K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Er det overhovdet til at få fleksjob?

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Er det overhovdet til at få fleksjob? Søger du selv fleksjob ? hvordan går det med det, vil du ud med frustrationer, arrigskab, håbløshed eller hvad der nu kan gribe en efter afslag nummer ? så er dette stedet.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-12-2007, 23:10   #1
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Private aktøre (Hartmanns)

Web og jeg var på besøg hos Hartmanns som optræder som privat aktør for flekser.

Vi var inde og se på deres nye hjemmeside (som bliver siden som skal henvende sig til flekser og kommuner)

På os virkede det som om at Hartmanns havde et godt greb om tingene, vi snakkede selvfølgelig også lidt om det med ressourceprofiler som de nu skal til at lave for flekser, også dette virkede de som om de havde sat sig godt ind i .

Dog kunne Peter (som ham vi snakkede med hed) ikke rigtigt sige noget om persondataloven og de mere personlige ting, men det var noget de var i fuld gang med at undersøge..

Han lovede dog at det hele ville være på plads før de går i gang med tingene

Vi snakkede en del om det med at vinde fleksernes tillid, i det vi jo som flekser selv kender alt til det med at være mistænksomme over for nye initiativer , Hartmanns var meget lydhør over for dette og de kunne såmænd også godt forstå det, jeg har selv personligt hele tiden været sådan lidt la la over for det med private aktører, har tænkt lidt over formålet med det og må indrømme at min tiltro til at de priavet kan gøre noget for os har kunne ligge på et meget lille sted ..

Dog må jeg sige at vores besøg hos Hartmanns har ændret en del ved dette, nu har jeg det mest sådan at når jeg selv bliver rask så vil jeg hellere give det et forsøg ved en privat aktør end ved kommunen som jeg jo har oplevet spiller helt fallit.

Hartmanns har afdelinger forskellige steder i landet , og vi snakkede en del om flekseres mobilitet , men også dette havde de tænkt på , de ville tilbyde flekser som havde svært ved at komme til deres lokaler at de kunne besøge flekserne , de havde endda talt om at at få fat i et mobil home sådan at folk der ikke havde det godt med at lukke myndighedspersoner ind kunne komme ud til dem i mobil home…

Deres sikkerhed har de også tænkt over, der vil være både krypteringer og aflåste rum osv til de informationer de måtte ligge inde med omkring ressourceprofilen og vi snakkede om at det var enormt vigtigt at få det med på deres hjemmeside sådan at man kan føle sig tryg ved at de opbevare vores liv..

Inden vi tog derind havde vi lige tjekket Hartmanns hos datatilsynet og der kan vi se at de er registret.

Det var ikke meget de kunne oplyse os om omkring det at lave ressourceprofiler osv da det jo også er ganske nyt for dem, vi sagde så til dem at vi til hver en tid ville opfodre vores bruger til at tjekke at de private aktører de blev sendt til , nu også havde tilladelse til at håndtere disse oplysninger og det havde de fuld forståelse for …

Jeg må sige at en af mine tanker omkring private aktører blev gjort til skamme hos netop dette firma, jeg syntes at hver gang jeg læser omkring private aktører så består det af NLP terapeuter, jobkonsulenter folk der er certificeret i at håndtere ressourceprofiler (hvad sådan et certifikat nu end består af ) men hos Hartmanns kunne man oplyse os om at de havde socialrådgivere ansat .

I det hele taget lød det som om at de havde tænkt meget over det med flekser og deres nye rolle på det markedet der hedder at skaffe flekser job..

Måske det at de har arbejdet med at skaffe flekser i job i flere år også hjælper til med deres forståelse over for flekser, og som Peter også sagde så er de helt klar over at der er en gruppe flekser der bliver meget svære om ikke umulige at skaffe ud på arbejdsmarkedet .

Alt i alt så vil jeg nu mene at når det nu skal være med de private aktører , så ville jeg nok ikke have de store problemer med at lægge min fremtid i deres hænder , det lyder en del mere effektivt end det kommunerne indtil nu har præsteret .

Jeg har skrevet et kort resume af det hele her, og har taget det med som jeg umiddelbart har taget som det vigtigste men vi fik et hav af informationer derfra, så det er langt fra alt sammen med her, så har i nogen spørgsmål så skriv det her i tråden, så kan enten Web eller jeg svare på det, eller vi kan høre Hartmanns om de problemer man evt. måtte have…

Et af mine store spørgsmål er , kan man som flekser selv vælge dem , eller skal man tage dem som Kommunen tilbyder , det ved de faktisk ikke selv hos Hartmanns (men de har allerede samarbejde med en del kommuner ) jeg har prøvet at finde ud af det , men som jeg i hvert fald høre min egen kommune så har de ikke nogen intentioner om at lade mig selv bestemme hvilke private aktør jeg skal til , det beslutter de for mig, men det er sådan lidt la la svar jeg får på det spørgsmål så jeg vil prøve at grave lidt mere i det ..

Hvad hjælper det med private aktører hvis og så frem man ikke har lidt medbestemmelse??

Jeg tænkte på om ikke det var en god ide at tage en debat om private aktør, hvordan ser vi på dem (hvis vi ser bort fra alt det med retssikkerhed og persondataloven) mener vi så at de kan gøre noget for os, er der nogen på siden der har erfaringer med private aktører og sidst men ikke mindste er der nogen der allerede på nuværende tidspunkt er blevet hjulpet af private aktører ?
  Besvar med citat
Gammel 19-12-2007, 02:59   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Sikke jeg dog falder over en masse interessant, mens jeg "farer vild" på nettet.

Nedenstående er vist nyttig læsning om andre aktører:

Citat:
Praksishæfte:
Kommuners forberedelse, planlægning og brug af andre aktører i fleksjobindsatsen Eksempler fra 9 små, mellemstore og store kommuner

Resumé
Arbejdsmarkedsstyrelsen har i 2007 valgt at udgive to publikationer, der kan lette kommunerne i brugen af andre aktører i fleksjobindsatsen.

I maj udkom hæftet ”Guidelines. Kommuners brug af andre aktører i fleksjobindsatsen”.

Nu udkommer dette Praksishæfte som supplement.

Andre aktører blev for alvor en del af beskæftigelsesindsatsen med reformen ”Flere i arbejde” i 2003 Med regeringens handlingsplan for anvendelse af andre aktører fra 2005 og to rammeudbud i 2006 blev inddragelse af andre aktører løbende justeret med henblik på at sikre en målrettet brug af andre aktører, der hvor det er beskæfti-gelsespolitisk relevant.

Fra 2007 har jobcentrene også skullet inddrage andre aktører på fleksjobområdet.

Tilgængelige formater
Hele publikationen i printervenligt PDF-format (1.459 Kb)
Dokumentoplysninger
Udgivelsesdato: 13. november 2007
Publikationens Kolofonoplysninger i læsbar udgave
Publikationens URL: http://www.ams.dk/sw3354.asp?pub=pub0282&reqId=288
Udgiver
Arbejdsmarkedsstyrelsen
Holmens Kanal 20
Postboks 2150
1016 København K
35 28 81 00
[email protected]
http://www.ams.dk/sw3354.asp?pub=pub0282&reqId=288
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2007, 03:11   #3
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Når man har læst mit ovenstående indlæg og så læser besvarelsen her, så er forvirringen da total... tror jeg da nok. Ovenfår står "SKULLET". I besvarelsen her står under "videre forløb": "kan"... om kommuners brug af andre aktører.

På samme side står også noget om forslag til forenkling af ressourceprofiler, men der er vist ingen planer.

Et tip er at se lidt på siden med forslag... langt de fleste er overflødige for k10, mens nogle - er yderst interessante at læse, selvom de ikke betyder ændring på området. Besvarelserne kan gøre klogere.


Citat:
Afbureaukratiseringsprojektet på beskæftigelsesområdet: De 169 forslag – og det videre forløb
Citat:
1.39 Afskaf kravet om brug af andre aktører i bestemt omfang (J6)
Problem

Jobcentrene oplever, at kravet om at anvende andre aktører i etbestemt omfang er uhensigtsmæssigt. Det giver i mange tilfælde lige så meget administrativt arbejde i jobcentret i form af udbud, rådgivning, opfølgning på borgeren, opfølgning på aktørens resultater m.v. at sende opgaven til andre aktører, som at afholde kontaktforløb, CV-samtaler m.v. selv. Andre aktører opleves ikke som vidende nok og særligt den hyppigt skiftende lovgivning er en barriere for et højt vidensniveau. Der er mange områder, som andre aktører ikkemå rådgive borgeren om, men alligevel gør det med forkert rådgivning til følge. Samtidig er der områder hvor der medgår meget tidmed kommunikation med andre aktører.
Forenklingsforslag

Det foreslås, at kravet om brug af andre aktører i et bestemt omfang afskaffes, således at kommunerne selv kan vælge, hvor og i hvor stort omfang, der skal anvendes private aktører i beskæftigelsesindsatsen.

Det vil medføre, at andre aktører anvendes på baggrund af en lokal vurdering af, hvor det er hensigtsmæssigt ift. ressourcer ogindsats, herunder at anvendelse af andre aktører kan fravælges, hvor det opleves som unødigt ressourcekrævende.

Det videre forløb

Forslaget gennemføres nu. Den gældende lovgivning foreskriver, at der ikke er krav om at anvende andre aktører i et bestemt omfang, men der er krav om, at jobcentret fastsætter et måltal for anvendelse af andre aktører i beskæftigelsesplanen. Der erikke fra centralt hold krav til størrelsen af måltallet. Jobcentret kan selv vælge, i hvilket omfang man vil bruge andre aktører, bortset fra ledige tilhørende LVU-udbuddet (Ledige med lang videregående uddannelse), som jobcentrene efter styringsloven er forpligtet til at lægge ud til anden aktør. Måltallet fastsættes i et samarbejde mellem staten og kommunen i jobcentret. Pligten til at fastsætte måltal for andre aktører fremgår af styringslovens § 25, og er et led i forliget om Flere i arbejde.
http://www.ams.dk/sw3354.asp?pub=pub...show=long#1.39
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-12-2007, 12:39   #4
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Skrevet af vonsyld den 24 december 2007


Hej
Takker for svarene.
Jeg kan fortælle jer at siden jeg skrev sidst kom jeg gemmen kommunen ud til anden aktør , og begyndte 29 okt og det var Hartmann men vi skulle jo sidde og finde job på computerne det holdte jeg til i 4 dage da min nakke og ryg ikke kunne klare at sidde ved comuteren så meget , så blev jeg sygemeldt, og måtte til kiroprager , og han sagde at min ryg og nakke var tilbage til punkt Surt.
begyndte så atter først i dec. med besked fra læge og kiropragter at jeg kun måtte være der de timer jeg kunne holde til om det så bare var ½ time så var det jo bedre end ingen timer , og ikke mere end 10 ca ved computer så vejlederen ved Hartmann blev sat på sagen for at hjælpe mig som jeg sagde til hende så var et job bedre en at sidde og søge job når ryg og nakke ikke kan klare den belastning foran computeren så i løbet af 4 dage havde hun heldigvis fundet et job hvor jeg starter 2 jan. 2008 i den første mdr i praktik, og det glæder jeg mig til og håber at det ender med et job det er i en Fakta butik i Horsens hvor jeg bor .
det gik jo godt da jeg var iarbejdsprøvning i butik. og Fakta ved at kassearbejde duer ikke til mig jeg skal sætte vare på plads og trimme butikken og de ved at jeg ikke må have nogle tunge løft og at jeg skal have variede arbejdsstillinger .

God jul til alle og godt nytår.

Mange hilsner fra Karin
  Besvar med citat
Gammel 24-12-2007, 17:04   #5
Naima
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-12 2007
Indlæg: 31
Styrke: 17
Naima er ny på vejen
Hej alle

Jeg er glad for at høre at i har fået positive oplevelse fra Hartman. Det gjorde også og skal efter min arbejdsprøvning hos dem. Nu må vi se hvad kommunene siger til brug af andre aktør.
God jul
Hilsen
Naima
Naima er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-01-2008, 23:39   #6
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Så er Hartmanns online med deres nye hjemmeside for fleksjobber , prøv at tage et kig på den, skriv evt her hvad i syntes om den mangler der noget eller der er ting som i godt kunne tænke jer svar på ?

Der er også mulighed for at kontakte Hartmanns på deres hjemmeside

adressen er http://www.fleksjob.hartmanns.dk/forside.htm
  Besvar med citat
Gammel 10-01-2008, 03:04   #7
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Man får da et positivt indtryk af Hartmans, når man har læst deres hjemmeside.

Forsiden henvender sig direkte til fleksjobbere, men der er da sider til kommuner og virksomheder. Interessant, at forsiden er til fleksjobbere.

Jeg savner to ting:

1. En nærmere beskrivelse med tilhørende lovgivning om, hvad virksomhedspraktik er. Altså med beskrivelse af varighed, tilskud til transport, hjælpemidler, andre "beskæftigelsestilskud", osv.

2. Under virksomheder står der godt nok, at de faglige organisationer skal inddrages, når fleksjobaftalen indgås.
Det står der INTET om på siden henvendt til fleksjobbere.

Det er af meget væsentlig betydning, at fleksjobberen har sin fagforening med.

ALLE ANDRE PARTER ARBEJDER I EGEN INTERESSE. IKKE I FLEKSJOBBERENS!!!

En anden væsentlig ting er, at arbejdsgiveren SKAL lave en ansættelseskontrakt, og det er ikke nævnt. Denne ansættelseskontrakt SKAL jo svare til det, der står i ressourceprofilen.

Hartmans omtaler trepartssamtale, men intet om fagforeningen, som også burde inviteres til denne samtale.

Hvis der skal indgås en ansættelsesaftale, og hvis anden aktør er involveret, så er disse parter følgende:

Den ledige fleksjobber
Kommunen
Den anden aktør (Hartmans)
Fagforeningen
Virksomheden

Altså FEM parter, der skal blive enige!!!

Og så glæder jeg mig da til at se, om de sætter link på til k10.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield

Sidst redigeret af zuza; 10-01-2008 kl. 03:06. Årsag: rettet ord
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Private aktører yvette Alt det andet 17 09-07-2013 18:10
Erfaringer med private sb larlyn Alt det andet 7 22-03-2012 21:32
Hartmanns? Hjælp! Mumrik Spørgsmål ang fleksjob 59 02-03-2012 23:24
Private aktører zuza Skal kommuner ikke overholde loven? 3 15-05-2007 20:04




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:20.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension