K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Er det overhovdet til at få fleksjob?

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Er det overhovdet til at få fleksjob? Søger du selv fleksjob ? hvordan går det med det, vil du ud med frustrationer, arrigskab, håbløshed eller hvad der nu kan gribe en efter afslag nummer ? så er dette stedet.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-02-2008, 23:54   #1
paula
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-01 2006
Lokation: København
Indlæg: 31
Styrke: 19
paula er ny på vejen
Forskelsbehandlingsloven

Er det i orden, at der i en stillingsannonce vedrørende ansøgning om en deltidsmedarbejder står: " Og gør opmærksom på, at ansættelsen ikke kan baseres på et fleksjob." ??

Dette har jeg kopieret fra beskæftigelsesministeriets hjemmeside:

"Forskelsbehandlingsloven
Lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v. blev vedtaget i 1996. Loven forbyder direkte og indirekte forskelsbehandling på grund af race, hudfarve, religion, politisk anskuelse seksuel orientering, national eller etnisk oprindelse. Kriterierne alder og handicap blev tilføjet i december 2004. Loven fastslår noget helt grundlæggende nemlig, at det er kvalifikationerne, der afgør om en person fx skal tilbydes en ledig stilling eller forfremmes og ikke vedkommendes religion eller seksuelle orientering. Loven indeholder dog nogle få undtagelsesmuligheder."


Jeg føler mig noget stødt og diskrimineret, når jeg læser sådan en annonce, men er det mon også ulovligt?
paula er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2008, 00:24   #2
helle4
Skal snart betale husleje på K10
 
helle4s avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-08 2006
Indlæg: 735
Styrke: 19
helle4 er ved at flytte ind på K10helle4 er ved at flytte ind på K10
Ja jeg aner det ikke, men kunne da være fint at, få svar på det, men som med alt andet, skal det nok vise sig at, der er en måde at smutte udenom på, for arbejdsgiveren
helle4 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2008, 01:14   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Kriterierne alder og handicap blev tilføjet i december 2004. Loven fastslår noget helt grundlæggende nemlig, at det er kvalifikationerne, der afgør om en person fx skal tilbydes en ledig stilling eller forfremmes og ikke vedkommendes religion eller seksuelle orientering. Loven indeholder dog nogle få undtagelsesmuligheder."


Den her passage vil jeg da mene gjorde at man IKKE har lov til at skrive at jobbet ikke kan besættes af flesker

Prøver lige at finde ud af hvor man kan henvende sig omkring det , hvis da ikke andre har en ide til det hvad med DSI

Mon de kan bruges ??

Og ja vi mangler sq en forening der varetager flekseres tarv , ærgerligt at LAFS blev en fuser (min mening )

Kan være der snart trænger til en helt ny forening inden for det felt
  Besvar med citat
Gammel 21-02-2008, 03:02   #4
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Hej Paula....jeg syntes ikke det er i orden, at en arbejdsgiver på den måde signalerer at en flekser ikke er velkommen til at søge jobbet, men om det er direkte ulovligt ved jeg ikke.

Det kan tænkes at den arbejdsgiver har dårlige erfaringer, det er efterhånden velkendt at nogle kommuner i den grad, har så meget vrøvl med at få betalt løntilskuddet til tiden, og det kan især være en belastning for små virksomheder, der har før været noget fremme om netop det, det drejede sig om op til flere måneder kommunerne var bagud, og på trods af flere rykkere og tryglen om at få det ordnet, så er det ikke altid kommunerne rider samme dag de sadler....hvis det forholder sig sådan, så forstår jeg godt arbejdsgiveren, er det fordi de ikke gider eller har plads til det hensyn en flekser skal have, så er det alligevel ikke værd for en flekser at søge netop det job....og så er det sådan set rart nok at vide det på forhånd.

Vh Ingrid.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2008, 10:40   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Ingrid du har ret i dine antagelser og observationer det var også min første tanke da jeg så den annonce, men uanset om man har den ene eller den anden grund til det ja så kan det vel gå under loven diskriminering (måske)

Jeg kan ikke forestille mig at man har lov til at udelukke en minioritet , og alligevel syntes jeg det er lidt forfriskende at de gør det, grunden kan jo være at de arbejdsgiver der slår en ledig deltids stilling op bliver overdænget med ansøgninger fra fleksere og henvendelser fra jobcentre..


Jeg ved da ihvertfald at mit eget jobcenter hele tiden er på jagt efter deltidsstillinger der kan laves om til fleksjob og de så ikke er helt så gode til at forklare arbejdsgiverne at et altså ikke bare er arbejdskraft til en billig penge, men derimod nogle mennesker der kan risikere at skulle have særbehandling (skånehensyn) og så bliver både flekser og arbejdsgiver skuffet når det viser sig ikke at gå .....

Jeg tvivler ikke på at en arbejdsgiver har en grund til at skrive som pågældende arbejdsgiver gør , og i og for sig så ville vores opgave som jobsøgende flekser være meget nemmere , hvis og så frem at arbejdsgiverne meldte klart ud , vi ville have nemmere ved at dokumentere at jobbene faktisk ikke er der til os flekser og vi ville vide hvor vi ikke skulle sende den massive malmstrøm af ansøgninger hen.....

Men er det lovligt at skrive sådan
  Besvar med citat
Gammel 21-02-2008, 12:47   #6
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Det er et svært spørgsmål, for det er jo KUN fleksjobordningen, der "forskelsbehandles", ikke personen.

Og hvad mener jeg så med det? Jo, at virksomheden siger jo IKKE, at den IKKE vil ansætte en handicappet. Det er jo muligt, at en handicappet i kørestol kan arbejde på helt ordinære vilkår - uden fleksordning. Så derfor behøver det jo ikke komme ind under forskelsbehandling.

Men nedenfor findes en masse om forskelsbehandling:

http://www.handicap.dk/arbejdsmarked/forskelsbehandling

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:46.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension