K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-12-2008, 18:42   #1
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg beder lige om jeres hjælp...

Hej alle.

Nu har jeg efter en godt stykke tid på BT's debatside, prøvet at føre en debat omkring alle de urimelige ting vi som syge bliver udsat for i Danmark.

Jeg gik derind med det formål at sprede lidt viden, men med den hets der er blevet lagt for dagen derinde overfor mig, er det nytteløst at fortsætte.

Jeg sider og tænker, om det er den slags response i andre også får med mødet med den almene raske dansker når i prøver at kæmpe lidt for jeres rettigheder, og oplyse om systemets inkompetence, eller om jeg blot har ramt et "forkert sted" at debatere emnet? (egoistisk borgerligt knudepunkt)

Min umiddelbare reaktion er, at raske danskere generelt (specielt DF'erne virker direkte modbydelge) ikke har den fjerneste forståelse for de problemer vi sider med, og heller ikke vil vide af det. Det har givet mig en følelse af at vi som syge faktisk slet ikke er ønsket mere og kun bliver set på som snydere og bedragere... Før tænkte jeg, at den indstilling måtte være hos Hjort som enehaver, men jeg er blevet overbevist at han vidst har en del sympatisører.

Jeg håber jo selvfølgelig på, at den "anden halvdel" af danmarks befolkning har et andet syn på syge, end det jeg har oplevet på BT, men jeg ved sgu' snart ikke mere... man har mest lyst til bare at give samfundet fingeren, og melde sig helt ud, når man ikke kan blive accepteret for at være syg og mene man har behov for en førtidspension.

Jeg oplever at man bliver mistroet så snart man selv står frem og fortæller man bliver pisset på af systemet... hvis du selv mener du har ret til førtidspension, så er du pr. definition kun ude på ikke at lave noget, gider ikke kæmpe for din sag og direkte social bedrager. Alt sammen begrundet med at der er arbejde nok, og at alle kan "et eller andet" (selv om de aldrig kan komme med aktuelle annoncer på de jobs de kommer frem med). Man ser aldrig på helheden af mennesket, men piller små ting ud, og begrunder at man kan arbejde ud fra disse "del elementer".

Oplever i også total uforståelse i jeres omgangskreds når i har et usynligt handicap, og denne holdning med at, selv om du har en minni-bitte-lille resource, at så kan du vel altid stå ude og rense lokumer et eller andet sted eller samle affald op i grøftekanten?

Hvor dælen henter raske danskere deres empati og forståelse henne i dag?

Har det altid været sådan? og SKAL man selv have været nede og bide i støvet før man forstår hvad det handler om?

Jeg er rådvild, og klar til at blive permanent skeptisk overfor alle fremmede mennesker nu som jeg ikke kender godt... før var jeg som en åben bog, men med det billede der tegnede sig på BT's debatfora, så er jeg i hvert fald færdig med at stole på nogen som helst.

Jeg må hellere advare jer om, at hvad i skriver i denne tråd, kan meget vel blive sakset af debatører på BT's forum, da de flere gange er her inde for at hente materiale til deres hets derinde... så i er selvfølgelig velkommen til at skrive en PB... det er mere end forståeligt.

Sidst redigeret af Razmo; 05-12-2008 kl. 18:45.
  Besvar med citat
Gammel 05-12-2008, 18:58   #2
annasen
Afhængigheds tegn af K10
 
annasens avatar
 
Tilmeldingsdato: 02-10 2008
Lokation: Esbjerg
Indlæg: 340
Blog Indlæg: 13
Styrke: 16
annasen er ny på vejen
Smile hej Razmo

Håber de sakser denne hjemmeside. De skal være så velkomne.

http://sites.google.com/site/annamargrethep/

Nej - ikke alle har den modstand. Nogen har empati, og er godt klar over at det kan blive dem i morgen.

Jeg kender dig ikke, men holder af dig alligevel. Det har noget med fællesskab og sammenhold at gøre.

Hold dig til mennesker der vil dig noget godt. De andre kan du ikke bruge til noget.

Mange
Annasen
annasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-12-2008, 20:15   #3
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Jo, Razmo, jeg kender det godt. Er psykisk syg og har dermed en "usynlig" sygdom. I starten var jeg også åben og ærlig om det, men hurtigt begyndte tvetydige kommentarer at dukke op (bl.a. hos én, der sjovt nok nu selv får kommunenes kærlighed at føle og bander og svovler over det!), så nu bruger jeg en mindre, fysisk arbejdsskade som undskyldning, og dét kan de da forstå...
Da jeg læste dit indlæg, kom jeg til at tænke på den undersøgelse, der blev lavet for nyligt, der viste at ca 25 % af de unge mellem 20 og 30 år ikke vidste en klap om, hvad konsekvensen ville blive, hvis de blev arbejdsløs og ikke var i a-kasse. De troede de bare fra dag 1 kunne hæve bistand og så ellers køre rundt i deres dyre biler og holde ferie i deres sommerhus. Det viser jo noget om, hvor underoplyst vores samfund er blevet. Jeg tror, det hænger sammen med, at Hjort og Co's. "indoktrinering" om eget ansvar er ved at slå hæftigt igennem, og at det sammenfalder med, at samfundet har haft en optur, så folk har haft mulighed for at være egoistiske og rage til sig, men nu hvor bøtten ser ud til at vende, så skal billedet også nok vende, for så bliver folk bange for deres egne interesser, og så begynder de igen at tænke i sammenhold og medfølelse, for så vil de jo også gerne have hjælp, når de bliver fyret eller syge...
Det er sørgeligt, at samfundet er blevet sådan. Og jeg tager hatten af for dem af jer, der tør stå frem og har energi og kræfter til at kæmpe for at sprede budskabet og tage de øretæver, dét måtte give...
Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-12-2008, 20:20   #4
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Jeg vil da tro (og håbe), at nogle af de raske har forståelse for vores situation.
Men jeg har også oplevet, at raske, som har deres på det tørre, ikke tror på, at systemet fungerer (eller måske nærmere "ikke fungerer") sådan som vi kan beskrive det. Og på sin vis kan jeg da godt forstå det, for så længe man ikke selv har været i kløerne på systemet, så må man da gå ud fra, at det fungerer efter hensigten.
Problemet er jo så, at de stædigt holder fast i deres mening, til trods for, at vi (som har prøvet det) kan argumentere for, at det ikke er sådan det forholder sig.
Og det har jo nok i sidste ende noget med fordomme at gøre, for hvordan kan en kontanthjælpsmodtager dog vide tingene bedre end div. politikere, sagsbehandlere o.s.v.
Jeg har også oplevet, at et menneske som jeg har kendt i mange år, og egentlig holder meget af (selvstændig erhvervsdrivende) direkte har sagt til mig, at hvis min ryg er så dårlig som jeg siger, så kan jeg vel få en pension.
I den slags situationer tror jeg ikke man kommer langt med at diskutere, medmindre man kan dokumentere, at man har været udsat for grelle fejl eller løgnehistorier i forbindelse med sin sag i kommunen.
For mit eget vedkommende, prøver jeg at undgå den slags diskussioner, hvor jeg ved, at modparten alligevel ikke er til at rokke.
Der er andre ting jeg hellere vil bruge mit krudt på.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-12-2008, 20:28   #5
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af annasen Se meddelelser
Håber de sakser denne hjemmeside. De skal være så velkomne.

http://sites.google.com/site/annamargrethep/

Nej - ikke alle har den modstand. Nogen har empati, og er godt klar over at det kan blive dem i morgen.

Jeg kender dig ikke, men holder af dig alligevel. Det har noget med fællesskab og sammenhold at gøre.

Hold dig til mennesker der vil dig noget godt. De andre kan du ikke bruge til noget.

Mange
Annasen
Tak tak ... nu var det heller ikke fordi i behøvede at tage stilling til mig... det var blot generelt jeg mente... om andre syge også møder denne umådeligt snævertsynede verden omkring jer hvis i "tillader jer" at bruge store bogstaver om systemet, og giver udtryk for at det er for dårligt...

Det er når jeg gør det, at jeg fornemmer at omverdenen ønsker at man sætter sig tilbage i sengen, ser meget syg ud og bliver der til nogen kommer og forbarmer sig og siger "Du bør da være på førtidspension!!!" ... nærmest som om man ikke må ønske det selv.

Mange kommer med et udtryk for, at man næsten skal ligge helt kvast (for billedet af garfield kørt over af en lastbil) og skrige "JEG VIL KRAFTPERKEMIG HAVE FLEKSJOB! OM JEG SÅ KUN KAN ARBEJDE 1 TIME OM UGEN, OG SKAL LIGGE BRAK HJEMME FOR RESTEN!"

Sidst redigeret af Razmo; 05-12-2008 kl. 20:43.
  Besvar med citat
Gammel 05-12-2008, 20:33   #6
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Risa Se meddelelser
Jo, Razmo, jeg kender det godt. Er psykisk syg og har dermed en "usynlig" sygdom. I starten var jeg også åben og ærlig om det, men hurtigt begyndte tvetydige kommentarer at dukke op (bl.a. hos én, der sjovt nok nu selv får kommunenes kærlighed at føle og bander og svovler over det!), så nu bruger jeg en mindre, fysisk arbejdsskade som undskyldning, og dét kan de da forstå...
Da jeg læste dit indlæg, kom jeg til at tænke på den undersøgelse, der blev lavet for nyligt, der viste at ca 25 % af de unge mellem 20 og 30 år ikke vidste en klap om, hvad konsekvensen ville blive, hvis de blev arbejdsløs og ikke var i a-kasse. De troede de bare fra dag 1 kunne hæve bistand og så ellers køre rundt i deres dyre biler og holde ferie i deres sommerhus. Det viser jo noget om, hvor underoplyst vores samfund er blevet. Jeg tror, det hænger sammen med, at Hjort og Co's. "indoktrinering" om eget ansvar er ved at slå hæftigt igennem, og at det sammenfalder med, at samfundet har haft en optur, så folk har haft mulighed for at være egoistiske og rage til sig, men nu hvor bøtten ser ud til at vende, så skal billedet også nok vende, for så bliver folk bange for deres egne interesser, og så begynder de igen at tænke i sammenhold og medfølelse, for så vil de jo også gerne have hjælp, når de bliver fyret eller syge...
Det er sørgeligt, at samfundet er blevet sådan. Og jeg tager hatten af for dem af jer, der tør stå frem og har energi og kræfter til at kæmpe for at sprede budskabet og tage de øretæver, dét måtte give...
Det er nemlig lige sådan jeg selv har tænkt mange gange... at det er opturen og den store mangel på ledige der har gjort "underværker" i den retning.

Jeg kan også snildt forestille mig, at alle "arbejdsargumenterne" som der bruges flittigt i en debat som den på BT, vil virke meningsløs den dag der er raske der står og ike kan finde arbejde, for så skal de sgu' nok sørge for at DE skal have først ved jobbasen, og de syge kan blive smidt på førtidspension uden kommentarer.

Det er jo netop det vi så i 80'erne, hvor mennesker fik dem smidt i nakken fordi det var billigst for kommunerne, og jobsne alligevel ikek var der.

At disse mennesker så i dag skal have skideballen for "ikke at arbejde, når de har resourcer" synes jeg er helt fejl-beskyldt. Det er den daværende regering og kommunerne der burde have den skideballe i stedet for.
  Besvar med citat
Gammel 05-12-2008, 20:41   #7
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Trold Se meddelelser
Jeg vil da tro (og håbe), at nogle af de raske har forståelse for vores situation.
Men jeg har også oplevet, at raske, som har deres på det tørre, ikke tror på, at systemet fungerer (eller måske nærmere "ikke fungerer") sådan som vi kan beskrive det. Og på sin vis kan jeg da godt forstå det, for så længe man ikke selv har været i kløerne på systemet, så må man da gå ud fra, at det fungerer efter hensigten.
Problemet er jo så, at de stædigt holder fast i deres mening, til trods for, at vi (som har prøvet det) kan argumentere for, at det ikke er sådan det forholder sig.
Og det har jo nok i sidste ende noget med fordomme at gøre, for hvordan kan en kontanthjælpsmodtager dog vide tingene bedre end div. politikere, sagsbehandlere o.s.v.
Jeg har også oplevet, at et menneske som jeg har kendt i mange år, og egentlig holder meget af (selvstændig erhvervsdrivende) direkte har sagt til mig, at hvis min ryg er så dårlig som jeg siger, så kan jeg vel få en pension.
I den slags situationer tror jeg ikke man kommer langt med at diskutere, medmindre man kan dokumentere, at man har været udsat for grelle fejl eller løgnehistorier i forbindelse med sin sag i kommunen.
For mit eget vedkommende, prøver jeg at undgå den slags diskussioner, hvor jeg ved, at modparten alligevel ikke er til at rokke.
Der er andre ting jeg hellere vil bruge mit krudt på.
Er helt enig med dig Trold... netop den der med, at "hvis du ikke har fået en førtidspension endnu, og du har gået i 20 år, så er det nok fordi du ikek er berettiget" den er jeg stødt på adskillige gange... ikke kun på BT debatten.

Jeg forstår ikke HVAD det er der er så hulens svært ved at prøve at sætte sig ind i sagerne, hvis man skal moralisere... finde ud af om det der påstås faktisk kunne være sandt?... at systemet bare ikke altid virker efter hensigten?

Jeg kan godt se, at på et offentligt borgerligt debat-forum, hvor hovedparten af debatørerne er borgerlige, så er der den ekstra barriære, at giver man en "rød smølf" ret i at systemet måske nok alligevel ikke virker, så har man næsten sagt at man har stemt på en regering som ikke kan finde ud af at behandle mennesker anstændigt.... så jeg kan da godt se, at det kan vægre nogen fra at vilel give sig.... men at folk til tider bliver direkte modbydelige... det forstr jeg godt nok ikke.

Nr jeg får at vide, hvorfor jeg dog formerer mig, når jeg ikke kan sørge økonomisk for mine egne unger, samt at alle med psykiske lidelser og handicap, samt deres dysfunktionelle arv burde deporteres ud af landet, så er det altså man sidder med kæben nede på gulvet ... at hele hetseholdet så oven i købet holder hånden over sådan en debatør, så er det jeg begynder at tænke... så kan det være ligemeget at prøve at overbevise nogen om sandheden.
  Besvar med citat
Gammel 05-12-2008, 20:43   #8
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.746
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Hej Razmo.
Gud har plantet os mennesker på Jorden i en ikke fuldstændig færdigafsluttet model. Tro Han har gjort det med vilje.

Men lad os tilgive. Tænk bare tilbage på tiden før IT-boblen brast. Der forlod alle unge mennesker fagforeningerne. Men sikke nogle tudefjæser der dukkede op da de opdagede at de ikke kunne få hjælp fra dag 1 af, da hele l..... bras.

Og om ikke det samme er ved at ske igen med vores fælles krise.

Så, nej de mennesker du har mødt på BT er dem der tuder højest når de selv rammes.
Lad os tilgive dem de ved jo ikke bedre. Lad os tage godt imod dem når de opdager k10 hvor vi er professionelle. Her findes ingen dumme spørgsmål men masser af krammer.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 05-12-2008, 20:55   #9
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Razmo Se meddelelser
Jeg forstår ikke HVAD det er der er så hulens svært ved at prøve at sætte sig ind i sagerne, hvis man skal moralisere... finde ud af om det der påstås faktisk kunne være sandt?... at systemet bare ikke altid virker efter hensigten?
Hvorfor skulle de dog det Razmo?
Jeg tror ikke på, at det i bund og grund interesserer disse mennesker, om systemet fungerer for de syge eller ej, for det er jo ikke deres problem, de har jo både villa, volvo og vovhund. De er jo ikke syge, og tror sikkert fuldt og fast på, at de heller aldrig bliver det.
Jeg tror det ville svare til, hvis jeg fortalte dig om en interessant strikkeopskrift jeg har fundet på internettet, og beder dig om, at sætte dig ind i hvilken type garn, og hvilken pindestørrelse der skal bruges til denne opskrift.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-12-2008, 20:55   #10
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Razmo Se meddelelser
Jeg forstår ikke HVAD det er der er så hulens svært ved at prøve at sætte sig ind i sagerne, hvis man skal moralisere... finde ud af om det der påstås faktisk kunne være sandt?... at systemet bare ikke altid virker efter hensigten?
Hvorfor skulle de dog det Razmo?
Jeg tror ikke på, at det i bund og grund interesserer disse mennesker, om systemet fungerer for de syge eller ej, for det er jo ikke deres problem, de har jo både villa, volvo og vovhund. De er jo ikke syge, og tror sikkert fuldt og fast på, at de heller aldrig bliver det.
Jeg tror det ville svare til, hvis jeg fortalte dig om en interessant strikkeopskrift jeg har fundet på internettet, og beder dig om, at sætte dig ind i hvilken type garn, og hvilken pindestørrelse der skal bruges til denne opskrift.

Ups, den kom 2 gange, men så kan i vel fatte det.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Brug for jeres hjælp Susan Kuhre Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 16 17-11-2012 22:30
Beder om hjælp til at flytte til Spanien AnnaOlsen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 27-08-2012 15:45
Beder om jeres hjælp..! ViviJe Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 8 26-08-2011 16:58
Syg KH modtager beder om hjælp... Kayel Alt det andet 39 16-07-2009 20:37
Scleroseforeningen beder om hjælp! phhmw Dit og Dat 0 18-10-2008 17:10




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:47.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension