K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-11-2009, 18:46   #1
sane
Hjemmevant på K10
 
sanes avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2009
Indlæg: 215
Styrke: 15
sane er ny på vejen
genoptjening af sygedagpenge

Jeg kunne ikke finde nogle indlæg mht dette, så jeg vil meget gerne høre jeres mening om dette?

Man kan jo genoptjene retten til sygedagpenge(indenfor hvilken periode?) hvis man er vist ude i et arbejde i mindst 13 uger fuldtid, og muligvis bliver sygemeldt af en anden årsag -eller hvad? Eller kan man godt sygemelde sig af den samme årsag alligevel?

Man kan vist også gå på a-kassen i 13 uger, og på den måde genoptjene retten til sygedagpenge- eller hvordan?

Hvis folk raskmelder sig i fagforening (her skal der også en lægeerklæring om arbejdsdygtighed)- så stopper vel sagen om kontanthælpen og sygemelding helt?

Er der nogen som har prøvet at raskmelde sig i a-kassen, og bagefter komme igen i det kommunale system?

Jeg tænker på at der må være mange som ikke holder psykisk til disse "kontrol samtaler og aktiveringsforløb", og egentligt vil forsøge at finde selv en forstående arbejdsgiver på det ordinære arbejdsmarked- men da der er mange som alligevel er for syge-så må de vende tilbage på sygedagpenge...

Kender i overhovedet noget om nogle lignende tilfælde?
sane er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-11-2009, 21:46   #2
Angel
Ved at vænne sig til K10
 
Angels avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-02 2009
Lokation: Høje Taastrup
Alder: 64
Indlæg: 21
Styrke: 16
Angel er ny på vejen
Jeg har udsigt til at miste sygdagpenge efter 1. forlængelse pr. 1. februar 2010.

Mit problem er at speciallægerne siger jeg måske får det bedre eller bliver (mirakuløst) rask om et par år eller nogle år. Men for at få yderligere forlængelse af sdp skal jeg blive rask inden 52 uger. Fordi jeg har en evt. udsigt til måske at blive rask engang i fremtiden er jeg ikke berettiget til flexjob - hvorfor taler kommunen så fortsat om at jeg snart skal i ny arb.prøvning?

Jeg spurgte fagforeningen om jeg skulle raskmelde mig 1. feb. og tage et 'let' job så længe jeg kunne holde til det. Men fik at vide at jeg skal arbejde 18 MÅNEDER uden sygdom for at genoptjene ret til sygedagpenge og for at kunne starte min 'sag' forfra. Hver evt. sygeperiode i de 18 måneder bliver lagt oven i 'optjeningsperioden'.

Jeg kender ikke § for dette.

Angel
__________________
Livet måles ikke ved antallet af åndedrag vi tager, men af de øjeblikke der tager vejret fra os.
Angel er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-11-2009, 22:01   #3
lena
Mit andet hjem K10
 
lenas avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2007
Indlæg: 612
Styrke: 18
lena er ved at flytte ind på K10lena er ved at flytte ind på K10
Jeg mistede retten til sygedagpenge i 2006 efter afslag på førtidspension søgt på §17 pga. varighed.

Gik et år uden indtægt, MEN VAR FORTSAT I A-KASSE

i 2007 fik jeg genoptaget mine sygedagpenge, uden at have været i job i mellemlæggende periode. Begrundelsen var, at der var nye oplysninger i sagen. (samme symptomer, men smerteklinikken skrev det ikke var psykisk - det var nok). Jeg var sygemeldt hele perioden.

Eneste der skulle til var, at a-kassen skulle attestere, at jeg fortsat var dagpengeberettiget, såfremt jeg var blevet rask (mener jeg det var. Som jeg forstod det var det alene fordi jeg fortsatte mit medlemsskab af a-kasse at jeg kunne få sdp igen)
lena er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-11-2009, 22:37   #4
V_Brask
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2009
Lokation: Jylland
Indlæg: 193
Styrke: 15
V_Brask er ny på vejen
Hej Sane

Jeg ville godt nok overveje det to gange inden jeg ville finde mig et "let" job. Vi har selv overvejet det, og fik følgende råd af en socialrådgiver (ven af familien), at vi skulle lade være, da de bare vil bruge det imod en.

Måske du kan få dem overtalt til virksomhedspraktik, med henblik på ordinært marked (også selvom man ikke selv mener det er realistisk, men så har man arbejdsprøvningen), dette er på revaliderings sats, som er lidt højere end sygedagpenge.
V_Brask er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-11-2009, 23:43   #5
tije
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2009
Indlæg: 315
Blog Indlæg: 6
Styrke: 15
tije er ny på vejen
hvis du får 13 ugers rask meldelse som ledig i a kassen ja så kan du sygemelde dig igen med nøjagtig samme sygdom.

Men du har stadig kun 52 uger så løsningen kan kun bruges hvis man bliver smidt ud af sygedagpenge*******t før de 52 uger er gået.

Jeg blev smidt ud pga manglende brev de påstod at have sendt så kom ikke til den aftale jeg ikke vidste noget om *suk*
tije er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2009, 09:18   #6
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Men som du selv skriver skal du have en lægeerklæring om arbejdsdygtighed for at modtage fra en A-kasse.
så hvis du har din læge bag dig, bliver det vil lidt svært og bede ham/henne om det.
hvis lægen har skrevet du er for syg til at arbejde.
Men læge har skrevet ubetydelig erhvervsevne i alle fag og det er varigt.
Så hvis jeg får afslag på pension, bliver det nok svært og skrive en ny og jeg er 100 procent rast til 37 timer.
jeg kan måske arbejde 5 med besvær, så det bliver nok svært at overbevise a-kasse og min egen læge.

kan godt se det økonomiske i det, men det vil absolut ikke gavne din sag på sigt.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
sygedagpenge, raskmeldt - sygedagpenge igen? lomus Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 1 20-02-2012 01:05




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:45.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension