K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-11-2009, 15:57   #1
SusanneSjogren
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-11 2009
Indlæg: 14
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
SusanneSjogren er ny på vejen
Ny lovgivning 2010

Jeg har ladet mig fået at vide, at man i 2010 ikke må gå hjemme, men skal hjemmefra 10 timer om ugen, er der nogen der ved om det passer, og man kan ikke nægte at tage imod jobbet man tilbydes.

Susanne
SusanneSjogren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2009, 17:40   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Må gå hjemme? I forbindelse med sygedagpenge? Kontanthjælp? som ledig flekser...eller??

Tænkte, hvis du har hørt noget mere specifikt, så kunne man evt søge på selve den lovgivning det skulle falde under.....

Ved i hvertfald at læger ikke længere må lave lægeerklæringer her pr 5 Oktober, og at det HELE nu skal gå gennem arbejdsgiver mht sygdom.
Som alle ved, så er det jo forbudt at være syg i Danmark og at sådan en 'frækhed' skal mandsopdækkes, så lægen og arbejdsgiveren SAMMEN kan lægge en slagplan for den syge.....udenom den syge.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2009, 20:42   #3
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Helenekr som du dog kan formuler det det noget med langtidssyge skal aktivers mindst 10 timer om ugen efter 8 ugers sygdom o detnoget med det der refution 35% og 65% har læst det på nettet et sted .

Sidst redigeret af c.l.e.o.; 09-11-2009 kl. 20:50.
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2009, 20:58   #4
twoc
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 07-10 2009
Alder: 55
Indlæg: 84
Styrke: 15
twoc er ny på vejen
"godt" at jeg blev syg under de gamle regler
Nu skal man sikkert til samtaler med kommunen dagen efter at man er blevet kørt ned af en lastbil ....ellers bliver man nok stemplet "vrangvillig"


Mulighedserklæringen

Mulighedserklæringen er en lægeerklæring, som bruges for at fastholde den sygemeldte medarbejder. Reglerne i sygedagpengeloven fastslår, at arbejdsgiveren kan forlange en mulighedserklæring når som helst i lønmodtagerens sygeforløb. Erklæringen belyser bl.a. medarbejderens muligheder for at genoptage arbejdet og tidspunktet for, hvornår medarbejderen kan vende tilbage til virksomheden, herunder muligheder for gradvis tilbagevenden til egne eller tilpassede arbejdsopgaver.

Mulighedserklæringen består af 2 dele:

Del 1:

Udfyldes af arbejdsgiver og medarbejder i fællesskab på baggrund af en samtale
(ved personligt fremmøde eller telefonisk kontakt):

Medarbejderens funktionsnedsættelser og påvirkede jobfunktioner:
Det beskrives, hvilke begrænsninger sygdommen medfører i de arbejdsfunktioner, som medarbejderen normalt udfører.
Har arbejdsgiver og medarbejder aftalt skåneinitiativer:
Har arbejdsgiver og medarbejder aftalt, at arbejdet tilpasses, oplyses
det også. Det kan være omplacering, ændrede arbejdsopgaver, hjemmearbejde, kollegahjælp, ledelsesstøtte, fysisk træning mv.
Del 2:

udfyldes af lægen på baggrund af en samtale med medarbejderen og de oplysninger, som arbejdergiveren og medarbejderen allerede har udfyldt:

Lægens vurdering:
Lægen tager stilling til om medarbejderens funktionsnedsættelse og de arbejdsforhold, som arbejdsgiveren og medarbejderen har beskrevet i del 1, er forsvarlige i forhold til helbredet, og om fravær på grund af sygdom fra arbejdet kan tilrådes.

Lægens forslag til skåneinitiativer:
Lægen kan også anføre, om der er behov for, at arbejdet bliver tilpasset yderligere.
Varighed:
Endelig giver lægen et skøn over den periode, hvor arbejdet skal tilpasses, eller hvor fravær fra arbejdet anses for påkrævet.
Husk at I kan fastsætte retningslinier for brugen af mulighedserklæringer i jeres lokalaftale om sygefraværspolitik.





--------------------------------------------------------------------------------

Hvis arbejdsgiveren indkalde lønmodtageren til samtalen om mulighedserklæringen skal det ske med et rimeligt varsel.
Hvis den sygemeldte ikke deltager i samtalen, bortfalder den sygemeldtes ret til sygedagpengene fra arbejdsgiveren indtil den sygemeldte deltager i samtalen.
Arbejdsgiveren kan sætter en rimelig frist for hvornår mulighedserklæringen skal være arbejdsgiveren i hænde. Overholdes denne frist ikke bortfalder den sygemeldtes ret til sygedagpengene fra arbejdsgiveren indtil mulighedserklæringen er afleveret til arbejdsgiveren.
Overenskomsterne indeholder bestemmelser som betyder at den sygemeldte mister retten til løn under sygdom, hvis sygedagpengerefusionen fra kommunen bortfalder, fordi den sygemeldte ikke overholder sine pligter efter sygedagpengeloven.
twoc er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2009, 21:04   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Twoc's indlæg kan printes ud og hæftes på sengestolpen!!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2009, 21:09   #6
Andersen23
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-04 2007
Indlæg: 75
Styrke: 18
Andersen23 er ny på vejen
ja jeg har også hørt at det alle ledige skal i aktivering af en eller anden slags 10 timer om ugen så de ikke går hjemme og driver.
Det var min jobkonsulent er nævnte det da vi havde opfølgning på den praktik jeg er i nu .
Andersen23 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2009, 21:12   #7
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Desværre gælder det ikke kun ledige.

Den nye sygedagpengelov siger også 10 timers aktivering.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2009, 22:15   #8
Kjersti
Hvor skulle jeg ellers være
 
Kjerstis avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-06 2008
Lokation: Midtsjælland
Indlæg: 177
Styrke: 16
Kjersti er ny på vejen
Selvom jeg ikke ønsker nogen andre ondt...
Så ønsker jeg alligevel, at dem der laver denne lovgivning, på et tidspunkt,... selv må smage deres medicin
Kjersti er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2009, 22:36   #9
hla72
Klart Afhængig af K10
 
hla72s avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-07 2009
Lokation: Odense kommune
Alder: 51
Indlæg: 466
Styrke: 15
hla72 er ny på vejen
Jeg er helt lost her og det kan godt være jeg spørger ultra dumt

Skal alle sygemeldte aktiveres 10 timer om ugen?
Hvornår er det blevet vedtaget og fra hvornår gælder det?

Gælder det både syge med arbejde og syge arbejdsløse?
Og gælder det for os der allerede er sygemeldt eller kun for dem der bliver syge efter loven er trådt i kraft? Vi ved jo alle, at de kære politikere ynder at lave love med tilbagevirkende kraft.

Og hvad aktivering er det? Bare sådan noget "dum i arbejde" man bliver mere syg i hovedet af?

Er der nogen der evt. kan give mig et link til hvor det står sort på hvidt? Har selv prøvet at google, men jeg får kun avisartikler frem som egentlig ikke giver noget entydigt svar.... der står nemlig kun om den mulighedserklæring der allerede er blevet skrevet om (jeg er arbejdsløs sygemeldt).

Jeg vil nemlig forhøre mig hos min fagforening om det er noget jeg falder ind under... alene tanken løber mig koldt ned ad ryggen og tricker min angst. Må erkende, jeg var ved at kaste op da jeg læste indlægget her....
__________________
"Man skal aldrig sige nej til en fristelse - man ved jo aldrig, om den kommer igen" ~ Garfield

Skriver blog på egen hjemmeside: Heidi's univers/fat2fab

Sidst redigeret af hla72; 09-11-2009 kl. 22:38. Årsag: glemte noget
hla72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2009, 22:49   #10
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Kjersti Se meddelelser
Selvom jeg ikke ønsker nogen andre ondt...
Så ønsker jeg alligevel, at dem der laver denne lovgivning, på et tidspunkt,... selv må smage deres medicin
ak ak, dem som bestemmer kan tage 2 års orlov eller sygeorlov med fuld løn og opsparing til fed ministerpension.. så det kommer de desværre aldrig til at opleve..
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Lovgivning?! simsons Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 7 19-08-2013 15:12
Lovgivning Vanilje Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 21-01-2013 17:19
Ny lovgivning pr. 1.1.2010? NKK Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob 20 05-11-2010 13:03
ang. ny lovgivning...01.07... anetta Nyt om loven 0 17-06-2008 12:42
Lovgivning Lotte A. Spørgsmål ang fleksjob 9 19-04-2008 00:57




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:43.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension