K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-03-2011, 23:00   #1
pia9900
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 06-01 2011
Lokation: Frederikshavn
Indlæg: 23
Styrke: 14
pia9900 er ny på vejen
erstatning

Hej håber nogen kan hjælpe....
Jeg mener at jeg på et tidspunkt har læst at man godt kan modtage erstatning for tabt arbejdsfortjeneste mens man er på sygedagpenge...
Er det rigtigt....altså uden at kommunen må modregne det noget steder
Min erstatning for tabt arbejdsfortjeneste kommer fra patientforsikringen
pia9900 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-03-2011, 23:05   #2
keld60
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2010
Indlæg: 528
Styrke: 14
keld60 er ny på vejen
Nej ikke på sygedagpenge, men kommer du på FP kan der som hos mig ske en nedsættelse.
Har så også erfaret at han man en sådan forsikring er man bedre stillet når man indstilles til en FP fordi din FP nedsættes
keld60 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-03-2011, 23:09   #3
pia9900
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 06-01 2011
Lokation: Frederikshavn
Indlæg: 23
Styrke: 14
pia9900 er ny på vejen
kan ikke helt forstå det.. For i min verden er der jo ingen grund til at man får penge for tabt arbejdsfortjeneste hvis de alligevel modregnes af kommunen. Så får man jo ikke noget ud af det alligevel
pia9900 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-03-2011, 23:15   #4
pia9900
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 06-01 2011
Lokation: Frederikshavn
Indlæg: 23
Styrke: 14
pia9900 er ny på vejen
Fandt dette på nettet under clemens advokater

Modtager du sygedagpenge, er du berettiget til erstatning for forskellen mellem den løn, der kunne være opnået såfremt skaden ikke var sket og de udbetalte sygedagpenge. Derimod skal der som udgangspunkt ikke ske fradrag for løbende forsikringsydelser, der eventuelt udbetales fra en privattegnet forsikring.

Da erstatning for tabt arbejdsfortjeneste dækker dit indtægtstab, skal der betales skat af de udbetalte erstatningsbeløb, som var der tale om almindelig lønindkomst.
pia9900 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-03-2011, 23:20   #5
keld60
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2010
Indlæg: 528
Styrke: 14
keld60 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af pia9900 Se meddelelser
kan ikke helt forstå det.. For i min verden er der jo ingen grund til at man får penge for tabt arbejdsfortjeneste hvis de alligevel modregnes af kommunen. Så får man jo ikke noget ud af det alligevel
Det er en A-indkomst så det man som udgangspunkt tror når man laver sådan en forsikring holder ikke helt.

F.eks mit udgangspunkt da jeg tegnede forsikringen var ar min indtægt ville være den samme, dengang 30.000 brutto hver måned.

Men alene fordi jeg er gift ryger der ca 2.000 hver måned og fordi de 12.000 jeg får i TAE hver måned overskrider en grænse skal jeg også trækkes 30 kr for hver 100 jeg får derudover. Desuden hvergang min kone tjener ekstra pga overarbejde, nedsættes min pension også, så det er for mig 30% ekstra skat oveni.

Men klager ikke, det er bare sådan det er...

Villle da være glad hvis TAE kunne beskattes på anden måde.
keld60 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-03-2011, 23:23   #6
Hannepanne
Hvor skulle jeg ellers være
 
Hannepannes avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-03 2009
Indlæg: 117
Styrke: 16
Hannepanne er ny på vejen
Altså - jeg har fået og får en løbende erstatning for nedsat erhvervsevne. Det er vedtaget og sat af Arbejdskadestyrelsen -og det er tidligere arbejdsplads forsikringselskab, der skal udbetale den månedlige ydelse. I mit tilfælde var arbejdspladsen kommunal og de betaler så selv.
Jeg har modtaget ydelsen som supplement til først sygedagpenge og siden til fleksledighedsydelse. Samlet har det gjort, at jeg har opretholdt noget der kunne ligne min tidligere løn.
Hvis jeg havde modtaget kontanthjælp, havde den løbende erhvervsevne-tab ydelse været tilsvarende højere!
Nu har jeg langt om længe fået fleks-job - og jeg får stadig den løbende ydelse....nu skal det jo bare reguleres igen. Og iøvrigt skal en del af 'tabet' nok kapitaliseres.
Ved ikke om du kan bruge min historie til noget.
Men der er jo flere dele i erstatning - noget får man som erstatning som fx. offer - og det modregnes ikke. Og andet er som supplement til månedslønnen og der modregnes naturligvis
Hannepanne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-03-2011, 23:37   #7
Peppe
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Lokation: Skive
Indlæg: 332
Styrke: 14
Peppe er ny på vejen
Nej der sker ikke noget på sygedagpenge, og ved en gangs udbetaling heller ikke på FP

Citat:
Indtægter der ikke indgår
Visse offentlige ydelser, erstatninger mv. medregnes ikke ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Disse ydelser medregnes heller ikke ved opgørelsen af indtægtsgrundlaget ved beregning af pension.

Indtægter der f.eks. ikke indgår i indtægtsgrundlaget kan være: handicapkompenserende ydelser efter den sociale lovgivning, kapitaliserede erhvervsevnetabserstatninger og godtgørelser for varigt mén, der ydes efter arbejdsskadeforsikringsloven.
http://www.landbrugsinfo.dk/Jura/Soc...dspension.aspx

Der kan dog blive medregning i FP hvis du har renteindtægter eller får løbende udbetalinger.

Citat:
Nedsættelse af din førtidspension

Din førtidspension bliver beregnet i forhold til din økonomiske situation. Det har derfor betydning for din førtidspension, hvor meget du og din eventuelle ægtefælle eller samlever tjener ved siden af din pension.

Det betyder også noget, om du eller din ægtefælle/samlever har andre indtægter, fx andre pensionsindtægter eller renteindtægter.

De supplerende indtægter, som kan få betydning for størrelsen af din førtidspension, er:

* indtægt ved personligt arbejde - løn, honorar mv.
* udbetalinger fra arbejdsmarkedspensioner og individuelle pensioner, fx ratepension
* underholdsbidrag og andre løbende ydelser, fx erstatninger
* anden indkomst ud over førtidspensionen, du skal betale skat af
* aktieindkomst
* positiv kapitalindkomst
https://www.borger.dk/Emner/pension-...y-ordning.aspx
__________________
Størst er den som ligger ned, men stadig har kræfter til at hjælpe andre!
Peppe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-03-2011, 23:41   #8
pia9900
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 06-01 2011
Lokation: Frederikshavn
Indlæg: 23
Styrke: 14
pia9900 er ny på vejen
Tror ikke helt jeg forstår hvad i mener.
Min sag er følgende
Jeg blev i 2008 fejlopereret og har ikke været på arbejdsmarkedet siden. Jeg har været på sygedagpenge indtil den 1 september 2010 hfvor jeg kom på kontanthjælp. Og nu aner jeg ikke hvordan min fremtid ser ud da kommunen ikke rigtig gør noget i min sag.
Men nu er jeg kommet i en træls situation. Jeg fik i december 2010 udbetalt nogle penge i tabt arbejdsfortjeneste fra patientforsikringen, som jeg selvfølgelig har betalt skat af. Pengen dækker perioden hvor jeg har været på sygedagpenge.
Nu mener min sagsbehandler at hun må stoppe min kontanthjælp indtil jeg har betalt de penge tilbage som jeg fik i tabt arbejdsfortjeneste.
Men så er det jeg mener at så længe perioden dækker for dengang jeg fik sygedagpenge så må hun ikke modregne dem.
Ja undskyld men er fuldstændig på herrens mark lige nu.
En af mine veninders kæreste fik også udbetalt tabt arbejdsfortjeneste mens han modtog sygedagpenge og han fik af vide at de ikke blev modregnet nogen steder.
For hvis kommunen modregner det hele er der jo ingen mening med at modtage tabt arbejdsfortjeneste
pia9900 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-03-2011, 23:45   #9
pia9900
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 06-01 2011
Lokation: Frederikshavn
Indlæg: 23
Styrke: 14
pia9900 er ny på vejen
Det skal lige siges at i udregningen fra patientforsikringen er det forskellen mellem den løn jeg kunne have haft og så mine sygedagpenge som jeg har modtaget, og selvfølgelig betalt skat af
pia9900 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-03-2011, 23:48   #10
Peppe
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Lokation: Skive
Indlæg: 332
Styrke: 14
Peppe er ny på vejen
Jamen så er vi jo i lov om kontanthjælp!

Citat:
Indtægt

Dine og din evt. ægtefælles indtægter trækkes som udgangspunkt fra i hjælpen krone for krone.
Ved indtægter fra arbejde eller indtægter som led i tilbud, kan kommunen, når de beregner kontanthjælpen eller starthjælpen, se bort fra et vist beløb per time.

Følgende indtægter medfører ikke fradrag i kontanthjælpen:

* beløb, der udbetales som følge af personskade, eller som bør bevares af hensyn til erhvervs- eller uddannelsesmuligheder
* invaliditetsydelse og invaliditetsbeløb efter Lov om Social Pension
* indtægter fra børn under 18 år
* erstatning for skade af ikke-økonomisk art, f.eks. varigt mén, svie og smerte samt indtægter, der stammer herfra
* erstatning for tab af erhvervsevne
* formue, der er nødvendig for at kunne bevare eller opnå en nødvendig boligstandard, eller som bør bevares af hensyn til erhvervs- eller uddannelsesmuligheder.
https://www.borger.dk/Emner/arbejde-...ield2Bookmark1

Vis denne til din SB. det er et no go at lukke kassen pga den erstatning!
__________________
Størst er den som ligger ned, men stadig har kræfter til at hjælpe andre!

Sidst redigeret af Peppe; 20-03-2011 kl. 23:50. Årsag: forglemmelse.
Peppe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Erstatning????? maggie Spørgsmål ang fleksjob 6 23-11-2012 12:07
Erstatning og ask leba Alt det andet 24 31-10-2011 13:41
erstatning ?? lund70 Alt det andet 5 15-06-2011 23:47
Erstatning Lotte222 Spørgsmål ang fleksjob 13 22-09-2010 14:10
Erstatning? vingum Alt det andet 4 28-01-2010 21:55




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:00.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension