dagligt, er jeg fuldstændig smadret når jeg kommer hjem og kan ikke overskue andet end at slappe af. Vil gerne give til mine små børn, men kan pga. smerterne ikke tollerer deres gråd, og får følelsen af at være en dårlig far hele tiden da jeg ikke kan bidrage med noget positivt hos dem..... far er den som altid har ondt!


Håber der er nogle folk som har erfaringer med kommunen i den slags sager, og kan komme med gode råd.

Mvh.
Den håbløse.

Sidst redigeret af HsH; 07-07-2011 kl. 18:17.
HsH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-07-2011, 23:52   #2
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Du har udemærkedet fat i dit forløb.

Dog skal du tage fat i fagforeningen, og be dem bistå, at du får en afklaring af din arbejdsevne.

Evt. be fagforeningen bekræfte at det IKKE er ders vurdering, at du står til rådighed for et fuldtidsjob, herunder at du IKKE kan modtage alm. dagpenge.

Vedr. lægeligt, gør du det rigtige; kommunen SKAL indhendte en General helbredsattest, eller en speciallægeerklæring, før fratagelse af dine sygedagpenge.

Du er først startet sygedagpenge 1.2 2011, hvorfor du vel kan få 52 uger, såfremt du ikke er raskmeldt, hvilket kun din læge kan afgøre, i sidste ende.

Men det kan være meget vigtigt at din tilstand er stationær, før en afklaring af din arbejdsevne kan blive gældende for en afgørelse af feks revalidering, fleks eller førtidspension.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Resource forløb Amai Hansen Alt det andet 5 19-09-2013 15:38
Trivselsbil forløb frup Alt det andet 27 02-07-2013 16:07
forløb hos kommunen pmlshs69 At søge førtidspension 9 17-05-2013 09:22
kort forløb JJC Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 05-05-2010 20:07
Mit forløb.. gh72 Hvordan forløb det da du søgte fleks? 1 26-04-2006 21:37




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:24.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension