K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-04-2011, 09:14   #11
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af TimeGuest Se meddelelser
System-in-valid:

Vi kender udtrykket: krigs-in-valid, der bruges om en person, der i kæmpet i krig og i den kontekst er blevet in-valid.

På samme vis kunne man anskue udtrykket: system-in-valid anvendt om en person har kæmpet i et system og i den kontekst er blevet in-valid.

Kikker vi nærmere på ordet system-in-valid, er det sammensat af: system + in + valid.

System kommer af det græske: systëma, der nærmest betyder en ordning eller gruppe.

In- kommer af det latinske: in- der fx kan betyde: mis- eller imod.
Valid kommer af det latinske ord: validus, der betyder: frisk eller kraftig.
In-valid er således noget i retning af negationen af det at være frisk eller kraftig, dvs. nedsat friskhed / ufrisk eller svag.

Vi kan således definere begrebet: system-in-valid, som anvendt om en person der har været indrullet i et ”system” (eller i en ”krig” med systemet) og derved er blevet: in-valid, dvs. ufrisk, svageligjort eller sygeliggjort.

Som system-in-valid har personen givet været udsat for et betydeligt omfang: system-stress - her defineret som stress induceret ved mødet med systemet / forvaltningsmyndigheden og de krav om (evt. gentagende) afklaring, (evt. meningsløs) aktivering mv. som systemet har stillet uden at personen af den grund er kommet en rimelig afklaring nærmere.


BTW: Kafkas litterære univers er vel det der nærmest beskriver den kamp en system-in-valid har været igennem – dvs. indbegrebet af en evig kamp mod et bureaukratiske samfundssystem med tilhørende konsekvenser for den der går ind i kampen.
Er 'krigsinvalid' en nøje beskrevet tilstand? Det er det jo nok
Jeg efterlyser beskrivelser af, hvad der sker med folks psyke, når de fanges i systemet. Jeg har selv flere gange sendt tankerne til Kafka, omend jeg føler jeg befinder mig i en meget dårlig omskrivning af hans univers. Der må vel være nogle, et eller andet sted, der har beskrevet de psykologiske mekanismer. Jeg tænker, der må være nogle paralleller til tilfangetagelser, fordi man ufrivilligt 'spærres inde', føler sig umyndiggjort, og har meget lidt, eller ingen, indflydelse på om, og hvornår, man slippes fri. Hvad det gør ved et voksent sind at blive mistænkeliggjort i en skrøbelig tilstand?
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-04-2011, 09:43   #12
adbib
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 22-04 2010
Indlæg: 496
Styrke: 15
adbib er rigtig godt på vej
Du beskriver det da meget godt selv Tassi.
adbib er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-04-2011, 10:06   #13
Adam SR
Elsker at være her på K10
 
Adam SRs avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2010
Indlæg: 54
Styrke: 14
Adam SR er ny på vejen
Systeminvalid kan defineres ved, at man kan få det værre, at behandling man bliver budt af kommune fx at man kan blive udsat for at ens sag bliver fordrejet, at partshøring ofte ikke bliver respekteret, at man udsat for ikke gennemtænkt behandling for dette og hint, at ens retssikkerhed bliver trådt under fode etc.
__________________
Hilsen Adam Paulo Freire siger: '... at man ikke kan gå ind i en sand dialog, hvis jeg altid projicerer uvidenhed ind i andre mennesker og aldrig opfatter sin egen uvidenhed'.

'Allen gewalten/zum trotz sich erhalten' (at holde sig oppe trods al vold), af Goethe og ikke mindst tænkt af Sophie Scholl.
Adam SR er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-04-2011, 11:07   #14
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tassi Se meddelelser
Er 'krigsinvalid' en nøje beskrevet tilstand? Det er det jo nok
En udfoldning af begrebet: krigsinvalid vil jeg antage, at bla. enheder i Forsvaret i et eller andet omfang kan være behjælpelig med ;-)

Et af de væsentlige problematikker for hjemvendte fra krigszoner er det, der kan rummes i betegnelsen: Posttraumatisk belastningsreaktion / Post Traumatisk Stress Disorder i forskellige grader (du har sikkert hørt om: PTS eller PTSD).


PTSD er dog ikke alene forbeholdt krigsveteraner.

Man kunne fx godt forestille sig en person med fx AS, der fx igennem et skoleforløb udsættes for forskellige former for mere eller mindre voldsomme overgreb fra jævnalderne eller voksne, godt ville kunne udvikle en form for PTSD eller kronisk belastningstilstand.

Du kan fx studere filmen: Ben X http://en.wikipedia.org/wiki/Ben_X for at se skildringen af af, hvordan verden kan opleves som en "krigszone" af en autist (det skal så lige nævnes, at filmens slutning er mere happy end den virkelighed filmens historie bygger på).

På samme vis kan mennesker med særlige forudsætninger for at udvikle belastningstilstande, herunder PTSD, måske også i det lange træk udvikle en form for kronisk belastningsreaktion eller det der er alvorligere i deres møde med andre dele af virkeligheden, fx et jobcenter med al deres underlighed ...


Citat:
Jeg efterlyser beskrivelser af, hvad der sker med folks psyke, når de fanges i systemet.
Det vil til dels afhænge af de forudsætninger de møder "systemet" med.

Har den enkelte en særlig sårbarhed, kan resultatet måske være et andet end hvis der er tale om mere robuste forudsætninger - ligesom det kan variere hvad "systemet" byder den enkelte.


Citat:
Der må vel være nogle, et eller andet sted, der har beskrevet de psykologiske mekanismer. Jeg tænker, der må være nogle paralleller til tilfangetagelser, fordi man ufrivilligt 'spærres inde', føler sig umyndiggjort, og har meget lidt, eller ingen, indflydelse på om, og hvornår, man slippes fri. Hvad det gør ved et voksent sind at blive mistænkeliggjort i en skrøbelig tilstand?
Det er formodentlig forskning inden for området overgreb & totur i en bred psykologisk/psykiatrisk forståelsesramme, som du skal rette din opmærksomhed imod.


BTW: I hvilken sammenhæng giver du emnet opmærksomhed - er det ud fra en mere generel / overordnet interesse, eller har interessen en mere eller mindre personlig vinkel ?
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-04-2011, 18:25   #15
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Jeg har netop i dag på K10 læst om xxx, hvor egen læge måtte henvise til Arbejdsmedicinsk Klinik for alvorlig stress udløst af sagsbehandlingsproces, som ikke var en god baggrund for at komme sig for fysisk sygdom:

Konklusion fra psykolog på Arbejdsmedicinsk klinik lød således:

"Udfra fra ovenstående vurderes det, at xxx fremstår psykisk påvirket og stresset af det beskrevne sagsforløb. Psykolog xx:"

"Derudover har jeg fået 2 sider, hvor mit sagsforløb er beskrevet enormt godt, og der er slet ingen tvivl om, hvem psykologen mener er årsagen til mit stress - nemlig min tidligere sagsbehandler," beskriver xxx:

http://www.k10.dk/showthread.php?p=160244#post160244
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kan man "frasige" sig den "økonomiske del" af en FP, for at få psykisk "ro på" ? EB3 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 01-09-2013 11:43
Flere pladser ledig for FP fra "hele" Århus på "Bydelsreporter" kursus. SidselK Nyttigt at vide for Førtidspensionister 4 31-08-2012 15:16
"Afklaring" på sygedagpenge kontra "Opkvalificering" på ledighedsydelse amaranth Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 18-06-2012 02:20
Festival for "udstødte" -"halvstødte" - sagsbehandlere og andet "godtfolk" klarkurs Alt det andet 24 18-03-2010 22:25




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:40.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension