K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-09-2010, 20:37   #1
nettenuz
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 16-12 2008
Indlæg: 14
Styrke: 16
nettenuz er ny på vejen
søgning af førtidspension

hey med jer
er nået til at jeg selv skal søge om førtidspension da min sagsbehandler ikke mener at min sag er nået dertil hvor jeg er uarbejdsdygtig.
ville høre om i har nogen gode råd nu jeg skal skrive et brev og søge den selv? eller om i kender et sted man kan få lidt hint for er lidt svært for mig starte op
nettenuz er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-09-2010, 21:54   #2
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Hvis du ønsker selv at søge om fp er det blot at skrive:

Jeg ønsker at søge om førtidspension i henhold til pensionslovens §17.

Og hvis du ønsker at de skal gøre det på grundlag af det der er i din sag nu, så tilføjer du:

på det foreliggende dokumentationsgrundlag.

Og så skriver du selvfølgelig hvem du er, men navn og cpr-nr.

Men er du helt sikker på, at det er der du er nået til?

Hvis du er på sygedagpenge er det ikke altid en god idé.
Hvis du er ledig fleks'er på ledighedsydelse er det heller ikke sikkert, at det er så smart.

Har du lægepapirer der siger, at din lidelse er stationær, ingen behandlingsmuligheder, arbejdsevnen nedsat til det ubetydelige?

Har du været i en arbejdsprøvning der viser, at din arbejdsevne er nedsat til det ubetydelige?
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2010, 06:56   #3
nettenuz
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 16-12 2008
Indlæg: 14
Styrke: 16
nettenuz er ny på vejen
nej mine papir er ikke stasionær,men har prøvet lidt af hvet i over 5 år nu og intet er sket....har det meget dårlig psykisk og tvivler på jeg nogensinde kommer ud i arbejde igen.
er på kontanthjælp pt.
fik at vide jeg skulle skrive et brev så de kunne vide lidt om mig, da mine papir ikke tyder på det kunne blive førtidspension, men en ting er hvad der bliver skrevet en anden er hvad der er sandt.....den kommune jeg er i har det med ikke ville høre på en desværre
nettenuz er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2010, 07:02   #4
Peppe
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Lokation: Skive
Indlæg: 332
Styrke: 14
Peppe er ny på vejen
§17?

Hvad siger dine journaler, Arbejdsprøvning mv.?

Er du på sygedagpenge, flexydelse eller kontanthjælp?

Citat:
§ 17. Kommunalbestyrelsen skal behandle en henvendelse om førtidspension i forhold til alle de muligheder, der findes for at yde hjælp efter den sociale lovgivning, jf. § 5 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. Personer, som ønsker, at kommunalbestyrelsen alene tager stilling til spørgsmålet om førtidspension, kan dog anmode herom. I sådanne tilfælde træffer kommunalbestyrelsen afgørelse om, at sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag overgår til behandling efter reglerne om førtidspension.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan påbegynde en sag eller træffe afgørelse om tilkendelse af førtidspension til en person, der ikke selv har rettet henvendelse herom.
Der vil blive truffet en afgørelse ud fra den dokumentation som foreligger. Får du afslag, er der kontanthjælp tilbage. Er du gift får du ikke kontanthjælp, da der er gensidig forsørgelsespligt i DK..

Jeg vil be´ dig komme med lidt oplysninger, så er det nemmere at råde dig
Peppe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2010, 13:39   #5
hopper
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 10-09 2009
Indlæg: 322
Styrke: 15
hopper er ny på vejen
Citat:
Der vil blive truffet en afgørelse ud fra den dokumentation som foreligger. Får du afslag, er der kontanthjælp tilbage. Er du gift får du ikke kontanthjælp, da der er gensidig forsørgelsespligt i DK..
Der vil jeg ikke give dig helt ret...

Jeg er selv lige pt. på kontanthjælp, vi har hus, 2 biler og er gift.
jeg får kontanthjælp, dog kun ca. 8000 kr, men får dem ;-)
hopper er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2010, 21:10   #6
Peppe
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Lokation: Skive
Indlæg: 332
Styrke: 14
Peppe er ny på vejen
Til hopper!

Der er rigtig mange som ikke kan få kontanthjælp, fordi deres ægtefælde har ordinært arbejde. Det behøves ikke engang være højtlønnede stillinger. En løn som specialarbejder er i mange tilfælde nok til at man ikke kan få det!
Peppe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2010, 22:47   #7
hopper
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 10-09 2009
Indlæg: 322
Styrke: 15
hopper er ny på vejen
Der er selvfølgelig nogle kriterier...

Har man friværdi i hus, bil m.m skal man bruge det først
Har man en formue på over 10.000 kr skal det også bruges

Og så er der ægtefældes indtægt, som bliver modregnet hvis hun tjener kassen...

Du skriver bare at man SLET ikke kan få kontanthjælp hvis man er gift, det er det jeg ikke kan give dig ret i ;-)

Sidst redigeret af hopper; 24-09-2010 kl. 22:50.
hopper er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-09-2010, 09:38   #8
Peppe
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Lokation: Skive
Indlæg: 332
Styrke: 14
Peppe er ny på vejen
Ja hopper, jeg fik mig formuleret forkert

MEN der er altså rigtig mange som rammes af den regel!

Citat:
Hvis man bliver ledighed uden at være medlem af en a-kasse eller hvis man falder ud af dagpengesystemet, kan kontanthjælp være en mulighed.

For at få kontanthjælp er det dog et krav, at den ledige ikke kan blive forsørget på anden vis f.eks. af ægtefælle eller af egen formue (Se lov
om aktiv socialpolitik, §14, stk. 2). Dette betyder, at ledige, der ikke er medlem af en a-kasse, heller ikke kan få kontanthjælp, hvis følgende
gælder for deres eller familiens økonomi:

1. Ægtefællen kan forsørge den ledige. Ifølge reglen om gensidig forsørgelsespligt kan den ledige ikke få kontanthjælp, hvis ægtefællen kan
forsørge familien. Dette svarer til, at ægtefællens indkomst er større end den kontanthjælp, de to ægtefæller kunne have fået – dvs. to
gange kontanthjælpssats.

2. For stor likvid formue. Enlige kan ikke modtage kontanthjælp, hvis den likvide formue er på mere end 10.000 kr. For ægtepar gælder en
formuegrænse på over 20.000 kr.

3. Anden formue. Kommunen medregner også værdier af andre aktiver i formuen. Dette gælder eksempelvis friværdi i helårsbolig, friværdi i
sommerhus samt værdi af både, heste, biler o. lign.

Det er en vurdering i den enkelte kommune, hvor meget værdierne i sådanne aktiver skal indgå. Ifølge loven må ledige med egen bolig gerne have en formue af en sådan størrelse, der kan sikre en vis vedligeholdelse af boligen
og en vis boligstandard.

Ydelsescentrene i kommunerne benytter forskellige grænser for, hvor stor friværdien af helårsboliger må være. mens al friværdi i fritidsbolig tæller med. For ægtefæller ses på den samlede friværdi, mens der for samlevende ses hver enkelts ejerandel.

Generelt afhænger kontanthjælpssatserne af alder, bopæl og forsørgelsespligt.
Citat:
Kontanthjælpens størrelse i de første seks måneder

Kontanthjælpen udbetales hver måned og du skal betale skat af den.
Under 25 år

* Hjemmeboende - 3.065 kr. (2010)
* Udeboende - 6.351 kr. (2010)
* Gravid og er mindst 12 uger henne i graviditeten - 9.857 kr. (2010)
* Med egne børn i hjemmet - 13.096 kr. (2010)
* Hvis du betaler børnebidrag, får du et tillæg oveni hjælpen, der svarer til normalbidraget (børnebidrag) på 1170 kr.

Du kan max få 13.096 kr., afhængigt af hvor mange børn du betaler børnebidrag til.

Hvis du fx betaler børnebidrag til et barn, vil du være berettiget til 7521 kr. (Svarende til 6.351 kr. som udeboende under 25 år + 1170 kr. - normalbidrag for et barn)

Over 25 år

* Udeboende - 9.857 kr. (2010)
* Med forsørgelsespligt - 13.096 kr. (2010)
.

Så meget står og falder også på din alder og om du har hjemmeboende børn under 18.
Peppe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-09-2010, 10:15   #9
hopper
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 10-09 2009
Indlæg: 322
Styrke: 15
hopper er ny på vejen
Ja vi kan godt blive enige om at der er mange krav, men det er de færeste der falder for de krav der bliver stillet.

Jeg har et lille eksempel:

Min brors kone er på kontanthjælp, min bror arbejder og tjener en del.
Men for at konen kan få kontanthjælp skal min bror også søge kontant hjælp, altså de får 2 gange kontanthjælp selvom min bror arbejder...

Her i sommerferien var der en måned hvor min bror ikke fik så meget i løn, og de fik et chok da han i den måned fik 1600 kr udbetalt i kontanthjælp, men han tjente alligevel mere end den sats kontanthjælpen er på i denne måned...

Det kommer også helt and på sagsbehandler der sidder og regner kontanthjælpen ud.
Jeg troede ikke selv at jeg vil få kontanthjælp da vi har en helt ny bil (årgang 2009)
Og vi har et rådigheds beløb på over 12000 kr.
Men det var en helt vildt sød sagsbehandler, og vi snakkede jævnligt lidt privat snak.

Tror det er individuelt hvem der kan få kontanthjælp
hopper er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-09-2010, 10:27   #10
maja-bell
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 24-07 2010
Indlæg: 697
Styrke: 14
maja-bell er ny på vejen
der må da være nogle regler paragrafer du kan henvist til. som bliver brugt i din sag. for jeg sidder også med åben mund her. for har ikke inde for de sidste år hørt det var muligt..
maja-bell er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Spørgsmål omkring søgning om førtidspension TKDK Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 32 28-07-2012 12:54
flexjob søgning THR Spørgsmål ang fleksjob 2 27-06-2011 21:42
Søgning af førtidspension Gittemus Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 19-01-2011 10:21
Job søgning Martin.C Spørgsmål ang fleksjob 7 15-11-2010 22:04
Juridisk rådgivning ifm søgning af førtidspension Walter Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 05-07-2010 21:03




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:00.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension