K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Rehabiliteringsteams og Rehabliteringsskema

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Rehabiliteringsteams og Rehabliteringsskema Her kan man stille spørgsmål om rehabiliteringsteams og rehabiliteringsskemaer dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-09-2014, 14:24   #1
Brikke
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-02 2011
Indlæg: 60
Styrke: 14
Brikke er ny på vejen
Wink Spørgsmål til møde i rehabliliteringsteam

Jeg har nu været igennem 9 måneders ansøgningsproces til førtidspension og nu er sagsbehandleren nået frem til, at jeg skal til møde i rehabiliteringsteamet sammen med hende.

Desværre kender jeg ikke sagsforløbet i førtidspensionssager, så jeg undersøger på nettet og hos en socialrådgiver i mit forsikringsselskab, hvad jeg skal være opmærksom på.

Jeg er syg og har været det i 12 år, jeg har været uden indtægt siden 2004, hvor mine sygedagpenge ophørte og min mand og jeg har forsøgt at klare os på én indtægt. Det går desværre ikke længere, så jeg er igang med at søge førtidspension.

Min sagsbehandler mener, at det ikke vil give mening at indhente flere lægeoplysninger fra mine læger og at min tilstand ikke ser ud til at blive bedre.
Derfor har hun indstillet mig til et møde med rehabiliteringsteamet.

Her har jeg så nogle spørgsmål til jer, der ved noget mere om dette end mig.
1. Skal jeg tage en professionel bisidder med eller er det nok, at min mand er med?
2. Er det bedst, at jeg har fået aktindsigt inden mødet?
3. Hvad skal jeg forvente mig af sådan et møde, er det ubehageligt?

Kh Louise
Brikke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-09-2014, 15:02   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til..

Kære Brikke.

Læs og følg disse råd til nye på k10, bliv her på din tråd fremover.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=28928

Du søger aktindsigt omgående, gerne i dag hvor kommunen har længe åbent.

Kommunen.
http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf

printer 2 stk. ud, hvor du afleverer i Borgerservice og får kvittering på det ene kopi. Her har kommunen nu 10 kalenderdage til du skal have modtaget aktindsigten. Hold pinlig orden i disse akter.

Bisidder.
Har du mulighed for professionel bisidder kan du gøre dette, hvis ikke du/din mand har den store viden om alle de nye reformer. Jeg fornemmer, at mange ting vil komme bag på jer.

Førtidspension?

Jeg fornemmer du er over 40 år? S.U.

Hvilken art af ansøgning taler vi om?

Er det din sagsbehandler der vil indstille dig iht §18?

Eller har du selv søgt iht §17, på det foreliggende grundlag?

Hvis det er det sidste, skulle det have været afsluttet inden 3 måneder, så mon ikke det drejer sig om §18??

Kender du datoen for mødet med Rehabilteringsteamt?

Har du sammen med din SB udarbejdet den forberedende del?

Har du været i nogen form for arbejdsprøvning?

Førtidspension.
https://www.sundhed.dk/sundhedsfagli...ertidspension/

Fleksjob.
https://www.sundhed.dk/sundhedsfagli...else/fleksjob/

Efterfølgende søger du aktindsigt ved læger, speciallæger og hospitaler.
http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt_ved_laege.pdf

Du skal vide ALT 100% om hvad andre skriver i dine journaler.

Din SB mener: "...at det ikke vil give mening at indhente flere lægeoplysninger fra mine læger og at min tilstand ikke ser ud til at blive bedre."

Det står forhåbentlig nedskrevet i din kommunale journal?

En del er ulykkelige og vrede når de forlader Rehabiliteringsteamet, andre er lykkelige fordi de har oplevet professionelle mennesker. Så det kan ingen svare på, på forhånd.

Men først aktindsigt, helst i dag, ellers kan du jo ikke stille de rigtige spørgsmål eller gøre indsigelser hvis der mangler noget i din journal.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 25-09-2014, 18:35   #3
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Inden jeg var til møde med Rehabiliteringsteamet ang. ansøgning om førtidspension på §17.2 fik jeg tilsendt alle de papirer rehab teamet havde fået tilsendt.

Papirerne blev tilsendt sammen med indkaldelsen til mødet med rehab teamet.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2014, 14:31   #4
Brikke
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-02 2011
Indlæg: 60
Styrke: 14
Brikke er ny på vejen
Hej Peter,

Det er meget pænt af dig at skrive så udførligt til mig, der er åbenbart meget at være opmærksom på i sådan en sag.

For at besvare det, du spørger om:
1. Jeg er 40 år.
2. Min praktiserende læge bad mig i januar 2014 om at overveje at søge førtidspension, så jeg kunne få en indtægt forhåbentligt. Derudover er mine behandlingsmuligheder udtømte, som det ser ud nu.
3. Det er min sagsbehandler, der vil indstille mig iht. §18.
4. Jeg kender endnu ikke datoen for mødet med Rehabiliteringsteamet.
5. Den forberende del - her bliver jeg dig svar skyldig? Hvad mener du?
6. Jeg må ikke komme i arbejdsprøvning, fordi jeg har en immundefekt. Den gør, at jeg meget nemt får infektioner og jeg bliver meget syg af infektionerne.

Jeg kan lige fortælle, hvad jeg egentlig fejler.
Jeg lider som skrevet af en immundefekt, som giver mig konstante infektioner.
Derfor er jeg i forebyggende antibiotikabehandling og ofte er dette ikke nok.
Jeg får infektioner mere end 1 gang om måneden.
Dette gør mig meget træt og jeg har også en masse bivirkninger af medicinen.
Derudover har jeg udviklet en depression, angst, stress og har ptsd-symptomer.
Det er svært at fortælle om, men jeg kan læse, at der er mange herinde, der er meget åbne om deres situation. Derfor vælger jeg også at fortælle, hvad jeg fejler.

Jeg har anmodet om aktindsigt hos kommunen og jeg bør vel også gøre det hos mine læger.

Jeg er glad for, at jeg kan finde råd og vejledning her.
Det er så svært at overskue det hele, når man er syg og træt.

Vh Louise

Hej Akvamarin,

Tak for dit svar. Det kan jo være, at jeg også får papirerne tilsendt.
Nu har jeg ihvertfald anmodet om aktindsigt, så kan jeg nå at læse og forberede mig grundigt.

Vh Louise
Brikke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2014, 14:37   #5
Star
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2013
Indlæg: 400
Blog Indlæg: 2
Styrke: 12
Star er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Brikke Se meddelelser
Hej Peter,

Det er meget pænt af dig at skrive så udførligt til mig, der er åbenbart meget at være opmærksom på i sådan en sag.

For at besvare det, du spørger om:
1. Jeg er 40 år.
2. Min praktiserende læge bad mig i januar 2014 om at overveje at søge førtidspension, så jeg kunne få en indtægt forhåbentligt. Derudover er mine behandlingsmuligheder udtømte, som det ser ud nu.
3. Det er min sagsbehandler, der vil indstille mig iht. §18.
4. Jeg kender endnu ikke datoen for mødet med Rehabiliteringsteamet.
5. Den forberende del - her bliver jeg dig svar skyldig? Hvad mener du?
6. Jeg må ikke komme i arbejdsprøvning, fordi jeg har en immundefekt. Den gør, at jeg meget nemt får infektioner og jeg bliver meget syg af infektionerne.

Jeg kan lige fortælle, hvad jeg egentlig fejler.
Jeg lider som skrevet af en immundefekt, som giver mig konstante infektioner.
Derfor er jeg i forebyggende antibiotikabehandling og ofte er dette ikke nok.
Jeg får infektioner mere end 1 gang om måneden.
Dette gør mig meget træt og jeg har også en masse bivirkninger af medicinen.
Derudover har jeg udviklet en depression, angst, stress og har ptsd-symptomer.
Det er svært at fortælle om, men jeg kan læse, at der er mange herinde, der er meget åbne om deres situation. Derfor vælger jeg også at fortælle, hvad jeg fejler.

Jeg har anmodet om aktindsigt hos kommunen og jeg bør vel også gøre det hos mine læger.

Jeg er glad for, at jeg kan finde råd og vejledning her.
Det er så svært at overskue det hele, når man er syg og træt.

Vh Louise


Hej Louise velkommen hertil

Det er en meget god ide og søge aktindsigt hos egen læge også,
Så kan du samtidig se om kommunen mangler af det din læge har,
Måske også søge aktindsigt hos behandlet hospitaler og
Iøvrigt andre behandler der har været inde over, DOKUMENTATION er
Det eneste kommunen kikker efter.
Star er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2014, 20:44   #6
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Din praktiserende læge udtaler:

Kære Brikke

"Min praktiserende læge bad mig i januar 2014 om at overveje at søge førtidspension, så jeg kunne få en indtægt forhåbentligt."

Hvilket indikerer, at din praktiserende læge forbereder dig på førtidspension.

At få bevilget førtidspension er ikke det samme som at gå ind til den evige hvile, uden muligheder. Når først førtidspension er bevilget, kan du altid få den gjort hvilende og vende tilbage, hvis ellers du opfylder betingelserne.

Din sagsbehandler arbejder efter en førtidspension iht §18, hvilket er godt men indikerer også at man betragter din situation, som alvorlig og hvor du trænger til ro.

Din praktiserende læge, er den eneste uden for "systemet", som i dag har tilladelse til at nævne ordet "førtidspension" og kan informere din sagsbehandler om, at den praktiserende læge mener at du skal bevilges førtidspension. Det sker via LÆ 165. Sagsbehandleren/kommunen må ikke bare ignorere en sådan henvendelse, men skal taget det med i deres videre vurdering.

https://www.sundhed.dk/sundhedsfagli...ertidspension/

Når lægen synes, at patienten skal have førtidspension

Skønt det ikke er lægens opgave at indstille patienten til førtidspension - og slet ikke at træffe afgørelsen - kan lægen dog godt vurdere, at kommunen burde undersøge, om patienten kan være berettiget til førtidspension. Det kan være situationen med en meget svag patient med alvorlige helbredsforhold, der nedsætter funktionsevnen ganske betydeligt. Her kan lægen, med patientens samtykke, henlede kommunens opmærksomhed på patientens behov i formularen LÆ 165 – Forslag om socialmedicinsk sagsbehandling. Det kan særligt anføres, at lægen, med patientens samtykke, ønsker information om kommunens videre skridt i sagen. Formularen bliver på den måde en sagsakt, som kommunen skal handle på.

Jeg ville meddele den praktiserende læge, at du giver tilladelse til afsendelse af en LÆ 165 med anmodning om at en førtidspension bør overvejes af kommunen, samt at læge får videre opfølgning på alle tiltag i din sag.

Din praktiserende læge har jo tidligere opfordret dig til at søge førtidspension, som så ville være iht §17, på det foreliggende grundlag, som man altid kun skal gøre brug af som nødsituation eller hvis kommunen trækker tiden ud, som de jo desværre gør i ny og næ.

Men nu har din sagsbehandler vurderet det bliver iht §18 som er godt for dig.

Du skriver: "Det er svært at fortælle om, men jeg kan læse, at der er mange herinde, der er meget åbne om deres situation. Derfor vælger jeg også at fortælle, hvad jeg fejler."

Ja, det er sikkert korrekt, men det er kun de første gange, så bliver det lettere også for dine omgivelse at forstå.

Held og lykke med det hele og lad os vide når der er noget nyt.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 28-09-2014, 11:06   #7
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Den rette formulering

Det siges, at formuleringer fra speciallæger skal være taktisk formuleret for at blive respekteret.
Tidligere var det ordene "Statisk" og "Åbenbart formålsløst at forbeder arbejdsevnen", der var trylleordene.
Efter sigende skal lægen nu bruge ordene, "ingen mulighed for udvikling af arbejdsevne" eller "ingen udviklingsmulighed".

Det er skyggen af en chance for udvikling af en nok så lille arbejdsevne, der gås efter.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-09-2014, 12:22   #8
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af mukke Se meddelelser
Det siges, at formuleringer fra speciallæger skal være taktisk formuleret for at blive respekteret.
Tidligere var det ordene "Statisk" og "Åbenbart formålsløst at forbeder arbejdsevnen", der var trylleordene.
Efter sigende skal lægen nu bruge ordene, "ingen mulighed for udvikling af arbejdsevne" eller "ingen udviklingsmulighed".

Det er skyggen af en chance for udvikling af en nok så lille arbejdsevne, der gås efter.
Det er ihvertfald min egen oplevelse af min sag.

Først da ordene "ingen udviklingsmuligheder" blev skrevet af speciallæge, afsluttede jobcenteret min sag og jeg fik at vide efter mødet med rehabiliteringsteamet at det var den sætning som havde gjort udslaget.
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-09-2014, 15:52   #9
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Jeg kan se at du tilsyneladende ikke ved hvad den forberedende del - rehabiliteringsplan er...

Du kan læse om denne her http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...iliteringsplan

Den skal udfyldes (helst) sammen med din sagsbehandler....inden du skal til det rehabmøde...

Om det er ubehageligt...at være til det møde....tja det er svært at svare på...da det nok kommer an på hvem man er og hvad man forventer...

Mange herinde skriver at de er blevet behageligt overrasket over mødet....og andre skriver at de ikke synes det var så godt...

Hvis man selv ønsker at stille spørgsmål eller bare sige noget til det møde...ja så er det nok en rigtig god ide at skrive det ned på et stykke papir INDEN mødet....da mange hurtigt glemmer alt når de først sidder midt i mødet...

Bisidder...tja hvis man har muligheden for en professionel er det godt...men har man ikke denne mulighed ja så er det fint at tage manden med...

Optag evt mødet...så du senere kan høre det igennem...

Det er fuldt ud lovligt at optage møder man selv deltager i....og man behøver ikke fortælle at man gør det....ja det kan faktisk være bedre at lade være med at sige det...da man risikere at de så ikke vil afholde mødet..

Normalt har de tre måneder til at afgøre en sag om førtidspension....de tre måneder træder i kraft i det øjeblik din sag har været igennem rehab teamet....altså det møde du skal til...

Rehabiliteringsteamet kan kun indstille i en sag....de kan ikke afgøre sagen....

Det er kommunen der efterfølgende skal afgøre din sag....og de vælger selv om de følger rehabteamets indstilling eller ej...

De plejer dog i de fleste tilfælde at følge indstillingen fra rehabteamet...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-09-2014, 11:34   #10
Brikke
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-02 2011
Indlæg: 60
Styrke: 14
Brikke er ny på vejen
Hej med jer,

Tak for rådene og links.

Jeg kan se, at jeg nok har misforstået det med forberedelsen til Rehabiliteringsmødet.

I mine papirer er der den 20. februar 2014 lavet "Rehabiliteringsplanens forberedende del (ekskl. lægeattest).

Jeg troede, at der blev lavet en forberedelse til mødet i Rehabiliteringsteamet kort tid inden mødet. Det er der så allerede lavet, kan jeg nu se.

Med hensyn til formuleringer fra speciallæger og læger, vil jeg se nærmere efter sådanne formuleringer, når jeg har fået aktindsigt.

Jeg har selv tænkt mig at optage mødet, det er godt at have bagefter. Det er altid svært at huske, hvad der skete helt præcist.

Vh Louise
Brikke er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:37.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension