K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-12-2013, 15:15   #1
anette29
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 24-05 2012
Lokation: hedensted
Indlæg: 198
Styrke: 12
anette29 er ny på vejen
pensionsindbetaling

Hej

Jeg er så heldig at jeg har fundet et nyt fleksjob som jeg skal starte på 6/1 2014.

Jeg er pt. ansat i det offentlige med en pensionsordning under Sampension KL aps.

Nu er spørgsmålet bare om den ordning skal fortsætte hos den nye arbejdsgiver eller er det noget hun bestemmer(privatarbejdsgiver)?

Jeg har spurgt på jobcentret men de mumlede bare et eller andet som jeg ikke fik noget ud af.

Sagsbehandleren svarer ikke på min mail .

Måske ved nogen af jer det?

Jeg har nu fleksjob efter "gamle" regler og det nye job er selvfølgelig efter de nye. (10 timer om ugen)


....og glædelig jul til alle
anette29 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-12-2013, 16:34   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
din fagforening vil nok være den bedste hjælp

kender desværre ikke rigtig regler om de forskellige pensionsselskaber
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-12-2013, 17:45   #3
anette29
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 24-05 2012
Lokation: hedensted
Indlæg: 198
Styrke: 12
anette29 er ny på vejen
Jeg er ikke medlem af en fagforening
anette29 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-12-2013, 17:59   #4
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Reglerne for indbetaling af pension når man er i fleksjob er sådan at man kan blive i sit gamle selskab uanset hvilken ny branche man kommer i.

Fleksjobbere er den eneste gruppe i hele dette "kongerige" der kan fravælge et pensionsselskab der betales overenskomstmæssigt til fra, til fordel for et tidligere.

I den her sammenhæng er det vigtigt at du ved at de nye regler for fleksjob har reduceret arbejdsgivers indbetalinger til pension til en brøkdel.

Du kan risikere at gå fra indbetalinger på flere tusinde om måneden, til nogle få hundrede kroner.

Nogle pensionsselskaber, som nu mit Pensam, sløjfer alle hidtidige ordninger hvis der ikke kommer samme beløb fremover.
De små beløb der i fremtiden kommer vil så blive indbetalt på en kapitalpension eller lignende... men alt anden dækning falder.

Der er meget stor forskel på hvordan pensionsselskabernes regler er, og det er derfor bedst at høre dem...

Men husk at du som fleksjobber har den fordel at du kan vælge at blive stående eller skifte, det er ikke arbejdsgiver eller overenskomst der bestemmer lige i dette tilfælde.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-12-2013, 19:15   #5
buick
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-11 2013
Indlæg: 67
Styrke: 11
buick er ny på vejen
Ikke smart det med fagforeningen men pension du får stort set intet fra arbejdsgiver nu og må selv betale det du vil spare op, jeg tvivler også stærkt på at der ud over de 500 kr i atp kommer noget som helst fra kommunen
buick er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-12-2013, 20:18   #6
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
desværre på den nye ordning, så får du kun pension på de 10 timer
de faktisk timer du arbejder

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/...i-pension.html

Men ja nøgne træ har styr på det
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-12-2013, 21:35   #7
anette29
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 24-05 2012
Lokation: hedensted
Indlæg: 198
Styrke: 12
anette29 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af buick Se meddelelser
Ikke smart det med fagforeningen

tjaaa Jeg har valgt at spare de penge ,da jeg ikke kan se hvad jeg skal bruge dem til ,(udover spørgsmål som jeg jo kan få besvaret her )

min nye arbejdsgiver er i tvivl om hun SKAL betale til pension til mig. Jeg ved godt at jeg selv kan vælge at indbetale ,men det er der bare ikke råd til efter 1/1.

Men er det noget hun og jeg skal forhandle
kan hun sige at hun ikke vil
fortsætter det bare med den %sats jeg har nu ?

Jeg mister små 5000,00 kr. månedligt i pensions indbetaling.
anette29 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-12-2013, 22:10   #8
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Fagforening ved fleksjob.

Citat:
Oprindeligt indsendt af anette29 Se meddelelser
tjaaa Jeg har valgt at spare de penge ,da jeg ikke kan se hvad jeg skal bruge dem til ,(udover spørgsmål som jeg jo kan få besvaret her )

min nye arbejdsgiver er i tvivl om hun SKAL betale til pension til mig. Jeg ved godt at jeg selv kan vælge at indbetale ,men det er der bare ikke råd til efter 1/1.

Men er det noget hun og jeg skal forhandle
kan hun sige at hun ikke vil
fortsætter det bare med den %sats jeg har nu ?

Jeg mister små 5000,00 kr. månedligt i pensions indbetaling.
Der er ikke så meget der kommer gratis, og drejer det sig om 5000/ måned, så kan jeg ikke forstå at nogle hundrede kr til en fagforening skulle være givet så dårligt ud.

Dit spørgsmål er jo ikke ligefrem et JA/NEJ spørgsmål, og måske derfor er det vigtigt med nogen der kender den konkrete arbejdsgiver og løn/pensionsforhold, og det er fagforeningerne der gør det.

Selvom jeg godt kan se at det her og nu koster at være i fagforening, så ville jeg ikke turde lade være, specielt når man er ansat på særlige vilkår... det faktum at man er anderledes ansat end kolleger kan i sig selv fordre et medlemskab af fagforening.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-12-2013, 22:22   #9
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af anette29 Se meddelelser
tjaaa Jeg har valgt at spare de penge ,da jeg ikke kan se hvad jeg skal bruge dem til ,(udover spørgsmål som jeg jo kan få besvaret her )

min nye arbejdsgiver er i tvivl om hun SKAL betale til pension til mig. Jeg ved godt at jeg selv kan vælge at indbetale ,men det er der bare ikke råd til efter 1/1.

Men er det noget hun og jeg skal forhandle
kan hun sige at hun ikke vil
fortsætter det bare med den %sats jeg har nu ?

Jeg mister små 5000,00 kr. månedligt i pensions indbetaling.
Du skal være opmærksom på hvordan du er dækket når der ikke kommer så meget ind på ordningen som tidligere.

Du har mulighed for at få rådgivning fra pensionskassen om hvordan du vil være dækket med reduceret indbetaling. Som regel forlanger pensionskassen et vist minimumsbeløb for at du er dækket af diverse forsikringer som hidtil. Hvis der ikke kommer minimumsindbetaling ind på ordningen vil forsikringerne blive reduceret til et minimum. Det eneste der fortsætter som hidtil er omkostningsberegningen, hvorved pensionen mere eller mindre " æder sig selv op"

Hvis du ikke er dækket af en overenskomst har arbejdsgiver ikke pligt til at indbetale til pension. I så fald må du selv forhandle løn og øvrige vilkår for jobbet.

Har du undersøgt om du er berettiget til udbetaling fra pensionsordningen, herunder præmiefritagelse, nu du går væsentlig ned i indtægt?
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-12-2013, 09:13   #10
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af anette29 Se meddelelser
tjaaa Jeg har valgt at spare de penge ,da jeg ikke kan se hvad jeg skal bruge dem til ,(udover spørgsmål som jeg jo kan få besvaret her )

min nye arbejdsgiver er i tvivl om hun SKAL betale til pension til mig. Jeg ved godt at jeg selv kan vælge at indbetale ,men det er der bare ikke råd til efter 1/1.

Men er det noget hun og jeg skal forhandle
kan hun sige at hun ikke vil
fortsætter det bare med den %sats jeg har nu ?

Jeg mister små 5000,00 kr. månedligt i pensions indbetaling.
Hvis der er en overenskomst på området som siger pension, så SKAL den følges som minimum..
Uanset om man står i forbund eller ej, så SKAL det forbund som har overenskomsten have tilsendt en kopi af aftalen. Og godkende den. (LOV)

Hvis der absolut IKKE findes en overenskomst, eller nogen fra et tilsvarende job, så forhandler i selv løn og vilkår..

Du må selvfølgelig gerne få mere end hvad en evt. overenskomst siger..

Er det et funktionærjob, så er der specielle regler for fleksere, uanset om det kun er få timer pr. uge..

I dette link har Mette Frederiksen netop præciseret ovenstående og som BLEV vedtaget.. LINK

Sidst redigeret af mik16; 21-12-2013 kl. 12:40.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:02.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension